Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Rune raser mot Tesla" BA.no

Startet av Mippen, tirsdag 09. april 2019, klokken 06:29

« forrige - neste »

Mippen

Så denne overskriften når jeg våknet i dag på ba.no. Har desverre ikke ba abonnementet. Noen som har lest saken og vet hva det handler om? Hvis jeg skal tippe ut i fra lenke adressen handler det om at han ikke har fått bilen.

https://www.ba.no/nyhet/bil/bergen/har-ventet-pa-teslaen-i-tre-ar-de-som-bestilte-for-en-maned-siden-har-fatt-den/s/5-8-1026082
Fremtiden er elektrisk.

cra

Så samme overskrift i Nettavisen. Trengte ikke åpne den (plussartikkel der og) for å skjønne hva det dreier seg om. Bestilte bil for tre år siden og venter enda; andre som bestilte for en måned siden har alt fått bil. Skjønner godt han er irritert, men tipper (siden jeg ikke har lest artikkelen) at han kanskje har bestilt en variant som ikke de produserer enda?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

#2
Det morsomme med disse sakene, er at de er helt vanlige fra andre (fossilbiler)produsenter.

Men det er mye morsommere å skrive om Tesla og Apple, enn Volkswagen og Samsung...

Denne er morsom, skulle nesten tro mannen hadde bestilt Tesla:

https://www.facebook.com/AudiDanmark/posts/7-måneders-leveringstid-på-en-ny-bil-kære-audi-danmark-den-29-februar-underskrev/1234755229881552/
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Amoss

Sitat fra: cra på tirsdag 09. april 2019, klokken 09:17
Så samme overskrift i Nettavisen. Trengte ikke åpne den (plussartikkel der og) for å skjønne hva det dreier seg om. Bestilte bil for tre år siden og venter enda; andre som bestilte for en måned siden har alt fått bil. Skjønner godt han er irritert, men tipper (siden jeg ikke har lest artikkelen) at han kanskje har bestilt en variant som ikke de produserer enda?

Nå har heller ikke jeg lest artikkelen, men har lest noen innlegg på Model 3 forumet her og antar det er en av dem som omtales her. Ser ut som om noen kunder har "falt mellom to stoler" i utleveringsrushet i feb./mars. Regner med at dette rettes fort nå som rushet er over.

Det er forøvrig ikke mulig å bestille en variant som enda ikke er i produksjon for det Europeiske markedet. Men Tesla har nå valgt å forhåndsprodusere bilene i en mix de har gjettet på at kundene ville ha for så å fordele dem på kunder etter at de har kommet hit, så det er godt mulig at noen har bestilt en variant som ble mer populær enn det Tesla regnet med.

I i alle fall ett av tilfellene ser det ut til at Zeebrugge har klart å sende en Bergens-bil (altså en bil med ett VIN nummer som var tildelt en kunde i Bergen) til Drammen/Oslo, og at de valgte å selge den der istedet for å transportere den til Bergen, og har hatt problemer med å "trylle frem" en likt konfigurert bil der.
Model S 85D

Ingeniøren

Hovedproblemet er vel at Tesla har surr i systemet og forlanger at penger er på konto før levering av bil. Greit nok men når de ikke leverer bilen i februar/ mars, fordi kanskje en annen har fått den, og sier han får en gang i mai så få han ikke igjen penger.  Tesla har vært nær konkurs før og om de skulle gå konkurs kan pengene være tapt...det siste er vel lite trolig men en merkelig praksis. Tror ikke dette er vanlig praksis i bransjen.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

olavxxx

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 09. april 2019, klokken 18:15
Hovedproblemet er vel at Tesla har surr i systemet og forlanger at penger er på konto før levering av bil. Greit nok men når de ikke leverer bilen i februar/ mars, fordi kanskje en annen har fått den, og sier han får en gang i mai så få han ikke igjen penger.  Tesla har vært nær konkurs før og om de skulle gå konkurs kan pengene være tapt...det siste er vel lite trolig men en merkelig praksis. Tror ikke dette er vanlig praksis i bransjen.
De forlanger ikke penger på konto før levering av bil.
Jeg overførte med straksbetaling etter jeg så over bilen og krevde utbedring på noen småpunkter.
Signerte da det de skulle utbedre, som var gjort veldig profesjonelt med tegning av bilen hvor de krysset av og så beskrev i tekstlig form.

Så gikk vi til PCen og jeg overførte fra DnB konto.
Alle kan si de vil betale etter de har sett på bilen.

Jeg måtte også vente, siden jeg skulle ha hvit/hvit 3P, det var da en uvanlig kombinasjon.

JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Gordon Retriever

Sitat[Kommunikasjonssjef i Tesla Norge] Even Sandvold Roland sier at det blir feil å si at de har solgt kundenes biler til andre kunder.

– Kunden blir eier av en bil først når kunden har akseptert levering på leveringsstedet, sier kommunikasjonssjefen i Tesla Norge.

Javel, så selv om du har fått VIN-nummer må du ikke gå rundt og tro det er din bil.  ::)

Men i så fall, hvorfor opplyse kunden om VIN i det hele tatt?

Ingeniøren

Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 10. april 2019, klokken 18:32
Sitat[Kommunikasjonssjef i Tesla Norge] Even Sandvold Roland sier at det blir feil å si at de har solgt kundenes biler til andre kunder.

– Kunden blir eier av en bil først når kunden har akseptert levering på leveringsstedet, sier kommunikasjonssjefen i Tesla Norge.

Javel, så selv om du har fått VIN-nummer må du ikke gå rundt og tro det er din bil.  ::)

Men i så fall, hvorfor opplyse kunden om VIN i det hele tatt?

Det er da helt vanlig og går greit hos andre merker. Normalt skreddersyr du bilen din, i alle fall om du kjøper en fra europa, og da er det din bil som du har kontrakt på. Når du har VIN kan du eller forhandler spore når bilen din blir produsert, hvor bilen din er og vet ca når den leveres.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Amoss

Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 10. april 2019, klokken 18:32
Javel, så selv om du har fått VIN-nummer må du ikke gå rundt og tro det er din bil.  ::)

Men i så fall, hvorfor opplyse kunden om VIN i det hele tatt?

Fordi kunden skal kunne søke om lån til en bestemt bil, og tegne forsikring på den før overtagelsen. Og ja, bilen er faktisk ikke din for du har akseptert bilen ved overrekkelsen. Om du velger å ikke akseptere den står Tesla (eller en hver annen bilforhandler) fritt til å finne en annen bil med samme spesifikasjonene og levere deg den istedet - og selge "din" bil til en annen kunde.

Noe annet blir det dersom du kjøper bruktbil, da tegner du kontrakt på DEN bestemte bilen, ikke på "en bil med følgende spesifikasjoner". Men selv da er ikke bilen din før du har akseptert at du får bilen slik det var avtalt, og at forhandleren aksepterer at de har fått det avtalte beløpet.

... og ja, det blir nok ett herk dersom man plutselig må endre VIN på låneavtale og forsikring, men regner med at det bør gå greit?  Blir det mye ekstra arbeide/problemer med dette bør man kunne gå på selger å få dette kompensert på noe vis.
Model S 85D

1317142119

Sitat fra: Amoss på onsdag 10. april 2019, klokken 22:25
Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 10. april 2019, klokken 18:32
Javel, så selv om du har fått VIN-nummer må du ikke gå rundt og tro det er din bil.  ::)

Men i så fall, hvorfor opplyse kunden om VIN i det hele tatt?

Fordi kunden skal kunne søke om lån til en bestemt bil, og tegne forsikring på den før overtagelsen. Og ja, bilen er faktisk ikke din for du har akseptert bilen ved overrekkelsen.
Hvorfor i all verden opplyser du om VIN til banken når du søker lån og kjøper forsikring lenge før bilen har ankommet landet? Banken trenger bare å vite bilmodell og spesifikasjoner for å innvilge lånet, som bilforhandleren ordner for deg etter bilforhandleren har fått vite hvilken bank. Forsikringen trenger du ikke før du tar imot nøklene og får bilen overlevert. Du får jo vite skiltnummeret på bilen et par dager før utlevering og da tar det deg 5 minutter å ringe forsikringsselskapet med den informasjonen ...

Å opplyse om VIN i evigheter før bilen er din (som man tydeligvis ikke kan stole på) gjør denne prosessen vesentlig mer komplisert.

Amoss

Sitat fra: 1317142119 på fredag 12. april 2019, klokken 07:49
Hvorfor i all verden opplyser du om VIN til banken når du søker lån og kjøper forsikring lenge før bilen har ankommet landet? Banken trenger bare å vite bilmodell og spesifikasjoner for å innvilge lånet, som bilforhandleren ordner for deg etter bilforhandleren har fått vite hvilken bank. Forsikringen trenger du ikke før du tar imot nøklene og får bilen overlevert. Du får jo vite skiltnummeret på bilen et par dager før utlevering og da tar det deg 5 minutter å ringe forsikringsselskapet med den informasjonen ...

Banken skal gjerne ha pant i en bestemt bil, ikke en eller annen hvilken som helst utgave basert på bilmodell og spesifikasjoner. Normalt går dette på registreringsnummer, men så lenge bilen ikke er registrert må man nøye seg med VIN.

For å få bilen utlevert må bilen være registrert. For å få registrert bilen må den ha forsikring. Altså - så lenge bilen ikke tidligere har vært registrert må man oppgi VIN for å tegne forsikring slik at bilen kan bli registeret slik at du kan få vite registreringsnummeret.

Ikke alle som ønsker at forhandler skal ordne lån/forsikring, men kunne velge egen bank eller eget forsikringsselskap.

Og ellers:
"Du får jo vite skiltnummeret på bilen et par dager før utlevering"

Det vanlige for Tesla ser ut til å være å registrere bilen dagen før, ikke "et par dager før" som du hevder. Noen ganger skjer det visstnok samme dag. Billån kan fort ta litt tid før man har klart? Forsikring også dersom man ønsker å "shoppe rundt" for å finne den beste forsikringen for bilen vedr. både pris og dekning. Vi ser særlig på Teslas biler stor variasjon mellom selskapene.
Model S 85D

Ingeniøren

Og du får vel heller ikke registret bilen uten å ha et VIN nummer, eller chassisnummer som det ble kalt før. Har aldri vært noe problem før Tesla introduserte det....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Amoss

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 12. april 2019, klokken 19:40
Og du får vel heller ikke registret bilen uten å ha et VIN nummer, eller chassisnummer som det ble kalt før.

Sant nok, men den delen tar da dog Tesla seg av selv, bare du har ordnet forsikring (og helst betalt bilen, noe som for svært mange krever at du har ordnet ett lån...).

Forøvrig heter det fortsatt chassisnummer - eller understellnummer - på norsk. Men vi har ikke vært smarte nok til å lage en god forkortelse, så mange velger derfor den ytenlendske forkortelsen VIN (Vehicle Identification Number).
Model S 85D

ok67

Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA