Skrevet av Emne: VW ID.3 (Neo) vs. konkurrerende biler  (Lest 4504 ganger)

cforoe

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 50
    • Vis profil
Sv: VW ID.3 (Neo) vs. konkurrerende biler
« Svar #30 på: ſøndag 14. Juli 2019, klokken 17:42 »
Hvor har dere dette med at det ikke blir taklast fra?
Se tabellen nederst på siden her: https://www.elbil24.no/tester/alt-om-den-forste-elektriske-virkelige-folkevogna-id3/71373857

Taklast: 0 kg. Så fremt Elbil24 har riktige opplysninger.


Sent from my iPhone using Tapatalk

TM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4697
    • Vis profil
Sv: VW ID.3 (Neo) vs. konkurrerende biler
« Svar #31 på: ſøndag 14. Juli 2019, klokken 20:06 »
Hvis det stemmer at det ikke er mulig å ha ski på taket blir vel neppe dette en ny norsk folkevogn. Så vidt jeg vet har VW ikke noen biler som man ikke kan montere takstativ på. Merkelig hvis den ny generasjon faktisk medfører et tilbakeskritt når det gjelder praktiske løsninger.

Spajderman

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 169
    • Vis profil
Sv: VW ID.3 (Neo) vs. konkurrerende biler
« Svar #32 på: ſøndag 14. Juli 2019, klokken 20:29 »
"Vi fikk på et tidlig tidspunkt høre at bilen også skulle bli godkjent for taklast, men siste informasjon forteller at dette ikke stemmer."

Fant dette sitatet i artikkelen. Om det stemmer blir det fort ikke så aktuelt å bytte ut Konaen med ID3. Hjelper lite med god bakseteplass om vi ikke får plass til baggasjen 😬

Cowboystrekk

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1946
    • Vis profil
Sv: VW ID.3 (Neo) vs. konkurrerende biler
« Svar #33 på: ſøndag 14. Juli 2019, klokken 23:49 »
Endte med å reservere en ID3. Det eneste negative er at den ikke kan dra vanlig henger, ski får vi festa på kroken bak, bruker det ikke så mye uansett så det går greit. Vurderte lenge en Model 3, men autopilot har vi null interesse av og med våre speks bikka den 410 000, regner med ID3 blir noe rimeligere enn det. Fungerende servicenettverk, servicesenter nær oss, bedre vinterrekkevidde enn 3 med varmepumpe, lite langturer så lever bra uten SC, vanlige dørhåndtak (elektriske dørhåndtak bak synes jeg er en katastrofe på 3 ved evt kollisjon), mer praktisk bagasjeromsutforming for våre behov gjorde at vi landa på ID3. Hengerfeste for henger hadde vært kjekt, men greier oss uten.
Tesla Model S siden Desember 2013 :)

TM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4697
    • Vis profil
Sv: VW ID.3 (Neo) vs. konkurrerende biler
« Svar #34 på: Mandag 15. Juli 2019, klokken 06:18 »
Synd at de ikke engang godkjenner hengerfestet for redusert tilhengervekt. Har aldri hatt sansen for VW sine fester for takstativ. Hvorfor lager de ikke fester i taket så man unngår å skade tak eller gummilister slik BMW, Mercedes og flere andre ?

Gnist

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 118
    • Vis profil
Sv: VW ID.3 (Neo) vs. konkurrerende biler
« Svar #35 på: Mandag 15. Juli 2019, klokken 16:32 »
I følge elbil24.no så er det ikke noe teknisk til hinder for å levere ID3 med hengerfeste.

Når VW likevel velger å ikke gjøre det så tenker jeg det både er et signal om at ID3 ikke er tenkt som en direkte konkurrent til Tesla M3 og for å bidra til å differensiere ID3 fra Crozz. Crozz får ganske sikkert både tilhengerfeste og mulighet for taklast. Crozz blir nok en direkte konkurrent til noen av Teslas modeller.

Jeg ville ikke bli overrasket om ID3 får hengerfeste i forbindelse med en modelloppgradering om 3-4-5 år.

TM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4697
    • Vis profil
Sv: VW ID.3 (Neo) vs. konkurrerende biler
« Svar #36 på: Mandag 15. Juli 2019, klokken 17:09 »
Vel, jeg vet ikke hva fordelen skulle være med  å IKKE konkurrere med Norges mest solgte elbil. Det er vel heller det at de fortsatt ønsker at fossil-modellene  av eget merke fortsatt skal være salgbare hvis det ikke er tekniske grunner. Uansett vil vel en lav godkjent tilhengervekt være et fornuftig kompromiss.

Dom Toretto

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 14
    • Vis profil
Sv: VW ID.3 (Neo) vs. konkurrerende biler
« Svar #37 på: Tirsdag 16. Juli 2019, klokken 09:25 »
Ser ikke at noen har nevnt Peugeot e-2008 som konkurrent. Kompakte suver selger jo temmelig bra her på berget, får grei rekkevidde, vesentlig større bagasjerom (434l) og på 4,3 meter litt større en dagens e-golf.

Jeg tror at dersom denne er priset fornuftig blir det "folkebilen" her til lands og ikke ID3. Hadde e-Nero hatt bra leveringskapasitet tror jeg den også ville konkurrert kraftig med ID3. Og den kommer før ID som er et vesentlig poeng. Dette er jo en bil som faktisk kan fungere som en familiebil (om man ikke skal frakte hund, to barnevogner og ei greten svigermor i tillegg)

Noen tanker på e-2008 vs ID3?

Cowboystrekk

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1946
    • Vis profil
Sv: VW ID.3 (Neo) vs. konkurrerende biler
« Svar #38 på: Tirsdag 16. Juli 2019, klokken 09:29 »
Rekkevidda på 2008 blir vell ganske lik ID3 45kW pga værre aerodynamikk etc, prisen ikke så ulik. Hengerfeste blir et yrumfkort om det kommer eller ikke på 2008. Størrelsen innvendig blir nok noe lavere. Takrail får den vell. På flere områder vil nok 2008 være bedre enn ID3 45kW, men vil komme til kort på rekkevidde vs 58 og 77kW-utgavene.
Tesla Model S siden Desember 2013 :)

Hansi

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 934
    • Vis profil
Sv: VW ID.3 (Neo) vs. konkurrerende biler
« Svar #39 på: Tirsdag 16. Juli 2019, klokken 17:37 »
Hva tenker dere om selvkjøringsegenskapene til ID.3 vs konkurrentene?

Muttern kommer antageligvis til å kjøpe ID.3 1st, hun mener det muligens blir hennes siste bil (hun er 65 år nå) og jeg kunne godt sett for meg at hun valgte en bil med mulighet for nivå 4 selvkjøring i fremtiden via OTA-oppdateringer. Jeg foreslo å kanskje bytte ID.3 i en Model Y (grunnet høyere seter enn Model 3 samt at hun ikke liker fronten på Model 3) om en 5 års tid, Model Y vil kanskje ha nivå 4 om en 5 års tid? VW har vel gitt uttrykk for nivå 3 på ID.3 etterhvert, men ikke mulighet for noe høyere, eller?
« Siste redigering: Tirsdag 16. Juli 2019, klokken 17:40 av Hansi »
Buskerud
Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

batterimannen

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 277
    • Vis profil
Sv: VW ID.3 (Neo) vs. konkurrerende biler
« Svar #40 på: Tirsdag 16. Juli 2019, klokken 17:54 »
Hva tenker dere om selvkjøringsegenskapene til ID.3 vs konkurrentene?

Muttern kommer antageligvis til å kjøpe ID.3 1st, hun mener det muligens blir hennes siste bil (hun er 65 år nå) og jeg kunne godt sett for meg at hun valgte en bil med mulighet for nivå 4 selvkjøring i fremtiden via OTA-oppdateringer. Jeg foreslo å kanskje bytte ID.3 i en Model Y (grunnet høyere seter enn Model 3 samt at hun ikke liker fronten på Model 3) om en 5 års tid, Model Y vil kanskje ha nivå 4 om en 5 års tid? VW har vel gitt uttrykk for nivå 3 på ID.3 etterhvert, men ikke mulighet for noe høyere, eller?

Er fronten på Model 3 og Y så forskjellig?

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2295
    • Vis profil
Sv: VW ID.3 (Neo) vs. konkurrerende biler
« Svar #41 på: Tirsdag 16. Juli 2019, klokken 22:45 »
Hva tenker dere om selvkjøringsegenskapene til ID.3 vs konkurrentene?

Muttern kommer antageligvis til å kjøpe ID.3 1st, hun mener det muligens blir hennes siste bil (hun er 65 år nå) og jeg kunne godt sett for meg at hun valgte en bil med mulighet for nivå 4 selvkjøring i fremtiden via OTA-oppdateringer. Jeg foreslo å kanskje bytte ID.3 i en Model Y (grunnet høyere seter enn Model 3 samt at hun ikke liker fronten på Model 3) om en 5 års tid, Model Y vil kanskje ha nivå 4 om en 5 års tid? VW har vel gitt uttrykk for nivå 3 på ID.3 etterhvert, men ikke mulighet for noe høyere, eller?
jeg tviler på at en id.3 kan oppdateres på den fronten, da den mest sannsynlig bruker MobilEye EyeQ3 som bildegjenkjenning. Det er samme som 1.generasjon Tesla autopilot, den sitter i e-tron og mest sannsynlig I-pace. EyeQ4 er på vei men usikkert hvilken bil som får det først. Uansett kun Tesla som lover at dagens biler kan støtte mer avansert selvkjøring i fremtiden.

Hansi

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 934
    • Vis profil
Sv: VW ID.3 (Neo) vs. konkurrerende biler
« Svar #42 på: Onsdag 17. Juli 2019, klokken 01:08 »
jeg tviler på at en id.3 kan oppdateres på den fronten, da den mest sannsynlig bruker MobilEye EyeQ3 som bildegjenkjenning. Det er samme som 1.generasjon Tesla autopilot, den sitter i e-tron og mest sannsynlig I-pace. EyeQ4 er på vei men usikkert hvilken bil som får det først. Uansett kun Tesla som lover at dagens biler kan støtte mer avansert selvkjøring i fremtiden.
Takk, akkurat denne typen tilbakemelding jeg håpet på :)
Da blir det antageligvis ca. slik jeg antok og dessverre lite sannsynlig at ID.3 1st blir nivå 4 kapabel

Er fronten på Model 3 og Y så forskjellig?
Den er vel egentlig ikke det, men det kan jo hende hun venner seg til den med tiden eller at det går an å overbevise henne :P
Buskerud
Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV