Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prisene på Finn.no for høye? Sammenl. med priser på brukt fra Tesla med garanti.

Startet av Lyse Tanker, mandag 08. april 2019, klokken 15:38

« forrige - neste »

1000kwh

Sitat fra: Kvalvag på tirsdag 09. april 2019, klokken 09:33
Teslas bruktbiler ser veldig gunstige ut - men ref. at man ikke får sett eller testet de før kjøp så er det jo mye enklere på Finn. Og det er som regel prutningsmonn.
Det er de tidlige 85-modellene som er blitt billige på tesla.com. Disse vet vi jo har en del issues, men hvis dette er ordnet over tid kan det være bra kjøp.

Man betaler egentlig litt mindre, men må ta "risikoen" det er med en bruktbil man ikke har sett. Jeg tenker typisk røyklukt, hundehår, slitasje fra barn osv kan være en større risiko.

Dermed kan det nesten være verdt å heller prute på en finn.no-bil som man kan ta på enn disse..

dejavu

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 09. april 2019, klokken 09:17
Forvent 20-30k i året i slitedeler og diverse, så er du nok dekket. På snitt tror jeg det blir lavere, men det er avhengig av hvor mye du kjører og hva som evt er byttet tidligere. Bilen er ihvertfall super :)

"20-30 k i året "i vedlikehold. Vil du si dette beløpet gjelder selv for biler innenfor garanti?
Mod.3,2021,AWD,HF

Hvitmalt

Det lurer jeg også på - en av grunnene til å kjøpe bruktbil fra Tesla er jo nettopp at de stiller en garanti for bilene sine?
Model S 75 AP2.5 EAP - December 2017

Klykken

Hadde jeg kjøpt idag ville jeg kjøpt fra Tesla. Mest pga utvidet garanti. Slik som det er nå vil vi antageligvis bytte om et års tid for å fortsatt ha bil innenfor garantitid.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Sitat fra: dejavu på tirsdag 09. april 2019, klokken 11:30
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 09. april 2019, klokken 09:17
Forvent 20-30k i året i slitedeler og diverse, så er du nok dekket. På snitt tror jeg det blir lavere, men det er avhengig av hvor mye du kjører og hva som evt er byttet tidligere. Bilen er ihvertfall super :)

"20-30 k i året "i vedlikehold. Vil du si dette beløpet gjelder selv for biler innenfor garanti?
Usikker, det kommer nok an på om Tesla dekker slitedeler innenfor garantien. Mange opplever ihvertfall å få dekket for eksempel understellsdeler innenfor garantens kjørelengde, men ikke utenfor selv om bilene er relativt nye. Vi kostet på vår 85D understellsdeler for nærmere 30k etter gode 130k kjørelengde når bilen enda ikke var 3 år, så er man utenfor garanti må man ihvertfall regne med å ta kostnaden selv. Det virker for øvrig ikke som en del av disse understellsdelene har spesielt god holdbarhet, men ser at flere av dem er kommet i forbedrede varianter som ble montert ved bytte.

creal

Svar til trådstart: prisene på finn.no er nok for høye. Det har de imidlertid vært i lang, lang tid. Det virker som man får solgt greit unna også - mange er ikke oppmerksom på hvor dårligere deal finn.no-markedet gir både sammenlignet med Teslas brukte, og med Teslas invesntorymodeller. Tror ikke det kunstig høye nivået på finn forsvinner med det første....hos andre bilmarkeder er forhandlerne dyre, mens privatselgerne billigere, og det er tilstrekkelig mange som uten å sjekke det nærmere ut bare antar at dette også gjelder for Tesla.

Tror Tesla hadde vært tjent med å ha en 4-5 annonser ute på finn.no for å synliggjøre hvor konkurransedyktige de er på bruktprisene. Men privatselgere av Tesla er nok tjent med at dette holdes godt skjult :laugh:

cra

Sitat fra: creal på tirsdag 09. april 2019, klokken 12:47
Svar til trådstart: prisene på finn.no er nok for høye. Det har de imidlertid vært i lang, lang tid. Det virker som man får solgt greit unna også

Da er de jo pr def ikke for høye i et åpent marked da? ;)  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

creal

Det finnes nok av folk som har 3-4% rente på banklånet sitt også, men jeg vil fremdeles påstå at dette ikke er noen konkurransedyktig rente  :)

nilsen33

Etter forbrukerkjøpsloven har man 5 års reklamasjonsrett på bruktbil om man kjøper av forhandler. Om Tesla ikke går konkurs bør det være ganske trygt å kjøpe bruktbil fra dem.

https://www.dinside.no/motor/for-sent-a-klage-pa-gamle-feil/68922162

tesli

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 09. april 2019, klokken 10:22
Sitat fra: Kvalvag på tirsdag 09. april 2019, klokken 09:33
Teslas bruktbiler ser veldig gunstige ut - men ref. at man ikke får sett eller testet de før kjøp så er det jo mye enklere på Finn. Og det er som regel prutningsmonn.
Det er de tidlige 85-modellene som er blitt billige på tesla.com. Disse vet vi jo har en del issues, men hvis dette er ordnet over tid kan det være bra kjøp.

Man betaler egentlig litt mindre, men må ta "risikoen" det er med en bruktbil man ikke har sett. Jeg tenker typisk røyklukt, hundehår, slitasje fra barn osv kan være en større risiko.

Dermed kan det nesten være verdt å heller prute på en finn.no-bil som man kan ta på enn disse..

Skal du kjøpe en eldre modell, typ 2013/2014/2015 så mener jeg at det er mer fornuftig å kjøpe fra Tesla siden du får med deg 2 år/160k km utvidet garanti(og ja, det er 2013/2014 modellene som er billigst. Har sett flere ned til 280k). Noe du ikke får når du kjøper på Finn. Har sett biler som har gått over 200k som taxi som prises til 350k +. Det er syke priser!

Vi har nettopp kjøpt brukt fra Tesla. En 2014 mod som har gått ca 104k til under 320k. Tror ikke jeg får en TMS til den prisen på Finn, uansett hvor mye jeg pruter  :D

goggo

Noen som vet hva den bruktgarantien til Tesla egentlig dekker?
Jeg vurderte å kjøpe meg en Model S langtursbil for å ha et år eller to før jeg går tilbake til en for meg mere normal bil igjen. Har vært innom Tesla på Sørlandssenteret og fikk en mailadresse til en i Tesla som skulle vite alt om bruktbilene, men etter over en uke så har jeg fremdeles ikke fått noen tilbakemelding på min mail henvendelse om garantivilkårene.  På Tesla butikken ville de helt tydelig ikke ha noe med disse bilene å gjøre.

Må si at lysten min på brukt Tesla har gått over litt nå. Hvis ikke butikken vil selge dem engang - hvordan blir da prioriteringen på verkstedet?? Jeg regner med at lånebil ikke er inkludert i den garantien heller, mulig at jeg spurte litt for detaljerte spørmål i den mailen og derfor ikke har fått noen svar...

Får vel kjøre kjedelig men god Kia en stund til.

mvh Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

tesli

Sitat fra: goggo på tirsdag 09. april 2019, klokken 14:32
Noen som vet hva den bruktgarantien til Tesla egentlig dekker?
Jeg vurderte å kjøpe meg en Model S langtursbil for å ha et år eller to før jeg går tilbake til en for meg mere normal bil igjen. Har vært innom Tesla på Sørlandssenteret og fikk en mailadresse til en i Tesla som skulle vite alt om bruktbilene, men etter over en uke så har jeg fremdeles ikke fått noen tilbakemelding på min mail henvendelse om garantivilkårene.  På Tesla butikken ville de helt tydelig ikke ha noe med disse bilene å gjøre.

Må si at lysten min på brukt Tesla har gått over litt nå. Hvis ikke butikken vil selge dem engang - hvordan blir da prioriteringen på verkstedet?? Jeg regner med at lånebil ikke er inkludert i den garantien heller, mulig at jeg spurte litt for detaljerte spørmål i den mailen og derfor ikke har fått noen svar...

Får vel kjøre kjedelig men god Kia en stund til.

mvh Hugo

https://www.tesla.com/no_NO/support/vehicle-warranty

Tror det er en mann som jobber med bruktbil. Har snakket med han et par ganger på tlf og mail. Sykt med backlog. Bruker minst en dag på å svare på mail. Men hyggelig kar og veldig serviceinnstilt. Butikkene har ingenting med bruktbil å gjøre. Så det er ingen vits å snakke med de. De selger kun nye biler. Fikk dårlig inntrykk av butikken. Synes det var dårlig service der. Når du kommer inn i butikken så er det ingen som hilser eller kommer bort og tar imot deg. Og vi var de eneste i butikken. Å smile har de aldri hørt om. Hadde mest lyst til å  snu i døra.

goggo

Sitat fra: tesli på tirsdag 09. april 2019, klokken 14:44
https://www.tesla.com/no_NO/support/vehicle-warranty

Tror det er en mann som jobber med bruktbil. Har snakket med han et par ganger på tlf og mail. Sykt med backlog. Bruker minst en dag på å svare på mail. Men hyggelig kar og veldig serviceinnstilt. Butikkene har ingenting med bruktbil å gjøre. Så det er ingen vits å snakke med de. De selger kun nye biler. Fikk dårlig inntrykk av butikken. Synes det var dårlig service der. Når du kommer inn i butikken så er det ingen som hilser eller kommer bort og tar imot deg. Og vi var de eneste i butikken. Å smile har de aldri hørt om. Hadde mest lyst til å  snu i døra.

Se der ja, der var det en link til garantibetingelsene. Takk for det!
https://www.tesla.com/no_NO/support/vehicle-warranty

Og mere detaljert her:
https://www.tesla.com/sites/default/files/downloads/tesla-used-vehicle-limited-warranty-no.pdf

Ser jo ikke så verst ut dette egentlig, garantien gjelder til og med ved videresalg igjen. Men står ikke noe om evt. lånebil ved venting på reparasjoner.

Ellers så fikk jeg samme dårlige følelse i Tesla butikken som du fikk. De hadde ingen informasjon til bruktbil kjøpere, og gadd ikke forsøke å hjelpe til med å finne informasjonen på nettet heller.
Det var to ansatte som satt og pratet sammen i butikken, og meg og en potensiell kunde til kom inn samtidig. Ingen reaksjon hos de ansatte når vi kom inn. Ikke særlig tillitsvekkende oppførsel akkurat.

Vel vel, ønsker deg lykke til med bilen @tesli. Må si jeg er litt misunnelig, tross alt :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

tesli

Sitat fra: goggo på tirsdag 09. april 2019, klokken 15:16
Sitat fra: tesli på tirsdag 09. april 2019, klokken 14:44
https://www.tesla.com/no_NO/support/vehicle-warranty

Tror det er en mann som jobber med bruktbil. Har snakket med han et par ganger på tlf og mail. Sykt med backlog. Bruker minst en dag på å svare på mail. Men hyggelig kar og veldig serviceinnstilt. Butikkene har ingenting med bruktbil å gjøre. Så det er ingen vits å snakke med de. De selger kun nye biler. Fikk dårlig inntrykk av butikken. Synes det var dårlig service der. Når du kommer inn i butikken så er det ingen som hilser eller kommer bort og tar imot deg. Og vi var de eneste i butikken. Å smile har de aldri hørt om. Hadde mest lyst til å  snu i døra.

Se der ja, der var det en link til garantibetingelsene. Takk for det!
https://www.tesla.com/no_NO/support/vehicle-warranty

Og mere detaljert her:
https://www.tesla.com/sites/default/files/downloads/tesla-used-vehicle-limited-warranty-no.pdf

Ser jo ikke så verst ut dette egentlig, garantien gjelder til og med ved videresalg igjen. Men står ikke noe om evt. lånebil ved venting på reparasjoner.

Ellers så fikk jeg samme dårlige følelse i Tesla butikken som du fikk. De hadde ingen informasjon til bruktbil kjøpere, og gadd ikke forsøke å hjelpe til med å finne informasjonen på nettet heller.
Det var to ansatte som satt og pratet sammen i butikken, og meg og en potensiell kunde til kom inn samtidig. Ingen reaksjon hos de ansatte når vi kom inn. Ikke særlig tillitsvekkende oppførsel akkurat.

Vel vel, ønsker deg lykke til med bilen @tesli. Må si jeg er litt misunnelig, tross alt :)

mvh
Hugo

Takk! Vi gleder oss masse!

Det er gode priser på bruktbiler hos Tesla. Så om du er lysten på en tms så anbefaler jeg deg å føle med på bruktbilsida deres. Prisene oppdateres jevnlig. Bilen vi kjøpte har falt ned med over 20k ila 2 uker. Vi hadde is i magen og ventet. Kanskje hadde den falt enda mer, vanskelig å si. Men følte at vi måtte slå til i forrige uke :laugh:


creal

Forøvrig får jeg også litt følelsen av at prisforskjellen mellom facelift og før facelift er ubegrunnet stor, både på finn.no og hos Tesla selv. Det er vel ikke så veldig stor forskjell på 2015+ biler pre-facelift, annet enn kosmetisk?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA