Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?

Startet av Nilsern, mandag 08. april 2019, klokken 11:44

« forrige - neste »

jsa061

Sitat fra: meiniac på torsdag 11. april 2019, klokken 12:55
Er det noen som opplevde at bilen ble gitt til noen andre som har hørt noe fra Tesla med tanke på at de skulle kontakte de berørte og forsøke å finne løsninger (som tatt ut fra svadagenerator.no)?
Er tydeligvis ikke alle som er blitt kontaktet ennå. Selv venter jeg fremdeles i spenning!

Linka

Sitat fra: jsa061 på torsdag 11. april 2019, klokken 13:36
Sitat fra: meiniac på torsdag 11. april 2019, klokken 12:55
Er det noen som opplevde at bilen ble gitt til noen andre som har hørt noe fra Tesla med tanke på at de skulle kontakte de berørte og forsøke å finne løsninger (som tatt ut fra svadagenerator.no)?
Er tydeligvis ikke alle som er blitt kontaktet ennå. Selv venter jeg fremdeles i spenning!

Ikke hørt et kvekk, og sendte epost på mandag og spurte om de i det minste kunne si om det er snakk om april, mai eller juni leveranse nå. Skulle liksom til Legoland 1.mai-ish helgen, men blir vrient uten bil potensielt. (Nåværende bil forsvinner i påsken om alt går etter det jeg trodde var en god plan...)


Nicky777

Sitat fra: Line K på torsdag 11. april 2019, klokken 13:59
Sitat fra: jsa061 på torsdag 11. april 2019, klokken 13:36
Sitat fra: meiniac på torsdag 11. april 2019, klokken 12:55
Er det noen som opplevde at bilen ble gitt til noen andre som har hørt noe fra Tesla med tanke på at de skulle kontakte de berørte og forsøke å finne løsninger (som tatt ut fra svadagenerator.no)?
Er tydeligvis ikke alle som er blitt kontaktet ennå. Selv venter jeg fremdeles i spenning!

Ikke hørt et kvekk, og sendte epost på mandag og spurte om de i det minste kunne si om det er snakk om april, mai eller juni leveranse nå. Skulle liksom til Legoland 1.mai-ish helgen, men blir vrient uten bil potensielt. (Nåværende bil forsvinner i påsken om alt går etter det jeg trodde var en god plan...)

Betalte for fem uker siden og solgte bilen for tre uker siden. Har ikke hørt noen ting om lånebil og har ingen konkret leveringsdato. Det sies fra Tesla (ved å ringe dem) at bilen min er i Norge nå, men aner ikke om jeg kan stole på dette.

Stator

Er det noen av dere som "mistet" bil som har fått ny dato for levering?

jora

Sitat fra: Nicky777 på torsdag 11. april 2019, klokken 15:25
Sitat fra: Line K på torsdag 11. april 2019, klokken 13:59
Sitat fra: jsa061 på torsdag 11. april 2019, klokken 13:36
Sitat fra: meiniac på torsdag 11. april 2019, klokken 12:55
Er det noen som opplevde at bilen ble gitt til noen andre som har hørt noe fra Tesla med tanke på at de skulle kontakte de berørte og forsøke å finne løsninger (som tatt ut fra svadagenerator.no)?
Er tydeligvis ikke alle som er blitt kontaktet ennå. Selv venter jeg fremdeles i spenning!

Ikke hørt et kvekk, og sendte epost på mandag og spurte om de i det minste kunne si om det er snakk om april, mai eller juni leveranse nå. Skulle liksom til Legoland 1.mai-ish helgen, men blir vrient uten bil potensielt. (Nåværende bil forsvinner i påsken om alt går etter det jeg trodde var en god plan...)

Betalte for fem uker siden og solgte bilen for tre uker siden. Har ikke hørt noen ting om lånebil og har ingen konkret leveringsdato. Det sies fra Tesla (ved å ringe dem) at bilen min er i Norge nå, men aner ikke om jeg kan stole på dette.
Jeg har heller ikke hørt noen ting. Straks 8 uker siden jeg betalte og 7 uker siden jeg skulle ha levering. Jeg har siden telefon med kansellert levering krevd pengene tilbakeført, men ennå ikke fått de. Jeg sendte et juridisk brev i går med krav om kompensasjon for ufrivillig kreditt. Får se om de leser e-post denne gangen.

jora

Jeg ble oppringt av Tesla Delivery i dag kl. 15.40. De ville spørre meg noen spørsmål ettersom at min bil var forsinket. Spørsmålene var:

1.   Om jeg hadde solgt bilen og hadde behov for transport. Det har jeg ikke.
2.   Om jeg kunne tenke meg en annen konfigurasjon som de hadde tilgjengelig for utlevering i Trondheim. Jeg har ventet så lenge på min konfigurasjon nå at det vil jeg ikke.
3.   Om jeg hadde skaffet meg vegglader. Ja, det har jeg.
4.   Om jeg kunne tenke meg noe av tilbehøret i Tesla Shop. Nei, jeg har allerede kjøpt inn all weather mats derfra til jeg skulle ha utlevering. Om de kunne tilby hengerfeste og eventuelt informasjon angående dette da det er bekreftet fra flere hold, så kunne jeg være interessert i det. Dette skulle han sjekke opp.

Jeg spurte deretter om han hadde lest det juridiske brevet jeg sendte på torsdag med krav om kompensasjon for usikret og ufrivillig kreditt i 8 uker (som bør gi kompensasjon utover prisreduksjonen de lanserte i helgen på 7000 på min konfigurasjon), noe han ikke hadde. Jeg fortalte at jeg var lite fornøyd med prosessen og at lovnaden om å tilbakeføre full betaling til min konto ennå ikke var oppfylt etter at dette ble avtalt for 6 uker siden. I tillegg lurte jeg på hvor bilen var, noe han ikke viste. Jeg spurte om han i det minste måtte vite hvilken havn bilen har seilt fra, og om jeg i heletatt hadde et VIN nummer. Det viste seg at jeg ikke hadde det, noe som er stikk i strid med det jeg har blitt fortalt de siste tre ukene med kontakt. Da har den vært på båt og utenfor GPS rekkevidde. Han skulle sjekke opp hengerfeste og brevet mitt og deretter ringe tilbake. Jeg var skeptisk og ville at han skulle gi meg en konkret dag og tidspunkt, helst så fort som mulig, da dette var første telefon jeg har fått fra Tesla siden de kansellerte utleveringen min for 7 uker siden. Han skulle ringe meg tilbake i løpet av dagen.

En time senere ringte han med følgende å fortelle. Han kunne gi meg en annen konfigurasjon enn min bestilling (som er LR AWD med hvit lakk) noe jeg allerede hadde avslått i den første samtalen, og han viste ikke noe om hengerfeste. Det var alt. Jeg spurte da om han hadde lest brevet mitt som nevnt i den første samtalen, men dette hadde han ikke gjort. Han sa så at han ikke fant ordre på tilbakeføring av pengene og heller ikke noe om det i loggen. Han kunne legge inn en ordre, men det kunne igjen ta opp til 30 dager og om de ikke var mottatt ved levering så måtte jeg betale to ganger. Da klikket det for meg. Jeg har kontaktet de 5 ganger over de siste 6 ukene primært for å få tilbakeført sparepengene mine da de ikke har kunnet gi meg dato. Jeg har tydeligvis blitt løyet for om status på bil og penger hele veien. Jeg har gått rundt med en klump i halsen i 7 uker da jeg har vært ukomfortabel med risikoen jeg tar ved at de sitter på pengene mine. Jeg har ikke hørt et pip før nå. Hvordan kan jeg stole på noe av det Tesla sier?

Jeg gjentok at jeg ville ha pengene tilbake og jeg ville snakke med noen som faktisk kunne gjøre noe. Jeg foreslo at han personlig burde ta denne saken videre til noen med myndighet til å foreta seg noe, da det er soleklart at de har en kunde som ikke får hjelp, men dette var vist vanskelig. Det måtte delivery teamet som leser epost ta seg av ettersom jeg hadde sendt mail. Jeg spurte om denne delen av teamet faktisk kan hjelpe meg og om ikke han kunne ta kontakt med dette teamet direkte så jeg kunne få snakke med dem. Det kunne han ikke. Han satt i Amsterdam og hadde ikke myndighet til å gjøre noe med pris eller levering. Kun tilby oppgraderinger eller andre konfigurasjoner som er tilgjengelige. Siden jeg har bestilt hvit, så mente han jeg ikke vil få bil før neste båtlast i april/mai.
Jeg ville ikke at han bare skulle legge på nok en gang for så å glemme meg siden jeg ikke oppfylte kriteriene for hva han kunne kompensere meg med. Da sa han at han ville følge opp saken de neste dagene. Nå skal jeg altså vente på at noen leser min e-post fra delivery teamet i Oslo, og de leser vist ifølge ham e-post daglig. I min tidligere¬¬ erfaring med e-post (8. mars) fikk jeg ikke noe svar. Jeg er altså like langt etter å endelig bli oppringt av Tesla. Ingen bil, ingen vin, ingen dato, ingen sparepenger, ingen kompensasjon og ingen kontaktperson med myndighet til å hjelpe meg. Kun en lovnad om at saken skal følges opp av en som ikke har myndighet til å gjøre noe. Jeg føler meg helt fortapt etter alle løgnene jeg har blitt servert over telefonen. Om noen fra Tesla leser dette, vær så snill å hjelp meg.


Geir K

Utrolig kjedelig å lese dette. Og dessverre ikke voksne nok til å rydde opp på en rask måte økonomisk.

Jeg opplevde det motsatte, ble lovet levering medio Mars, men fikk i feb.  Hvor de etter ca en uke med levering i Norge av Model 3 senket prisen med kr 25000/- 

Tok kontakt med de og ble lovet FSD. Noe de gikk bort fra.

Har skrevet en Mail til de om etikk, og om avtaler. Og hvordan de oppfylles og opprettholdes.

Avbestille og rebestille er ikke hvordan jeg er vant til business. Men at de klarer å drive etter norske lover er minste minimum.

Uansett, kan jeg skrive under på at bilen er bra. Det andre fikser seg, og lar meg ikke irritere over det. Men det ville jeg gjort hvis jeg var i ditt tilfelle.

Så her har det vært kvantitet, før kvalitet.

bno

Jeg nektet å ta imot min bil. Beløpet på 530000,- slåss jeg med Tesla om dag og natt i 14 dager. Da kom pengene inn på konto, men ikke så raskt som jeg krevde dog 4 uker tidligere enn det de mente i utg.pktet. Jeg satt på dem 24 timer i døgnet for jeg var så helvetes forbannet.
Jeg forstår deg vel. Du bør ta kontakt med (kjenner ikke til Tr.heim Telsa) men her i Sandnes 10 min. fra der jeg bor satt jeg på ryggen deres helt til pengene var på konto. Nå har jeg ikke Tesla etter å ha ventet i faen meg 3 helvetes lange år. Det er et helvetes skittfirma. Vel da vet alle her hva jeg mener om selskapet. Bilen er noe annet.
Så vil jeg si til de som har opplevd at alt gikk smurt. Det hjelper faen meg ikke å si det her, til folk som beskriver helvete de opplever. Det er så til de grader usosialt da at de burde heller holde kjeften klemt godt lukket igjen. Man kan vise sympati og et er et godt signal, men deretter å snakke om at med meg gikk alt bra. Det, det er upassende. Hvis noen føler trang til å kommentere ordlyden min her. Ikke gjør det...

@Jora
Gi dette kjeltringpakket en frist på ut uken. Si at du kommer til å ta kontakt med advokat og at du kommer til å kreve at namsmannen foretar en midlertidig forføyning. (Kan være å ta pant i en bil les: verdi av beløpet du har innbetalt)
Finn frem til en motorjournalist (Din side) blås saken opp og gi dem det glatte lag. Det er slik man må behandle dem. Men tror egentlig at du må ta det med SC direkte. Eller få han der informasjons-ungdommen i Oslo (som gikk ut med den famøse beklagelsen) som tok en Valla på tråden. Få eventuelt han på banen. LAG kvalme.

Moralen: ALDRI BETALE EN TESLA UP-FRONT: SE BILEN SÅ BETALE NB! NÅR ALLE PAPIRER ER FYLT UT OG SIGNERT. VED BEHOV FOR Å FIKSE TING FÅ SATT EN SLUTTDATO ELLER EN PERIODISERING.

jora

Takk for svar BNO. Eposten jeg har sent er skrevet av advokat. Jeg kommer til å gi de denne uka på å komme med en løsning. Hvis ikke så blir det avbestilling og media til tross for at jeg har vært reservasjonsholder og tsla investor i 2 år.

Kan underskrive på at man bør styre unna å betale i henhold til faktura som oppgir minimum 7 dager før levering. Det er absolutt ingen rettsgrunnlag for forskuddsbetaling til Tesla og man risikerer å yte usikret og ufrivillig kreditt til Tesla i månedsvis. Som i mitt tilfellet hele 8 uker som etter dagens samtale peker i retning 12 uker, uten bekreftelse.

AD

Jeg fatter ikke at du TØR Jora. Av det jeg leser på Twitter er det minst tre uker siden båt forlot SF med retning for Europa sist. "Morning Cornelia" ligger nå i SF men har ikke begynt opplasting enda (følger med). Ingen andre er inne, på vei inn for lasting. De fleste andre som gikk på laster for Tesla i feb./mars er på andre oppdrag. Det betyr igjen at det tidligste noe kjøretøy vil være for levering i Europa er i midten/slutten av mai. OM de laster nå, og OM "Morning Cornelia" faktisk skal til Europa med biler på kai i SF nå (+4.000).

Når skal en da innta det rette ståsted og faktisk skjønne at de bevisst FEILinformerer sine kunder? Absolutt ingenting av det de har sagt/gjort har stemt jora. Og det å i det hele tatt IKKE betale tilbake pronto når de selv VET neste leveringsdatoer best av alle, er komplett useriøst. At ikke ALLE får tilbake, men kun de som går "bananas", bør få noen bjeller til å ringe. Høyt.

Jeg er rimelig sikker på at slik likviditeten i selskapet er nå, er de instruert i å holde tilbake tilbakebetaling så lenge som overhodet mulig. Og at de ringer rundt for å "selge opp" (eller om) forteller meg at dette MÅ være kritisk. Line K opplever nøyaktig det samme fordi de VET det ikke kommer flere M3 på en god stund.

  Å TRO at noen er interessert i å "gå opp" til en X (eller S) når det er biler i en helt annen klasse er - basert på erfaring fra markedsføring - en sjeldenhet få forbrukere går på i 2019. Og her er også årsaken enkel; det er "fullt" på lager av S/X. Som ikke selger lengre. 56 S/X er reg. denne mnd. 100-vis er dok. tilgjengelig.

Om du skal få nattesøvnen på trygg grunn er det bare EN ting å gjøre; gå til media. Med en gang. Hadde du kjøpt av "Børre's lekre bruktbiler" hadde du gjort det for lengst. Så hvor svidd må dette egentlig lukte før du skjønner tegninga?


1000kwh

Du får både bil og penger, men kjipt å vente når det ble krøll.

Konspirasjonsteorier om at de holder på pengene dine bevisst er jo bare latterlig og hauser bare opp..

Men at man ikke skal betale før samme dag er likevel et bra tips, uansett.


ok67

Trur ikkje Tesla går konkurs med det aller første, i motsetning til enkelte her inne som har brukt alle sine innlegg på elbilforumet til å påstå nettopp det.

Men kundebehandlinga er i enkelte tilfeller alt anna enn bra. Problemet er nok i stor grad at Tesla er amerikansk og alt blir detaljstyrt frå hovedkontoret. Eg har sjølv (for ein del år sidan) jobba i eit selskap som vart kjøpt opp av eit amerikansk selskap, noko som medførte ei detaljstyring av ein annan verden. Så eg trur dessverre at sjølv den norske kommunikasjonsdirektøren har lite han skal ha sagt.

Men nokre saftige presseoppslag kan kanskje få Elon til å våkne, det er nok det som må til, dessverre.

Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

tuono

Når jeg leser dette så blir jeg sittende med én tanke: Hvorfor kontakter dere ikke forbrukermyndigheter og media? Om beskrivelsene som foreligger er nogenlunde riktig (noe det ikke er grunn til å betvile) så er dette grovt ulovlig og en intern ansvarspulverisering som ikke engang overgås av Statens Vegvesen og underentreprenørene dems.

jora

Sitat fra: tuono på tirsdag 16. april 2019, klokken 08:08
Når jeg leser dette så blir jeg sittende med én tanke: Hvorfor kontakter dere ikke forbrukermyndigheter og media? Om beskrivelsene som foreligger er nogenlunde riktig (noe det ikke er grunn til å betvile) så er dette grovt ulovlig og en intern ansvarspulverisering som ikke engang overgås av Statens Vegvesen og underentreprenørene dems.
Jeg regnet med at folkene som svarer i telefonen hos Tesla hadde sunn fornuft og ville hjelpe meg med å finne en konstruktiv løsning. Som sagt, så har jeg blitt lovet pengene gang på gang i 6 uker nå. Først i går fikk jeg høre at det hele er bambus. Jeg har vært i kontakt med advokat og kommer til å kontakte forbrukerrådet i dag. Om jeg ikke snarest får svar på brevet jeg sendte deliveryNO@tesla.com på torsdag, så tar jeg det også til media. For meg er det åpenbart en høyere terskel å stå frem i media, men om det er eneste måten å få Teslas oppmerksomhet, så blir jeg nødt til å gjøre det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA