Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dårlig kundebehandling - rettigheter som kjøper / forbruker?

Startet av Nilsern, mandag 08. april 2019, klokken 11:44

« forrige - neste »

Nilsern

Det er ganske mange av oss som har opplevd mye rar kundebehandling fra Tesla. Mitt spørsmål er om vi som kjøpere / forbrukere har noen rettigheter som Tesla ikke bryr seg med? Kan Tesla selge en bil som noen har fått RN/VIN på til noen andre for å oppnå egne salgsmål i kvartalet og så sette opp en annen bil med betydelig forsinkelse av levering? Finnes sikkert også andre eksempler.

Selv bestilte jeg 12 desember med levering i Stavanger. Bilen kom visstnok til Zeebrugge 22 februar. Fikk final invoice 22 februar og etter det har den forsvunnet. Har ringt flere ganger, flest ganger uten å komme gjennom på telefon. Standardsvaret har stor sett vert; du får snart bilen. Snakka med Tesla i dag og fikk vite at "min bil" var solgt til noen andre og at jeg var satt opp med en annen bil, som ennå ikke hadde forlatt fabrikken i San Francisco. Ny antatt levering i midten av mai. Ikke snakk om noen som helst kompensasjon.

Noen som har noen formening, eller har vert i kontakt med forbrukerrådet? Hilsen lettere frustrert  i Stavanger.

Thomas Parsli

Har du en avtale om levering, eller bare et estimat?
Med avtalt leveringsdato står du sterkt.

Jeg ville ringt forbrukerrådet -eller kontaktet NAF (hvis du er medlem).
Les litt på denne (den oppsummerer bra): https://advokatsidene.no/rettigheter-ved-forsinkelse-av-nybilkjop/

Hvis du ønsker å heve kjøpet, tipper jeg du står sterkt.
Ønsker du å få bilen levert inne kort tid, må du plage Tesla til det skjer.
Ønsker du kompensasjon/lånebil bør du nok kontakte advokat :(
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Nilsern

Thomas. Har dessverre aldri fått avtale om levering. Det nærmeste er en sms fra 25 februar med estimert leveringsdato 13/3 - 27/3.

Kjernen er vel: Kan Tesla selge en bil som jeg har fått RN/VIN på til noen andre for å oppnå egne salgsmål i kvartalet og gi meg en ny RN/VIN med omtrent to måneder forsinkelse?

Vet ikke om jeg gidder å  bruke tid på forbrukerråd, men antar at jeg kunne hatt en bra sak.

Thomas Parsli

Sitat fra: Nilsern på mandag 08. april 2019, klokken 12:01
Thomas. Har dessverre aldri fått avtale om levering. Det nærmeste er en sms fra 25 februar med estimert leveringsdato 13/3 - 27/3.

Da er ikke noen uker uhørt, dessverre.

Sitat fra: Nilsern på mandag 08. april 2019, klokken 12:01
Kjernen er vel: Kan Tesla selge en bil som jeg har fått RN/VIN på til noen andre for å oppnå egne salgsmål i kvartalet og gi meg en ny RN/VIN med omtrent to måneder forsinkelse?

Så lenge du ikke har en kontrakt på en spesiell VIN tror jeg det :(
Du har bestilt en bilmodell -ikke et konkret eksemplar. VIN eller eksemplar er viktig i begrensede produksjoner.

Og Tesla trengte ikke å gi deg VIN før levering (noen dager før, for å ordne forsikring).

Sitat fra: Nilsern på mandag 08. april 2019, klokken 12:01
Vet ikke om jeg gidder å  bruke tid på forbrukerråd, men antar at jeg kunne hatt en bra sak.

Ring -det tar kanskje fem minutter og er bra for sjelen: 23 400 500

Og så bør du plage Tesla mer, fungerer ikke telefon får du dra til salgsstedet å kreve hjelp.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Amoss

Sitat fra: Nilsern på mandag 08. april 2019, klokken 11:44
Kan Tesla selge en bil som noen har fått RN/VIN på til noen andre for å oppnå egne salgsmål i kvartalet og så sette opp en annen bil med betydelig forsinkelse av levering?

Altså først og fremst: Jeg har full forståelse for din frustrasjon og er helt enig med deg i at du har blitt dårlig behandlet her.

Men, for å presisere det som er sitert over: Nei, Tesla kan ikke bokføre samme bil som solgt to ganger. Så jada, de roter og tuller det til, men de har ikke gjort det "for å oppnå egne salgsmål i kvartalet". Dersom du har betalt inn hele beløpet, så joda, de kan bokføre en høyere kontantbeholdning, men da også mer i "utestående fordringer" da de enda ikke har levert noen bil til deg. Men de kan IKKE bokføre bilen som "solgt" til deg før bilen er levert og alle papirer er i orden.
Model S 85D

Nilsern

Har da, som Thomas foreslo, vert i kontakt med forbrukerrådet.
Thomas har helt rett.
Man har ikke krav på noe bortsett fra evt:
- å heve kjøpet
- kompensasjon for utgifter man har hatt

Tesla kan i praksis trikse og mikse akkurat som de vil med kundebiler for å oppnå sine salgsmål. Med tanke på omdømme så er det er annen sak. De skal ikke gjøre altfor mye av slik, som jeg kaller for uredelighet, før det slår tilbake på dem selv.

Ruller3

Jeg har opplevd det samme og fikk en betalingsoppfordring på sms rett før estimert leveringsdato, samt beskjed av en kundebehandler at bilen med mitt VIN-nummer kom til Norge den 24 mars. Så oppdaget jeg at den var registrert på noen andre en uke etterpå. Klage blir sendt inn.

Nilsern

Sitat fra: Ruller3 på mandag 08. april 2019, klokken 12:56
Jeg har opplevd det samme og fikk en betalingsoppfordring på sms rett før estimert leveringsdato, samt beskjed av en kundebehandler at bilen med mitt VIN-nummer kom til Norge den 24 mars. Så oppdaget jeg at den var registrert på noen andre en uke etterpå. Klage blir sendt inn.
Sett gjerne inn oppdatering på hvordan det går med klage eller send med personlig melding :-)

Thomas Parsli

Sitat fra: Nilsern på mandag 08. april 2019, klokken 12:55
De skal ikke gjøre altfor mye av slik, som jeg kaller for uredelighet, før det slår tilbake på dem selv.

Og det vet de selv, så du kan nok presse enkeltpersoner i salg/support i din sak. Husk at de fleste hos Tesla egentlig ønsker å gjøre deg fornøyd, men at de drukner i andre henvendelser. Da gjelder det å ikke gi seg, samtidig som man er hyggelig og konstruktiv (jeg anklaget ikke det for noe annet!).

Hyggelig masing er utrolig effektivt :)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

N0ya

Sitat fra: Ruller3 på mandag 08. april 2019, klokken 12:56
Jeg har opplevd det samme og fikk en betalingsoppfordring på sms rett før estimert leveringsdato, samt beskjed av en kundebehandler at bilen med mitt VIN-nummer kom til Norge den 24 mars. Så oppdaget jeg at den var registrert på noen andre en uke etterpå. Klage blir sendt inn.

Hvor sender du inn klage? Akkurat det samme har skjedd med meg.
2019 Tesla Model 3 Performance Pearl White
2015 Fiat 500e Volare Blue

Nilsern

Dette blir stadig bedre  :D

Bilen jeg hadde fått RN / VIN på ble registrert i Oslo i dag, på en som heter Henrik. Jeg fikk forrige uke vite at jeg var satt opp med ny bil med tidligst levering i midten av mai.

Jeg var i kontakt med Tesla forrige uke og fikk da beskjed om at en annen bil var satt opp på meg. Jeg spurte da om det var en hvilken som helst bil tilgjengelig i Norge, uansett lakk. Jeg kunne hente bilen i hele Sør-Norge. Det var ingen med sort interiør. Og så blir bilen jeg hadde fått RN nummer på registrert i Oslo i dag, 8 april.


AD

Dette blir FOR vilt. Poster svar fra lik tråd, så får de som vil (og selv bare sier "vær tålmodig") bare beskylde meg for spam;

"Jeg ser at en del råd som gies i denne sammenhengen (ofte fra folk med 1000-vis av innlegg (hvor jobber disse?)) er direkte skremmende.

Les kjøpsloven:  https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-05-13-27

Avtaleloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1918-05-31-4

Bedrageri: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-15#%C2%A7372


Edit:"§ 385. Svikaktig dobbeltsalg mv.
Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som påfører eller utsetter den berettigede for tap ved å disponere over et

a)   formuesgode som en annen har fått, eller mot helt eller delvis betalt vederlag er tilsagt, eiendomsrett eller bruksrett til, eller
b)   gjeldsbrev som helt eller delvis er innfridd."

Og spør en forbrukeradvokat eller forbrukerrådet om hva som evt. IKKE rammes av disse lover (svaret er alt)

etter 1. Å ha bestilt og betalt en vare en IKKE mottar til rimelig (avtalt) avtalt tid, og hvor  i stedet den spesifikke varen (VIN bekrefter) er SOLGT til annen kjøper med full betaling også fra denne. For identisk vare.

Noen må få hodet ut av en viss plass og se hva dette faktisk er. Å bagatellisere overtakelse av en faktisk bestilt og betalt vare til +-500.000 kr. er hårreisende!

Legg til at likviditeten i selskapet er på vei mot elendig*, og så VET hver og en hva de har å gjøre. NÅ!


*Tesla leverer ALLTID bøtter og spann rett før kvartalsslutt for å pynte på kontantbeholdning. Dette VET alle med innsikt i forretningsmodellen. Så følger en periode med dårlig salg og MASSE regninger. Så mange at Musk selv uttalte (til Axios) de var uker fra å gå tom for penger i Juli/August. Siden de er dårligere stilt etter første kvartal i år, er det INGEN grunn til å tro de vil være lengre fra en konkurs i midten av mai. Jeg tenker de er TOM innen da.

Ja, jeg vet det blir bråk nå. Men dette er DINE penger du ikke har mottatt en vare for. Tenk SELV. Ring en advokat og spør. Forbrukerrådet. Ikke ta MITT ord for dette. Sjekk det. Nå i dag. Selv.

Takk. Og nei, jeg er ikke noe troll. Er 50 år, nesten skallet og har levd nok til å se det meste. :-)"

Nicky777

Sitat fra: Nilsern på mandag 08. april 2019, klokken 12:01
Thomas. Har dessverre aldri fått avtale om levering. Det nærmeste er en sms fra 25 februar med estimert leveringsdato 13/3 - 27/3.

Kjernen er vel: Kan Tesla selge en bil som jeg har fått RN/VIN på til noen andre for å oppnå egne salgsmål i kvartalet og gi meg en ny RN/VIN med omtrent to måneder forsinkelse?

Vet ikke om jeg gidder å  bruke tid på forbrukerråd, men antar at jeg kunne hatt en bra sak.

Jeg betalte bilen for en måned siden og hadde leveringsdato 16. mars, men bilen bestod ikke teknisk kontroll så jeg ble fradelt denne. Jeg har solgt bilen, så jeg står uten bil i en lengre periode her. Har ikke fått noen ny leveringsdato og er nå i uvisshet om når jeg får bil. Til meg snakket forbrukerrådet om rettighetene mine i forhold til heving, men det er jo ikke interessant. Har planlagt dette bilkjøpet lenge nå og det er denne bilen jeg vil ha. Forbrukerrådet mente at jeg måtte ha krav på kompensasjon for denne venteperioden og kanskje også få dekket utgifter til leiebil.

Mens jeg skriver denne mailen kommer jeg igjennom på telefonen til Tesla. Endelig kan de opplyse meg litt om hva som skjer. Det kommer tydeligvis en ny bil til meg (jeg forsikrer meg om at den skal til meg og ikke noen andre. Det bekrefter mannen på telefonen.) Bilen hadde ankommet Norge, men den ernå til fortolling og etter det skal den til detailing i Drammen. Representanten ante ikke hvor lang tid dette ville ta, men sa det ikke var sånn fort gjort. Han mente at et par uker kanskje var et rimelig anslag. Godt å vite at "min Tesla er på vei".

Hva kommer dere til å kreve i kompensasjon fra Tesla for forsinkelsene deres? Hva er rimelig synes dere?

hELgenen


Nicky777

Sitat fra: hELgenen på mandag 08. april 2019, klokken 16:53
2 UKER på klargjøring...
Seriøst?
Jeg aner ingenting om hvor lang tid sånt tar. Noen her inne som vet noe om hvor lang tid fortolling og klargjøring av bil tar hos Tesla? Representanten sa at det var ganske variabelt hvor lang tid fortollingen tok og han sa at det var endel som må gjøres med bilen før utlevering. Det er jo også påske i neste uke, så spørs om den blir klar før Skjærtorsdag da...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA