Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bergen-Oslo med I-Pace

Startet av elbilmanne, onsdag 07. november 2018, klokken 22:10

« forrige - neste »

elbilmanne

Noen som har erfaring med hvor det lønner seg å stoppe for lading på strekningen Bergen-Oslo? Tenkte å prøve å få stoppet et sted jeg kunne sette meg ned og spise middag.

Hadde dere tatt sjansen på å kjøre helt til Geilo på første etappe (245 km)? Andre steder med brukbar veimat (type burger el.l.) og lokaler til å innta det i?

elbilmanne

I tilfelle andre skal kjøre denne turen, kort oppsummering av min egen:

Dro fra bergen med litt over 90 % etter litt småkjøring der. Stoppet i Voss for å kjøpe litt å spise. Ladet ca 15 min der mens jeg handlet. Hadde ca 75 % da jeg kjørte videre. Kjørte over Hardangervidda. Gikk med ganske mye strøm i med Dynamic mode i bakkene opp på fjellet. :D Kom helt fint til Geilo, der jeg ladet i en drøy time mens jeg spiste på Peppes. Hadde da omtrent 95 %, som jeg kom helt fint til Oslo på. Hadde snittforbruk på 210-220 Wh/km på etappen fra Geilo til Oslo. Synes ikke dette var så verst, i pøsende regnvær.

Hadde sikkert klart meg fint uten stopp i Voss, men synes det er greit å stykke opp ladingen litt.

jlan

#2
Du "mister" ca 5kWh i potensiell energi, så for å vise riktig forbruk på flat vei må det plusses på ca 13 Wh/km for høydetapet fra Geilo til Oslo.

Ep = mgh/d = ( 2200 [kg] * 9.8 [m/s²] * 800 [m] / 3600 [J/kWh] ) / 360 [km] = 13.3 [Wh/km]
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

TorT

#3
Du startet jo ved havet, og sluttet ved havet, så forbruk for hele turen er interessant. Så får en ta hensyn til dynamisk kjøring opp fjellet.
Og hvor mye rest hadde du på Voss og Geilo?

Edit. Og rest ankomst Oslo?

elbilmanne

Hadde dessverre ikke fått igang tur-loggeren enda. Tar selvkritikk for ikke å ha notert tallene underveis, men sånn ca slik:

Ca 90-95 % i Bergen -> ca 75 % ved avreise Voss etter 15 min på hurtiglader -> ca 15-20 % i Geilo -> 90-95 % avreise Geilo -> 15-20 % ved ankomst Oslo.

Ta dette med en (ok, kanskje to) klype(r) salt.  :laugh:

Viktigste poenget mitt er at tross høyt forbruk generelt og dårlig vær i tillegg, så er det ikke noe problem å ha en komfortabel og relativt rask langtur i I-Pace.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA