Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Zaptec Pro uten stort system?

Startet av olemartin, tirsdag 26. mars 2019, klokken 18:44

« forrige - neste »

Vollis47

#15
Dere som diskuterer dette må være nøye med å skille mellom kan og har lov til. Fordi en har lov til å gjøre noe under forutsetning at en har nødvendig kunnskap er det jo slettes ikke alle som har den kunnskapen. I noen tilfeller er det gjerne ok å prøve seg frem og derved skaffe seg ny kunnskap og erfaring. I andre tilfeller er det nok lurest å la det være. I hverfall til en har innhentet opplysninger fra produsent, leverandør eller andre som innehar den nødvendige kunnskapen.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Rav4_EV

Nettopp, og en forhandler bør lene seg på produsent når det gjelder hvordan dette skal gjøres.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

bjornb

Vi installerer Zaptec løsning i vårt borettslag oss nå. Mange beboere har valgt å kun installere bakplate i sin garasje. Siden beboer betaler for ladestasjon og installasjon på sin plass/garasje så har styret bestemt at ladestasjonen eies av beboer, og en kan i prinsippet ta den med seg under armen når en selger boligen (bakplaten må være igjen så klart). Beboer kan også velge å selge den til ny beboer, eller en annen nabo som kun har bakplate om en ønsker det.

Dokumentene jeg har sier dette om bakplaten:

Reduser installasjonskost
Bakplater gir rask påkobling av ladestasjon og
reduserer installasjonskostnaden. Utformingen
med hurtig-kobling på bakplaten gjør at det
elektriske arbeidet kan utføres separat fra selve
installasjonen av ladestasjonen.

.......

(Bildetekst til bakplate)
2. Muliggjør plug & play av ladestasjon, uten behovet for en elektriker.

.......

Hver enkelt garasjeeier kan velge å få ladeboksen ferdig installert samtidig med installasjon av infrastrukturen eller å få boksene installert i ettertid. Beboer kan også velge å få montert bakplaten (monteringsplaten til ladestasjonen) samtidig som infrastrukturen monteres, og trenger da ikke installatør i ettertid når ladestasjonen skal monteres.
Tesla Model YP - tidl.: Model Y LR, Model S 90D

TB

Fordel med denne måten er at en utvider målgruppen ved kjøp og salg.

Nå nylig var det en beboer i et nærliggende borettslag som ønsket å selge sin ZapCharger Pro ladeboks. Beboer i borettslaget der jeg bor ønsket å kjøpe. Dette ble løst enkelt, ved å demontere ladeboksen fra bakplaten, og montere den på tidligere montert bakplate. Elektriker var ikke involvert ved byttet.

Erfarte også at ZapCharger Pro ladeboksen ikke lar seg melde inn før serienummeret er fjernet fra eksisterende systemet - den er altså effektivt tyverisikret.

Til de som ønsker å kjøpe en brukt ZapCharger Pro ladeboks:
- Forsikre deg den er fjernet fra eksisterende system.
- At pinkoden medfølger.

Hvis ikke blir boksen bare en "boks".. en vil ikke få ladet fra den.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA