Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Plutselig fall i batterikapasitet

Startet av Tuxedo, søndag 07. april 2019, klokken 13:29

« forrige - neste »

Tuxedo

Kapasiteten til 85 kWh batteriet mitt falt plutselig fra 375 typical km til 345 ved 100% lading, sammenlignet med forrige gang jeg ladet fullt (for et par uker siden). Varmere i været nå enn forrige gang. Ingen feilmeldinger.  Noen idéer?

Muffinman

La den stå noen timer fulladet og prøv igjen senere. Sannsynligvis BMS på ville veier, og litt tid på 100% bør bidra til at den korrigerer seg. Hvis det ikke endrer seg kan det hende det er korrigert mot mer reelle verdier, eller at det er et eller annet problem. Tesla bør kunne se noe i verdiene i så fall.

Tuxedo

Sitat fra: Muffinman på søndag 07. april 2019, klokken 13:54
La den stå noen timer fulladet og prøv igjen senere. Sannsynligvis BMS på ville veier, og litt tid på 100% bør bidra til at den korrigerer seg. Hvis det ikke endrer seg kan det hende det er korrigert mot mer reelle verdier, eller at det er et eller annet problem. Tesla bør kunne se noe i verdiene i så fall.
Det hjalp desverre ikke.  Situasjonen er uforandret.  Fryktelig irriterende å tape 30 km kapasitet over natten.

Tiger123


Jeg ville tatt kontakt med Tesla, høres ikke riktig ut det der. Jeg har fått noen km mer ettersom det blir varmere i været.

Tuxedo

Hvis en hel celleblokk har falt ut her, så burde det vel gi opphav til en feilmelding?

Jeg frykter en standard tilbakemelding fra Tesla av typen "Batteriet taper seg over tid. Dette er noe som må påregnes."

Hodetelefoner

Normalt at man mister rekkevidde på batteriet.
Selv kjører jeg P71D ;)

Hodetelefoner

Det er ikke et plutselig fall heller. Det går gradvis. men displayet tar det nok litt og litt nedover.
Våres 75D har "større" batteri enn min P85D.
Ulempen med batteribil :)

Cirion

KM tallet er vel aldri riktig uansett kjørestil... % funker mye bedre.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Hodetelefoner

Visket litt ymse den også. Kan falle brått de første 20%  etc

Muffinman

Sitat fra: Cirion på torsdag 18. april 2019, klokken 23:10
% funker mye bedre.
Det spørs hva du vil oppnå. Vil du vite hvor "fullt" batteriet er fungerer % bra. Vil du vite hvor mye energi batteriet inneholder er det bare km som fungerer. Indikert kjørelengde kalkuleres ut fra kapasiteten BMS mener batteriet innehar samt en forbrukskonstant. Om BMS er riktig kalibrert vil km ved fulladet si direkte noe om batterikapasiteten. Bruker man % vil det vise 100% selv om batterikapasiteten er halvert.

Jeg bruker % i det daglige, men har som regel også nominell batterikapasitet oppe i tillegg (fra canbus).

Vår P85 med snart 160k på telleren ligger dønn stabilt mellom 73 og 74kWh (etter kalibrering hos  Tesla 2-3 år siden), mens vår 85D har 76kWh ved 150k. Sistnevnte har falt 1kWh siden 20.000km. Det er variasjoner på pakkene som nye (selv om bilene initielt kommer med en presatt verdi fra fabrikk), i tillegg til at bilene fra ca 2015 typisk hadde et par kWh mer enn de tidlige fra 2013 og 2014.

Tror det vil være lurt av trådstarter å få Tesla til å kjøre en diagnose her. Når fallet er plutselig og ikke sammenfaller med softwareoppdatering og heller ikke lar seg påvirke ved å la bilen stå fulladet en stund tror jeg faktisk det kan være noe å finne. Ukalibrert BMS oppstår som regel over tid.


Contango

Litt sent nå, men anbefaler generelt logging av bilen. Dette er fra Teslafi som jeg startet med etter 2600 km.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Bonnis

Sitat fra: Muffinman på fredag 19. april 2019, klokken 08:37
Sitat fra: Cirion på torsdag 18. april 2019, klokken 23:10
% funker mye bedre.
Vår P85 med snart 160k på telleren ligger dønn stabilt mellom 73 og 74kWh (etter kalibrering hos  Tesla 2-3 år siden), mens vår 85D har 76kWh ved 150k. Sistnevnte har falt 1kWh siden 20.000km. Det er variasjoner på pakkene som nye (selv om bilene initielt kommer med en presatt verdi fra fabrikk), i tillegg til at bilene fra ca 2015 typisk hadde et par kWh mer enn de tidlige fra 2013 og 2014.

Har du målt ved å kjøre fra 100% til 0, sett antall kWh ladet fra 0-100, eller software(TMSpy?). Nysgjerrig på gjenværende kapasitet på min.
P85 2013


Bonnis

P85 2013

Muffinman

Såpass mye bedre enn TMspy at det er verdt å skaffe en egen enhet om man ikke har.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA