Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Spm ang varmepumpe i Ioniq

Startet av Variana, søndag 07. april 2019, klokken 13:11

« forrige - neste »

Variana

Hei!

Har en 2019 ioniq med varmepumpe. Spørsmålet mitt er egentlig ganske enkelt, men jeg har til gode å finne ordentlige svar enda.

Når lønner det seg å slå den av? Min forståelse er at varmepumpen både skåner batteri og gjør oppvarming mer skånsomt på 'vinterstid', men hvor varmt i luften burde det være før jeg kan slå den av 'for sesongen'? Eller er det slik at den skal stå på hele året?

Crown

Ikke tenk på den, la klimaanlegget stå på "auto" så ordner bilen seg selv. Evt pleier jeg å trykke inn AC-knappen i tillegg hvis ikke bilen gjør det, for å tørke luften og unngå dugg og fukt i bilen.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Zimon

Kjør med AC på hele tiden, og gjerne Auto som sagt. Still inn temp så styrer bilen seg selv. Varmepumpen fungerer i både kulde og varme dager og er veldig effektiv, både rask og bruker lite energi. Mindre effektiv om det kryper ned mot 15 kalde eller mer, men fungerer da også så slipper å sitte i kjøleskap/fryser. :P

Eneste grunnen til å skru av AC/Varme evt hele klima anlegget er om man må presse ut noen ekstra km rekkevidde for å komme fram til neste lader om det er feilberegning ute å går, men da bør man også kjøre på eco, kjøre så effektivt som mulig og bruke regenerering for det det er verdt der man kan også. :)
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Balaklava

Du har egentlig fått svar. Men det kan virke som du tenker varmepumpa gjør noe med/for batteriet, det gjør den ikke i Ioniq. Det "eneste" den gjør er å varme passasjerene uten å bruke like mye strøm som "vanlig" oppvarming ville gjort. Så om vinteren vil du få lengre kjørelengde enn en uten varmepumpe, hvis en har det like varmt i bilen.

Så bruk varmepumpa akkurat som du vil. Som de andre sier, sett klima på auto og la det styre. Slå av klima eller bruk "driver only" hvis du må knipe noen km ekstra.

Zimon

Batteriet får varme/kjøling via en vifte og innsug via kanal ved leggene til passasjersetet bak. Ikke blokker denne kanalsjakten for den vifta til batteriet drar da luft fra kupeen og forbi batteri. Når det er kaldt ute og det blir varmt i kupeen så får batteriet da varmluft forbi seg i forhold til ute temperatur. Når det er midt på sommeren og sola steker så får får batteriet "kjøligere" luft fra kald kupe. Tror det er slik Hyundai har designet aktiv kjøling/varming av batteriet + samtidig spare energi da den bruker kupe tempen og ikke lager ekstra varme/kulde bare til batteriet og dermed egne kompressorer/varmeelementer til dette.

Personlig når det gjelder innstilling så kjøre jeg på 20grader full auto, men styrt luft til rute og ben brønn + satt Driver only når jeg er alene i bilen. Merker at mer varme/kulde styres til sjåfør enn om man skrur av Driver Only.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

finnarne

Hentet en Rød 2018, med sort plast i fronten og på skjørtet bak sist helg(er det da en -19 model?), og forsøkte meg litt forskjellig på vei fra Trøndelag til Sørlandet.

Driver only - Trodde den varmet opp bare rundt fører, men når jeg leste i manualen, så virket det som det bare gjaldt kjøling, typisk kald luft i ansiktet på fører? Har ikke forsøkt om det er forskjell i varmen i passasjersetet med Driver Only valgt.

Valgte å ha varmen på 20° det meste av turen, det er det jeg er vant med fra min gamle bil. Men syntes det var noe kaldt nede på beina. Forsøkte å velge å kjøre luftstrømmen ned til beina, men da blinker det bare, og så går den tilbake til Auto.
Er det noen annen innstilling jeg må gjøre ?

Storfe

Har du knapper for varme i baksetet, så er det 2019. 2018 har meg bekjent ikke det.
Sort front skal vel også tilsi 2019.

finnarne

Sort front, men understellsnummeret sier at det er en 2018-modell (J som 10nde "siffer")
Et annet tegn er visst metallpedaler. Hos meg ser det ut som metall, men vet ikke.
Hjelper meg lite i forhold til å styre hvor varmen kommer.

Kjetil1986

Kanskje forrige eier har foliert plasten sort? Flere som har gjort det. Varme i baksetene = 100% sikkert 2019 modell.

Angående styring av luft til beina eller andre steder:

Du må trykke og holde inne knappen merket FRONT på klimannlegget inne i 5-7 sekunder til det det blinker ADS OFF.

Da har da skrudd av den automatiske duggfjerneren.

Gjenta prosessen for å skru den på igjen.
Model 3 long range 2021

finnarne


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA