Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

BMW i3 94 ah vs 120 ah rekkevidde

Startet av Mippen, fredag 05. april 2019, klokken 22:09

« forrige - neste »

Mippen

Noen som har sammenlignet rekkevidden på 94 ah og 120 ah i3 sommer og vinter?
Fremtiden er elektrisk.

Taffelman

X75D
TM3 LR AWD

Trond.m

Ja, det er vel et nokså riktig å regne med ca 30 % lenger rekkevidde.
I en nylig test i Dinside så fikk i3 -120Ah en rekkevidde på 20 mil i 11 kuldegrader.

https://www.dinside.no/motor/sa-langt-kjorer-elbilene-egentlig-i-kulda/70871420

Mippen

En ting er forskjellen i tilgjengelig energi, men noen ganger kan nytt batteri og andre justeringer være med på å endre forbruket. Se for eksempel på Leaf hvor forbruket er høyere enn på eldre modeller. Riktig nok er bilen større, men det burde ikke gi høyere forbruk alene. Den nye bilen er mer aerodynamisk enn den forrige typen.



Jeg lurer derfor på om det er noen som har personlige erfaringer med nye i3 vs modellen før.
Fremtiden er elektrisk.

02jan

Uff, ikke bland inn leaf på dette forum...

Legger ved bilde av kjøring nittedal - Asker (motorvei 80 sone) i morges med 60ah.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

02jan

Samme rute i formiddag, 8 grader, motorvei venstrefeltet, 25% av energi brukt på 5 år gammel60ah med 107'km.
Kan ikke tenke meg at 94(60) er veldig mye mindre effektiv en 120ah.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

SveinJ

Ser ut fra den type kjøring jeg har gjør med 120Ah og sammenligner med min 94Ah, ligger forbruket omtrent på samme nivå. Derved regner jeg med at de 30% økning i rekkevidde, er ganske realistisk.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA