Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FCA kjøper Teslas flåteutslipp i EU

Startet av gigafactory, søndag 07. april 2019, klokken 11:30

« forrige - neste »

LA-Thing

Dette er arven etter Sergio som var prinsipiell motstander av elektriske biler. FCA lagde Fiat 500e for salg i USA under tvang, Sergio håpet færrest mulig ville kjøpe den. Nå importeres de til Norge i store kvanta.

Som andre har skrevet, dette er det samme som ZEV-kreditter i USA og grønne sertifikater for strømproduksjon. Men hadde ikke vært meg imot om det også førte til teknisk samarbeid. Kunne godt tenkt meg å bytte ut min 156 2.4 JTD med en Guilia på P100D skateboard.
Drammen, Tesla Model S #2510

Rollep

Sitat fra: Imagine på søndag 07. april 2019, klokken 17:45
Dette kan jo fort bety at Tesla blir til Fiat i Europa og Chrysler i USA?
Må ikke skrive slik, du vet jo hvor opprørt menigheten blir ;D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Amatøren

Er ikke det som å selge seg til "djevelen"?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

xyzzy

Sitat fra: Rollep på mandag 08. april 2019, klokken 14:31
Sitat fra: Imagine på søndag 07. april 2019, klokken 17:45
Dette kan jo fort bety at Tesla blir til Fiat i Europa og Chrysler i USA?
Må ikke skrive slik, du vet jo hvor opprørt menigheten blir ;D

Byggekvaliteten matcher jo? :D

Rollep

Sitat fra: gigafactory på søndag 07. april 2019, klokken 16:07
Det er absolutt ikke noe krav. Dette er helt åpent og kravet er bare at de fyller ut noen dokumenter og leverer til et eller annet papirflytteri i EU før 31. desember 2019 (for utslippsåret 2019) at de vil gå inn i et såkalt "open pool" for en periode på 1-5 år.
OK, omtrent ren svindel da, akkurat som klimakvoter, opprinnelsesgarantier og annet tøv. Syns egentlig det er litt rart at Elon Musk og Tesla lar seg involvere i dette. Det rimer ikke helt med hva man hadde forventet seg.

Men det er vel som med det meste her i verden, money talks :)
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Øyvind.h

#20
Burde kanskje holde seg for gode til å selge avlat til de som ikke gidder lage moderne biler, men penger inn går jo til å bygge opp selskapet og produksjonskapasitet så det er bare positivt. Akkurat som zev credits. Det skal koste å trenere fremtiden.

Men for de som ikke liker merket er det sikkert frustrerende å lese.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

OhmPaPa

Sitat fra: Rollep på mandag 08. april 2019, klokken 18:29
OK, omtrent ren svindel da, akkurat som klimakvoter, opprinnelsesgarantier og annet tøv. Syns egentlig det er litt rart at Elon Musk og Tesla lar seg involvere i dette. Det rimer ikke helt med hva man hadde forventet seg.

Men det er vel som med det meste her i verden, money talks :)

Du får engasjere deg i EU-politikk da og få forandret regelverket. Når det nå er slik det er så er det greit å benytte seg av det.

arthur

Ikke så enkelt å få endret regelverket i EU fra et land som ikke er medlem.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

OhmPaPa

Sitat fra: arthur på mandag 08. april 2019, klokken 19:22
Ikke så enkelt å få endret regelverket i EU fra et land som ikke er medlem.

Ja hvorfor vil vi ikke ha stemmerett egentlig? Skikkelig off topic beklager...

Electrix

Sitat fra: Rollep på mandag 08. april 2019, klokken 18:29
Sitat fra: gigafactory på søndag 07. april 2019, klokken 16:07
Det er absolutt ikke noe krav. Dette er helt åpent og kravet er bare at de fyller ut noen dokumenter og leverer til et eller annet papirflytteri i EU før 31. desember 2019 (for utslippsåret 2019) at de vil gå inn i et såkalt "open pool" for en periode på 1-5 år.
OK, omtrent ren svindel da, akkurat som klimakvoter, opprinnelsesgarantier og annet tøv. Syns egentlig det er litt rart at Elon Musk og Tesla lar seg involvere i dette. Det rimer ikke helt med hva man hadde forventet seg.

Men det er vel som med det meste her i verden, money talks :)
FCA må betale Tesla for kreditter i stedet for å betale gebyr til EU. Jeg tror disse pengene gjør mer nytte hos Tesla enn i EU-potten...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Counterpointer

Sitat fra: xyzzy på mandag 08. april 2019, klokken 15:00
Sitat fra: Rollep på mandag 08. april 2019, klokken 14:31
Sitat fra: Imagine på søndag 07. april 2019, klokken 17:45
Dette kan jo fort bety at Tesla blir til Fiat i Europa og Chrysler i USA?
Må ikke skrive slik, du vet jo hvor opprørt menigheten blir ;D

Byggekvaliteten matcher jo? :D
Kanskje viktig å tenke litt på for menigheten dere selv tilhører

Å spinne dette til noe negativt for noen andre enn den som må betale, krever ekstremt sur mage. Men «anti» menigheten står på ser jeg. Det argumentet biter seg selv i halen

xyzzy

Sitat fra: Rollep på mandag 08. april 2019, klokken 18:29
Sitat fra: gigafactory på søndag 07. april 2019, klokken 16:07
Det er absolutt ikke noe krav. Dette er helt åpent og kravet er bare at de fyller ut noen dokumenter og leverer til et eller annet papirflytteri i EU før 31. desember 2019 (for utslippsåret 2019) at de vil gå inn i et såkalt "open pool" for en periode på 1-5 år.
OK, omtrent ren svindel da, akkurat som klimakvoter, opprinnelsesgarantier og annet tøv. Syns egentlig det er litt rart at Elon Musk og Tesla lar seg involvere i dette. Det rimer ikke helt med hva man hadde forventet seg.

Men det er vel som med det meste her i verden, money talks :)

Nei, det betyr jo at det koster å være dårlig på området og ligge etter teknologisk. Mao, en ganske solid pisk og gulrot for å få ned utslippene.

Kvoter fungerer også bra, så lenge man ser på EU-systemet - der kvotene er det totale utslippet, og kvotene blir gradvis redusert.

FN-systemet er derimot ganske tvilsomt, der "kvoter" er totalt feilbruk av ordet...

Amoss

Altså for de som enda ikke har fått dette med seg: Dette er - i likhet med "ZEV credits" i statene - en pisk for de som er etternølere og en gulrot for de som ligger i forkant. Med andre ord ett elbilincentiv som overhode ikke går via statsbudsjettet (eller EU-budsjettet i dette tilfellet) (altså dersom ikke noen velger å betale boten, men det er jo penger inn på budsjettet).

Så i alle fall de som klager på statlige "elbilsubsidier" bør hylle dette som en bra ting...
Model S 85D

geear

Sitat fra: Imagine på søndag 07. april 2019, klokken 17:45
Dette kan jo fort bety at Tesla blir til Fiat i Europa og Chrysler i USA?
Det gjør nok ikke det nei, det er ingen oppkjøp inne i bildet her, de skal kun slå seg sammen som en gruppe i EU-land, og evt. EØS dersom det nå blir sånn at biler i Norge også skal telles med i dette systemet (er vel snakk om fra 1.1.2020). I tillegg var det visst nok ikke Chrysler og Fiat som skal grupperes med Tesla, men Alfa Romeo, Maserati og Jeep de skal utjevne utslippene fra.

Audi, Porsche, Lamborghini, VW, Seat og Skoda regnes også som en og samme bilpark i EU av akkurat samme grunn - for å få ned snittutslippet. De er åpenbart enda tettere enn FCA og Tesla, siden alt er eid av VW, men selv der bruker de ikke samme merkelapp.

På den ene siden er det uansett synd at Tesla må "leve av" å selge utslippskvoter til andre, men det er samtidig et verktøy på veien til grønnere bilpark, og skal bilparken bli grønn må prisene ned, og for å få prisene ned må man ha volum - som gjerne kommer med lavere priser. Tror nok vi bare må innse at dette er nødvendig på veien.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA