Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FCA kjøper Teslas flåteutslipp i EU

Startet av gigafactory, søndag 07. april 2019, klokken 11:30

« forrige - neste »

gigafactory

https://europe.autonews.com/automakers/fiat-chrysler-pay-tesla-pool-co2-emissions-paper-says?utm_source=breaking-news&utm_medium=email&utm_campaign=20190407&utm_content=hero-readmore

Dersom dette stemmer vil altså FCA betale "flere hundre millioner euro" for at Tesla i praksis skal regnes som en del av konsernet når det kommer til beregning av flåteutslipp i EU. Dette vil bety at FCA kan fortsette å selge en stor andel høyutslippsbiler som før, kan vel sammenlignes litt med salg av ZEV-credits i USA. Når reglene er som de er, så er i grunn dette en vinn/vinn-situasjon for FCA og Tesla på kort sikt, men blir fort buksepissing av FCA på lang sikt.

jkirkebo

Sitat fra: gigafactory på søndag 07. april 2019, klokken 11:30
https://europe.autonews.com/automakers/fiat-chrysler-pay-tesla-pool-co2-emissions-paper-says?utm_source=breaking-news&utm_medium=email&utm_campaign=20190407&utm_content=hero-readmore

Dersom dette stemmer vil altså FCA betale "flere hundre millioner euro" for at Tesla i praksis skal regnes som en del av konsernet når det kommer til beregning av flåteutslipp i EU. Dette vil bety at FCA kan fortsette å selge en stor andel høyutslippsbiler som før, kan vel sammenlignes litt med salg av ZEV-credits i USA. Når reglene er som de er, så er i grunn dette en vinn/vinn-situasjon for FCA og Tesla på kort sikt, men blir fort buksepissing av FCA på lang sikt.

Interessant. Lurer på om dette kan bokføres i Q1? I så fall er det jo en mulighet for overskudd også i Q1...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

arthur

Er Tesla så desperate for cash at de virkelig "selger" dette for penger?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Wibla

Sitat fra: arthur på søndag 07. april 2019, klokken 15:01
Er Tesla så desperate for cash at de virkelig "selger" dette for penger?

Dette er win-win for Tesla - i praksis gratis penger fra FCA som ellers ville gått til å betale bøter i EU. Desperasjon? tvilsomt. Bra for bunnlinja? Helt klart.
2018 Tesla Model S 75D

turfsurf

Sitat fra: Wibla på søndag 07. april 2019, klokken 15:16

Dette er win-win for Tesla - i praksis gratis penger fra FCA som ellers ville gått til å betale bøter i EU.
Dette må virkelig svi for FCA. Finansiere forskning og utvikling hos Tesla som gjør at de blir enda mere akterutseilt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trapper

Da må det vel være et krav at bilene som inngår i avtalen med FCA utstyres med Fiat logo og evt. navn i stedet for Tesla logoen. Greit nok det.

gigafactory

Sitat fra: arthur på søndag 07. april 2019, klokken 15:01
Er Tesla så desperate for cash at de virkelig "selger" dette for penger?

Spørsmålet skulle selvsagt vært "Er FCA så akterutseilt på elektrifisering at de virkelig kjøper dette for penger?"

Sitat fra: Trapper på søndag 07. april 2019, klokken 15:38
Da må det vel være et krav at bilene som inngår i avtalen med FCA utstyres med Fiat logo og evt. navn i stedet for Tesla logoen. Greit nok det.

Det er absolutt ikke noe krav. Dette er helt åpent og kravet er bare at de fyller ut noen dokumenter og leverer til et eller annet papirflytteri i EU før 31. desember 2019 (for utslippsåret 2019) at de vil gå inn i et såkalt "open pool" for en periode på 1-5 år.

jkirkebo

#7
Sitat fra: arthur på søndag 07. april 2019, klokken 15:01
Er Tesla så desperate for cash at de virkelig "selger" dette for penger?

ZEV credits har Tesla solgt i USA i alle år siden de startet. Dette er samme greia, bare for EU.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Sitat fra: gigafactory på søndag 07. april 2019, klokken 11:30
Når reglene er som de er, så er i grunn dette en vinn/vinn-situasjon for FCA og Tesla på kort sikt, men blir fort buksepissing av FCA på lang sikt.

Sant nok, men nå har vel endelig FCA - noen år for sent rett nok - begynt å bevege seg i riktig retning. Så da kan man i det minste håpe at de gjør dette nå frem til de har tatt igjen "alle de andre".
Model S 85D

Imagine

Dette kan jo fort bety at Tesla blir til Fiat i Europa og Chrysler i USA?

Zett

Sitat fra: Imagine på søndag 07. april 2019, klokken 17:45
Dette kan jo fort bety at Tesla blir til Fiat i Europa og Chrysler i USA?

Hvorfor skulle det bli det? Tesla har jo solgt tilsvarende "utslippskvoter" i USA bestandig, og fremdeles er de Tesla?

Dette er ingen form for samarbeidsavtale eller utviklingsavtale. Det er rett og slett betaling for å slå sammen gjennomsnittlig utslipp i EU så Fiat slipper bøter. Det må jo være fantastisk for Tesla å få gratis penger, og tilsvarende ulempe for Fiat å måtte betale en konkurrent uten å få annen nytte enn å slippe å betale enda større bøter.

Dette må egentlig være ganske ille for Fiat, de må nå betale Tesla og samtidig bruke mye penger på å utvikle egne elbiler. Det vil nok påvirke lønnsomhet negativt i flere år...

Wibla

2018 Tesla Model S 75D

Imagine

#12
Sitat fra: Zett på søndag 07. april 2019, klokken 18:07
Sitat fra: Imagine på søndag 07. april 2019, klokken 17:45
Dette kan jo fort bety at Tesla blir til Fiat i Europa og Chrysler i USA?

Hvorfor skulle det bli det? Tesla har jo solgt tilsvarende "utslippskvoter" i USA bestandig, og fremdeles er de Tesla?

Dette er ingen form for samarbeidsavtale eller utviklingsavtale. Det er rett og slett betaling for å slå sammen gjennomsnittlig utslipp i EU så Fiat slipper bøter. Det må jo være fantastisk for Tesla å få gratis penger, og tilsvarende ulempe for Fiat å måtte betale en konkurrent uten å få annen nytte enn å slippe å betale enda større bøter.

Dette må egentlig være ganske ille for Fiat, de må nå betale Tesla og samtidig bruke mye penger på å utvikle egne elbiler. Det vil nok påvirke lønnsomhet negativt i flere år...


Aston Martin måtte jo kjøpe inn noen Toyota IQ for å kalle den for Aston Martin Cygnet for å komme under utslippsgrenser.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=110074257

Så hvorfor skulle vi ikke få se dette med Tesla og Fiat? Ville det vært så ille med en Maserati Model S da? Eller en Chysler Model 3?

Counterpointer

Sitat fra: Imagine på søndag 07. april 2019, klokken 17:45
Dette kan jo fort bety at Tesla blir til Fiat i Europa og Chrysler i USA?
Bare hvis du er så enfoldig at du tror strømmen din blir til kullkraft fordi strømselskapet ditt har solgt grønne kvoter.

Kvotesalg er en merkelig ordning, men det bidrar teoretisk til et grønt skifte og hvertfall i rene penger til de som har et salgbart produkt.

Magnus Hansen

Hvorfor ikke bruke noen få sekunder på sette seg inn i saken? Så er det jo rimelig enkelt å finne ut at det det selvfølgelig ikke blir noen tesla med Fiat logo.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA