Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny motorteknologi i S og X, basert på motorteknologi fra Model 3

Startet av olavxxx, lørdag 06. april 2019, klokken 22:43

« forrige - neste »

olavxxx

Mange har ventet på ny revisjon av S og X, nå er det på vei ny motorteknologi kjent fra Model 3.
Det er forventet at man i en revidert utgave får større batteri i tillegg til mer effektive motorer, samt refresh av interiør og ny autopilot hardware med Tesla sin egen AI chip.

Kilde: https://electrek.co/2019/04/05/tesla-model-s-new-electric-motors/

Imagine

Vel og bra. Men dette er jo egenskaper som er bra fra før.
Det er ikke mer rekkevidde, lavere forbruk og mer akselerasjon Model S og X trenger. Det er nytt interiør, nyere design, bedre komfort, lavere støydemping, bedre seter og bedre kvalitet. Og ikke minst mer utstyr tilgjengelig.

olavxxx

Sitat fra: Imagine på lørdag 06. april 2019, klokken 23:12
Vel og bra. Men dette er jo egenskaper som er bra fra før.
Det er ikke mer rekkevidde, lavere forbruk og mer akselerasjon Model S og X trenger. Det er nytt interiør, nyere design, bedre komfort, lavere støydemping, bedre seter og bedre kvalitet. Og ikke minst mer utstyr tilgjengelig.
Hvis man skal selge elbil til massene, må elbilen gå langt - særlig for de som skal trekke henger.
En jeg kjenner har 2 x Model X og 1 x Audi, den ene Xen hans er X90D og han kjøpte X100D pga X90D gikk litt for kort med stor campingvogn, hvis han kjørte utenom veier hvor det er superladere og andre ladere.

Han kom seg jo frem, men med X100D kunne han kjøre "over alt".
Men i Norge er vi "heldig" med lav snitthastighet, ikke slik i utlandet hvor man gjerne kjører i veldig høy hastighet med høyt forbruk.

Norge er et stort elbilmarked ift antall mennesker, men i volum for antall biler blir vi nok marginal i årene som kommer. Kina er vel det største markedet ser man for seg, sammen med Tyskland i antall biler. Men i prosentandel av antall mennesker vil nok mange fortsatt kjøpe fossil der.

Men uansett så lager man ikke biler for Norge, man lager biler for å selge til flest mulig.
Så da er det jo USA, Tyskland, Kina++++ å tenke på også. Derfor er rekkevidde, effektivitet og ladehastighet viktig.

Men klart at Norge er jo et vitkig land for å teste teknologi, men det er ikke her bilene får kjørt seg mest.

Imagine

Elbiler fungerer ikke i autobahn-hastighet.

I 200km/t holder en Model X i teslabjørn sin test bare 100km og da har han kjørt fra 99% til 13% på batteriet.

https://m.youtube.com/watch?v=ojUFPKgs6iI

Og en e-tron er testet på samme måte og holdt ca 12,5 mil i 200km/t. Det sier seg selv at man foretrekker diesel eller bensin om man ofte ligger i 200 km/t.

https://m.youtube.com/watch?v=NE2HSfC0f8k

Slik sett må man ha 3-4 ganger så stort batteri som i dag.
For å si det slik vil ikke innføringen av elbiler gå uten eventuelle forbud av fossile biler. Det håper jeg aldri vil skje da jeg forguder flotte bensinbiler. Kjører selv mye V8 og det er noe helt annet enn å kjøre elbil, selv om jeg liker begge deler til hvert sitt bruk.

gigafactory

Det er ikke mange steder de kjører i 200 km/t, men 130-140 km/t er veldig vanlig. Du kan jo begynne der med resonnementet ditt.

Imagine

Enig. I Norge er forbruk i slike hastigheter helt uvesentlig. Elbiler fungerer utmerket til norsk bruk.

olavxxx

Sitat fra: Imagine på søndag 07. april 2019, klokken 09:03
Elbiler fungerer ikke i autobahn-hastighet.

I 200km/t holder en Model X i teslabjørn sin test bare 100km og da har han kjørt fra 99% til 13% på batteriet.

https://m.youtube.com/watch?v=ojUFPKgs6iI

Og en e-tron er testet på samme måte og holdt ca 12,5 mil i 200km/t. Det sier seg selv at man foretrekker diesel eller bensin om man ofte ligger i 200 km/t.

https://m.youtube.com/watch?v=NE2HSfC0f8k

Slik sett må man ha 3-4 ganger så stort batteri som i dag.
For å si det slik vil ikke innføringen av elbiler gå uten eventuelle forbud av fossile biler. Det håper jeg aldri vil skje da jeg forguder flotte bensinbiler. Kjører selv mye V8 og det er noe helt annet enn å kjøre elbil, selv om jeg liker begge deler til hvert sitt bruk.
Igjen er det her to forskjellige tester, gjort på forskjellige tidspunkt og forskjellige forutsetninger. eTron har også misvisning på speedometeret, så den kjører lavere hastighet enn den viser, der Tesla viser svært nøyaktig.

I tillegg har TeslaBjørn en høy km Model X P90D. P serien til S og X bruker ca 10 prosent mer strøm enn vanlig S og X. Så en vanlig. X90D går ca 10 prosent lenger enn XP90D. Dette pga. En veldig kraftig bakre motor på P utgavene som gjør at de kan akse 0-100 på rundt 3 sekunder.

Klart at både eTron og X vil for mange ha for kort rekkevidde på Autobahn, men husk at X100D går veldig mye lenger enn XP90D. 100 har 98 kWh utnyttbar kapasitet, 90 pakken har
81.8 kWh usable.

Så selv om XP90D skulle gå ca som en eTron i 200 km/t, har X100D faktisk 20 prosent mer utnyttbar kapasitet. Så i tillegg er den 10 prosent mer effektiv enn P modellen som Teslabjørn kjører. Altså blir "summen" 30 prosent.

Men klart at Model 3 er før superlader v3 visstnok raskest å kjøre i 180-190 km/t på Autobahn, men med superlader v3 kan man kjøre enda raskere og komme raskere frem. Raskere kjøring betyr selvsagt oftere lading, men mindre tid brukt på kjøring.

Men jo mer luftmotstand man har, jo mindre effektivt blir det å kjøre fortere. Men dagens X er også veldig bra på aerodynamikk, men man må huske at CD tallene ikke bare må ses på alene, det er også det at Tesla kan slå av ene motoren og i tillegg må CD tall ses i sammenheng med bilens frontareal.

Men Audi har en lang vei å gå med aerodynamikk. Tesla er klasseledende der, men selv om S og X har samme CD tall, er S mindre og derfor har mindre drag. Mens Model 3 er jo umulig å slå i høy fart av andre elbiler som selges til mannen i gaten. Jeg tar selvsagt ikke hensyn til dedikert elektriske formel 1 biler osv..

olavxxx

Ellers synes jeg det er litt rar tilnærming, først sier du at man ikke trenger mer rekkevidde, så sier du at (en utfaset variant av) X of eTron går for kort på Autobahn.

Det er få land med så lav snitthastighet som Norge på motorvei, men klart 200+ er ikke mulig i eTron, siden den går maks 200 km/t, så der har man ikke valget en gang.

Men det fins en sammenligning på autobahn som jeg kan finne frem, der X90D testes mot eTron. Jeg mener 90D gikk ca 20 prosent lenger hvis jeg husker rett.

Men 90 er faset ut for flere år siden, 100 selges i dag og 100 får nå mer effektive motorer og mest sannsynlig model 3 batteritech, antageligvis også større kapasitet og lavere vekt per energienhet.

Nytt interiør er også forventet for både S og X.

Imagine

Det jeg mener er st elbiler er perfekt til bruk i Norge. Men på autobahn er de svært mye dårligere enn diesel og bensin til å kjøre lange distanser i høye hastigheter.

Til bruk i Norge trenger man derfor typisk ikke mer rekkevidde enn en e-tron. Men til bruk på autobahn trenger man mye mer rekkevidde i 200km/t.
Det er ikke noe poeng å snakke om forbruk på autobahn i Tyskland når vi bor og bruker elbilene i Norge. Personlig ville jeg aldri reist syd for Danmark med elbil uansett, selv om det sikkert går helt fint. Det ville gått mye raskere med bensinbilen jeg har med 420hk v8 og toppfart ca 280km/t+. Den marsjer fint i 170 på ca 3000 rpm og har da et forbruk på ca 1,3 liter pr mil. Den har en relativt liten tank i forhold til motorstørrelsen på 71 liter, likevel kommer jeg fint 40-45 mil mellom hver bensinstopp og da er det typisk fra 100% tank til 20-25% tank, altså god klaring. Er et godt stykke til elbiler kommer dit.

Burger

Imagine: Det er en misoppfatning at ny teknologi må være lik eller bedre enn gammel på alle punkt. Første iPhone blir jo litt likt her, dyrere og kortere batteritid (rekkevidde), men vi ser hvordan det gikk. Enda har ikke en normal smarttelefon batteritiden til en gammel Nokia.

Nå har jeg ikke tall på det, men vært interessant hvor mange som faktisk kjører 200km/t på autobahnen til at det er ett reelt problem. Det er også dumt å kjøre fortere enn 130km/t på autobahnen dersom man er involvert i ulykke :

On speed-unrestricted stretches, an advisory speed limit (Richtgeschwindigkeit) of 130 kilometres per hour (81 mph) applies. While going faster is not illegal as such in the absence of a speed limit, it can cause an increased liability in the case of an accident; courts have ruled that an "ideal driver" who is exempt from absolute liability for "inevitable" tort under the law would not exceed Richtgeschwindigkeit. 1

Andre interessante poeng med autobahn er at Tyskland kan kutte 9% av co2 utslippene fra kjøring på autobah ved å innføre 120km/t maksgrense. Det er litt kontrovers rundt tallet siden det er vanskelig å ta hensyn til alle kjøretøy etc som kjører så fort. 2

Det virker også som farten dreper. "In 2017, 409 people died on the autobahn and in almost half the cases, the reason was inappropriate speeding, according to the German statistics office."3  Det er desverre ikke definert hva inappropriate speeding var.

Så for meg så er fri fartsgrense veldig egoistisk, det forurenser mer og det skjer dødsulykker. Greit at man dreper seg selv med f.eks solo risikosport, men ved de hastighetene så er det sjansespill hvem man tar med seg.

Men desverre så er det slik med farten der at min generasjon eller eldre må dø ut før det skjer en endring. De har sidestilt fri fart med frihet med slagord som "Freie Fahrt für freie Bürger!" eller på godt engelsk "Freedom to drive for free citizens!". Dette sammenlignes med amerikaneres forhold til retten til å ha våpen. Jeg tolker det på den helt andre siden som "Frihet til å forurense og sette mitt og andres liv i fare"

1) https://en.wikipedia.org/wiki/Autobahn

2) https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2019-01-27/autobahn-speed-limits-good-for-the-environment-bad-for-germany

3) https://www.nytimes.com/2019/02/03/world/europe/germany-autobahn-speed-limit.html
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Imagine

Men jeg (og mange andre) kommer ikke til å slutte å kjøpe bensinbil dersom elbilen ikke er like bra eller bedre. Med mindre det blir regulert med forbud osv.
Å sammenligne bilbransjen med mobiltelefonbransjen går dessverre ikke da det er helt forskjellige markedstyper og behov det dekker.

z4rd

Tilbake til topic:

Den nye revisjonen sørger for at Tesla strømlinjeformer produksjonslinjen sin i større grad. Betyr ikke nødvendigvis at det nye oppsettet er så mye bedre enn det gamle, men Tesla har bestemt seg for at det totalt sett er den mest effektive løsningen basert på forskjellige parametere.

Ref. følgende fra artikkelen:

SitatSo, as you know, our Model 3 has a permanent magnet machine now. This is because for the specification of the performance and efficiency, the permanent magnet machine better solved our cost minimization function, and it was optimal for the range and performance target.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA