Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model S 2017-2018, klunking (rattling) i understellet foran

Startet av Mørkevrede, lørdag 06. april 2019, klokken 17:47

« forrige - neste »

Mørkevrede

Fant en fin post på TMC som jeg tenkte var lurt å dele her: https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/3540011/

Det er visstnok ikke helt klart hva problemet er men om luftfjæring går i stykker er syndt.

MyMuffin



Jeg lurer på hva slags forbrukerrettigheter man sitter med når det altså er en feil på bilen av denne art, som det ikke finnes en fiks for. Burde ikke tesla kommet med en form for kompensasjon til de som er berørt av dette?

Kjøre 6mnd, 1år, 2år? uten at feilen blir korrigert er jo helt hårreisende og man må da vel kunne ha noe krav på en form for kompenasjon iht. forbrukerkjøpsloven?

2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Muffinman

Håper de ikke fortsetter å pøse ut biler med samme feilen da. Denne minner jo litt om dette med at TMX er designet med for stor vinkel på drivakselleddene foran. Det er vel heller ikke løst enda.

JorEl

Da jeg fikk bilen i November så klakket det litt i bilen over små kjappe humper i veien. Var litt skuffet, siden luftfjæring skulle være "premium". Men nå virker de perfekt, og jeg elsker litt uvevn vei, uten huller av noe slag. Lurer på om mitt "problem" var at de måtte "kjøres inn" for å mykest opp?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Trinity

Vi har hatt en ulyd i dashbordet på vår TMS 90D (Sept 17) siden den var ny. Jeg mente lenge det var noe løst bak/litt til venstre for den store skjermen som raslet/klunket ved humper i sakte fart. Tesla hevder nå dette er noe med luftdemperne forran etter å ha demontert og feilsøkt et par ganger fordelt over seevicetimer de siste 18 månedene.

Snakker vi her om samme sak eller? For meg høres klunkingen litt for "fin" ut til å være metallisk og relatert til demperne. Men jeg kan jo bli lurt.

asb

Hadde også ristelyd, metall som slo/klirrer mot hverandre. Hørte det mest i lave hastigheter på ujevn vei. På 1-års servicen nevnte jeg dette og de byttet begge luftdemperne foran. Etter dette forsvant lyden. Hadde en lånebil hvor jeg hørte samme lyd. Virket som dette var en kjent feil. Har en TMS fra april 2018.

kpfaaland

Klarer noen å generere en video av dette?

Hvordan høres dette ut fra innsiden av bilen, er det dunking, eller høres den da også metallisk ut?
2018 S75D

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

daktari

Flere videoer av lyden på lenken OP har i første post.
De har 3 forsøk på å rette feilen før man kan kreve noe særlig. Hvis det ikke er fikset da har bilen en mangel og kan man kreve heving eller omlevering hvis feilen karakteriseres som "vesentlig". Det er den antagelig ikke, men sum av mange mangler derimot vil kunne telle som vesentlig.
Diskret, saklig og høflig dialog med servicesenter anbefales da de fort er imøtekommende lokalt. Trusler om forbrukermyndigheter og advokater utløser advokater på Tesla sin side, og da er det deadlock...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Muffinman

2 forsøk på retting, om samme feil oppstår for 3. gang er det hevingsgrunnlag. Med samme feil menes slik det fremstår for kjøper; dvs at om varmeapparatet slutter å virke av 3 forskjellige årsaker regnes det i denne sammenhengen som samme feil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA