Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: 2019.8.4  (Lest 7147 ganger)

emmern

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 885
    • Vis profil
Sv: 2019.8.4
« Svar #105 på: Torsdag 11. April 2019, klokken 09:37 »
Den er bedre, men det er regresjoner hele tiden. Tipper det er fordi modellen blir trent på nytt, og så har det ikke blitt helt optimalt. Det er som å lage mat. Noen ganger er du overivrig med et krydder, og den smaker dritt.

Når du introduserer nye lærte ting inn i modellen så forskyver hele greia seg.
Tesla Model S 75D 2018
e-Golf 2018 300 FL

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8527
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: 2019.8.4
« Svar #106 på: Torsdag 11. April 2019, klokken 14:11 »
Av ALLE bilene jeg har hatt, har jeg ALDRI opplevd nødbrems ut av ingenting, og det skjer nesten hver gang jeg er ute å kjører!
OK, vi har en splitter ny i3 som gjør akkurat det samme. Har og kjørt Volvoer med lignende oppførsel... Men, ja, håper det blir bedre.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4192
    • Vis profil
Sv: 2019.8.4
« Svar #107 på: Torsdag 11. April 2019, klokken 15:32 »
Uprovosert oppbremsing (som med min Tesla) ved bruk av ACC har jeg aldri opplevd med følgende biler jeg har eid: BMW 520, BMW 730, Volvo S80, Mercedes 220, Passat GTE, og e-Golf. Med uprovosert mener jeg bremsing uten noen objekter i nærheten som kan/skal påvirke ACC/Nødbrems.  Med de nevnte bilene har det hendt at nødbremsene har blitt aktivert for en vinglete syklist på fortauet, fotgjenger i veibanen, osv., men aldri på 4-felts motorvei uten trafikk.
Tesla S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - CCS - FSD - MCU2 - Free Super Charging - Firmware: 2021.12.25.6
__________________________________________________________________________________________________

Råde

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2194
    • Vis profil
Sv: 2019.8.4
« Svar #108 på: Torsdag 11. April 2019, klokken 23:08 »
Av ALLE bilene jeg har hatt, har jeg ALDRI opplevd nødbrems ut av ingenting, og det skjer nesten hver gang jeg er ute å kjører!
OK, vi har en splitter ny i3 som gjør akkurat det samme. Har og kjørt Volvoer med lignende oppførsel... Men, ja, håper det blir bedre.
Opplevd i to siste VW med ACC. Refleksjoner til radar. TACC i tesla har vel flere spøkelser enn radaren å bakse med, men pokker ta 2019.8.x versjonene!
e-Golf | X75D

Wibla

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 742
    • Vis profil
Sv: 2019.8.4
« Svar #109 på: Torsdag 11. April 2019, klokken 23:25 »

Opplevd i to siste VW med ACC. Refleksjoner til radar. TACC i tesla har vel flere spøkelser enn radaren å bakse med, men pokker ta 2019.8.x versjonene!

Tiltredes!

I dag prøvde bilen å følge etter en Leaf inn i avkjøringsfeltet til "gamleveien" mellom Sande og Skoger/Kobbervikdalen (avkjøringa rett før E18), det var litt guffent.
2018 Tesla Model S 75D

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4192
    • Vis profil
Sv: 2019.8.4
« Svar #110 på: Torsdag 11. April 2019, klokken 23:34 »
Akkurat der mener jeg at de hvite stripene er nesten borte. Har skjedd meg også, men nå vet jeg å holde hardere i rattet der stripene er svake eller mangler. Spesielt ved påkjøringsramper. Skjønner ikke hvorfor man ikke bare kan markere med stiplete linjer.
Tesla S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - CCS - FSD - MCU2 - Free Super Charging - Firmware: 2021.12.25.6
__________________________________________________________________________________________________

Larsebass

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 266
    • Vis profil
Sv: 2019.8.4
« Svar #111 på: Fredag 12. April 2019, klokken 00:19 »
Kan allerede se for meg VG: «Vegvesenet bruker millioner på Tesla-striper»
Tesla X75D.

Wibla

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 742
    • Vis profil
Sv: 2019.8.4
« Svar #112 på: Fredag 12. April 2019, klokken 07:33 »
Akkurat der mener jeg at de hvite stripene er nesten borte. Har skjedd meg også, men nå vet jeg å holde hardere i rattet der stripene er svake eller mangler. Spesielt ved påkjøringsramper. Skjønner ikke hvorfor man ikke bare kan markere med stiplete linjer.

Har opplevd litt vingling der før, så det kan nok stemme, skal følge litt med på hvordan det ser ut med veimerking forbi der nå etterpå :)
2018 Tesla Model S 75D

THE

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2031
    • Vis profil
Sv: 2019.8.4
« Svar #113 på: Fredag 12. April 2019, klokken 07:48 »
Kan allerede se for meg VG: «Vegvesenet bruker millioner på Tesla-striper»

Vegvesenet er superoptimistiske til selvkjørende biler om få år. Det er i alle fall helst sikkert at det blir komplett umulig å oppnå selvkjøring med den kvaliteten det er på veimerking, og også skilting, langs norske veier i dag. Selv om det hovedsaklig er Tesla som er avhengig av god veimerking nå, så vil det bli et stadig større behov for alle biler i årene framover.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

o.b.lix

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2624
    • Vis profil
Sv: 2019.8.4
« Svar #114 på: Fredag 12. April 2019, klokken 09:12 »
Hun nekter nå å bruke cruise control i Model 3, noe jeg forstår godt! Ser flere skriver om det, men dette kan da ikke være normalt? Har hatt biler fra tidlig 2000 som takler dette helt fint! ::)
Blir bedre. Først kom CC (Cruise Control) som var en ren fartsfolder uten hensyn til trafikken foran (mest sannsynlig slik på tidlig 2000-tallsbiler, deretter kom ACC (Adaptative Cruise Control) som ved hjelp av radar reduserte farten til objekt foran, nå er det TACC (Traffic Aware Cruise Control) som også bruker kamera for å se hva som er foran eller kan komme foran bilen.

Og det er er nettopp sistnevnte din kone har opplevd, at Tesla trodde noe skulle gå galt. Slike "false positive" jobber de hardt med å luke ut, og det kommer hyppige softwareoppdateringer for dette.



Og regnsensoren er en vits, fungerer betraktelig bedre på min mors Peugeot 207 fra 2007, og det er 12 år siden.. 12 år er fryktelig lenge teknologimessig.. :o

Tradisjonelt brukte man LED/infrødt lys få å se dråper (som din mors Peugeot):


Tesla har valgt en ny tilnærming for å oppdage regn, de bruker kamera for å se om det regner. De har stadig utviklet den for å bli stadig bedre, men mange opplever at det er et godt stykke igjen.

Men her finnes en enkel quick-fix:
Legg RainX eller tilsvarende regnavviser på ruten, da perler dråpene seg så kamera lettere ser dråpene, og plutselig er regnsensor helt topp! Tar bare noen minutter å legge på en eller to ganger i året.

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0 HW3 - MCU1 MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

ohowl

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 193
    • Vis profil
Sv: 2019.8.4
« Svar #115 på: Tirsdag 30. April 2019, klokken 18:18 »
Noen av dere på 2019.8.4 som har fått noe nyere? Føles som om denne versjonen er for folk i slow-lane
2015 Leaf EU-Tekna
Tesla Model ≡ LR AWD

emmern

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 885
    • Vis profil
Sv: 2019.8.4
« Svar #116 på: Tirsdag 30. April 2019, klokken 18:25 »
Noen av dere på 2019.8.4 som har fått noe nyere? Føles som om denne versjonen er for folk i slow-lane
Fikk 12.1 etter 8.4
Tesla Model S 75D 2018
e-Golf 2018 300 FL