Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjemmelader på 3-fas 230V IT

Startet av Milk, lørdag 06. april 2019, klokken 10:59

« forrige - neste »

Milk

Etter noen år med elbil er det på tide å få satt opp hjemmelader. Anlegget er på 3X40A 230V IT. Usikker på hvor mye som er lov/praktisk mulig å koble til dette anlegget, men håper jeg kan få en lader på minst 20A.

Har pr i dag en elbil (eGolf 190), men ikke godt å si hva fremtiden bringer. Spørsmålet er om det er hensiktsmessig å få dratt 3-fas ut til garasjen, for eventuelt å få satt opp en ekstra ladestasjon senere?

Tar gjerne i mot tips om hjemmeladere som passer dette oppsettet :)

elektrolux

#1
Du har relativt liten hovedsikring, så anbefaler et system som tar hensyn til det. Golf vil kunne lade via en "kvasi" løsning der ene fasen legges til Neutral på bilen, og de 2 andre til L1 og L2, men problemet er at bilen regulerer strømmen ut fra fasestrømmen ikke neutral strømmen som den forventer er lik, eller mindre enn fasestrømmen. Med en 3 fase IT kvasiløsning blir neutral strømmen større enn fasestrømmen så lastreguleringen vil slite.

Vår løsning er derfor at du utnytter e-Golfen sin mulighet for 1 fase 32A lading, og heller bruker en ladestasjon som kan monitorere at totalforbruket på denne fasen ikke overskrider hovedsikringen kapasitet. Vår Zappi er genial på slik lastregulering, og vil gi deg inntil 32A/7 kW lading selv på ditt anlegg. Dermed raskest mulig og problemfri lading til en hyggelig pris.

Når det kommer til kabling, er det likevel en fordel å dra med seg alle fasene til ladepunktet. Det koster så lite ekstra, og kan komme godt med på et senere tidspunkt. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

Dersom en lader eGolf FL i åpen delta i et hus med 3-fase IT, så er teoretisk tilgjengelig total effekt til huset 15,9kW.
Om en i stedet lader med én linjespenning, 230V/32A, så er teoretisk tilgjengelig total effekt i huset 10,5kW og en har ikke så mye som én kurs på 15A fullt tilgjengelig, en må under 8A trekk på enhver kurs i huset.

En kan mao vinne 5 kW ved å utnytte mulighetene i en V-kobling. Hvor mye en faktisk klarer å hente vil være avhengig av fordelingen mm i huset. Det er umulig å oppnå full balanse i praksis.

Skal du kunne utnytte all effekt med enspennings lading, må hovedsikringen opp i 56A for å kunne balansere.



KjellG

Sitat fra: elektrolux på lørdag 06. april 2019, klokken 11:08
Med en 3 fase IT kvasiløsning blir neutral strømmen større enn fasestrømmen så lastreguleringen vil slite.

..Zappi er genial på slik lastregulering..

Hva er det for strømmer en 3-fase Zappi måler og regulerer etter?
I et hus med IT finnes ingen neutralstrøm, kun 3 faseleder/linjeleder-strøm. Det finnes en N-leder ut av bilen, men denne er koblet til en av linjelederne siden ingen N-leder finnes i huset. Full rulle med eGolf blir ca 16,16 og 28A i linjelederne.
Dersom Zappi måler 3 linjestrømmer i skapet, hva gjør en 3-fase Zappi mot en eGolf i V-kobling? Ev, hva klarer den ikke å gjøre?

elektrolux

Foreløpig software støtter ikke 3 fase IT måling, så beste er nok å utnytte muligheten for "monitoring" som egentlig er for underfordeling og bruke den på returfasen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

#5
Hvis Zappi kun monitorerer én linjeleder, så er den ganske hjelpeløs i alle 3-fase IT og TN installasjoner, uansett om en lader med 1,2 eller 3 spenninger. Den ser hva som går i denne ene lederen og kan ev begrense strømmen slik at sikringen ikke går, men effektuttaket, dvs effekttariffgrunnlaget, vet den ingenting om.

Ad kabling. Tesla 3 skal kunne lades i full 3-fase på IT. Et argument for 3-fasekabel.
Tesla S, eGolf og flere kan lades i V-kobling som gir mulighet for bedre balansering i nettet.
Audi eTron følger imidlertid ikke opp, den insisterer på énspenningslading i IT (sier Møller)

elektrolux

Både dagens 1 fase Zappi og den forsinkede 3 fase versjonen kan monitore 3 faser. Men det er enda ikke laget program for 3 fase IT måling. Derfor tenker jeg en heller bør monitorere returen på den andre faselederen ladestasjonen er tilkoblet for full kontroll over strømmen inn og ut av Zappi.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

Si at Zappi i IT tilkoblet med to linjeledere og måler strømmen i én linjeleder.

Zappi observerer 32A, men huset kan trekke 7,4 eller 8,4 eller opp til 12,9kW avhengig av størrelsen og fordelingen av lastene.

Jeg ser ikke helt nytteverdien av å måle strømmen i én linjeleder i et 3-fasesystem. Prinsipper er helt greit og med skikkelige målinger kan dette utvilsomt ha sin verdi om en vil slåss med effekttariffene.


elektrolux

Som sagt monitoreres begge faselederne. Dermed vil den dynamiske lastreguleringen forhindre overlast på hovedsikringen.

Eneste som mangler er software som gir riktig indikasjon av totalforbruket og det kommer på et eller annet tidspunkt. Prioriteten nå er å få appen lansert.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

Her finner jeg bare en monitor https://myenergi.uk/wp-content/uploads/2017/02/ZAPPI-32A1PXTXX_datasheet.pdf

Her finner jeg bare én monitor https://myenergi.uk/wp-content/uploads/2017/10/zappi-manual-v1.2.pdf

Er det noe jeg overser?

PÅ Harvi finner en mulighet for opp til 3, men men informasjonen her https://myenergi.uk/wp-content/uploads/2017/12/harvi_manual_v1.0.pdf sier ingenting om dette vil fungere mot IT og ikke noe om hvordan Zappi forholder seg til 3 sensorer. (Finnes kanskje i ZPpi-manualen).
Det er nærliggende å tro at en eller to av disse sensorene ikke er ment for linjeleder inn, men for ev vind eller solcelleproduksjon, jfr at slik sensor kan ekstrabestilles til Zappi (uten noen klar formening om SW finnes for dette).


Cral

Nå var det vel uansett ikke FL Golf det var snakk om...
Og den gamle varianten lader vel bare med 16A, på 1 fase. Uansett.

Men for fremtiden vil det være greit å legge ut litt mer enn det. Jeg hadde sjekket mulighetene for å få økt inntaktsikringene og så langt ut så mye som du får lov til.

Jeg heller fortsatt mot at easee laderen, via Cirkle K eller Tibber er en grei vei å gå.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

KjellG

Mulig det, jeg kjenner ikke betegnelsen eGolf 190.

Uansett, legger en nytt, synes jeg en bør vurdere 3-fase kabling.

Tinderha

Sitat fra: KjellG på lørdag 06. april 2019, klokken 21:38
Her finner jeg bare en monitor https://myenergi.uk/wp-content/uploads/2017/02/ZAPPI-32A1PXTXX_datasheet.pdf

Her finner jeg bare én monitor https://myenergi.uk/wp-content/uploads/2017/10/zappi-manual-v1.2.pdf

Er det noe jeg overser?

PÅ Harvi finner en mulighet for opp til 3, men men informasjonen her https://myenergi.uk/wp-content/uploads/2017/12/harvi_manual_v1.0.pdf sier ingenting om dette vil fungere mot IT og ikke noe om hvordan Zappi forholder seg til 3 sensorer. (Finnes kanskje i ZPpi-manualen).
Det er nærliggende å tro at en eller to av disse sensorene ikke er ment for linjeleder inn, men for ev vind eller solcelleproduksjon, jfr at slik sensor kan ekstrabestilles til Zappi (uten noen klar formening om SW finnes for dette).
Harvi måler på alle trefasene men vet ikke forskjell på TN og IT så lenge den ikke måler volt.  på et TN nett har en 3 faser og en N leder på et IT kun 3 faser og ikke noen N leder, den vil da lese dobbelt belastning på et IT anlegg da den tror alle fasene går mot en N leder. Er en grunn til så og si alle utstyrsprodusenter så og si har kuttet ut 230v 3 fase utstyr.. er så og si bare lille Norge igjen som har slikt nett og vi er for små til at de ser på oss som et potensielt marked.

KjellG

Mens Tesla 3 trefaselader fra IT.  :)
En skal aldri si aldri.

Milk

Tenker jeg satser på 20A sikring som er det netteier tillater uten søknad, og trekker 3-fas ut til garasjen (kanskje smart å gå opp en dim på kabel).

Skal sjekke med elektriker om jeg kan kjøpe ladeboks og kabel selv, og trekke kabel på forhånd(15-20m som består av graving og gjennom et trangt loft)

Noen som har erfaring med om elektriker aksepterer at man kjøper ladeboks/kabel selv, og trekker kabel mellom sikringsskap og ladeboks, eller er prinsippet alt eller ingen ting?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA