Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Må man ha vanlig jordfeilautomat/jordfeilvern (type C?) i tillegg til type B?

Startet av Vesel, torsdag 11. april 2019, klokken 11:04

« forrige - neste »

Vesel

Driver og planlegger installasjon av hjemmelader fra Tesla, som ikke har jordfeilvern integrert. Planlegger å legge opp en 2,5 mm^2 ledning med 3 faser + N + PE for å kunne lade med 400 v/13A (9 kW). Har kjøpt dedikert jordfeilvern type B for alle fasene og N. Nå lurer jeg på om det holder med automatsikring 16 A  3 faser + N i serie med jordfeilvernet, eller om jeg må ha jordfeilautomat. Lurer også på om det holder med C-karakteristikk på sikringen.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

jkirkebo

Sitat fra: Vesel på torsdag 11. april 2019, klokken 11:04
Driver og planlegger installasjon av hjemmelader fra Tesla, som ikke har jordfeilvern integrert. Planlegger å legge opp en 2,5 mm^2 ledning med 3 faser + N + PE for å kunne lade med 400 v/13A (9 kW). Har kjøpt dedikert jordfeilvern type B for alle fasene og N. Nå lurer jeg på om det holder med automatsikring 16 A  3 faser + N i serie med jordfeilvernet, eller om jeg må ha jordfeilautomat. Lurer også på om det holder med C-karakteristikk på sikringen.

Du skal ha en vanlig automatsikring. B-karakteristikk holder lenge, du trenger ikke C.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vesel

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 11. april 2019, klokken 11:37
Sitat fra: Vesel på torsdag 11. april 2019, klokken 11:04
Driver og planlegger installasjon av hjemmelader fra Tesla, som ikke har jordfeilvern integrert. Planlegger å legge opp en 2,5 mm^2 ledning med 3 faser + N + PE for å kunne lade med 400 v/13A (9 kW). Har kjøpt dedikert jordfeilvern type B for alle fasene og N. Nå lurer jeg på om det holder med automatsikring 16 A  3 faser + N i serie med jordfeilvernet, eller om jeg må ha jordfeilautomat. Lurer også på om det holder med C-karakteristikk på sikringen.

Du skal ha en vanlig automatsikring. B-karakteristikk holder lenge, du trenger ikke C.
Ah ok, flott.  :+1: Er det ikke bedre med C-karakteristikk da? Må bare være sikker på at jeg får installasjonen godkjent av elektrofirmaet, og det er kanskje lettere med B-karakteristikk på sikringen?
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

jkirkebo

Sitat fra: Vesel på torsdag 11. april 2019, klokken 11:43
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 11. april 2019, klokken 11:37
Du skal ha en vanlig automatsikring. B-karakteristikk holder lenge, du trenger ikke C.
Ah ok, flott.  :+1: Er det ikke bedre med C-karakteristikk da? Må bare være sikker på at jeg får installasjonen godkjent av elektrofirmaet, og det er kanskje lettere med B-karakteristikk på sikringen?

Elbillading er en veldig "snill last" som ramper opp effekten sakte. Ikke noe stor inrush-strøm så ikke noe behov for trege sikringer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA