Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Test av batterikapasitet - spleis?

Startet av el-indre, lørdag 06. april 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

el-indre

Hei egolf-venner!

Dette er kanskje det mest spesielle (og lange) innlegget her på en god stund - så er du advart.  ::)

Vår trofaste egolf, kjøpt i sept15, har rundet 150.000 km og nærmer seg batterigarantien på 160k. Den har vært brukt "hardt" i alle årene, og har fungert utmerket som pendlerbil til Oslo (92 km hver vei - har da selvsagt vært avhengig av å lade før hjemreise). Hurtigladinger har det blitt mange av (av og til flere på samme dag), og den har vært kjørt som en "vanlig" bil på motorveien, gjerne i 120 km/t i 100-sona. Vært ladet til 100% og kjørt til 0-5% nesten hver dag. Det var litt bakteppe.

De to siste vintrene har jeg merket en betydelig dårligere kapasitet på batteriet. Den første vinteren kunne jeg lett kjøre hjem fra Oslo i normalmodus i -15 C og hente i barnehagen (total kjørelengde ca 108 km) uten å måtte hurtiglade. I hele vinter har jeg så vidt kommet meg på jobb (altså 92 km) i tilsvarende utetemperatur (med mest eco pluss-kjøring) - uten å måtte hurtiglade på veien. Mitt anslag er at jeg i vinter kunne kjøre ca 75-80 km med normalmodus.

På bakgrunn av dette har vi hatt lyst til å ta en test av batterikapasiteten hos vår lokale Møller-forhandler før vi runder 160k. Fikk følgende svar fra den lokale servicesjefen - etter et par uker:

«Da har vi fått ok fra fabrikk. Testen er ganske omfattende og vi bruker ca. 5 timer på dette. Testen beløper seg til 7100,- inkl.mva.»

Så langt jeg kan se, er det nesten ingen som har gjennomført en sånn test på en privateid egolf i Norge, og det kan man jo skjønne når det koster så mye (i tillegg til at det selvsagt er få som har gått så langt).

Ettersom 7000 kroner er mye for en middels familieøkonomi, kom følgende - ganske alternative - idé til verden:

*Har noen lyst til å være med og "investere" i en test? Og få dobbel sum tilbake hvis det viser seg at batteripakken faktisk skiftes? (Eks: Bidra med 100 kroner, og få 200 tilbake hvis vi "vinner" :P )

Tanken er at det kanskje er noen der ute som synes det er elbil-samfunnsmessig interessant å bidra til at det blir tatt en sjelden test. Trur ikke det har vært gjennomført mange (men korriger meg gjerne). Tenker først å lufte stemningen :)

Hans Magne Johansen

Hei
Den testen der skulle jeg ha gjort på den forrige e-golfen 190km som har gått 35000 km som jeg nettopp har selgt, ringte Sulland Bodø. Å de sa at det kostet 8000 kroner å at det skulle ta noen timer.
Å det var jo ikke aktuelt å ta den testen.
Bakgrunn på hvorfor jeg ville ta denne testen er at jeg ikke klarte å kjøre tur retur Fauske Bodø på vinteren som er på ca 105km. Det har sikkert gått men da blir jeg uten varmeapparat.
Men nå har jeg ikke denne bil, å har kjøpt en ny e-golf 300km som har gått 47000km.
Jeg kan godt være med på denne spleiselaget.

MVH
Hans



Sent fra min H8324 via Tapatalk


gak

Jeg mener dette kan utføres av andre verksteder til en langt lavere pris. Hva er erstatningen i følge garantien? Nytt batteri?
Polo 2.5

elektrolux

#3
Kapasitetstesting kan gjøres på flere måter der den ultimate er det vi selv gjør hver gang bilen kjøres. Nemlig en utladetest der en måler utkjørt kapasitet i kWt.

Denne informasjonen bør ligge i bilens CPU for enkel avlesning via diagnoseporten.

Den enkleste direkte testen av et batteri måler kapasitans i stedet for kapasitet men gir egentlig kun en pekepinn på kapasiteten.

Enkeltceller kan også ha skader som får BMS til å stoppe utlading lenge før de beste cellene er tomme, og slike feil vil ikke en kapasitanstest nødvendigvis fange opp.

Måler en kapasitet i Ahr mister en viktig informasjon om utladespenning, og vil oppleve overraskende gode tall. Problemet med en slik test er at en kommer ingen km på Ahr.

En nesten gratis og enkel test er å måle innladet kapasitet i kWt. Ideelt skulle en sammenlignet med en identisk bil i nytilstand, og målt begge to fra totalt tomkjørt batteri. Siden en ikke kan få mer ut av et batteri enn en klarer å lade inn i det vil dette gi et relativt nøyaktig svar på prosentvis degradering.

Vil anta at VW vil forsøke å "pynte brura" for å unngå garantiansvar.

Er derfor essensiellt å vite hvordan de tester batteriet før du bruker penger på en test som lett kan styres dit testeren ønsker.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

el-indre

Sitat fra: Hans Magne Johansen på lørdag 06. april 2019, klokken 10:28
Hei
Den testen der skulle jeg ha gjort på den forrige e-golfen 190km som har gått 35000 km som jeg nettopp har selgt, ringte Sulland Bodø. Å de sa at det kostet 8000 kroner å at det skulle ta noen timer.
Å det var jo ikke aktuelt å ta den testen.
Bakgrunn på hvorfor jeg ville ta denne testen er at jeg ikke klarte å kjøre tur retur Fauske Bodø på vinteren som er på ca 105km. Det har sikkert gått men da blir jeg uten varmeapparat.
Men nå har jeg ikke denne bil, å har kjøpt en ny e-golf 300km som har gått 47000km.
Jeg kan godt være med på denne spleiselaget.

MVH
Hans



Sent fra min H8324 via Tapatalk

Takk for det, Hans Magne! Og grattis med ny e-golf  :)

el-indre

Sitat fra: gak på lørdag 06. april 2019, klokken 20:45
Jeg mener dette kan utføres av andre verksteder til en langt lavere pris. Hva er erstatningen i følge garantien? Nytt batteri?

Det er meget mulig, men tviler på at VW godtar det i en garantisak, dessv (det bør jeg sjekke ut).

Jeg spurte servicesjefen om det var slik at batteripakken skiftes hvis kap. var under 70% - her er svaret:

«Resultatet av en slik test er at vi får klart svar fra fabrikk om status på batterikapasiteten. Dersom kapasiteten faller under 70% de første 8 årene, er dette en helt klar garantisak.»

el-indre

Sitat fra: snakkesalig på søndag 07. april 2019, klokken 07:37
Hvordan utføres denne testen? Hva er det som gjør den så komplisert at en mekaniker må bruke 5 timer på det?
Så for meg at det bare var å plugge i strømkabel og en diagnosekabel et sted og starte et program så gikk alt av seg selv.

Det er et godt spørsmål. De framstiller det som at det er tidenes mest kompliserte test, ihvertfall. Gjør det vel så dyrt og utilgjengelig som mulig - for å hindre at mange vil teste.

I en av de første mailene fikk jeg følgende svar:

«Vi har forespurt teknisk avdeling hos importøren om å få utføre test av din bil. Du hører fra oss så fort jeg får en godkjenning derfra»

el-indre

Sitat fra: elektrolux på søndag 07. april 2019, klokken 08:27
Kapasitetstesting kan gjøres på flere måter der den ultimate er det vi selv gjør hver gang bilen kjøres. Nemlig en utladetest der en måler utkjørt kapasitet i kWt.

Denne informasjonen bør ligge i bilens CPU for enkel avlesning via diagnoseporten.

Den enkleste direkte testen av et batteri måler kapasitans i stedet for kapasitet men gir egentlig kun en pekepinn på kapasiteten.

Enkeltceller kan også ha skader som får BMS til å stoppe utlading lenge før de beste cellene er tomme, og slike feil vil ikke en kapasitanstest nødvendigvis fange opp.

Måler en kapasitet i Ahr mister en viktig informasjon om utladespenning, og vil oppleve overraskende gode tall. Problemet med en slik test er at en kommer ingen km på Ahr.

En nesten gratis og enkel test er å måle innladet kapasitet i kWt. Ideelt skulle en sammenlignet med en identisk bil i nytilstand, og målt begge to fra totalt tomkjørt batteri. Siden en ikke kan få mer ut av et batteri enn en klarer å lade inn i det vil dette gi et relativt nøyaktig svar på prosentvis degradering.

Vil anta at VW vil forsøke å "pynte brura" for å unngå garantiansvar.

Er derfor essensiellt å vite hvordan de tester batteriet før du bruker penger på en test som lett kan styres dit testeren ønsker.

Tusen takk for grundig svar! Jeg skjønner ikke halvparten, men så er jeg ikke over snittet god på tematikken heller  :)

MEN, dette med bukken og havresekken er selvsagt et kjempeproblem. Vanskelig å sikre seg mot at de styrer testen mot et resultat de ønsker.

Så hva gjør man da? Hvis VW forlanger at det er DE som må gjennomføre testen (har ikke fått dette bekreftet, men antar det) for at det skal være en gyldig garantisak, og der de krever at kunden punger ut mange tusen for å få gjennomført det?

Hadde vært interessant å høre hva div forbrukermyndigheter tenker (vil tro dette gjelder flere elbiler enn bare e-golf).

ReneM

#8
Finn en person med VCDS. Jeg har gjort det flere gangen.

Jeg har laget en test som virker slik:
- kjør bilen (nesten helt tomt for strøm). Etterpå noteres batteriprosent fra HV batteri (den viser ca 7-10% når bilen sier at den er tomt)
- jeg noterer også total energi gjennom batterilader (den kan avleses i VCDS).
- etterpå fullades bilen. Når den er ferdig noterer jeg enig gjennom batterilader på nytt.
- til slutt avleser jeg batteriprosent på full batteri. (Ca 95%)

Med den data kan jeg beregne brutto kapasitet (det som gikk inn i bilen). Fordi jeg tar verdiene direkte fra styringsenheten er tap i ladeboks ikke relevant).

Nettokapasitet beregner jeg ved å bruke bruttokapasit og extrapolerer den inn i bufferen.

Det tar ca. 5 timer med en vanlig vegglader. Men bilen står Jo helt i ro og er avslått. Total tidsbruk er ca. 20 minutter.

Edit: sitat fra gammel post.

Sitat fra: ReneM på torsdag 04. mai 2017, klokken 14:13
Da er prosjektet i gang! Blir spennende å se resultatet senere i dag.

Har koblet til lader ved 0 km rekkevidde. Da hadde je kjørt 4,1 kilometer med skilpadde i dasboard. VCDS viste at det var nøyaktig 10,0% igjen av batteri (som sikkert er en buffer). Ladetid i Car-Net blir estimert til 4:50 minutter. Med full ladeeffekt tilsvarer det nøyaktig 16 kWh.





Da var bilen fulladet! Her er tallene:

Batteri% ved start: 9.6
Batteri kWh ved start: 8764,151

Batteri% ved slutt: 96
Batteri kWh ved slutt: 8778.969

Total ladet: 86,4% og 14,81 kWh

Tallene blir da følgende (etter 3,5 år og 55.000km):
Brukbar kapasitet: 15,0 kWh (89% av reklamert 16,8 kWh)
Total kapasitet: 17,2 kWh (91% av reklamert 18,7 kWh)

Batteritapet er da ca. 10% etter 55.000 km. Dersom tapet er linear skal vi gå under 70% ved 165.000 km ;) Regner derimot med at tapet flater seg ut. Tar en ny måling om ca. 1 år.

Konklusjon: 15 kWh ser ut til å være en normal verdi. 16,4 er ikke realistisk i det hele tatt. Så jeg tror at vi kan si at 90% etter 3 år er innenfor grensene, og at de som forventer 16,4 kWh må bytte bilen  :D




2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

el-indre

#9
Sitat fra: ReneM på søndag 07. april 2019, klokken 13:45
Finn en person med VCDS. Jeg har gjort det flere gangen.

Jeg har laget en test som virker slik:
- kjør bilen (nesten helt tomt for strøm). Etterpå noteres batteriprosent fra HV batteri (den viser ca 7-10% når bilen sier at den er tomt)
- jeg noterer også total energi gjennom batterilader (den kan avleses i VCDS).
- etterpå fullades bilen. Når den er ferdig noterer jeg enig gjennom batterilader på nytt.
- til slutt avleser jeg batteriprosent på full batteri. (Ca 95%)

Med den data kan jeg beregne brutto kapasitet (det som gikk inn i bilen). Fordi jeg tar verdiene direkte fra styringsenheten er tap i ladeboks ikke relevant).

Nettokapasitet beregner jeg ved å bruke bruttokapasit og extrapolerer den inn i bufferen.

Det tar ca. 5 timer med en vanlig vegglader. Men bilen står Jo helt i ro og er avslått. Total tidsbruk er ca. 20 minutter.

Edit: sitat fra gammel post.


Tusen takk for kreativt tips! :)

el-indre

Fikk svar fra VW nå. For at garantien skal være gyldig, må test av batterikapasitet utføres av merkeverksted.

I tillegg spurte jeg om hva som gjøres under testen. Her er svaret:

«Hva som eksakt gjøres ved en slik test kan jeg ikke si så mye om, men dette dreier seg i hovedsak om batteriloggen leses ut og at det kjøres flere testprogram. Disse testene er det fabrikken som har tilgang til og de gir oss tilgang ved henvendelser»

ReneM

Sitat fra: el-indre på mandag 08. april 2019, klokken 13:37
Fikk svar fra VW nå. For at garantien skal være gyldig, må test av batterikapasitet utføres av merkeverksted.

I tillegg spurte jeg om hva som gjøres under testen. Her er svaret:

«Hva som eksakt gjøres ved en slik test kan jeg ikke si så mye om, men dette dreier seg i hovedsak om batteriloggen leses ut og at det kjøres flere testprogram. Disse testene er det fabrikken som har tilgang til og de gir oss tilgang ved henvendelser»

Regner med at de betaler kostnaden dersom batteriet er under 70%? Da bør det være en del av arbeid i selve reklamasjon. I såfall er det bare å kjøre egen test før slik at du er sikkert på at du er under 70%.

Mener forøvrig at slik prising er helt latterlig og er utelukkende for å unngå tester. Jeg skjønner godt at de tar betalt for arbeidet men jeg tror overhodet ikke at det tar 5 timer reel arbeid slik de påstår.

Når jeg er tilbake i Bergen kan jeg gjennomføre en test på min som kan brukes som referanse.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

Hans Magne Johansen

Er det mulig å teste med vagcom kabel? På en 18 modell.

Sent fra min H8324 via Tapatalk


geear

Med andre ord er garantien til VW knapt verdt papiret den er skrevet på...

I tillegg så er 100% SoC på bilen tilsvarende 94% på batteripakken, så dersom det faktisk er under 70% så er jeg oppriktig litt bekymret for at de kunne finne på å faktisk justere bufferen for å komme innenfor. Mulig jeg er for paranoid her, men har null tiltro til VW/Møller.

Øystein16

Sitat fra: el-indre på mandag 08. april 2019, klokken 13:37
Fikk svar fra VW nå. For at garantien skal være gyldig, må test av batterikapasitet utføres av merkeverksted.
For deg som kunde er kapasitet knytta til køyring - dvs at du skal rekne med at du skal ha restverdi på minst 70% av det som var ved nytt batteri ved tilsvarande køyring - med eller utan varme.

Du kan vel enkelt testa det litt sjøl - køyre ei rute du kjenner slik at du kjem heim eller til ladeplass med tilnærma tomt batteri. Dersom du reknar forbruk/km med køyrd km-distanse får du vel fram kapasiteten du hadde tilgjengeleg. Ta skjermfoto ved start og stopp.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA