Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model S & X salget stopper helt opp

Startet av BMW850, fredag 05. april 2019, klokken 20:19

« forrige - neste »

Øyvind.h

Men der Model S er kombikupe - dvs stasjonsvogn med veldig skrå bakluke, er Model 3 en sedan. Vesentlig forskjell.
75-batteriet solgte også i bøtter og spann sammenlignet med 100, så det virker som et konstruert skifte fra S/X over til 3.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

emmern

Jeg føler at nåværende S/X er en modell Tesla egentlig ikke vil selge akkurat nå. Og så har vi Osborne-effekten da. Det MÅ jo komme noe nytt, eller så virker det som de med vilje vil legge S/X død inntil videre.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Tellus

Sitat fra: keepitsimple på tirsdag 09. april 2019, klokken 14:50

Jeg er dokk overrasket over at Tesla har fjernet X75 da den sikkert ville være etterspørt fram til Model Y kommer.

Sannsynligvis var marginen på 75 helt marginal. Høyere marginer på Model 3 LR tipper jeg. Kanskje kommer en 'billig' variant tilbake når Model 3 SR begynner å dominere salget senere i år.

Newbee

#18
Mulig rimelige varianter av S og X er fjernet for å unngå at de konkurrerer med mod 3. Tror ikke marginer på batteriet alene er en rasjonell forklaring. Da må det sannsynliggjøres at batteriet har vesentlig høyere marginer enn resten av bilen.
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

geear

Tesla vet garantert godt hva de har gjort ved å fjerne 75-utgavene av S og X. Det var mye mer bil for pengene enn 100-utgavene, og antageligvis svært liten fortjeneste for Tesla. Det var akkurat samme bilen som 100, bare med 25kWh mindre batteripakke, og 150k mindre penger. Man skal ikke være rakettforsker for å skjønne at 25kWh ekstra ikke koster 150 lapper ekstra. Hadde hver kWh kostet 6000,- hadde det bare vært 200k igjen til bilen, garantisaker, frakt, etc. på en 75. Tipper de har kalkulert med å pushe en del av "75-kjøperne" opp på 100, og en del av de ned til 3 LR/P, som de kanskje tjener like mye på som 75-utgavene av S og X.

Diravi

#20
Tror Newbee har rett - det er ikke usannsynlig at antallet Model 3-reservasjoner som ble omsatt til bestilling var lavere enn hva Tesla hadde håpet på, og at de har hatt behov for å booste salget av Model 3 for at ikke aksjemarkedet skal oppfatte at den nye massemarked-modellen flopper. Kanskje var det meningen hele veien at Model 3 skulle ta det meste av volumet, og Model S75D var en "stop gap" for å holde på kundemassen i et litt mer moderat prissjikt fram til Model 3 kunne leveres, og i mellomtiden levere totale salgstall som blidgjorde aksjemarkedet.

Model S75D var veldig godt priset, og kundene satte tydeligvis større pris på stor bakluke enn Tesla hadde forventet, slik at det var behov for å differensiere bedre mellom 3 og S prismessig for å kunne rapportere gode salg av 3. Men mulig det har vært litt som å urinere i benklærne for å holde det varmt, for når Tesla ikke vil oppgi salgstallene for S og X separat gjetter jeg på at mesteparten av det salget er X, og at S har krasjet totalt. Så de tok muligens for mye Møllers Tran når de forsøkte å vri salget over på Model 3.

Når Model Y også begynner å produseres og Model 3 SR endelig kommer vil Tesla i praksis ha fem ulike modeller (jeg regner 3 SR og 3 LR som to) i prisspennet fra ca 300 000 til en mill+. Det gir grunnlag for å posisjonere Model S litt høyere opp i markedet, mot Taycan og etter hvert andre store og raske lukus-sedaner. Dermed er det ikke sikkert at Model S noen gang kommer ned igjen til 700-750 000. Og sannsynligvis kommer den aldri til å være et massemarkedsprodukt igjen, slik den har tendert til å være i Norge i perioder, men et high end-produkt og en teknologibærer.

Model Y vil nok dekke behovet til veldig mange av de kundene som tidligere kjøpte en S75D - S er et enormt "flak" som strengt tatt ikke har spesielt god kupéplass for størrelsen, og den er lav å sette seg inn i. Model Y er bedre på begge deler for mindre penger, og er egentlig den reelle konkurrenten til S, mer enn 3 er det. Så når alternativene blir flere, virker det logisk å sikte S klarere inn mot luksusmarkedet, de som har god plass til ti m2 bil i garasjen eller slenger den fra seg på valet parking - og kanskje også mot dem som kjøper den lengste rekkevidden som kan fås for penger. Der har Tesla vært ledende så langt, og jeg gjetter på at Model S MkII setter nye rekorder med et oppgradert batteri og nye motorer, slik at Tesla igjen ligger godt foran konkurrentene.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

emmern

En meget god analyse!

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

fredag

Spørsmålet er kanskje hvorvidt Model S og X passer inn i Teslas langsiktige mål.

Tesla sier at deres misjon er å akselerere verdens overgang til bærekraftig energi. De når kanskje det målet bedre ved å fokusere på massemarkedet og selge mange flere Model 3 og Model Y enn noen få Model S og Model X? Det viktigste for dem er hvor mye utslipp de klarer å redusere, og da gjelder det å få ut bilene til så mange som mulig.

Jeg vil ha soltak på min nye Model S, så jeg må bare vente til de evt begynner å lage det igjen. Kanskje jeg får det hvis det kommer en refresh senere i år?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Amoss

Sitat fra: fredag på onsdag 10. april 2019, klokken 17:39
Tesla sier at deres misjon er å akselerere verdens overgang til bærekraftig energi. De når kanskje det målet bedre ved å fokusere på massemarkedet og selge mange flere Model 3 og Model Y enn noen få Model S og Model X? Det viktigste for dem er hvor mye utslipp de klarer å redusere, og da gjelder det å få ut bilene til så mange som mulig.

Sant nok det du skriver her, men på den annen side - som også har vært brukt til å forsvare satsingen på store/tunge/dyre modeller tidligere - så erstatter jo disse bilene biler med mye høyere utslipp.

Så nei, jeg tror ikke det er så enkelt. Som jeg har vært inne på tidligere regner jeg med at dette er en midlertidig situasjon der man fokuserer på Model 3, for så å komme med en refresh på S/X og da re-introdusere en billigere "SR" for disse bilene. Hva "SR" da vil være er ett åpent spørsmål, det kan være samme 100-pakke SW begrenset til ~90kWh som vi så en liten stund, eller det kan være dagens 100-pakke mens LR får enda mer. Prisen kommer neppe helt ned i nivået for 75D, men vil uansett gi en lavere inngangsbillett enn dagens priser.
Model S 85D

creal

Det Diravi skriver virker å gi veldig god mening.

overlay

Sitat fra: fredag på onsdag 10. april 2019, klokken 17:39
Spørsmålet er kanskje hvorvidt Model S og X passer inn i Teslas langsiktige mål.

Tesla sier at deres misjon er å akselerere verdens overgang til bærekraftig energi. De når kanskje det målet bedre ved å fokusere på massemarkedet og selge mange flere Model 3 og Model Y enn noen få Model S og Model X? Det viktigste for dem er hvor mye utslipp de klarer å redusere, og da gjelder det å få ut bilene til så mange som mulig.

Jeg vil ha soltak på min nye Model S, så jeg må bare vente til de evt begynner å lage det igjen. Kanskje jeg får det hvis det kommer en refresh senere i år?

Roadster og Semi er vell ikke akkurat dette :)

Muffinman

Tja, en naturlig kontring av bråstopp i salg kan jo være å justere ned prisen. Men det kan jo hende salget tar seg opp igjen når suget etter TM3 normaliserer seg.

Amoss

Sitat fra: Muffinman på onsdag 10. april 2019, klokken 21:01
Tja, en naturlig kontring av bråstopp i salg kan jo være å justere ned prisen. Men det kan jo hende salget tar seg opp igjen når suget etter TM3 normaliserer seg.

Ja, dersom det er målet. Men her har jo Tesla bevist redusert salget ved å i praksis øke inngangsbilletten ved å droppe "SR" modellen.  Så heller enn å redusere prisen på "LR" modellen vil de nok heller re-introdusere en ny "SR" når de ønsker å øke salget av disse modellene.
Model S 85D

fredag

Struper de bevisst etterspørselen etter Model S nå for å bygge om produksjonslinjen for Model S? For å gjøre klar for en refresh, eller bruke kunnskapen fra automatisering av produksjonen av Model 3 til å få ned kostnaden på produksjon av Model S også?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Amoss

Sitat fra: fredag på onsdag 10. april 2019, klokken 23:20
Struper de bevisst etterspørselen etter Model S nå for å bygge om produksjonslinjen for Model S? For å gjøre klar for en refresh, eller bruke kunnskapen fra automatisering av produksjonen av Model 3 til å få ned kostnaden på produksjon av Model S også?

At de bevist struper etterspørselen er vel rimelig klart. Hvorfor blir bare spekulasjoner, men tenker til dels i de banene du skisserer her. Pluss at de kan ha "all hands on" Model 3 produksjonen frem til de er i mål med automatiseringen(?) av Model 3 linjene. Det kan også ha sammenheng med alle som måtte gå fra Tesla på omtrent den tiden for å redusere kostnadene.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA