Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model S & X salget stopper helt opp

Startet av BMW850, fredag 05. april 2019, klokken 20:19

« forrige - neste »

BMW850

Hmmm, hva mener dere om det etter inntoget av Model 3? S & X er jo de bilene Tesla skal tjene pengene på? https://electrek.co/2019/04/04/tesla-model-s-anticipated-upgrade-and-refresh/
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

TeslaK

#1
De ber jo om det når de ikke kommer med en refresh.

Det er manglende Supercharger v3 støtte og CCS port jeg tenker er mest graverende.

Model S mangler og mulighet for hengerfeste, noe model 3 etter all sannsynlighet har.

Jeg kommer i hvert fall til å sitte på gjerdet enn så lenge.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

z4rd

Synes den ene kommentaren i artikkelen har et viktig poeng:

SitatWorking in a Tesla Showroom, it can also simply be that customers tend to spend more when they have no choices. For 5 years, we only had MS to sell, and convinced people who wanted to only spend 50k€ to spend almost double. Now, they can choose to spend less, and it is making a huge difference. Even MS owner, that want to renew and change their car, now want to spend less than they did 3/4 years ago to have the same comfort. We renew MS owner into M3 cars, and they like it as much.

Maybe a refresh can change things a little bit, but the tech would have to be a LOT better to convince people to spend more .. Or range ..
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Taffelman

#3
Er nok mye rett i innlegget over, med ikke glem at Tesla har skrudd opp "inngangsbilletten" til S og X kraftig ved å fjerne 75 batteriet og standard interiør.

F.eks koster rimeligste Model X  (med AP og vinterhjul) ca 150.000 mer nå enn X75D gjorde for et drøyt år siden, til tross for at prisen på AP har gått ned. I tillegg kjørte Tesla rentekampanjer med 0,25% på 75 batteriet.
X75D
TM3 LR AWD

Counterpointer

En må også avvente til det enorme rushet på Model 3 avtar. Akkurat nå er det egentlig en super prestasjon å selge Model S i det hele tatt.

Tellus

Effekten av prisendringen og bortfallet av 75 varianten fikk vel ikke noen veldig stor betydning for Q1 leveransene vil jeg tro. Endringene skjedd et stykke ut i kvartalet.

Endringene vil derimot få full effekt fra Q2.

z4rd

Sitat fra: Taffelman på fredag 05. april 2019, klokken 22:57
Er nok mye rett i innlegget over, med ikke glem at Tesla har skrudd opp "inngangsbilletten" til S og X kraftig ved å fjerne 75 batteriet og standard interiør.

Jepp, dette påvirker definitivt salget.

Jeg tror samtidig at det ikke er S og X Tesla skal tjene mest penger på i fremtiden, derimot 3 og Y. Dette er mer for massene og vil ha større påvirkning i markedet. I tillegg til at Tesla ønsker å elektrifisere bilparken, så tror jeg at deres mål også sikter seg mot ride-sharing - dette forklarer fokuset på AP og selvkjøring, selv om dette ligger noe lenger frem i tid.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Imagine

Sitat fra: z4rd på lørdag 06. april 2019, klokken 09:06
Sitat fra: Taffelman på fredag 05. april 2019, klokken 22:57
Er nok mye rett i innlegget over, med ikke glem at Tesla har skrudd opp "inngangsbilletten" til S og X kraftig ved å fjerne 75 batteriet og standard interiør.

I tillegg har de fjernet soltak som kan åpnes. Jeg kunne aldri kjøpt en bil med fast glasstak, jeg er avhengig at å kunne åpne til himmelen når solen skinner.
Ingen Tesla har dette lenger og heller ikke I-Pace. Er kun i3 og E-tron som leveres med åpningsbart panoramatak per 2019 etter hva jeg kan se.

Jepp, dette påvirker definitivt salget.

Jeg tror samtidig at det ikke er S og X Tesla skal tjene mest penger på i fremtiden, derimot 3 og Y. Dette er mer for massene og vil ha større påvirkning i markedet. I tillegg til at Tesla ønsker å elektrifisere bilparken, så tror jeg at deres mål også sikter seg mot ride-sharing - dette forklarer fokuset på AP og selvkjøring, selv om dette ligger noe lenger frem i tid.

JorEl

-Jeg tror samtidig at det ikke er S og X Tesla skal tjene mest penger på i fremtiden, derimot 3 og Y. Dette er mer for massene og vil ha større påvirkning i markedet.

For lenge siden trodde jeg at de store produsentene ville kunne sette så stort press på Tesla, at de måtte hele tiden senke prisnivået får å ikke bli utkonkurrert.
Og konkurrentene ville begynne i de dyreste klassene, for å ungå kanabilisering av ICE-bilene sine.
De dyre modellene er ikke kommet i så stort antall som "fryktet". Men VW skal jo komme med billigbil og den hadde jeg ikke sett komme. ???
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Muffinman

Behovet for å starte i premiumsegmentet blir vel mindre og mindre etterhvert som batteriprisene reduseres. Og behovet for å starte der er vel mindre for etablerte, store produsenter enn for nye.

Mdah

Er enig i mye av det som skrives her, men for min del har jeg avstått fra å kjøpe ny S da jeg mener den henger etter og jeg forventer en oppdatering. M3 er for meg for liten og ikke en aktuell bil. Skulle selvfølgelig gjerne hatt bedre rekkevidde (vinter), CSS og støtte for V3 supercharging. Litt oppdatert design hadde heller ikke gjort noe.

Nå ser det kanskje ut til at noe allikevel skjer på MS/X fronten om man skal tro løse rykter.
https://electrek.co/2019/04/05/tesla-model-s-new-electric-motors/
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

o.b.lix

Sitat fra: Mdah på mandag 08. april 2019, klokken 07:37
Er enig i mye av det som skrives her, men for min del har jeg avstått fra å kjøpe ny S da jeg mener den henger etter og jeg forventer en oppdatering.

Nå er model S fortsatt milevis foran alt annet, kanskje med unntak av model 3?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

xref

Mye henger vel sammen med at 75D-varianten er borte og innstegsprisen er betydelig høyere. Her kommer det vel til å skje ting fremover vil jeg tro. Det er da fortsatt etterspørsel etter biler som har mer innvendig plass en Model 3?

Tror også mange venter på en fresh av interiør og/eller eksteriør og AP3.0.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

Mdah

Sitat fra: o.b.lix på mandag 08. april 2019, klokken 09:04
Sitat fra: Mdah på mandag 08. april 2019, klokken 07:37
Er enig i mye av det som skrives her, men for min del har jeg avstått fra å kjøpe ny S da jeg mener den henger etter og jeg forventer en oppdatering.

Nå er model S fortsatt milevis foran alt annet, kanskje med unntak av model 3?

For all del! Tenkte på flaggskipene S/X sml. med M3.
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

keepitsimple

Sitat fra: xref på mandag 08. april 2019, klokken 09:54
Mye henger vel sammen med at 75D-varianten er borte og innstegsprisen er betydelig høyere. Her kommer det vel til å skje ting fremover vil jeg tro. Det er da fortsatt etterspørsel etter biler som har mer innvendig plass en Model 3?

Tror også mange venter på en fresh av interiør og/eller eksteriør og AP3.0.
Jeg tror problemet ikke er at Model S75D er borte uten at Model 3 rett og slett er en bedre bil enn Model S for de fleste. Det er de færreste som vil ha en stor sedan. Vi kjøpte for eksempel Model S da vi trengte rekkevidden og SuC på langturer. Vi trengte ikke størrelsen.

Jeg er dokk overrasket over at Tesla har fjernet X75 da den sikkert ville være etterspørt fram til Model Y kommer.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA