Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Software trøbbel FØR utlevering

Startet av Pneg, fredag 05. april 2019, klokken 19:14

« forrige - neste »

Carkub

Min bil hadde bekreftet produksjonsuke 12 og ble ferdig i uke 13. I følge selger står den nå sammen med mange andre biler på fabrikken og venter i kø på software-oppdatering.

Virker nesten som de må utvikle software-oppdateringen først? Eller at oppdateringen tar så lang tid og det i tillegg er stor backlog av biler som venter..  ???
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

Captain Chaos

#31
Sitat fra: Carkub på tirsdag 09. april 2019, klokken 09:05
Min bil hadde bekreftet produksjonsuke 12 og ble ferdig i uke 13. I følge selger står den nå sammen med mange andre biler på fabrikken og venter i kø på software-oppdatering.

Virker nesten som de må utvikle software-oppdateringen først? Eller at oppdateringen tar så lang tid og det i tillegg er stor backlog av biler som venter..  ???

Hei!

Hvis bilen din hadde bekreftet prod uke 12 så er ikke bilen ferdig uke 13. Det går ca 2-4 uker fra ekte prodstart. Dette er bare tull fra selgers side!

Bilen min hadde F.bek uke 12 (fabrikkstatus til Møllers system) De fleste biler som har F.bek uke 12 fikk  fikk sjekkpunkt:1 i uke 14 (Sjekkpunkter går fra blank og så fra 1 til 7) Min hadde sjekkpunkt blank frem til uke 14 og i midten av uke 14 fikk den sjekkpunkt 1. Sjekkpunkt 1 er faktisk påbegynt prod. Sjekkpunkt 7 er ferdig samlebånd. Etter sjekkpunkt 7 så er det 1 til 2 uker til du har bilen. I følge min kontakt i Møller så shippes biler med sofwaren den fikk på fabrikk, så oppdateres dette lokalt hvis ny versjon har kommet innen den tid.

Hvis du lurer på hvor din bil er i løypa ber du selger gå inn på sitt datasystem (Mnet) og sjekke 2 ting. F.bek status (sikkert uke 12) og Sjekkpunkt nummer. Når du får dette kan man lett estimere leveringstiden.

Min bil med fabrikkbekreftet oppstart uke 12 (F.bek 12) blir levert uken 17 eller 18, og det var det samme som selger estimerte i uke 10, da vi viste at vi hadde F.bek 12. Jeg elsker ærlige selgere som ikke skaper en forventning om levering som ikke er sannsynlig.



Carkub

Interessant at kunder her på forumet har mer kunnskap enn selger! Min bil har altså F.bek uke 12 og mener selger sa sjekkpunkt 6, det skal jeg sjekke igjen.

Uansett er beskjeden fra selger at software-oppdatering forsinker prosessen fra bilen er ferdig til den sendes. Vet ikke om det er sant, men vil tro det stammer fra beskjeder gitt selger?

Jeg ble forespeilet bil før påske, men det har jeg uansett ikke trodd noe på. Så får jeg bilen kort tid etter påske er jeg egentlig fornøyd.
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

Espen W

Sitat fra: Carkub på tirsdag 09. april 2019, klokken 13:32
Interessant at kunder her på forumet har mer kunnskap enn selger!

Det er ikke uvanlig, og gjelder også i mange andre bransjer enn bilbransjen :)

Captain Chaos

Sitat fra: Carkub på tirsdag 09. april 2019, klokken 13:32
Interessant at kunder her på forumet har mer kunnskap enn selger! Min bil har altså F.bek uke 12 og mener selger sa sjekkpunkt 6, det skal jeg sjekke igjen.

Uansett er beskjeden fra selger at software-oppdatering forsinker prosessen fra bilen er ferdig til den sendes. Vet ikke om det er sant, men vil tro det stammer fra beskjeder gitt selger?


Kan det tenkes at jeg har noen år på baken i Møller systemet?  :)

Uansett er bilen din ikke ferdig med sjekkpunkt 6, som du selv skrev ovenfor, og jeg vet at bilene pt. ikke blir « forsinket» pga sw oppdatering. Produksjonstiden er ganske normal, 4 uker + shipping fra F.bek. uke.

Problemet er at noen selgere prøver å innfri en forventning, lover kortere levering en praktisk mulig, særlig for kunder som har ventet lenge nok allerede.

Forøvrig hoppet min bil fra sp1 til sp3 (karosseri) fra klokken 10 Til kl 14.00 i dag. Min blir nok lever en drøy uke etter påske... :D

olemartin

Hvordan får du med deg endringene av sjekkpunkt, maser du på selger, eller har du fortsatt adgang til systemene?

Pneg

Sitat fra: Pneg på mandag 08. april 2019, klokken 21:10
Sitat fra: Pneg på lørdag 06. april 2019, klokken 13:49
Selger melder følgende:
"Vi sto hele dagen og hadde jevnlig kontakt med på Tyskland og Frysja når det kommer til våre systemer. Det er ingen feil på bilene eller din bil. Dette handler kun om en oppgradering, som teknikker jobbet med langt over normal arbeidstid for å prøve å fikse. Oppgraderingen er helt normal klargjøring før overlevering av bilen. Problemet skal løse seg. Jeg tar kontakt med deg på Mandag med ny informasjon.

Greit og vite at det ikke er bilen som er problemet men systemet som han skriver.

Har fått to greie oppdateringer i fra selger i dag. Problemet fortsatt ikke løst. De sier dette har rammet andre kunder også så de ligger nok ikke på latsiden...

Siste i fra Møller nå er at ved oppdatering av sw før utlevering på Fredag brøt styreenhet for batteriet sammen.. tross hjelp i fra Tyskland for og få liv i den så er denne død. Den sitter plassert over hovedbatteriet så det må ned for og komme til slik at de får byttet den... deler og utstyr for denne jobben er bestilt i fra Tyskland. Dette tar fort litt tid.

Noen som vet (ikke tror) litt om hvilke rettigheter vi har som kunde til og kanselere og be om en ny? Hvor store reperasjoner må man godta? Bilen betalte jeg forrige onsdag uten og engang ha sett den..
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

z4rd

Be om gratis lånebil først. Sjekk deretter med forsikringsselskapet ditt. Få «rettshjelp» dekket gjennom forsikringen. Mange som tilbyr gratis advokathjelp via forsikringen, feks bil eller innbo.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Chimp

Fra NAF:

"Etter forbrukerkjøpsloven har selger som den store hovedregel kun to forsøk på å rette samme mangel. Selgeren kan imidlertid hvis særlige grunner gjør seg gjeldende ha krav på flere forsøk, om slike særlige grunner foreligger må vurderes konkret i det enkelte tilfellet. Klarer ikke selgeren å rette mangelen på sine forsøk, kan man benytte lovens andre beføyelser."


Andre beføyelser betyr omlevering eller heving av kjøpet. Ved omlevering har du krav på leiebil mener jeg, da du må vente enda en gang. Alternativt kan de dekke utgifter til annen bil feks at du har en bil nr. 2 som vil koste deg 5000 i mnd. Ofte billigere for dem enn leiebil og kanskje like greit for deg.
Siste er hvis de har en annen bil på lager/demo som du kan ta over så bør du få en svært god deal - tvilsomt at de har det med så ny bil

ApeX

Sitat fra: z4rd på tirsdag 09. april 2019, klokken 20:33
Be om gratis lånebil først. Sjekk deretter med forsikringsselskapet ditt. Få «rettshjelp» dekket gjennom forsikringen. Mange som tilbyr gratis advokathjelp via forsikringen, feks bil eller innbo.

Ikke noe poeng å melde saken til rettshjelp her. Rettshjelpdekningen slår først inn når det er konstatert en tvist. Rettshjelp er ikke gratis. Normalt har man en egenandel på kr 4.000, deretter dekker selskapet 80 % av advokatsalæret, mens du selv dekker 20 % (tilsvarer mva på fakturaen). Selskapet dekker 80 % av salæret frem til maksbeløpet er nådd. Maksbeløpet tilsvarer gjerne tvistegjenstandens verdi, oppadbegrenset kr. 100.000. Selskapene gir som regel heller ikke tilslag per tlf. Det vanlige er at din advokat retter en dekningsforespørsel til selskapet.

Hva gjelder omlevering, er hovedregelen at selger har lov til å gjennomføre to avhjelpsforsøk før krav om omlevering kan gjøres gjeldende. Avhjelpen skal skje uten vesentlig ulempe. Dersom du blir uten bilen i mer enn en uke som følge av avhjelpsforsøk, kan du kreve å få stilt en erstatningsgjenstsand til rådighet - altså leiebil - for selgers regning. Avhjelpen skal skje uten kostnad for deg, noe som også medfører at du skal få dekket evt merutgifter til drivstoff og bompasseringer dersom du ikke får utlevert en elbil.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

Pneg

Takk for flere gode tips. Tar en prat med selger i morgen.
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

olavxxx

Sitat fra: Pneg på tirsdag 09. april 2019, klokken 20:25
Sitat fra: Pneg på mandag 08. april 2019, klokken 21:10
Sitat fra: Pneg på lørdag 06. april 2019, klokken 13:49
Selger melder følgende:
"Vi sto hele dagen og hadde jevnlig kontakt med på Tyskland og Frysja når det kommer til våre systemer. Det er ingen feil på bilene eller din bil. Dette handler kun om en oppgradering, som teknikker jobbet med langt over normal arbeidstid for å prøve å fikse. Oppgraderingen er helt normal klargjøring før overlevering av bilen. Problemet skal løse seg. Jeg tar kontakt med deg på Mandag med ny informasjon.

Greit og vite at det ikke er bilen som er problemet men systemet som han skriver.

Har fått to greie oppdateringer i fra selger i dag. Problemet fortsatt ikke løst. De sier dette har rammet andre kunder også så de ligger nok ikke på latsiden...

Siste i fra Møller nå er at ved oppdatering av sw før utlevering på Fredag brøt styreenhet for batteriet sammen.. tross hjelp i fra Tyskland for og få liv i den så er denne død. Den sitter plassert over hovedbatteriet så det må ned for og komme til slik at de får byttet den... deler og utstyr for denne jobben er bestilt i fra Tyskland. Dette tar fort litt tid.

Noen som vet (ikke tror) litt om hvilke rettigheter vi har som kunde til og kanselere og be om en ny? Hvor store reperasjoner må man godta? Bilen betalte jeg forrige onsdag uten og engang ha sett den..
Jeg synes det er bra de nå sier hva det går i, at du ikke bare får svada. Mest sannsynlig er nok dette en defekt fra fabrikken, vil ikke tro de lager så dårlige løsninger at de blir "bricket" av oppdateringer. Litt dum plassering de har gjort av enheten, særlig hvis dette skulle vise seg å bli et gjentakende problem.

Men når det er sagt, har de lovet deg bil så må de skaffe deg leiebil med tilsvarende eller bedre spesifikasjoner. Er det fossil, må de da dekke bom, drivstoff osv. Har du andre utlegg/tap som følge av det, kan du kreve det også.

Har de ikke lovet en dato, men estimert, er nok kanskje ikke så mange rettigheter på plass.

Du kan jo alltids høre om de har en annen bil du kan få med samme spesifikasjoner. Bestilte du bilen over nett, kan du i teorien bruke angrefrist for nettkjøp.

Hvis de bruker lang tid på utbedring, kan du heve kjøp med forsinkelsesrente.

Ps. Tips for fremtiden: aldri betal noe før du har inspisert det selv. Kan være feil og mangler og når du ikke har betalt, vil selger alltid ha mer press og du sitter da med flere kort på hånden.

Ingeniøren

Husk du skal ha låne bil og ikke leiebil du dekker selv over forsikring....

Ellers må man gjerne betale før man får bilen slik avtalen var her og selger har rett til å forsøke å reparere 2 ganger så ingen vits med advokat enda...Det blir nok bra og du har vel 5-8 år garanti på dette, men enig går litt ut over nybil følelsen...

Det samme har vel skjedd i Tyskland da med x antall biler....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Pneg

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 10. april 2019, klokken 09:13
Husk du skal ha låne bil og ikke leiebil du dekker selv over forsikring....

Ellers må man gjerne betale før man får bilen slik avtalen var her og selger har rett til å forsøke å reparere 2 ganger så ingen vits med advokat enda...Det blir nok bra og du har vel 5-8 år garanti på dette, men enig går litt ut over nybil følelsen...

Det samme har vel skjedd i Tyskland da med x antall biler....

Tilbudet om lånebil er Q2 med muligheter for Q3 i påsken.. 4-5 voksne i den på påsketur gleder jeg meg til... :)
Man må nok akseptere feil ved og gå for nye modeller men da bør man slippe og mase til seg akseptable løsninger. Her bør Møller ha en plan B som ikke skuffer kunden allt for mye.

Nå vet jeg i hvert fall at bilen faktisk er bricket og at det tar tid.
Mulig jeg tar feil men mener det er stor forskjell når bilen blir holdt igjen på avtalt utleveringsdag etter den er betalt og registrert i mitt navn. Eller om den står på fabrikk eller en kai i påvente av ett eller annet.

Ja tror kanskje dette er en feil de sliter med på flere biler. Det er jo klart at om styreenheten til batteriet lett dør og må byttes så er dette tidkrevende jobb.
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

Marzo

Jeg hadde nok gjerne bedt om å få lånt en e-tron demo bil i påsken. De burde strekke seg såpass. (gitt at den ikke blir klar til påske)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA