Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Software trøbbel FØR utlevering

Startet av Pneg, fredag 05. april 2019, klokken 19:14

« forrige - neste »

1317142119

Sitat fra: daktari på lørdag 06. april 2019, klokken 11:53
Sitat fra: Pneg på lørdag 06. april 2019, klokken 09:25
Siden jeg skulle hente bilen kl.1000 fredag, begynte de sw instaleringen ettermiddag/kveld Torsdag. Selger ringte allerede da og informerte om vanskeligheter med instalasjonen. Fredag ettermiddag ser de fortsatt ingen løsning og sier de må fortsette på mandag..

Så her er ikke problemet at det går tregt, her sliter de med en feil de ikke klarer og løse...

Ser andre eksempler på FB gruppa at noen har kjørt låne bil ett par uker men det er i sammenheng med ladeproblemet som er beskrevet andre steder.

Så nå har jeg bedt om lånebil så kan de bare holde på til det blir i orden.
Har de bricka bilen må de vel bytte deler..
Vel, tyske bilprodusenter er ikke akkurat kjent for å være gode på IT, men at de har bricket bilen (altså at hardware har gått i stykker av en programvareoppdatering) regner jeg med er lite sannsynlig. I så fall ville Audi vært så skandaløst dårlige på IT at de like gjerne kunne lagt ned.

Det er sikkert ikke verre enn en software-feil som medfører at installasjonen rett og slett feiler. Skal ikke overraske meg om Audi (eller noen av de andre tyske) ikke har rutiner for å håndtere det, slik at bilen til OT nå er i en tilstand hvor enkelte systemer ikke lenger fungerer før de får reinstallert hele sheiten. I andre biler jeg har eid, så har det stått at bilen må inn på verksted hvis brukeren oppdaterer bilen og den feiler, så det er ikke akkurat et ukjent fenomen.

Kan veldig forenklet sett sammenlignes med når du opplever problemer med mobilen etter en programvareoppdatering og får beskjed av Samsung eller Apple om å reinstallere telefonen.

Pneg

Selger melder følgende:
"Vi sto hele dagen og hadde jevnlig kontakt med på Tyskland og Frysja når det kommer til våre systemer. Det er ingen feil på bilene eller din bil. Dette handler kun om en oppgradering, som teknikker jobbet med langt over normal arbeidstid for å prøve å fikse. Oppgraderingen er helt normal klargjøring før overlevering av bilen. Problemet skal løse seg. Jeg tar kontakt med deg på Mandag med ny informasjon.

Greit og vite at det ikke er bilen som er problemet men systemet som han skriver.

E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

JorEl

-Kan veldig forenklet sett sammenlignes med når du opplever problemer med mobilen etter en programvareoppdatering og får beskjed av Samsung eller Apple om å reinstallere telefonen.

Men når telefonen er helt ny, og det er operativsystemet som har en bug, så må man vente på 1.1 versjonen. Resinstaleringen pleier og hjelpe helt til samme problem dukker opp igjen. Forhåpentligvis samme problem.

Nå er jo egentlig all hardware utsatt for et data program som ikke er godt nok. Men da hjelper det og ha en kompetent IT-avdeling.
E-tron er en fin bil som har vært i "Audi-støpeformen". Kanskje Audi skulle vært mer konservative med data-integreringen sin?
(Kanskje det ikke er så dumt og samle alt på en skjerm, som på TM3?)

Når det gjelder fotoboks-speilene, så kan man zoome inn på noe man liker ekstra godt å se på. Arkitektur f.eks ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Sitat fra: Pneg på lørdag 06. april 2019, klokken 13:49
Selger melder følgende:
Dette handler kun om en oppgradering, som teknikker jobbet med langt over normal arbeidstid for å prøve å fikse.
Arbeidsinnsats X Tid = Alvorlighetsgrad?

Tror og håper, at kundene blir fornøyd med kjøpet, bare man får fikset og trikset det til :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

olavxxx

Strengt tatt ville jeg krevd en skikkelig forklaring eller en annen bil. Høres ut som en skikkelig mandagsbil.

Jeg jobber selv med utvikling, har også laget mikrokontrollerkode for OTA. Det er ikke slik at oppdatering skal feile.

Når jeg hadde X slet jeg med oppdatering, jeg meldte til Tesla og de diagnoserte bilen. Så sa de til meg at de skulle kalle den inn for å skifte sensor i dørene.

Nå virket jo bilen og jeg kjørte den, så skiftet de sensorene mens jeg fikk leiebil med dekket bom og bensin. Men jeg visste da også hvorfor det ikke virket.

Hvis de ikke kan gi deg en plausibel forklaring, feks kanskje det er noe gale med en sensor eller en hjerne, så ville jeg nok vært svert skeptisk. Skal ikke ta timesvis å oppdatere slikt, er ikke som om man sitter med disketter.

Imagine

Bilene det gjelder trenger bare en softwareoppdatering. Ellers fungerer de jo helt fint. Å kalle de mandagsbiler er jo å overdrive.

Når man er tidlig ute på en ny bilmodelø må man tegne med at ting kan feile.
Kjører en gratis lånebil etron som fungerer utmerket.

snowman

PNEG.
Etter mange mange års erfaring med tyske biler, og annen teknologi.
Det med sw problem du har ville ikke bekymret meg noe som helst.
Når tyskerene får ting på stell, så vil dette bli strømlinjeformet for din bil som alle andre.
Bare litt forskjellige parametere de må ta høyde for når det er en ny linje og avvik oppstår.
my two cents.

ApeX

Sitat fra: olavxxx på lørdag 06. april 2019, klokken 15:00
Strengt tatt ville jeg krevd en skikkelig forklaring eller en annen bil. Høres ut som en skikkelig mandagsbil.

Jeg jobber selv med utvikling, har også laget mikrokontrollerkode for OTA. Det er ikke slik at oppdatering skal feile.

Hvis de ikke kan gi deg en plausibel forklaring, feks kanskje det er noe gale med en sensor eller en hjerne, så ville jeg nok vært svert skeptisk. Skal ikke ta timesvis å oppdatere slikt, er ikke som om man sitter med disketter.

Siden det ikke er feil på bilen, men problem med forhandlers system, så høres det mer ut som at forhandler rett og slett ikke har fått overført oppdateringen fra sitt system til bilen fremfor at oppdateringen har feilet.

Å kreve omlevering høres ganske så drastisk ut i dette tilfellet.. Her vil nok "mangelen" utbedres i løpet av forholdsvis kort tid. Det er heller ingen grunn til å kalle bilen for en mandagsbil dersom det er forhandlers system som har feilet, og det ikke er feil på bilen.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

Counterpointer

Blir interessant å følge denne saken videre.

Håper Audi fikser slikt fort. Hvis ikke blir det et dårlig argument for en kommende Q4 E-tron........

Imagine

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 06. april 2019, klokken 19:21
Blir interessant å følge denne saken videre.

Håper Audi fikser slikt fort. Hvis ikke blir det et dårlig argument for en kommende Q4 E-tron........

Hvorfor det? Konkurrentene gjør det dessverre heller ikke bedre. Jaguar har også hatt enkelte biler med softwareproblemer med sin I-Pace dessverre. Kjenner en som har vært inne 3-4 ganger nå. Kan hende det er enkelt-tilfelle.

Counterpointer

Sitat fra: Imagine på lørdag 06. april 2019, klokken 20:03
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 06. april 2019, klokken 19:21
Blir interessant å følge denne saken videre.

Håper Audi fikser slikt fort. Hvis ikke blir det et dårlig argument for en kommende Q4 E-tron........

Hvorfor det? Konkurrentene gjør det dessverre heller ikke bedre. Jaguar har også hatt enkelte biler med softwareproblemer med sin I-Pace dessverre. Kjenner en som har vært inne 3-4 ganger nå. Kan hende det er enkelt-tilfelle.
Jaguar er et veldig godt eksempel på en måte å håndtere problemer som avskrekker meg. De har virkelig ikke kontroll på software.

Audi bør fikse dette bedre imho.

Øyvind.h

Tesla hadde mye ladetrøbbel første året de også. UMC som konket ad mass (jeg byttet kabel sikkert 5-6 ganger) samt mye trøbbel med jord som medførte at biler ikke ville lade i kulde.
Heldigvis løst raskt og med mye fleksibilitet overfor kunder. Men nye modeller kan ofte ha litt sw trøbbel uten at det trenger bety mye på lengre sikt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tellus

Hvis barnesykdommer hadde vært ødeleggende for et bilmerke ville Tesla vært konkurs for flere år siden. At det er noen sw hickups på nye elbiler tror jeg bare vi må venne oss til. Det betyr kkke at vi bør venne oss til at bilen må hente av bergningsbil.

Pneg

Sitat fra: Pneg på lørdag 06. april 2019, klokken 13:49
Selger melder følgende:
"Vi sto hele dagen og hadde jevnlig kontakt med på Tyskland og Frysja når det kommer til våre systemer. Det er ingen feil på bilene eller din bil. Dette handler kun om en oppgradering, som teknikker jobbet med langt over normal arbeidstid for å prøve å fikse. Oppgraderingen er helt normal klargjøring før overlevering av bilen. Problemet skal løse seg. Jeg tar kontakt med deg på Mandag med ny informasjon.

Greit og vite at det ikke er bilen som er problemet men systemet som han skriver.

Har fått to greie oppdateringer i fra selger i dag. Problemet fortsatt ikke løst. De sier dette har rammet andre kunder også så de ligger nok ikke på latsiden...
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

ApeX

Kjedelig at problemene fortsatt ikke er løst, satser på at de får på plass en fiks rimelig snart.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA