Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Software trøbbel FØR utlevering

Startet av Pneg, fredag 05. april 2019, klokken 19:14

« forrige - neste »

Renzir

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 05. mai 2019, klokken 00:08
@Renzir: Har sikker informasjon om at flere av de europeiske elbilprodusentene gjør grep for å skyve så mye av elbilproduksjonen over fra 2019 til 2020 som mulig. Dette for å unngå milliardbøtene som de ligger an til pga. for høye totalutslipp fra solgte biler når EU i 2020 begynner å håndheve de nye reglene. Elbilene blir nok produsert i 2019, men tipper vi kommer til å se mange kreative forklaringer på hvorfor de må vente til januar 2020 med utlevering.
Mulig de kan få til dette med det som produseres helt på slutten av året. Men Just in Time gjelder for det meste av moderne produksjon. Så tror ikke de klarer å vri veldig mye over ut over kanskje noe på slutten. Sikre kilder i så måte er produksjonsledelse og konsernledelse i Audi. Tilpasning av produksjon for å optimere er greit. Men er jo ikke akkurat mye annet de kan lage der på kort sikt. Å få etablert produkter og produksjon på en god måte er også viktig ift å få fart på sakene. Volumet av biler er ikke i Norge i starten betyr ingen ting hvis de får fart på markedet i Europa generelt.

Renzir

Sitat fra: AJ82 på søndag 05. mai 2019, klokken 10:53
Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 05. mai 2019, klokken 09:43
Ifølge et analyseselskap så ligger Volkswagen an til 9,2 milliarder euro i bøter hvis man ikke endrer utslippstallene fra i dag: https://www.dinside.no/motor/bilfabrikkene-kan-fa-co2-boter-pa-320-milliarder/71012544

Det er såpass mye at det kan påvirke selskapets adferd i stor grad.

Kanskje derfor VW satser såpass på I.D. Neo neste år. Snakkes jo om å selge biler med tap for å holde prisen nede.

A.J.

Det tar tid å få opp volumet både på salg og produksjon. Beste løsning på høyt volum i 2020 og 2021 er å få maskineriet skikkelig i gang, neppe å utsette noe. De for solgt like mye i 2020 selv om de selger en del i 2019.

Pneg

Sitat fra: Pneg på lørdag 04. mai 2019, klokken 09:23
Sitat fra: Pneg på fredag 05. april 2019, klokken 19:14
Bil skulle utleveres i dag kl.1000. Selvfølgelig gått og ventet, har fått greie oppdateringer underveis. fikk siste telefon i fra selger nå kl.1745 hvor de håper... og ha den klar på mandag.. «mandagsbil»?
Møller sliter massivt med og få lastet inn oppdatert software i bilen. De har jobbet med den siden i går kveld uten og lykkes.
Sitter med en dårlig magefølelse av uheldig klussing og knoting med min nye bil.

Så det ble ikke test turen på hytta. Ikke ett spørsmål om jeg trenger lånebil. Bilen betalte jeg i går så den er vel teknisk sett min? Hvordan er det når bilen blir forsinket utlevert etter den er betalt og hvor de ikke klarer og si når den er klar?
I tillegg rotet de med reservasjons beløpet hvor det ikke ble trukket ifra faktura. Dette løste de med at jeg måtte betale hele fakturabeløpet og få reservasjonsbeløpet tilbakebetalt i etterkant..
Dette var en uheldig start Harald A Møller.. sitter ikke med premium følelsen akkurat..

Oppdatering. De har nå byttet deler men får det allikevel vel ikke til. Software er «død» de er i dialog med Tyskland men vil/kan fortsatt ikke love noe..
Så status er at jeg går på den 5 uka hvor de «håper» den kan leveres snart.

I forbindelse med at flere forhandlere nå annonserer Fast Track med kort levering spurte jeg om ikke dette kunne være en mulighet.
«Det gikk dessverre ikke siden min bil per definisjon er en bruktbil»!!!!!

Jeg har i min kontrakt seneste leveringsuke/år 13/19 som jeg tidligere har sagt ikke sett bilen enda..
Det er visst nok en kunde til i samme situasjon. Jeg vil nå gå for brudd på kontrakt og be om noe konkret jeg kan akseptere. Og da må de opp i størrelsesorden vinterhjul eller tilsvarende. Ønsker ikke og konkludere rundt kundebehandlingen enda. Litt morsomt at selger putter bilen inn i kategori bruktbil.. det betyr vel at bilen prises deretter ut til meg :)
Selger gjør så godt han kan men har følelsen av at problemet ligger i Møller systemet. Veldig usikker på hvilke prioritet dette har i Tyskland.
Det eneste måtte vært at jeg burde fått tilbud om tilsvarende lånebil eller en økonomisk kompensasjon jeg kunne forholde meg til men jeg ventet.

Om det er flere her inne i samme situasjon ta gjerne kontakt på PM.


Oppdatering av tråd: 6 uka uten bil.. fikk en kort sms på torsdag i fra selger som sier at bilen er ferdig og kan hentes på fredag. Ikke ett ord om noe kompensasjon etter 5 ukers venting på bilen jeg faktisk betalte 3april.
Jeg svarer med og etterlyse noe konkret siden jeg hele veien har sittet med en følelse av at de ikke ville tilby noen verdens ting.
De tilbyr da en 2års service og lastekant beskyttelse.. dette er for meg helt uaktuellt.. Jeg foreslår minimum vinterhjul og kanskje til og med en service. Da blir det helt stille i fra de... jeg purrer og etterlyser svar i går ettermiddag(fredag). Får da svar om at de ønsker møte med meg tirsdag eller onsdag til uken. Da stiller selger på møtet sammen med daglig leder... dette leser jeg som at de ikke er med på mine krav. Jeg sender de en melding om at jeg er skuffet over at denne saken ikke kan avsluttes nå før helgen. Svaret jeg får er at daglig leder ikke er tilgjengelig før tirsdag..

Saken kort oppsummert. Bilen ble ved klargjøring påført en omfattende feil som medførte at hovedbatteriet måtte demonteres for og komme til deler som måtte skiftes. Dette viste seg ikke og løse problemet og endte med at det måtte tilkalles 2 teknikere i fra fabrikken i Brussel før bilen var i orden nå på torsdag. Stått til reparasjon fra 4 april- 10 mai.

Historien begynner og bli spesiell etter min mening. Blir litt repetisjon men tar det kort siden tråden er blitt lang.
Dette er en ferdigspekket bil (Fast Track) jeg aldri har sett siden dette skjedde rett før utlevering.. men hvor bilen var betalt (3 april).
Jeg ønsket midt i denne vente prosessen og heve kontrakt. Det var ikke forhandler interessert i fordi de sier den er blitt en bruktbil i deres system.. Jeg var klar ved kontrakt inngåelse at kort leveringstid var avgjørende for meg. Derfor  siste leveringsuke i min kontrakt er 13/19

Det kan kanskje virke som jeg har som hensikt og tyne mest mulig ut av forhandler. Det er det absolutt ikke. Det jeg aller helst ønsker nå er pengene tilbake og bort i fra denne forhandleren. Jeg ønsker en ny uskrudd bil.. ikke denne som de i selv sier de har hatt full fokus og jobbet tett sammen med fabrikk på for og få i orden på.. i 5 lange uker..

Da de nektet og heve kontrakt synes jeg det er rimelig og kunne stille noen motkrav.

Tenkt setting... jeg kjøper en ny E-tron som jeg kjører rett hjem i garasjen, reiser tilbake til forhandler etter 5 uker og ber om innbyttetakst. Den har da 58km på telleren som jeg ser min bil har på appen nå. Hva tilbyr de tro??? Det jeg har betalt minus 10-15k??

Selger kaller det en bruktbil de ikke kan ta inn. De mener allikevel vel det er helt naturlig at jeg betaler ny-bilpris...? Vet ikke en gang om det de tilbyr dekker mine utgifter ved og eie en slik bil i denne prisklassen nå på den 6 uka. Noen her inne som har kompetanse på og sette en pris på dette?

Jeg tror faktisk at denne feilen ble påført bilen min fordi teknikeren som laster inn ny-bil soft ware rotet det til. Er det tilfellet så blir det ekstra ille når forhandleren topper hele greia med en utrolig arroganse..

Mye frustrasjon som det er godt og få ut.. Nå håper jeg at denne forhandleren vil la meg gå etter møtet til uken. Jeg ønsker fortsatt E-tron men begynner og bli mentalt ferdig med denne forhandleren. Da vet jeg hvor jeg går med pengene.. Til en forhandler jeg vet har en ny og uskrudd leveringsklar Fast Track i bakgården :)

Skulle derimot møtet til uken vise seg og bli en positiv overraskelse hvor jeg har missforstått en hel masse så skal jeg komme tilbake og ydmykt forklare og beklage..
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

daktari

De vil tilby noe i det møtet. Høflig og saklig er enklest. Det er best å bli enige om en kompensasjon og unngå advokater og eventuell rettssak.

Det er ikke sikkert de har mandat til beslutte kompensasjon i møtet dog.

Tenk over hva du egentlig ønsker, (omlevering? He ing?) dine reelle tap, og hva du kan akseptere som minimum. Legg frem det første. Lykke til.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ApeX

#109
Jeg ville startet med å ta en titt i forbrukerkjøpsloven og sett på §§ 6, 19 og 23 annet ledd. Du kan uansett kreve erstatning for eventuelle tap du har lidd som følge av forsinkelsen, jf. § 24.

Edit:
Jeg er forsåvidt litt usikker på om det er reglene ved forsinkelse eller mangel som kommer til anvendelse her. Forsinkelsen følger av en mangel, men i.o.m. at bilen ikke er utlevert foreligger også forsinkelse.

I tilfelle mangel, så er jo mangelen nå utbedret. Da er utgangspunktet at du ikke lenger krav på heving, omlevering eller prisavslag. Du har hatt krav på en erstatningsgjenstand (leiebil) mens din bil ble utbedret, og du har krav på erstatning for eventuelle økonomiske tap du har blitt påført som følge av mangelen.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

JorEl

Pneg:.....Selger kaller det en bruktbil de ikke kan ta inn. De mener allikevel vel det er helt naturlig at jeg betaler ny-bilpris...?

Synes dette er et fint utgangspunk, kort, konsist, rett på sak.

Vi likte godt E-golfen vår, men ikke forhandleren. Kjenner meg igjen. Trist måte å få sin nye bil, som man naturligvis har gledet seg mer og mer til, frem mot leverings-dato. Husk å få skrevet ned i papirene/systemet deres hva de fikser, slik at om det skjer noe, innenfor garantitiden, så blir du ikke fakturert. Det tok meg litt tid og energi og få vite hva som var galt med E-golfen. Sannheten kom 3,5år etterpå. Da solgte jeg bilen >:(  Derfor blir jeg ikke kunde der mer.
Ellers så har jeg tro på alle elbiler som har stort nok batteri. E-tron er god nok :)

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Pneg

Sitat fra: daktari på lørdag 11. mai 2019, klokken 23:39
De vil tilby noe i det møtet. Høflig og saklig er enklest. Det er best å bli enige om en kompensasjon og unngå advokater og eventuell rettssak.

Det er ikke sikkert de har mandat til beslutte kompensasjon i møtet dog.

Tenk over hva du egentlig ønsker, (omlevering? He ing?) dine reelle tap, og hva du kan akseptere som minimum. Legg frem det første. Lykke til.

Ja jeg kan håpe. Ønske nr 1. er en ny bil uten og behøve og krangle på det. Ender jeg opp med denne bilen de etter sigende har knotet med i 5 uker nå vil jeg ha en bedre kompensasjon enn det de tilbyr. Jeg synes ikke vinterhjul er noe for mye.. importør betaler neppe listepris på disse. Men usikker på om jeg får go følelsen i denne bilen etter dette..
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

Pneg

Sitat fra: JorEl på lørdag 11. mai 2019, klokken 23:59
Pneg:.....Selger kaller det en bruktbil de ikke kan ta inn. De mener allikevel vel det er helt naturlig at jeg betaler ny-bilpris...?

Synes dette er et fint utgangspunk, kort, konsist, rett på sak.

Vi likte godt E-golfen vår, men ikke forhandleren. Kjenner meg igjen. Trist måte å få sin nye bil, som man naturligvis har gledet seg mer og mer til, frem mot leverings-dato. Husk å få skrevet ned i papirene/systemet deres hva de fikser, slik at om det skjer noe, innenfor garantitiden, så blir du ikke fakturert. Det tok meg litt tid og energi og få vite hva som var galt med E-golfen. Sannheten kom 3,5år etterpå. Da solgte jeg bilen >:(  Derfor blir jeg ikke kunde der mer.
Ellers så har jeg tro på alle elbiler som har stort nok batteri. E-tron er god nok :)

En god forhandler er utrolig viktig. Stusser over at det er rom for mangelfull varierende eller dårlig håndtering av kunder.
Liker ideen om nettbestilling av bil med en klar og enkel reklamasjonsrett.
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

Counterpointer

Jeg ville tatt med meg noen på dette møtet hvor selger vil ha med sin leder.
En person som kan hjelpe deg med å støtte ditt standpunkt, men enda mer viktig for å utjevne overtaket de har med å være flere.
Noen som har peiling på kjøpsrett er ikke dumt. Advokat er superdyrt, så det anbefaler jeg ikke.
En journalist hadde derimot ikke vært dumt........

Du er blitt dårlig behandlet og fortjener kompensasjon, det er utvilsomt.
Service er omtrent gratis for dem regnskapsmessig og de burde egentlig belaste importør eller hvem det er de skylder på for dette problemet du har hatt.

Lykke til

Larsebass

Absolutt enig med forslaget om å ta med noen som ikke er like «emosjonelt investert» som deg selv. Har du ikke advokat, så ta med en kompis. Helst en som er litt ekstrovert!

Ingen grunn til at du skal stille underlegen og starte møtet alene.
Tesla X75D.

Pneg

Takker for mange gode innspill. Tar de med meg.

Jeg følger jo med litt og det virker jo som E-tron er en bil som det har vært ekstremt lite tull med så langt. Mulig jeg er utsatt for en serie med uflaks..
Men det kan jo hende det er flere i samme situasjon som raskt er blitt tilbudt gode løsninger de lever godt med mens de venter. I mitt tilfelle føler jeg det har vært mangel på dialog og vilje eller evne til og bidra med noe som gjør ventetiden mindre smertefull.

Hvor frustrasjonen bygger seg opp til at jeg aller helst bare vil bort. Finne en ny forhandler og starte på nytt. For E-tron skal jeg ha :)


E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

Ingeniøren

Trist at de altså valgte å demontere batteriet for å komme til en modul, for så å finne ut at det ikke var her feilen lå.  Trodde de hadde kommer lengre i dag med diagnoser, men de får kanskje ikke kjørt diagnose test heller om bilen er død. Det er kanskje denne operasjonen som gjør at de omtaler bilen som brukt, men gjøres det ordentlig skal de ikke ha noe å si. De har rett til å utbedre en feil to ganger så jeg vet ikke om dette er et godt argument å komme med. Bilen er så god som ny.

Vet ikke hva du betaler i avdrag hver mnd men denne bør du i alle fall få dekket, eventuelle andre utgifter som bom mm. Forstår dog din nybil frustrasjon.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hemi

Imagine har slutta å mobbe tesla servicesystemet nå, med bilen på verksted i 2 mnd :p

Counterpointer

Sitat fra: hemi på søndag 12. mai 2019, klokken 20:53
Imagine har slutta å mobbe tesla servicesystemet nå, med bilen på verksted i 2 mnd :p
Det er av sine egne en skal ha det

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Pneg på søndag 12. mai 2019, klokken 09:17
Takker for mange gode innspill. Tar de med meg.

Jeg følger jo med litt og det virker jo som E-tron er en bil som det har vært ekstremt lite tull med så langt. Mulig jeg er utsatt for en serie med uflaks..
Men det kan jo hende det er flere i samme situasjon som raskt er blitt tilbudt gode løsninger de lever godt med mens de venter. I mitt tilfelle føler jeg det har vært mangel på dialog og vilje eller evne til og bidra med noe som gjør ventetiden mindre smertefull.

Hvor frustrasjonen bygger seg opp til at jeg aller helst bare vil bort. Finne en ny forhandler og starte på nytt. For E-tron skal jeg ha :)

Har det vært lite tull med e-tron? Jeg trodde det hadde stått veldig mange og ventet på ny software på grunn av at bilen ikke tålte å være koblet til ladekabel mer enn 12 timer. Det var vel også grunnen til at mange biler ble forsinket, noe jeg syntes var voksent gjort av Audi. At de sier du ikke kan returnere fordi det nå er bruktbil er så langt fra voksent og fornuftig som du får det. Det behøver ikke koste dem noe. De kunne tatt inn bilen og brukt den til demo-bil eller tilsvarende.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA