Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Software trøbbel FØR utlevering

Startet av Pneg, fredag 05. april 2019, klokken 19:14

« forrige - neste »

Pneg

Bil skulle utleveres i dag kl.1000. Selvfølgelig gått og ventet, har fått greie oppdateringer underveis. fikk siste telefon i fra selger nå kl.1745 hvor de håper... og ha den klar på mandag.. «mandagsbil»?
Møller sliter massivt med og få lastet inn oppdatert software i bilen. De har jobbet med den siden i går kveld uten og lykkes.
Sitter med en dårlig magefølelse av uheldig klussing og knoting med min nye bil.

Så det ble ikke test turen på hytta. Ikke ett spørsmål om jeg trenger lånebil. Bilen betalte jeg i går så den er vel teknisk sett min? Hvordan er det når bilen blir forsinket utlevert etter den er betalt og hvor de ikke klarer og si når den er klar?
I tillegg rotet de med reservasjons beløpet hvor det ikke ble trukket ifra faktura. Dette løste de med at jeg måtte betale hele fakturabeløpet og få reservasjonsbeløpet tilbakebetalt i etterkant..
Dette var en uheldig start Harald A Møller.. sitter ikke med premium følelsen akkurat..
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs


Pneg

Sitat fra: olavxxx på fredag 05. april 2019, klokken 19:21
Er kanskje denne greien?
https://www.tek.no/artikler/enkelte-audi-e-tron-taler-ikke-lading-i-mer-enn-12-timer-gar-bananas-med-feilmeldinger/462405

Forsto det som at det var nedlastnings prosessen av software inn i bilen som feilet. De var i jevn dialog med Tyskland uten og få det til.
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

JorEl

#3
Eller at det er feil på software og man må lage "patcher"/rette feilene. Men da må Audi også ha kontrol på hva som er galt.
Om man ikke klarer å laste inn ny software, så er det jo en annen plass i softwaren som ikke er som den skal. I bestefall, så er det en hardware-feil, og da må man bytte deler. Men man må vite hva man skal skifte.
Synes synd på kundene, for jeg kjenner meg igjen når min E-golf etter noen uker måtte inn på verksted i en måned. Kom frem 3år etter på at det var snakk om "kryp-strøm". Men det var ikke det de sa til meg 3 år før..Dette med å kommunisere med Tyskland var noe jeg møtte på når jeg klaget på Car-Net, da var alt ansvaret i Tyskland. Svært irriterende når forhandleren allerede hadde tjent en god slump penger på mitt kjøp. Møller var aldri inne i bildet, selv om de også kapitliserte på mitt kjøp.
Personlig så synes jeg det er greit å gjøre feil, men kommunikasjonen må være ærlig og presis.

Jeg likte bilen men ikke forhandler, det gjorde at jeg solgte bilen. Jeg kjøpte en amerikansk elbil, som har noe som de kaller for OTA. Over the air. Det virker sånn at selskapet feilsøker mens bilen står hjemme hos kunden og det koster ingenting. Dette kunne jo Audi prøvd, men ikke sikkert at forhandler-nettverket hadde likt det. De vil sikkert ikke gjøre noenting før det er blitt klarert med tyskland eller Møller, slik at det kan bli til en ordre og det følger med penger...

Edit; E-tron blir sikkert en god elbil når den virker som den skal.  :+1: Den har sine styrker og svakheter, som de fleste andre.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Counterpointer

Har du betalt bilen er det jo pr definisjon din bil.

Hadde aldri i verden akseptert dette!

OhmPaPa

Opplevte noe tilsvarende da jeg kjøpte en bensin-Mercedes for noen år siden.

Skulle hente bilen på morgenen. Men da jeg kom slet de med en software-oppdatering. Jeg ventet noen timer før vi avtalte at jeg skulle komme neste dag. Da var heller ikke software oppdatert - men gjorde avtale om at jeg kunne stikke innom og få oppdateringen når det passet meg.

Men problemet på din bil gjør kanskje bilen ukjørbar?

Pneg

Sitat fra: OhmPaPa på lørdag 06. april 2019, klokken 05:18
Opplevte noe tilsvarende da jeg kjøpte en bensin-Mercedes for noen år siden.

Skulle hente bilen på morgenen. Men da jeg kom slet de med en software-oppdatering. Jeg ventet noen timer før vi avtalte at jeg skulle komme neste dag. Da var heller ikke software oppdatert - men gjorde avtale om at jeg kunne stikke innom og få oppdateringen når det passet meg.

Men problemet på din bil gjør kanskje bilen ukjørbar?

Om den er kjørbar vet jeg ikke men oppfattet det som at problemet var seriøst stort..
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

turfsurf

Sitat fra: OhmPaPa på lørdag 06. april 2019, klokken 05:18
Men problemet på din bil gjør kanskje bilen ukjørbar?
Tipper oppdateringen feilet, og at SW nå ikke er funksjonell. Typisk tyskere å ha dårlig kontroll på software installasjon. Å oppdatere i3en f.eks er en mange timers jobb. Bare å installere nye kart tar en evighet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Pneg

Sitat fra: turfsurf på lørdag 06. april 2019, klokken 07:01
Sitat fra: OhmPaPa på lørdag 06. april 2019, klokken 05:18
Men problemet på din bil gjør kanskje bilen ukjørbar?
Tipper oppdateringen feilet, og at SW nå ikke er funksjonell. Typisk tyskere å ha dårlig kontroll på software installasjon. Å oppdatere i3en f.eks er en mange timers jobb. Bare å installere nye kart tar en evighet.

Ja tror du er inne på noe her. Teknikkeren på verkstedet brukte eksemplet som om man skrudde av eller avbrøt det man oppgraderte før installasjonen var fullført. Hvor man har påført bilen sw feil de ikke har kontroll på?
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

turfsurf

Sitat fra: Pneg på lørdag 06. april 2019, klokken 07:20
Teknikkeren på verkstedet brukte eksemplet som om man skrudde av eller avbrøt det man oppgraderte før installasjonen var fullført. Hvor man har påført bilen sw feil de ikke har kontroll på?
Ja, dårlig arkitektur. Standard måte å håndtere dette på er å ta vare på forrige versjon og rulle tilbake til denne hvis den nye versjonen ikke kommer opp. Løses enklest med en form for hypervisor. Men tyskerne er jo erkekonservative og bruker vel ikke slikt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Sitat fra: Pneg på lørdag 06. april 2019, klokken 07:20
Sitat fra: turfsurf på lørdag 06. april 2019, klokken 07:01
Sitat fra: OhmPaPa på lørdag 06. april 2019, klokken 05:18
Men problemet på din bil gjør kanskje bilen ukjørbar?
Tipper oppdateringen feilet, og at SW nå ikke er funksjonell. Typisk tyskere å ha dårlig kontroll på software installasjon. Å oppdatere i3en f.eks er en mange timers jobb. Bare å installere nye kart tar en evighet.

Ja tror du er inne på noe her. Teknikkeren på verkstedet brukte eksemplet som om man skrudde av eller avbrøt det man oppgraderte før installasjonen var fullført. Hvor man har påført bilen sw feil de ikke har kontroll på?

Kjenner dette fra oppdatering av kart i i3'n. Bilen skrus seg av etter en stund og du må slå den på igjen og programvaren må finne tilbake til hvor oppdatering stoppet og det går fort en time eller så bare på å få det oppdatert, men det funker. Sist på service hadde teknikker slitt mye av dagen for å oppdatere bilen med ny programvare - skulle vært klar 15, klar 17....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Counterpointer

Sitat fra: Pneg på lørdag 06. april 2019, klokken 06:25
Om den er kjørbar vet jeg ikke men oppfattet det som at problemet var seriøst stort..
Bruker Imagine har kjørt E-tron lånebil i fjorten dager for noe som høres helt likt ut.

Pneg

Siden jeg skulle hente bilen kl.1000 fredag, begynte de sw instaleringen ettermiddag/kveld Torsdag. Selger ringte allerede da og informerte om vanskeligheter med instalasjonen. Fredag ettermiddag ser de fortsatt ingen løsning og sier de må fortsette på mandag..

Så her er ikke problemet at det går tregt, her sliter de med en feil de ikke klarer og løse...

Ser andre eksempler på FB gruppa at noen har kjørt låne bil ett par uker men det er i sammenheng med ladeproblemet som er beskrevet andre steder.

Så nå har jeg bedt om lånebil så kan de bare holde på til det blir i orden.
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

daktari

Sitat fra: Pneg på lørdag 06. april 2019, klokken 09:25
Siden jeg skulle hente bilen kl.1000 fredag, begynte de sw instaleringen ettermiddag/kveld Torsdag. Selger ringte allerede da og informerte om vanskeligheter med instalasjonen. Fredag ettermiddag ser de fortsatt ingen løsning og sier de må fortsette på mandag..

Så her er ikke problemet at det går tregt, her sliter de med en feil de ikke klarer og løse...

Ser andre eksempler på FB gruppa at noen har kjørt låne bil ett par uker men det er i sammenheng med ladeproblemet som er beskrevet andre steder.

Så nå har jeg bedt om lånebil så kan de bare holde på til det blir i orden.
Har de bricka bilen må de vel bytte deler..
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

JorEl

Når jeg fikk E-golfen (VW) i midten av 2015 var det ingen som kunne skru på den. En var på kurs for å lære om elbil og en annen var sykemeld en god stund, sa forhandler. Dette sammen med at jeg følte de ikke en gang hadde lyst til å selge meg bilen..
Håper virkelig at Audi (VW) har lyst til å satse på elbil, og at forhandlernettverket har lyst å selge elbiler. Det er ikke nok å si at man skal satse, man må gjøre det. Dette merker man når feilene kommer.
Om man ikke har folk som er blitt lært skikkelig opp, eller som må på kurs først, da er det kanskje best å vente litt.
Er ikke lett for "Tyskerne" og skifte til Elbil om de har 100modeller som bruker bensin og diesel. Ser også for meg at det ikke er lett å omstille seg, med store sterke fagforeninger. Men det at det finnes fagforeninger er et stort "pluss i margen".

Når det gjelder miljø, så foretrekker jeg å stå i kø bak elbiler. Audi E-tron er velkommen :+1:

Håper det går bra med dere som satser på Audi sine elbiler, noen må jo kjøpe dem for at de skal lage dem.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA