Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Visit dealer

Startet av tomrh, fredag 05. april 2019, klokken 17:25

« forrige - neste »

tomrh

Et skremmende varsel kom plutselig med et pip i vår 12-mod: «Visit dealer». Samtidig som mange varsellamper slo seg på som juletrelys i dashbordet. Var rett før en tunnel og ingen mulighet for å stoppe, men fikk svingt av i en busslomme etter noen km. Slo av bilen og startet bilen igjen. Meldingen forsvant og alt var normalt, puh! Hva i all verden slags hickup var det der mon tro? Har sett andre tråder her med opplevelser av varselet, men da i forbindelse med utladet 12V batteri eller problemer med parkeringsbrems som henger. Tror ikke dette er noen av årsakene her, hva annet kan utløse dette varselet?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Powerflux

Les av feilkoder med LeafSpy og se om bilen spytter ut noen!

Ikke opplevd  den type feilkode du beskriver men fikk i dag erfare at det å kunne slette feilkoder med LeafSpy er gull verdt.
Hurtigladet på ABB lader da ladingen avbrøt og fikk opp gult varsel(bil med utropstegn i)
Bilen ville etter dette ikke starte hurtiglading. Leste ut en haug med feilkoder på ladesystem, HVAC og bremsesystem. Svært underlig at alle disse kodene skulle trigges samtidig da jeg i går leste av feilkoder uten å få noen.
Etter sletting av feilkoder startet lading som normalt og ladet frem til jeg avbrøt lading selv. Ingen feilkoder etter endt lading :+1:
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

tomrh

Obd2-dongelen er i evaliaen som kona er på helgetur med. Får sjekket søndag kveld.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Står forøvrig i brukermanualen at meldingen betyr feil med parkeringsbrems. Er jo ikke usannsynlig, bilen er 7 år nå. Dattera mi fikk samme melding i dag etter å ha kjørt 15 km.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Powerflux

Kanskje wirene ut til hvert hjul går tregt og motstanden trigger en feilmelding?

Syntes det var litt (u)lyd i disse wirene på min nå rett før vinteren så jeg sprayet rikelig med TF2 Teflonspray. Lyden forsvant og hele mekanismen går mye lettere. Fortsatt ingen ulyd og går lett og fint.
Kan være et sted å begynne ihvertfall!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

tomrh

#5
Her er feilkodene stom ble avlest fra Leafspy. Ser at en hurtiglader-kode er med, jeg hurtigladet uten problemer så tror ikke alle kodene er reelle feil.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

#6
Var så mange irrelevante feilkoder her at jeg mistenker et dårlig 12V batteri.

Edit: ...som målte 12,23V. Greit nok nivå det.. hmm.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

#7
For mange feilkoder til at jeg tror på dem, skulle dette vært reellt så hadde ikke bilen vært kjørbar. Så slettet derfor kodene i Leafspy slik du gjorde Powerflux. Datter har ikke fått feilen i dag. Håper at det bare var en hickup og at det ikke skjer igjen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Powerflux

#8
Sitat fra: tomrh på mandag 08. april 2019, klokken 18:52
For mange feilkoder til at jeg tror på dem, skulle dette vært reellt så hadde ikke bilen vært kjørbar. Så slettet derfor kodene i Leafspy slik du gjorde Powerflux. Datter har ikke fått feilen i dag. Håper at det bare var en hickup og at det ikke skjer igjen.
Ja jeg stusset veldig over det enorme antall feilkoder  som ble generert innenfor alle 3 hovedsystemene. Når håndbrekk og HVAC tar kvelden pga feil på hurtiglader så er det noe muffens.

Håper det har ordnet seg :+1:
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

tomrh

Har faktisk ikke sett feilmeldingen på en stund nå. :)

Så kan man lure på hva som trigget dette. Tenker at hvis det er en virkelig feil så kommer det feilmeldinger igjen senere. Hvis ikke så har rådet ditt og Leafspy spart meg for et unødvendig verkstedbesøk som sikkert ikke ville blitt helt gratis.  :+1:
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Hm, kanskje jeg skal oppgradere LeafSpy til Pro, bare sånn for sikkerhets skyld om Phatom feilkoder kommer opp og lager hindringer.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Skiftet til sommerdekk i dag, var ute og kjørte og så kom meldinga igjen. Masse koder. Slettet alle, kjørte litt til og så kom den på nytt. Denne gangen bare 3 koder som kanskje er kjernen.

C1102 0009 ABS RR LH Sensor-1 BRC-64
C1A70 0109 BRAKE Brake Control System BR-160
U0418 0009 PARKING BRAKE
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

#12
Kom plutselig på en interessant detalj. Jeg vasket bilen med høytrykkspyler og var veldig grundig inni hjulbuene fordi jeg skulle skifte hjul og spraye med zinkspray. Forrige gang «visit dealer» kom hadde jeg vasket bilen på samme måte.

Kanskje det har kommet vann et sted det ikke skulle? Kan f.eks. være et deksel eller gummiforing et sted som er dårlig.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Sitat fra: tomrh på mandag 15. april 2019, klokken 16:13
Kom plutselig på en interessant detalj. Jeg vasket bilen med høytrykkspyler og var veldig grundig inni hjulbuene fordi jeg skulle skifte hjul og spraye med zinkspray. Forrige gang «visit dealer» kom hadde jeg vasket bilen på samme måte..
Uuuups, jeg fikk ABS-sensor feil (ABS-lampe lyste) på en Honda HRV jeg hadde før Leaf'n etter zinkspraybehandling. Var litt raus med zinkspryaen den gang. Vasket av sensor, og så var alt som før. Så metallet kan lure sensor tenker jeg om den har sprayet på den eller kanskje rotet til selve kransen den føler på med masse zink.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Forrige gang var det før zinkspray-behandling, så var ikke det da. Men ja, var litt ekstra raus nå. Kan være at abs-sensoren er tilgriset eller noe. Takk for tips, må sjekkes!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA