Hei! Lurer på om folk her inne har erfaringer med å få erstattet defekt ladekabel av bilforhandler (ikke merkeforhandler). Jeg kjøpte en 2015 Nissan Leaf tekna sommeren for snart 4 år siden. Bilen var nybilimportert og ble levert med 3 år nybilgaranti. Jeg fikk opplyst muntlig av selger at bilen også ble dekket av forbrukerkjøpsloven hvilket gav meg en ekstra trygghet i 5 år. Ladekabelen (nødladeren, den man bruker med stikkontakt) er brukt "normalt" og oppbevart i vesken i bagasjerommet når den ikke har vært i bruk. Da vi stort sett lader på jobb med type 2 - lader er "nødladeren" bare sporadisk i bruk. Forrige uke nektet bilen å ta imot strøm via denne laderen. Ingen feilmelding vistes, boksen lyste grønt for ready. Etter råd fra andre her inne la jeg kabelen innendørs for tørking dersom det var fukt som var årsaken til problemene. Hadde ingen hell med dette. Bilen lader komplikasjonsfritt med type 2 - laderen på jobb. Testet med naboen sin nødlader (han har akkurat samme bil) og den fungerte ypperlig. Konkluderte derfor med at det er selve ladekabelen min som er ødelagt. Ny merkelader koster 7500 kr.

Meldte saken inn til Gjensidige forsikring men fikk avslag da lader ikke hadde ytre skader. Fikk informasjon fra forsikringsselskapet at forhandler burde dekke dette via forbrukerkjøpsloven men han nekter plent for at dette er hans ansvar. Har også vært i kontakt med Nissan Norge og min lokale Nissan merkeforhandler som sier at jussen her er klar og at forhandler skal dekke reklamasjoner på ladekabel innen 5 år så lenge gjenstanden er brukt normalt. Hadde bilen vært kjøpt hos merkeforhandler ville de etter sigende ha dekket dette.
Jeg har i dag fått svar fra forsikringsselskapet at de dekker rettshjelp og at de kan være behjelpelig med å ta saken videre. Jeg synes jo saken er lei, men mener at forhandler må følge loven og synes prinsipielt ikke der er riktig at jeg skal betale 7500 kr for ny lader når loven sier at det er forhandlers ansvar. (Som i tillegg ble presisert av vedkommende da jeg skrev kontrakten). Lurer på om noen har tilsvarende erfaringer og hvordan dette har blitt løst.