Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Justering av ladehastighet / ladeprosent?

Startet av Signature #280, fredag 05. april 2019, klokken 10:31

« forrige - neste »

Signature #280

Noen som vet om det er mulig å justere ladehastighet på e-tron?
Etter å ha kjørt Tesla i flere år er jeg vant med justeringsmuligheter på både hastighet/ampere og hvor mye jeg ønsker å lade batteriet. Jeg vet jeg kan endre hastighet på ladekladden til 50%, men det jeg lurer på er om det er mulig å endre dette også i bilen og om det eventuelt er noen minnefunksjon på dette.
Det andre jeg lurer på er om det er mulig å stille inn så ladingen stopper på f.eks 75%?
Jeg spurte selgeren om dette, men han mente at Audi hadde "løst problemet" med at batteriet ikke tar skade av å alltid lades til 100%. Nå skal ikke jeg påstå at jeg er noen ekspert, men jeg var av den klare oppfattning at det ikke nødvendigvis forlenget batteriets levetid ved å konstand lade til 100% og om det faktisk stemmer, tviler jeg på at Audi har løst dette. Så finnes denne muligheten, til å sette maks ladeprosent?

AJ82

#1
Sitat fra: Signature #280 på fredag 05. april 2019, klokken 10:31
Noen som vet om det er mulig å justere ladehastighet på e-tron?
Etter å ha kjørt Tesla i flere år er jeg vant med justeringsmuligheter på både hastighet/ampere og hvor mye jeg ønsker å lade batteriet. Jeg vet jeg kan endre hastighet på ladekladden til 50%, men det jeg lurer på er om det er mulig å endre dette også i bilen og om det eventuelt er noen minnefunksjon på dette.
Det andre jeg lurer på er om det er mulig å stille inn så ladingen stopper på f.eks 75%?
Jeg spurte selgeren om dette, men han mente at Audi hadde "løst problemet" med at batteriet ikke tar skade av å alltid lades til 100%. Nå skal ikke jeg påstå at jeg er noen ekspert, men jeg var av den klare oppfattning at det ikke nødvendigvis forlenget batteriets levetid ved å konstand lade til 100% og om det faktisk stemmer, tviler jeg på at Audi har løst dette. Så finnes denne muligheten, til å sette maks ladeprosent?

Du kan ihvertfall stille inn hvor mange % du ønsker å lade til. Mener det er mellom 50 og 100%.
Det med ladehastighet vet jeg ikke.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Orbit

Bilen kan også huske forskjellig ladeprosent på forskjellige steder, se tidligere tråd. Jeg har ikke plukket opp noen mulighet for å justere ladehastighet fra bilen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Pitil

Det er her Brutto og Netto kapasitet spiler inn. Selger har helt rett i att det ikke er skadelig å lade til 100 %, da dette er 100 % av Netto kapasitet, men ikke 100 % av Brutto kapasitet av batteriet. Audi har lagt inn en"buffer" der. Ladekladden (forutsetter Schuko kontakt) begrenser vel Amperstyrken til 8 A eller 10 A, selv om du skulle sette denne til Max eller 16 A. Når det gjelder det å stoppe ladingen på 70 % eller 80 %, så vil jeg anta at det er som på andre biler fra samme konsern, at dette kun går an, dersom du benytter deg av hente-/avgangstider. Dette er som regel benevnt med øvre- og nedre ladegrense.
Tidligere:
Audi 100 Avant 2,3 E Quattro 1991 mod
Audi A6 Avant 2,4 Quattro 1999 mod
Audi A6 allroad 2,7 tdi 2011 mod
e-Golf 2018
Audi e-tron 50 Advanced Business++
Har nå:
Tesla model Y

AJ82

Sitat fra: Future e-tron owner på fredag 05. april 2019, klokken 11:44
Det er her Brutto og Netto kapasitet spiler inn. Selger har helt rett i att det ikke er skadelig å lade til 100 %, da dette er 100 % av Netto kapasitet, men ikke 100 % av Brutto kapasitet av batteriet. Audi har lagt inn en"buffer" der. Ladekladden (forutsetter Schuko kontakt) begrenser vel Amperstyrken til 8 A eller 10 A, selv om du skulle sette denne til Max eller 16 A. Når det gjelder det å stoppe ladingen på 70 % eller 80 %, så vil jeg anta at det er som på andre biler fra samme konsern, at dette kun går an, dersom du benytter deg av hente-/avgangstider. Dette er som regel benevnt med øvre- og nedre ladegrense.

Trenger ikke å benytte deg av hente/avgangstider for å stoppe lading på visse steder. Du setter dette i lademenyen ved å skyve "streken" frem og tilbake...

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Pitil

Sitat fra: AJ82 på fredag 05. april 2019, klokken 12:33
Sitat fra: Future e-tron owner på fredag 05. april 2019, klokken 11:44
Det er her Brutto og Netto kapasitet spiler inn. Selger har helt rett i att det ikke er skadelig å lade til 100 %, da dette er 100 % av Netto kapasitet, men ikke 100 % av Brutto kapasitet av batteriet. Audi har lagt inn en"buffer" der. Ladekladden (forutsetter Schuko kontakt) begrenser vel Amperstyrken til 8 A eller 10 A, selv om du skulle sette denne til Max eller 16 A. Når det gjelder det å stoppe ladingen på 70 % eller 80 %, så vil jeg anta at det er som på andre biler fra samme konsern, at dette kun går an, dersom du benytter deg av hente-/avgangstider. Dette er som regel benevnt med øvre- og nedre ladegrense.

Trenger ikke å benytte deg av hente/avgangstider for å stoppe lading på visse steder. Du setter dette i lademenyen ved å skyve "streken" frem og tilbake...

A.J.
:+1:Det er en klar forbedring. Tusen takk for oppklaring :+1:
Tidligere:
Audi 100 Avant 2,3 E Quattro 1991 mod
Audi A6 Avant 2,4 Quattro 1999 mod
Audi A6 allroad 2,7 tdi 2011 mod
e-Golf 2018
Audi e-tron 50 Advanced Business++
Har nå:
Tesla model Y

AJ82

Sitat fra: Future e-tron owner på fredag 05. april 2019, klokken 13:15
Sitat fra: AJ82 på fredag 05. april 2019, klokken 12:33
Sitat fra: Future e-tron owner på fredag 05. april 2019, klokken 11:44
Det er her Brutto og Netto kapasitet spiler inn. Selger har helt rett i att det ikke er skadelig å lade til 100 %, da dette er 100 % av Netto kapasitet, men ikke 100 % av Brutto kapasitet av batteriet. Audi har lagt inn en"buffer" der. Ladekladden (forutsetter Schuko kontakt) begrenser vel Amperstyrken til 8 A eller 10 A, selv om du skulle sette denne til Max eller 16 A. Når det gjelder det å stoppe ladingen på 70 % eller 80 %, så vil jeg anta at det er som på andre biler fra samme konsern, at dette kun går an, dersom du benytter deg av hente-/avgangstider. Dette er som regel benevnt med øvre- og nedre ladegrense.

Trenger ikke å benytte deg av hente/avgangstider for å stoppe lading på visse steder. Du setter dette i lademenyen ved å skyve "streken" frem og tilbake...

A.J.
:+1:Det er en klar forbedring. Tusen takk for oppklaring :+1:

Trykk følgende: Bil - Lading og effektivitet - Lade - Trykk så på linjen og juster frem og tilbake  :+1:



A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

daktari

Sitat fra: Future e-tron owner på fredag 05. april 2019, klokken 11:44
Det er her Brutto og Netto kapasitet spiler inn. Selger har helt rett i att det ikke er skadelig å lade til 100 %, da dette er 100 % av Netto kapasitet, men ikke 100 % av Brutto kapasitet av batteriet. Audi har lagt inn en"buffer" der. Ladekladden (forutsetter Schuko kontakt) begrenser vel Amperstyrken til 8 A eller 10 A, selv om du skulle sette denne til Max eller 16 A. Når det gjelder det å stoppe ladingen på 70 % eller 80 %, så vil jeg anta at det er som på andre biler fra samme konsern, at dette kun går an, dersom du benytter deg av hente-/avgangstider. Dette er som regel benevnt med øvre- og nedre ladegrense.
på e-tron er kanskje bufferen i topp 6 kWh. Bunn kanskje 4 kWh. Det betyr at 100% i bilen er 94% i virkeligheten.
Det er åpenbart bedre for alle Li-batterier over tid  å lagres på 60-70% enn på 94% av Max spenning, samme hva selgerne sier. mye dokumentasjon på dette.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Pippus

Sitat fra: daktari på fredag 05. april 2019, klokken 15:11
Sitat fra: Future e-tron owner på fredag 05. april 2019, klokken 11:44
Det er her Brutto og Netto kapasitet spiler inn. Selger har helt rett i att det ikke er skadelig å lade til 100 %, da dette er 100 % av Netto kapasitet, men ikke 100 % av Brutto kapasitet av batteriet. Audi har lagt inn en"buffer" der. Ladekladden (forutsetter Schuko kontakt) begrenser vel Amperstyrken til 8 A eller 10 A, selv om du skulle sette denne til Max eller 16 A. Når det gjelder det å stoppe ladingen på 70 % eller 80 %, så vil jeg anta at det er som på andre biler fra samme konsern, at dette kun går an, dersom du benytter deg av hente-/avgangstider. Dette er som regel benevnt med øvre- og nedre ladegrense.
på e-tron er kanskje bufferen i topp 6 kWh. Bunn kanskje 4 kWh. Det betyr at 100% i bilen er 94% i virkeligheten.
Det er åpenbart bedre for alle Li-batterier over tid  å lagres på 60-70% enn på 94% av Max spenning, samme hva selgerne sier. mye dokumentasjon på dette.

Brutto 95kWt/netto 83,6 kWt=88%

daktari

Sitat fra: Pippus på fredag 05. april 2019, klokken 16:21
Sitat fra: daktari på fredag 05. april 2019, klokken 15:11
Sitat fra: Future e-tron owner på fredag 05. april 2019, klokken 11:44
Det er her Brutto og Netto kapasitet spiler inn. Selger har helt rett i att det ikke er skadelig å lade til 100 %, da dette er 100 % av Netto kapasitet, men ikke 100 % av Brutto kapasitet av batteriet. Audi har lagt inn en"buffer" der. Ladekladden (forutsetter Schuko kontakt) begrenser vel Amperstyrken til 8 A eller 10 A, selv om du skulle sette denne til Max eller 16 A. Når det gjelder det å stoppe ladingen på 70 % eller 80 %, så vil jeg anta at det er som på andre biler fra samme konsern, at dette kun går an, dersom du benytter deg av hente-/avgangstider. Dette er som regel benevnt med øvre- og nedre ladegrense.
på e-tron er kanskje bufferen i topp 6 kWh. Bunn kanskje 4 kWh. Det betyr at 100% i bilen er 94% i virkeligheten.
Det er åpenbart bedre for alle Li-batterier over tid  å lagres på 60-70% enn på 94% av Max spenning, samme hva selgerne sier. mye dokumentasjon på dette.

Brutto 95kWt/netto 83,6 kWt=88%
du kan ikke trekke 11 kWh fra toppen. Jeg regnet slik:
95-4 (bunn)=91
91-6 (topp)=85
6 av 95= 6,1%.
Men vi vet ikke hav byggerne egentlig er, jeg gjettet på 6 og 4.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Pippus

Jeg bare kommenterte utsagnet om at «100% i bilen er 94% i virkeligheten» det er 88%/83,6 kWh tilgjengelig i «virkeligheten». Hvordan dette avviket fordeles i topp og bunn aner jeg ikke. Jeg vil tro det aller meste ligger «på topp» pga ladekurveutviklingen og at du skal kunne regenerere flere mil inn på batteriet selv om det er ladet til «100%»

olavxxx

Sitat fra: daktari på fredag 05. april 2019, klokken 19:35
Sitat fra: Pippus på fredag 05. april 2019, klokken 16:21
Sitat fra: daktari på fredag 05. april 2019, klokken 15:11
Sitat fra: Future e-tron owner på fredag 05. april 2019, klokken 11:44
Det er her Brutto og Netto kapasitet spiler inn. Selger har helt rett i att det ikke er skadelig å lade til 100 %, da dette er 100 % av Netto kapasitet, men ikke 100 % av Brutto kapasitet av batteriet. Audi har lagt inn en"buffer" der. Ladekladden (forutsetter Schuko kontakt) begrenser vel Amperstyrken til 8 A eller 10 A, selv om du skulle sette denne til Max eller 16 A. Når det gjelder det å stoppe ladingen på 70 % eller 80 %, så vil jeg anta at det er som på andre biler fra samme konsern, at dette kun går an, dersom du benytter deg av hente-/avgangstider. Dette er som regel benevnt med øvre- og nedre ladegrense.
på e-tron er kanskje bufferen i topp 6 kWh. Bunn kanskje 4 kWh. Det betyr at 100% i bilen er 94% i virkeligheten.
Det er åpenbart bedre for alle Li-batterier over tid  å lagres på 60-70% enn på 94% av Max spenning, samme hva selgerne sier. mye dokumentasjon på dette.

Brutto 95kWt/netto 83,6 kWt=88%
du kan ikke trekke 11 kWh fra toppen. Jeg regnet slik:
95-4 (bunn)=91
91-6 (topp)=85
6 av 95= 6,1%.
Men vi vet ikke hav byggerne egentlig er, jeg gjettet på 6 og 4.
Stemmer som Dakatari sier.

Det vil si: i bunn er ikke mulig å bruke og det er alltid ladet opp.
Hvis bilen stanser på grunn av "tomt batteri", så er det ikke tomt, men da 4-6 kWh mest sannsynlig i det man kaller "brick protection". Det som da skjer er at bilen kutter alt, slutter å lade 12V, app er nok ikke mulig å bruke. Det gjør man for å forhindre at folk må kjøpe nytt hovedbatteri hvis de kjører den tom eller reiser vekk veldig lenge og ikke plugger bilen inn.

daktari

Yep. Of jeg forutsetter at brutto 95 kWh er inkludert det som er satt av til brick protection. Vanligvis rundt 4 kWh.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Pippus

Sitat fra: olavxxx på fredag 05. april 2019, klokken 21:07

Stemmer som Dakatari sier.

Det vil si: i bunn er ikke mulig å bruke og det er alltid ladet opp.
Hvis bilen stanser på grunn av "tomt batteri", så er det ikke tomt, men da 4-6 kWh mest sannsynlig i det man kaller "brick protection". Det som da skjer er at bilen kutter alt, slutter å lade 12V, app er nok ikke mulig å bruke. Det gjør man for å forhindre at folk må kjøpe nytt hovedbatteri hvis de kjører den tom eller reiser vekk veldig lenge og ikke plugger bilen inn.

Selvfølgelig er det riktig, men poenget mitt var bare at om det er låst eks 4 kWt i bunn(til brick protection) eller er låst 6 kWt på topp(av andre grunner), så er begge deler like utilgjengelig softwarestyrt (hvis man ikke starter med å rulle ned fra et fjell ved 100% ladd batteri.)
På denne måten blir det merkelig å kalkulere med 94% tilgjengelig kapasitet av brutto. De siste 6 prosentpoengene er heller ikke tilgjengelig. Det er da vitterlig igjen bare 88% til normalkjøring.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA