Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Justering av ladehastighet / ladeprosent?

Startet av Signature #280, fredag 05. april 2019, klokken 10:31

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Pippus på fredag 05. april 2019, klokken 22:14
Sitat fra: olavxxx på fredag 05. april 2019, klokken 21:07

Stemmer som Dakatari sier.

Det vil si: i bunn er ikke mulig å bruke og det er alltid ladet opp.
Hvis bilen stanser på grunn av "tomt batteri", så er det ikke tomt, men da 4-6 kWh mest sannsynlig i det man kaller "brick protection". Det som da skjer er at bilen kutter alt, slutter å lade 12V, app er nok ikke mulig å bruke. Det gjør man for å forhindre at folk må kjøpe nytt hovedbatteri hvis de kjører den tom eller reiser vekk veldig lenge og ikke plugger bilen inn.

Selvfølgelig er det riktig, men poenget mitt var bare at om det er låst eks 4 kWt i bunn(til brick protection) eller er låst 6 kWt på topp(av andre grunner), så er begge deler like utilgjengelig softwarestyrt (hvis man ikke starter med å rulle ned fra et fjell ved 100% ladd batteri.)
På denne måten blir det merkelig å kalkulere med 94% tilgjengelig kapasitet av brutto. De siste 6 prosentpoengene er heller ikke tilgjengelig. Det er da vitterlig igjen bare 88% til normalkjøring.
det var ikke det jeg mente, mente at når bilen rapporter 100% soc så er batteriet ladet til 94% soc. Så bruker man ca 88% og bilen rapporter 0 og slår seg av.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Litium batteri trives best i balanse, det vil si på 50%. Så at forhandlere sier det er greit å lade til 100% (selv om det reelt er 94%) er løgn og fanteri.


https://youtu.be/pxP0Cu00sZs

olavxxx

Sitat fra: Pippus på fredag 05. april 2019, klokken 22:14
Sitat fra: olavxxx på fredag 05. april 2019, klokken 21:07

Stemmer som Dakatari sier.

Det vil si: i bunn er ikke mulig å bruke og det er alltid ladet opp.
Hvis bilen stanser på grunn av "tomt batteri", så er det ikke tomt, men da 4-6 kWh mest sannsynlig i det man kaller "brick protection". Det som da skjer er at bilen kutter alt, slutter å lade 12V, app er nok ikke mulig å bruke. Det gjør man for å forhindre at folk må kjøpe nytt hovedbatteri hvis de kjører den tom eller reiser vekk veldig lenge og ikke plugger bilen inn.

Selvfølgelig er det riktig, men poenget mitt var bare at om det er låst eks 4 kWt i bunn(til brick protection) eller er låst 6 kWt på topp(av andre grunner), så er begge deler like utilgjengelig softwarestyrt (hvis man ikke starter med å rulle ned fra et fjell ved 100% ladd batteri.)
På denne måten blir det merkelig å kalkulere med 94% tilgjengelig kapasitet av brutto. De siste 6 prosentpoengene er heller ikke tilgjengelig. Det er da vitterlig igjen bare 88% til normalkjøring.
Brick protection er alltid ladet opp, men det du har tilgjengelig for bruk er 84 kWh.
Batteriet er 95 kWh i fysisk totalkapasitet, men når det viser 100% i eTron vil batteriet være ladet opp 84 kWh + brick protection (4-6 kW). La oss si det er 4 kW, da blir det 88 kW.

88/95 == 93% ved 100% på displayet.
Hvis brick protection viser seg å være 6 kW, vil det være ( 84 + 6 ) / 95 == 95% ladet ved 100% lading.

Kapasiteten som ikke er ladet opp (5-7%) kan Audi i teorien frigi, så det kan jo være de velger å frigi 100% lading.
Men på toppen vil nok lading gå tregere, samt batteriene varer ikke like lenge, særlig hvis folk lader til 100% og lar bilen stå.

Selv om man skulle ha en 4 kW brick protection på eTron, bør man ikke la den stå parkert med 100% lading hvis man bryr seg om rekkeviddetap. Det ideelle er å være rundt 70-80% SoC, men helst ikke mer enn 90% over tid.

Så man bør da lade til feks 80-95% eller noe, hvis man er glad i batteriet og vil ha bilen i mange år.

Imagine

#18
Hvis bilen får dårligere batteri er det jo bare å selge den å bytte til en nyere en  :)

Jeg kommer alltid til å lade til 100%. Bilen skal brukes fullt ut og er der for min skyld og ikke motsatt. Gjorde det med i3 også. Bare å lade til 100%, batteriet blir ikke svekket av det før etter mange år.

Ingeniøren

Dette har vært diskutert siden vi fikk el biler og erfaringen er vel at dette har bilprodusentene rimelig god kontroll på slik at men ikke skal bekymre seg nevneverdig. Dog, har men en bil med god kapasitet så trenger man vel ikke lade fullt hver dag og på noen kan man enda til sette ned det bilen kan lade til på daglig basis.

Og så er det vel så at for de fleste biler er 100% ikke 100% av anbefalt men kanskje 90%. På noen, som Tesla, kan du vel mot advarsel ladde til 100%, altså litt mer enn du gjør til daglig når du har spesielt behov for det. Litt usikker på om det forsatt er slik på Tesla dog... ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Erik Ola Ulvestad

Har nokon ei ladekurve for eTron opp til 100% å dele?
For ein del andre bilmodellar så avtar ladestrøm gradvis opp mot 100%. Nissan Leaf 30kwh har eit langt forløp frå 28A ned mot 4 A. Nye TM3 går relativt kjapt frå 16A (v/enfaselading) og til cutOff.
Det er jo relativt lett å la ladestasjon kutte når ladestrøm indikerar ca 80% dersom profil er kjent.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

4Matic Fanatic


Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 08. april 2019, klokken 21:38
Den beste jeg har sett er denne fra Fastned.
Eg tenkte på AC lading. DC 50kW kurva ser jo veldig flat ut så kanskje eTron ikkje har noko målbar nedtrapping før 100% for lave ladeeffektar?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

4Matic Fanatic

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på mandag 08. april 2019, klokken 22:07
Eg tenkte på AC lading. DC 50kW kurva ser jo veldig flat ut så kanskje eTron ikkje har noko målbar nedtrapping før 100% for lave ladeeffektar?
AC-lading? Kan aldri tenke meg den trapper ned før bilen er tilnærmet 100%...

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 08. april 2019, klokken 22:52
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på mandag 08. april 2019, klokken 22:07
Eg tenkte på AC lading. DC 50kW kurva ser jo veldig flat ut så kanskje eTron ikkje har noko målbar nedtrapping før 100% for lave ladeeffektar?
AC-lading? Kan aldri tenke meg den trapper ned før bilen er tilnærmet 100%...
Om lader held konstant spenning så vil jo strømmen gå ned når batterispenning stig når batteri fyllast opp. Men om ladar aukar spenninga for å trykke på meir (uheldig for batteriet?) eller om det er stort ubrukt buffer på topp så vil ein merke mindre til dette.
Vel, eg får vente til ein eTron stikk innom eit av våre anlegg og ta ut ei profilering der.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

4Matic Fanatic

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på mandag 08. april 2019, klokken 23:11
Om lader held konstant spenning så vil jo strømmen gå ned når batterispenning stig når batteri fyllast opp.
Ja, det har du naturligvis rett i, jeg tenkte mer på hva batteriet kan ta mot...

Orbit

Typisk laderegulator for Li-ion holder konsant spenning fra ca 70% lading og helt opp, så dermed også fallende effekt. Tipper det er dette knekkpunktet som vi ser på 80% SOC hos Fastned (forskjøvet oppover, siden 100% SOC ikke er med enn ca 93-94% på battericellene). Og jeg vil tro det likevel er mer enn nok kapasitet for batteriet til å ta imot de 11kW som AC-laderen kan gi, også på 99%+ SOC. e-tron skal angivelig også regenerere på 100% SOC, og det er mye mer enn 11kW som tilføres da.

Det kan likevel gå litt tregere mot slutten, dersom det er lagt inn rebalansering av cellene her. Det varierer litt mellom bilmodeller hvordan, og hvor ofte, rebalansering gjøres. Noen kobler ut de cellene som først når toppsspenning, og brenner av deres andel av ladingen i en motstand. Siden denne mostanden typisk tåler mindre effekt enn battericellene selv, må totaleffekten også ned. Andre stopper lading når første celle når toppspenning, og bruker i stedet tiden etter "full-ladet" til å tappe denne ned (gjenom tilsvarende mostand) for å jevne ut ladenivået.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hybrid88

Kan man justere ladehastighet på de tidlige E-tron bilene? Hva med ladeprosent?
Etron 55
E-golf
911 GT3

Hårek

Ladehastighet kan ikke justeres i bilen (ingen modell).
Lademål kan justeres i bilen. Med 2020 modell kan lademål også justeres i appen.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Orbit

Medfølgende ladekabel kan stilles inn på 50%/100% effekt på selve EVSE-boksen (men altså ikke fra bil, ei heller fjernstyres).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA