Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Må holde i rattet etter dekkskift - spesielt i høy hastighet

Startet av noGas, fredag 05. april 2019, klokken 06:32

« forrige - neste »

noGas

Tms p85+ 2014
Etter at jeg la om til 19" orig tesla sommerdekk, må jeg holde i rattet på motorvei. Bilen drar mot venstre og føles ustabil.

Sikkert en noob feil, men jeg forstår ikke hva det er. Dekkene er på andre sesong, michelin Premacy.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

N-L

Tesla Model S 85D 2015
BMW i3 2015

noGas


Muffinman

Vinterdekk er som regel mykere enn sommerdekk og kan maskere feil med hjulstilling eller annet. Er rattet i senter, og er det forskjell ved pådrag/regen?

Feil montering skulle i de fleste tilfeller gitt utslag i vibrasjon, ikke trekk til en bestemt side.

Men øk lufttrykket til det riktige; 3,3 bar eller 45psi for 19".

Tuxedo


Muffinman


noGas

Sitat fra: Muffinman på fredag 05. april 2019, klokken 08:03
Vinterdekk er som regel mykere enn sommerdekk og kan maskere feil med hjulstilling eller annet. Er rattet i senter, og er det forskjell ved pådrag/regen?

Feil montering skulle i de fleste tilfeller gitt utslag i vibrasjon, ikke trekk til en bestemt side.

Men øk lufttrykket til det riktige; 3,3 bar eller 45psi for 19".

Jeg har som sagt 2,9 og 3,0 - så vet ikke hvor mye utslag det vil gi. Men fyller uansett på for å sjekke.

Bilen drar mest til venstre, og det gir mest utslag ved pådrag og brems. I sving føles det som om den "balanserer på en tynn linje" og jeg må holde den i sjakk igjennom hele svingen ved å holde i rattet og justere.


sjokomelk

Dumt spørsmål - men har du satt på samme hjul foran og bak som i fjor? Eller kan du ha satt ett som stod bak i fjor foran i år på den ene siden? (Var det forståelig hva jeg mener? :o)
Siden bilen sliter dekk foran og bak forskjellig, kan det være du har en blanding av frem- og bakhjul på samme aksel nå. Og hvis de har ulik rulleomkrets pga ulik slitasje, vil bilen oppføre seg som du sier nå.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

kaiat


noGas

Sitat fra: sjokomelk på fredag 05. april 2019, klokken 11:29
Dumt spørsmål - men har du satt på samme hjul foran og bak som i fjor? Eller kan du ha satt ett som stod bak i fjor foran i år på den ene siden? (Var det forståelig hva jeg mener? :o)
Siden bilen sliter dekk foran og bak forskjellig, kan det være du har en blanding av frem- og bakhjul på samme aksel nå. Og hvis de har ulik rulleomkrets pga ulik slitasje, vil bilen oppføre seg som du sier nå.

Dette høres plausibelt ut. Måler mønsterdybde og sjekker etter "par"

nortrahof

Enkelte TMS har forskjell i dekkdimensjon på for- og bakdekk. Sjekk at dimensjonen er den samme? Også ulike dekkfabrikat kan forårsake dette problemet.

- Ellers er faktisk dekkene håndlaget. Det kan være at om du skifter dekk, kan radialbanen være ørlite feil. Da trekker dekkene til ene siden.
- Hadde skiftet til nye dekk og da opplevde jeg tilsvarende. Dekkverkstedet "klødde seg i huet" og kunne ikke forklare det - men da jeg fikk nye dekk, forsvant "problemet".
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Muffinman

Sitat19" orig tesla sommerdekk
Staggered oppsett er bare i 21", så det er nok ikke problemet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA