Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nytt kart tilgjengelig

Startet av 3Phase, torsdag 04. april 2019, klokken 23:02

« forrige - neste »

Orbit

Kart Europe West Next 2021-1 er nå tilgjengelig (dvs versjon for pre-faceliftbiler).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

mariusse

Mye avskrekkende her... Kom dere til bunns i de forsvunnede ladestasjoner og sånt? Og dette med EAST/WEST har ikke jeg noe valg om. Kun "Road Map EUROPE EVO 2020-3". Og, tar det timesvis hvor jeg må sitte i bilen og passe på?

Orbit

Jeg manglet ladestasjoner rett etter oppdateringen, men etter å ha lastet ned ConnectedDrive oppdatering direkte i bilen (Gå til "Connected Drive" -> Option-knapp -> "Oppdatere BMW-tjenester", vent på at den går fra "overfører data" til "fullført", tar godt under ett minutt), og deretter et døgn senere, så dukket det opp.

Det er bare pre-faceliftbiler med "Next"-kart som splitter i øst/vest, da de eldste bilene med minste navigasjonssystem ikke har lagringsplass til hele Europa. Prosessen tar ca 30 min, hvor tenningen må være på. Du kan godt gjøre dette mens du kjører.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

mariusse

Sitat fra: Orbit på mandag 16. november 2020, klokken 19:12
Jeg manglet ladestasjoner rett etter oppdateringen, men etter å ha lastet ned ConnectedDrive oppdatering direkte i bilen (Gå til "Connected Drive" -> Option-knapp -> "Oppdatere BMW-tjenester", vent på at den går fra "overfører data" til "fullført", tar godt under ett minutt), og deretter et døgn senere, så dukket det opp.

Det er bare pre-faceliftbiler med "Next"-kart som splitter i øst/vest, da de eldste bilene med minste navigasjonssystem ikke har lagringsplass til hele Europa. Prosessen tar ca 30 min, hvor tenningen må være på. Du kan godt gjøre dette mens du kjører.
Ah takk for info. Da får jeg preppe USB stick og sette i gang!

Lars1989

Kartoppdatering er på tilbud nå til 399 for 12 mnd.

Er det noen vesentlig forskjell på et kart fra 2016 til 2020?

Tilfører en oppdatering noe annet enn nye veier?


Orbit

Nye veier, og evt nye fartsgrenser på gamle veier. En sideeffekt er at ruteplanlegging og rekkevisseestimat blir mer nøyaktig. For hverdagskjøring klarer en seg godt med gamle kart, men ut på litt lengre tur i "ukjent" terreng er det greit å være oppdatert.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Lars1989

Ok, hva med ladestasjoner, POI osv?

Vil uansett bli fort utdatert kontra Google Maps og div ladeapper, men er vel et pluss ved salg av bilen.








Orbit

Ref min post litt tidligere, så ser POI ut til å leveres OTA ved å oppdatere Connected Drive i bilen. Gjør dette, og sjekk om du får opp nye stasjoner (f.eks. Ionity som ikke var der i 2016), også på gammelt kart. POI er normalt bare en GPS-lokasjon med litt meta-informasjon, så de trenger teknisk sett ikke være koblet til en kartversjon.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elbil4ever

Sitat fra: mariusse på mandag 16. november 2020, klokken 15:53
Kun "Road Map EUROPE EVO 2020-3". Og, tar det timesvis hvor jeg må sitte i bilen og passe på?

Samme versjon dukker opp her også. Det tar endel tid mens man venter på oppgradering, ja... Bilen må ha tenningen på hele tiden - og den slår seg jo automatisk av dersom man "stikker av".

Om noen har funnet noen smarte måter for å hindre at bilen slår seg selv av mens oppgraderingen fra USB stick pågår, så ville jeg vært happy for gode råd!

Fredde

#69
Sitat fra: elbil4ever på søndag 29. november 2020, klokken 00:36
Sitat fra: mariusse på mandag 16. november 2020, klokken 15:53
Kun "Road Map EUROPE EVO 2020-3". Og, tar det timesvis hvor jeg må sitte i bilen og passe på?

Samme versjon dukker opp her også. Det tar endel tid mens man venter på oppgradering, ja... Bilen må ha tenningen på hele tiden - og den slår seg jo automatisk av dersom man "stikker av".

Om noen har funnet noen smarte måter for å hindre at bilen slår seg selv av mens oppgraderingen fra USB stick pågår, så ville jeg vært happy for gode råd!

Fungerte for meg å gå skli meg over til andre siden av bilen og gå ut av passasjerdøren, bilen slår seg vel kun av når man åpner førerdøren

elbil4ever

Sitat fra: Fredde på søndag 29. november 2020, klokken 11:19
Sitat fra: elbil4ever på søndag 29. november 2020, klokken 00:36
Sitat fra: mariusse på mandag 16. november 2020, klokken 15:53
Kun "Road Map EUROPE EVO 2020-3". Og, tar det timesvis hvor jeg må sitte i bilen og passe på?

Samme versjon dukker opp her også. Det tar endel tid mens man venter på oppgradering, ja... Bilen må ha tenningen på hele tiden - og den slår seg jo automatisk av dersom man "stikker av".

Om noen har funnet noen smarte måter for å hindre at bilen slår seg selv av mens oppgraderingen fra USB stick pågår, så ville jeg vært happy for gode råd!

Fungerte for meg å gå skli meg over til andre siden av bilen og gå ut av passasjerdøren, bilen slår seg vel kun av når man åpner førerdøren

Hmmmmm... Takk for interessant tips!! Skal prøve den varianten, men har vel generelt inntrykk av en eller annen time-out hvor bilen slår seg selv av dersom den står påslått uten at noe skjer i kanskje 10+ minutter

turfsurf

Sitat fra: elbil4ever på søndag 29. november 2020, klokken 00:36
Om noen har funnet noen smarte måter for å hindre at bilen slår seg selv av mens oppgraderingen fra USB stick pågår, så ville jeg vært happy for gode råd!
Bilen fortsetter der den slapp hvis den blir avbrutt, så det er bare å stappe i minnebrikken og starte oppgradering.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

3Phase

Road Map Europe EVO 2021-1 er tilgjengelig i Download Manager nå.. :)

Orbit

Nå også Road Map Europe EVO 2021-2
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Orbit

Road Map Europe West Next 2022-1 er ute nå (dvs for pre-faceliftbiler)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA