Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Stemmestyring i Model 3

Startet av ladov, torsdag 04. april 2019, klokken 22:48

« forrige - neste »

ladov

Er det noen som har klart å bruke stemmestyringen i bilen til noe fornuftig? Jeg prøver å får bilen til å ringe noen i kontaktlista mi men selv navn som *burde* funke like greit på engelsk som norsk klarer den ikke. Er det uttalen min som er håpløs eller er bilen ille svak på å skjønne navn?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Counterpointer

Navigasjon går ganske greit, telefon er hit and miss.

Styre noe i bilen har ikke jeg fått til.

Torair

Nei den stemmestyringen er bare helt håpløs hos meg også.

gruffalo

Den funker bare til tre ting: å ringe, musikk og navigasjon. Det hjelper å snakke med engelsk aksent på norske navn.
E-tron 55 sportback 2022

1000kwh

Problemet er vel at den kun forstår engelsk.

Hadde vært fint med et samarbeid med Apple for de har virkelig fått til norsk stemmestyring (erfaring fra Apple TV).

DeepFu

Man føler seg som en idiot der man sitter og prøver å lese inn adresser med æmerikænsk uttale.. Ble mye rart ut av det.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

RuneW

Sitat fra: 1000kwh på fredag 05. april 2019, klokken 08:32
Problemet er vel at den kun forstår engelsk.

Hadde vært fint med et samarbeid med Apple for de har virkelig fått til norsk stemmestyring (erfaring fra Apple TV).

Dessverre ser det ut til Tesla vil fortsette med sitt eget stemmegjenkjenningssystem. Det tyder ikke bra for de som ikke snakker engelsk. Jeg tror tankegangen er at man ikke skal behøve å sende taledata til en sentral server for gjenkjenning, men at bilens NN skal klare det selv (eller noe i den duren). Jeg vet ikke helt om jeg kjøper dette. Jeg blir ikke nevneverdig plaget av måten min mobil håndterer dette.

Jeg tror ikke dette er en helt optimal beslutning av Tesla.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Lynkjapp

Jeg har kapitulert og lagt inn kona en ekstra gang i kontaktlisten, siden hun har et veldig norsk navn som er helt umulig for stemmestyringen å gjøre noe fornuftig med uansett hvor mye jeg prøver å uttale navnet som en amerikansk turist. Så nå sier jeg bare "call wife". Funker ganske bra, men selv "wife" er ikke et perfekt ord å uttale, så hun kommer til nok til å få et nytt navn snart. Hun foreslår "cute". Må prøves. :)

ladov

Problemet er altså at kona allerede har et navn som *burde* funke veldig greit på engelsk..kan jo kauke 'ring kjærringa!' og se om noe skjer? :P

Søkte litt på nett og jeg er ikke den eneste som er frustrert, noen anbefalte å bruke 'bug report', som også er en godkjent stemmekommando. Hvis den funker da, må prøves. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Elmo

#9
"Navigate home" er det eneste jeg har prøvd og det funka. Til tross for at jeg aldri (eksplisitt) har fortalt bilen hvor hjemme er
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Thomas Parsli

Sitat fra: ladov på torsdag 04. april 2019, klokken 22:48
Er det noen som har klart å bruke stemmestyringen i bilen til noe fornuftig? Jeg prøver å får bilen til å ringe noen i kontaktlista mi men selv navn som *burde* funke like greit på engelsk som norsk klarer den ikke. Er det uttalen min som er håpløs eller er bilen ille svak på å skjønne navn?

På iPhone kan du legge til fonetisk fornavn, mellomnavn og etternavn (legg til felt, i bunn av siden når du redigerer kontakten). Det bør fungere selv på en Tesla ;)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA