Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla VS Audi e-tron

Startet av moderator 2, torsdag 04. april 2019, klokken 10:01

« forrige - neste »

z4rd

Ok. Merker litt motstand for å «forstå». Takk for nå. Vi får la diplomatiet virke litt...
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

1000kwh

Sitat fra: z4rd på søndag 30. juni 2019, klokken 11:24
Ok. Merker litt motstand for å «forstå». Takk for nå. Vi får la diplomatiet virke litt...
Ikke noe vits å diskutere med noen som ikke vil forstå hva Tesla dreier seg om. De har kastet gamle tradisjoner på havet og det stemmer dårlig med hva den trauste gjengen fra Tyskland utvikler..

OTA er fantastisk og jeg har en enda bedre bil nå enn i 2017. Hvis man ikke kan takle noe bugs her og der på veien mot stabile programvareendringer så bør man helt riktig holde seg til Audi. Med Audi får man i hvertfall beholde de bugsa bilen hadde ved kjøpsdato :p trygt og godt

Øyvind.h

Det er lett å se på Facebook at ei heller Audi er forskånet for programvarefeil. Men det er forskjell på AP og ACC. Hadde lånebil nylig med siste AP. Det var noe fantombrems på AP,  men null av dette på ACC. Så for de som kun fokuserer på ACC kan jeg ikke skjønne annet enn at løsningen er bra nok.
For AP derimot synes jeg det ikke fungerte bra nok enda. Min AP1 bil er dønn stabil og kan brukes på motorvei uten feil og uten at passasjerer merker særlig forskjell. Det funket ikke med ap2 i den sw versjonen lånebilen hadde.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: DagfinnN på søndag 30. juni 2019, klokken 10:49
Sitat fra: Crown på søndag 30. juni 2019, klokken 10:40
Her fra en av utallige tråder om det som er på en TMX-gruppe på FB, så det er ikke noe jeg dikter opp.
Tja - her en et fb innlegg fra en som har fått siste versjon over OTA:
Sammendrag: Ingen fantombremsing, bilen kjørte av veien der den skulle..
Bra dette løses nå. Jeg hadde ikke fantombrems på lånebil høsten 2018.
Slik lånebilen var nå var det ikke bra nok, men ser den hadde eldre versjon (2019.20. 2.1)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Crown

#214
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 30. juni 2019, klokken 11:48
Det er lett å se på Facebook at ei heller Audi er forskånet for programvarefeil. Men det er forskjell på AP og ACC. Hadde lånebil nylig med siste AP. Det var noe fantombrems på AP,  men null av dette på ACC. Så for de som kun fokuserer på ACC kan jeg ikke skjønne annet enn at løsningen er bra nok.
For AP derimot synes jeg det ikke fungerte bra nok enda. Min AP1 bil er dønn stabil og kan brukes på motorvei uten feil og uten at passasjerer merker særlig forskjell. Det funket ikke med ap2 i den sw versjonen lånebilen hadde.

Poenget nå for tiden er jo at det er ACC som har begynt å trøble etter en oppdatering. Min nevø som bor samme sted som jeg, har 2019 X, og han har måttet slutte å bruke den (EDIT: ACC altså, ikke bilen) de siste ukene. Muligens fordi det blir blandet inn kartdata som ikke går å slå av. AP er derimot blitt bedre, kjører ikke like midt i veien i høyresvinger f.eks. som før, men det har vi ikke veier til å bruke mer enn 5% av tiden.  ACC blir sikkert fikset, men det er jo nettopp slike ting jeg adresserer som ting JEG ikke orker å forholde meg til fra uke til uke. Det synes jeg at jeg må få respekt for. Selvfølgelig er det andre ting også, som kvaliteten på resten av bilen. Vasket e-tron i går, og gikk gjennom alle millimeterne med bil i solen og fant ikke EN ørliten lakkfeil f.eks.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

jkirkebo

Sitat fra: Crown på søndag 30. juni 2019, klokken 11:16
Jaha, så nå må man bo et sted som har veier som AP er laget for også for å få fungerende bil. Vil anta at 70% av Norge kun har veier som AP ikke er laget for da, og at jeg sikkert ikke har noen veier som er beregnet for dette. Jo jeg har kjørt flere nyere Tesla, og satt med hjertet i halsen hver gang jeg testet AP. Men så er jeg i utgangspunktet ikke interessert i selvkjøring, ACC som holder avstanden til bilen foran er nok for meg. Alt annet, som f.eks. å blande kart inn i bildet, slår jeg av (det er mulig å gjøre på e-tron).

Går det an å aktivere vanlig ikke-adaptiv CC i Audien? Det går ikke i Teslaen, dessverr. Det er det jeg savner mest når jeg kjører den.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Crown

Sitat fra: jkirkebo på søndag 30. juni 2019, klokken 16:47
Går det an å aktivere vanlig ikke-adaptiv CC i Audien? Det går ikke i Teslaen, dessverr. Det er det jeg savner mest når jeg kjører den.
Ja, du kan slå av den og de andre adaptive førerassistentene. Eller kjøpe billigste utgave som ikke har det :-D
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Øyvind.h

Uten ACC får du også rattvarme :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Crown

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 30. juni 2019, klokken 19:57
Uten ACC får du også rattvarme :)
Godt poeng! Skulle ønske jeg ikke likte ACC :-D
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

turfsurf

Kjørte Hjørring-Odense i går, og Odense-Åsgårdstrand i dag. Nærmere 100 mil med Ap og NoA aktivert så godt som hele tiden. Ingen bråbrems hele turen, noe nøling ett par ganger. Turen hadde vært mye kjipere uten AP. Havnet i AP "jail" ett par ganger, og det var superkjipt å kjøre med kun ACC i de korte periodene. På slike veier fungerer NoA/AP veldig bra. IMO er det viktigste de kan gjøre nå å droppe bruk av fartsgrenser fra GPS data, det vil fikse veldig mye av tullet til ACC ved kryssende veier.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Synes det passer seg med en post som ikke handler om AP eller ACC. Er personlig mer glad i å kjøre selv så assistentsystemene er ikke så viktige.

Prøvde EQC på fredag og tok turen rett til Audi og prøvde en E-tron fast track.

Må si E-tron er en fin bil, med flere gode kvaliteter. Den er stillegående og tightere enn EQC. Det er litt hvining i motorene men da måtte jeg skru av klima for å høre. Dører og seter bærer preg av kvalitet, men manuell justering av setet i en bil til 810k Luftfjæring kan stilles mellom høy og ekstra høy, dette er ingen lowrider så ingen grunn til bekymring for å slå nedi.

Overaskende nok med en så stor bil som E-tron så er det bare fire som sitter godt, dette gjelder også EQC btw.
Men bagasjeplassen er dårlig utnyttet og rommet virker mer praktisk på Mercedes . Frunken er nærmest latterlig upraktisk.

Ville nok heller hatt E-tron enn EQC, men begge faller så sinnsykt dårlig ut i forhold til min egen Model 3 preformance. Viste ikke hvor bortskjemt jeg var blitt med en lynrask bil som responderer på det minste lille trykk på pedalen(entall!!!!!) eller rattet.
En kan godt si sammenligningen er urettferdig, men jeg kunne hatt alle disse bilene og derfor er den helt riktig for meg.

Rekkevidde, pris, ytelser er dramatisk bedre E-tron virker ganske treg og EQC veldig. Og prisen er mange hundre tusen under og jeg har det meste jeg trenger, selv om jeg savner rattvarme og kjøling i seter.

Har hatt Tesla siden januar og har ingen feil på bilen. Den har en liten lakkfeil, som kun detailer fant.
Hadde behov for time for en preformance oppgradering (261 km/t), siden jeg skal på autobahn om et par uker. Bestilte time forrige uke og fikk time 4/7 , hørte på Mercedes at der var det minst en måneds ventetid.........

Så for min del er det bekreftet at Tesla er riktig for meg.

Skjønner at folk liker Audi og skulle gjerne hatt ladekurven på 50/150 kW samt lydempingen hvis jeg hadde behov for en bil jeg kunne legge en vaskemaskin inn i.

Vaduz

Jeg tror egentlig mange som ikke interesserer seg for teknologi, selvkjøring og generelt bil 2.0 har endt opp med tesla pga ytelse og insentiver. Dermed blir selve hjertet i tesla, svært rask og til dels eksperimentell software oppdateringer som ikke er gjennomtestet en byrde heller enn en glede som for de som er mer tech nerder. Men det er utrolig hvor for man venner seg til nyvinninger og når de ikke virker blir det som i går var et mirakel, i dag en irritasjon. Har forbannet meg på vindusviskere, fantombremsinger og automatiske forbikjøringer selv om det er helt ny teknologi som testes ut.

Tror de mer konservative vil elske Audi etron som er en fantastisk bil av den gamle skolen.

JorEl

#222
Electric brainstorm..

Eltron50; mye bil, liten rekkevidde?   kommer
TM3; like mye bil, best rekkevidde?    kommet
TMS; Mest bil, mer rekkevidde?        kommet
TMX; Romskip med begrenset langdistanse rekkevidde?     kommet
TR2; zoooom, hva var det?   kommer
TMY; Bilrevolusjon?    kommer
Ipace; tøff,dyr,sjelden?   kommet

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

4Matic Fanatic

Man kan ikke helt unngå å undres på om enkelte her faktisk er gamle nok til å ha lappen...

hemi

Tok noen... hvem den kommentaren var rettet til og hvorfor?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA