Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla VS Audi e-tron

Startet av moderator 2, torsdag 04. april 2019, klokken 10:01

« forrige - neste »

JorEl

Lest litt igjen i denne tråden. Veldig gøy å høre på Audigutta som visst ennå tror at E-tron er bedre enn Tesla når det kommer til;
-Rekkevidde
-OTA -gratis oppdatering av Tesla sine funksjoner. Mer og mer over tid. Gratis er billig.
-Ladenettverk. Tesla har uten sammenligning det største og mest brukervennlige.
-Pris; Tesla S -lagerbil men ny, i dag, 595 000Nkr, med premiumspakke og gratis lading og billig/gratis lån. Et varp. Jeg skulle ventet med kjøp av min S75D, men i Teslaverden blir dessverre alt bedre og billigere over tid.

Når det gjelder motor/bil-pressen, så må man huske på at Tesla ikke betaler mange milliarder i året for reklame. Men får det jo, gratis, siden de er kongen på elbilhaugen som alle forholder seg til.
Informasjon fra det eksosiske landet Tyskland, som er mer avhengig av bilindustrien, enn hva Norge er av olje og gass. Den er ofte ikke nøytral.

Når det gjelder E-tron sitt koreanske-batteripakke(LG), så er det lagt inn buffere i topp og bunn. Da kan man prøve å vri dette til noe positivt. (LG og) Audi lurer kundene sine ved å si at batteriet er 90kw(t).
Man kan også blande det sammen med at rekkevidden ikke er så viktig. Men alle forstår jo at det er kundene som må betale for å ha et batteri på 90kwt, i stedet for 75kwt. Så noen i Audisystemet synes nok at rekkevidde er veldig viktig.
Audi var flinke til å lage eksosbiler, men det er heldigvis ikke det samme som elbiler. Man dør eller blir syk av for mye eksos i luften. Og nettopp derfor vil jeg appelere til alle Teslaeiere om og være litt snille med Audi sin Eltron. Alt livet på jorden, planter, dyr, mennesker får det bedre når Audi sine kunder velger E-tron i stedet for noen andre av bilene deres :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Crown

PSST! Siste innlegg her før deg er i mai... så det er ikke noe nytt siden sist du var her. Tesla er flott det, for de som liker det. Men ikke alle liker kontinuerlig oppdatering, nå ser jeg på X-forumene at ACC og AP er ubrukelig etter den siste oppdateringen. "det kommer nok en fiks". Slik er det hele tiden, "nå virker ikke vindusviskerne" - resett skjermen så virker det - hold inne skrollegreiene så resetter du - ring, så får du time om noen måneder. Lakken var drit, men hva gjør vel det. Men slike ting hadde jeg ikke orket, jobber med IT-drift til daglig og har nok av programvare som ikke virker når det kommer ny oppdatering der. :) Om bilen er akkurat slik jeg kjøpte den i mange år fremover er jeg veldig lykkelig med det.

Og du gjentar mantraet ditt om "audi-folket" som om det bare er de som kjøper e-tron, og da fordi det er Audi. Jeg har aldri eide et VAG-produkt før. Og vi har hatt økonomi til å kjøpe Tesla helt siden S kom. Men beklager, bilene tiltaler meg ikke, så vi har klart oss med annet elektrisk til dagligkjøring og en dieselbil i garasjen helt til det kom alternativ i form av e-tron så da kunne vi bytte to biler inn i èn.

Lev med det, misjoneringen din fungerer ikke for oss :)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

z4rd

@Crown

ACC og AP er ikke ubrukelig, til info. Bruker det daglig og den har blitt bedre :)
Fordi noen opplever problemer med SW og sin bil ifm en oppdatering, så gjelder ikke det alle bilene i flåten, hver bidige gang.
Din agenda/misjonering fungerer dessverre også dårlig.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

JorEl

#198
"PSST! Siste innlegg her før deg er i mai... så det er ikke noe nytt siden sist du var her."
På denne tiden har Tesla satt kraftig ned prisene på model-S som de har på lager. + Flere ny ting som man har fått over internett, altså OTA, over the air. :)

"Tesla er flott det, for de som liker det."
Og Eltron er fin for de som liker den :)

"Men ikke alle liker kontinuerlig oppdatering"
Det har vel ikke dere Audi-entusiaster, for mye av :) (Mangel på ekte OTA)

"nå ser jeg på X-forumene at ACC og AP er ubrukelig etter den siste oppdateringen."
Neida, to skritt frem og ett tilbake :)

"det kommer nok en fiks". Slik er det hele tiden,
De som har kjøpt E-tron har kanskje ikke engang fått noen fiks :)

"nå virker ikke vindusviskerne" - resett skjermen så virker det - hold inne skrollegreiene så resetter du - ring, så får du time om noen måneder. Lakken var drit, men hva gjør vel det. Men slike ting hadde jeg ikke orket, jobber med IT-drift til daglig og har nok av programvare som ikke virker når det kommer ny oppdatering der. :)
:D :D  En resett er enkel å gjennomføre. Kjekt å ha den muligheten :+1: Når det gjelder lakk, så kunne kanskje Tesla hatt flere fargevalg :)

"Om bilen er akkurat slik jeg kjøpte den i mange år fremover er jeg veldig lykkelig med det."
Om bilen blir bedre og bedre, med flere funksjoner, er jeg veldig lykkelig med det :)


"Og du gjentar mantraet ditt om "audi-folket" som om det bare er de som kjøper e-tron, og da fordi det er Audi."
Beklager om du har misforstått meg. Jeg er glad for alle Eltron som blir født og solgt :)

"Jeg har aldri eide et VAG-produkt før."
Det har faktisk jeg, og det var en motivasjon til å støtte Tesla og en renere framtid.  Audi/VW hadde aldri satset på elbiler om det ikke ble en reell trussel fra California. Tesla har all ære. VW ikke så mye. Men de kan rette opp diesel-TRAGEDIEN, ved å produsere flere elbiler enn ICEbiler.

"Og vi har hatt økonomi til å kjøpe Tesla helt siden S kom."
Flott, gratulerer. Nå ble jeg glad på din vegne :+1:

"Men beklager, bilene tiltaler meg ikke, så vi har klart oss med annet elektrisk til dagligkjøring og en dieselbil i garasjen helt til det kom alternativ i form av e-tron så da kunne vi bytte to biler inn i èn."
Et godt valg.

"Lev med det, misjoneringen din fungerer ikke for oss :)"
Mener du familien eller Audifolket ;D

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Crown

Sitat fra: z4rd på lørdag 29. juni 2019, klokken 20:51
@Crown

ACC og AP er ikke ubrukelig, til info. Bruker det daglig og den har blitt bedre :)
Fordi noen opplever problemer med SW og sin bil ifm en oppdatering, så gjelder ikke det alle bilene i flåten, hver bidige gang.
Din agenda/misjonering fungerer dessverre også dårlig.

Tja her på mine trakter har flere jeg kjenner sluttet å bruke ACC og AP helt etter siste oppdatering. Random bråbrems i 80-sonen uten synlig grunn er ikke noe å trakte etter. Akkurat slike ting som plutselig blir innført over natten orker jeg bare ikke. Sorry. Utover det har jeg ingen agenda.  Om det bare skjer av og til spiller egentlig ingen rolle heller, jeg hadde ikke stolt på det. 

@Joreil: Du skrev "Lest litt igjen i denne tråden. Veldig gøy å høre på Audigutta som visst ennå tror at E-tron er bedre enn Tesla ". Så svarte jeg at siste innlegg i denne tråden var i mai. 2. mai faktisk. Så det var ikke noe nytt i tråden. At du har _tenkt_ at det har vært mye nytt er noe annet :) At bilforhandlere setter ned prisen på lagerbiler når det forventes nye modeller er jo ikke noe nytt heller.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

JorEl

Lurer på hvor gode de nye bilene til Tesla blir. De skal jo gå lengre og fortere. Kanskje enda mer moderne/fresh interiør/dash. Mange kjøre-glade venter på nye adaptive luftdempere, men jeg synes S75D holder plenty.

Kjekt at min "gamle" Tesla fremdeles har fått minst en ny funksjon i måneden, og jeg venter på FSD. Gøy og eie Tesla altså. Håper selvfølgelig at jeg slipper verksted utenom service. Men litt gratis service får man jo allerede, når man lastet ned ny software på bilen, regelmessig. OTA er undervurdert. Her er Tesla milevis forran alle andre.

E-tron er et godt ærlig forsøk fra Audi. Hvor mange lager de i år eller neste år? Blir det flere enn, (jeg holdt på å skrive Tesla Roadster :police: tør jeg skrive)........ model Y :) :o 8)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

z4rd

#201
Sitat fra: Crown på lørdag 29. juni 2019, klokken 22:15
Sitat fra: z4rd på lørdag 29. juni 2019, klokken 20:51
@Crown

ACC og AP er ikke ubrukelig, til info. Bruker det daglig og den har blitt bedre :)
Fordi noen opplever problemer med SW og sin bil ifm en oppdatering, så gjelder ikke det alle bilene i flåten, hver bidige gang.
Din agenda/misjonering fungerer dessverre også dårlig.

Tja her på mine trakter har flere jeg kjenner sluttet å bruke ACC og AP helt etter siste oppdatering. Random bråbrems i 80-sonen uten synlig grunn er ikke noe å trakte etter.

Vet ikke hva slags veier du kjører på, men passe diffust med «flere du kjenner». Hva kjører de? Hvor kjører de? Skjer dette alle steder? Har de siste kart-grunnlaget? Mange som ikke har fått det, selv med siste sw. Tesla har heller ikke 1 modell fra ett år med samme hw og sw. Det er altså mange faktorer som spiller inn. Men dette ignorerer du...

Dette endrer uansett ikke mitt poeng. Høres nesten ut som et lokalt problem i så fall, knyttet til kart eller lokale forhold til området, som trolig blir fikset, hvis det er noe som plutselig skjedde. Hvorfor «forsvarer» jeg Tesla med dette? Fordi de har gang på gang vist at de har ordnet opp i slike ting, selv om det i noen tilfeller tar litt tid.

Synes det blir litt for enkelt fra din side å bare glemme alle andre som kjører uten stress eller med samme problem som du trekker frem. En del Tesla-eiere melder om feil som om det gjelder alle andre også når de opplever et eller annet med sin bil... Noen ganger er det snakk om gjennomgående bug som rammer bredt i flåten, men veldige ofte er ikke det tilfellet.

Jeg bryr meg ellers ikke om hva andre kjører, men er opptatt av at feilinformasjon ikke blir spredd av folk som ikke har egenerfaring fordi de har hørt ditt og datt av andre.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

DagfinnN

Sitat fra: Crown på lørdag 29. juni 2019, klokken 22:15
Sitat fra: z4rd på lørdag 29. juni 2019, klokken 20:51
@Crown

ACC og AP er ikke ubrukelig, til info. Bruker det daglig og den har blitt bedre :)
Fordi noen opplever problemer med SW og sin bil ifm en oppdatering, så gjelder ikke det alle bilene i flåten, hver bidige gang.
Din agenda/misjonering fungerer dessverre også dårlig.

Tja her på mine trakter har flere jeg kjenner sluttet å bruke ACC og AP helt etter siste oppdatering. Random bråbrems i 80-sonen uten synlig grunn er ikke noe å trakte etter.
Dette er den dårligste form for argumentasjon som finnes. Jeg kjenner noen som har sagt... Skal jeg si at jeg kjenner noen som har sagt at det aldri noensinne mer skal kjøpe Audi? Slutt med slik tulleargumentasjon.

Fakta: Jeg kjørte med ACC i 90% av tiden i over 500 km her i forrige uke. Fikk 5 fantombremsninger, 4 bare et lite nykk som knapt merkes og en ubehagelig. Den skarpe var på et strekk uten gulstripe hvor jeg møtte en trailer i en slak sving.

Dermed kan du herved referere til at noen synes ACC fungerer rimelig greit - ikke perfekt, men en stor hjelp til kjøringa i et så langt strekk.

Om noen OTA oppdateringer blir nok dette perfekt, det er gratis og tar meg 30 sekunder å starte fra appen. OTA er bare fantastisk. Kan godt kjøpe andre bilmerker i framtida - men aldri et som ikke har OTA.
Jeg har forresten fått dashcam som filmer fra 3 cam samtidig, sentry mode og navigasjon på autopilot via OTA. Har du fått noe lignende uten å betale for det?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Crown

Sitat fra: z4rd på søndag 30. juni 2019, klokken 08:03

Vet ikke hva slags veier du kjører på, men passe diffust med «flere du kjenner». Hva kjører de? Hvor kjører de? Skjer dette alle steder? Har de siste kart-grunnlaget? Mange som ikke har fått det, selv med siste sw. Tesla har heller ikke 1 modell fra ett år med samme hw og sw. Det er altså mange faktorer som spiller inn. Men dette ignorerer du...

Uten å skjønne det selv så er du her inne i kjernen av det jeg ikke har sansen for, du kan ikke vite at bilen oppfører seg likt dag for dag. Plutselig har den fått en oppdatering som skal innføre noe nytt og kult eller rette noe, som gjør at noe annet slutter å virke som før. *JEG* er ikke interessert i det! Jeg har det slik på jobb, vil ikke ha det hjemme! Jeg snakker ikke for alle andre, det kan være andre elsker spenningen! Hvis jeg har en bil som oppfører seg som jeg vil, forutsigbart og konsistent, så er jeg ikke interessert i endring jeg ikke har initiert. Er det en feil vil jeg ha en retting som JEG initierer endringen på, ikke Elon! Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å forstå...

Her fra en av utallige tråder om det som er på en TMX-gruppe på FB, så det er ikke noe jeg dikter opp.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

DagfinnN

Sitat fra: Crown på søndag 30. juni 2019, klokken 10:40
Her fra en av utallige tråder om det som er på en TMX-gruppe på FB, så det er ikke noe jeg dikter opp.
Tja - her en et fb innlegg fra en som har fått siste versjon over OTA:
Sammendrag: Ingen fantombremsing, bilen kjørte av veien der den skulle..
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Crown

Sitat fra: DagfinnN på søndag 30. juni 2019, klokken 10:49
Sitat fra: Crown på søndag 30. juni 2019, klokken 10:40
Her fra en av utallige tråder om det som er på en TMX-gruppe på FB, så det er ikke noe jeg dikter opp.
Tja - her en et fb innlegg fra en som har fått siste versjon over OTA:
Sammendrag: Ingen fantombremsing, bilen kjørte av veien der den skulle..

Ja, etter en ny versjon av software så virket dette for ham. Men hva skjer ved neste oppdatering som han ikke har kontroll over? :)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

z4rd

Crown. Du forstår lite av AP og hvordan det fungerer. Dette har du demonstrert tydelig her. Prøv en nyere Tesla på veier AP er laget for, så kan du komme tilbake å melde. Du får det til å virke som at man plutselig blir kastet ut av veien pga ny sw-oppdatering. Er ganske mange som bruker AP på steder det ikke helt er tiltenkt for... det havner i brukerfeil-kategorien etter min bok iaff og ikke systemfeil.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

DagfinnN

Sitat fra: Crown på søndag 30. juni 2019, klokken 10:55
Ja, etter en ny versjon av software så virket dette for ham. Men hva skjer ved neste oppdatering som han ikke har kontroll over? :)
Artig argumentasjonsteknikk. Når du drar fram negative innslag så gjelder det alle, når jeg drar fram ett positivt så gjelder det bare en bil :)
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Crown

Jaha, så nå må man bo et sted som har veier som AP er laget for også for å få fungerende bil. Vil anta at 70% av Norge kun har veier som AP ikke er laget for da, og at jeg sikkert ikke har noen veier som er beregnet for dette. Jo jeg har kjørt flere nyere Tesla, og satt med hjertet i halsen hver gang jeg testet AP. Men så er jeg i utgangspunktet ikke interessert i selvkjøring, ACC som holder avstanden til bilen foran er nok for meg. Alt annet, som f.eks. å blande kart inn i bildet, slår jeg av (det er mulig å gjøre på e-tron).
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Crown

Sitat fra: DagfinnN på søndag 30. juni 2019, klokken 11:10
Sitat fra: Crown på søndag 30. juni 2019, klokken 10:55
Ja, etter en ny versjon av software så virket dette for ham. Men hva skjer ved neste oppdatering som han ikke har kontroll over? :)
Artig argumentasjonsteknikk. Når du drar fram negative innslag så gjelder det alle, når jeg drar fram ett positivt så gjelder det bare en bil :)

Aah, så han snakket på vegne av alle, beklager misforståelsen :)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA