Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla VS Audi e-tron

Startet av moderator 2, torsdag 04. april 2019, klokken 10:01

« forrige - neste »

4Matic Fanatic

Jeg er ingen VAG-fan men har ikke hatt inntrykk av at de sliter med finansene, VW har ihvertfall gått ut ganske kraftig med hvor mye penger de bruker på elbilutvikling og elektrifisering generelt. Sett opp mot BMW og Daimler som bare soser rundt og ikke leverer en skit...

Counterpointer

Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 18. april 2019, klokken 20:44
Sammenligningen med Tesla blir relevant da Tesla produserer batteriene de trenger selv på egen fabrikk i samarbeide med Samsung.
Panasonic, ellers riktig.

turfsurf

Sitat fra: 4Matic Fanatic på torsdag 18. april 2019, klokken 20:56
Jeg er ingen VAG-fan men har ikke hatt inntrykk av at de sliter med finansene, VW har ihvertfall gått ut ganske kraftig med hvor mye penger de bruker på elbilutvikling og elektrifisering generelt.
De er vel ikke finansene som mangler, men betalingsviljen. VAG er vel vant til å kunne presse underleverandører på pris, og sliter vel med å akseptere situasjonen som den er nå. Corporate culture er ikke lett å snu i slike giganter.

Alle har vel sett dette komme siden 2012 eller deromkring...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Imagine

Sitat fra: automat på onsdag 17. april 2019, klokken 23:27
Sitat fra: Imagine på onsdag 17. april 2019, klokken 20:11
Her er en test av Audi E-tron i UK.
Han forklarer mye av det jeg føler e-tron har som fordeler.

I tillegg er de jo ikke pro tyske biler så ofte i UK, og ville typisk fremhevet I-Pace eller andre britiske merker, så her er den en nøytral tester slik sett.
E-tron får veldig mye skryt, spesielt sammenlignet opp mot Tesla. Audi E-tron skal i følge testeren ha kostet over 22 milliarder kroner å utvikle.



Petrolhead som ikke liker elbil, og ikke har hatt noen test av dette før, sier at Audi er elbilen for petrolheads? Det er vel et segment Audi ønsker å treffe. Bra at det har kommet alternativ for de som ikke liker Tesla.

Han tar jo opp mangelfullt ladenettverk. Det har Tesla på plass. Og når det gjelder det elbiltekniske, så er det bare på hurtigladerhastighet Audi slår Tesla.

At han ikke liker elbil er fordi de fleste elbiler til nå må liksom skrike så voldsomt ut at de er nettopp elbiler. Jeg er helt enig med han. Selv årets beste bil, Jaguar I-Pace, er jo en nytenkende design med cab-forward. Veldig vakker sådann, men også litt vel spesiell, nesten som en slags BMW i3 i sitt segment.

Når det gjelder UK sitt ladenettverk henger de langt bak. Likevel er det kommet opp ladestasjoner både på Berkley square og flere steder langs landeveien. Ionity har derimot tydelig ikke prioritert UK helt enda med sine 180-350kw ladere. Men det kommer jo med etterspørselen det.

automat

Sitat fra: Imagine på fredag 19. april 2019, klokken 11:15


At han ikke liker elbil er fordi de fleste elbiler til nå må liksom skrike så voldsomt ut at de er nettopp elbiler. Jeg er helt enig med han. Selv årets beste bil, Jaguar I-Pace, er jo en nytenkende design med cab-forward. Veldig vakker sådann, men også litt vel spesiell, nesten som en slags BMW i3 i sitt segment.

Når det gjelder UK sitt ladenettverk henger de langt bak. Likevel er det kommet opp ladestasjoner både på Berkley square og flere steder langs landeveien. Ionity har derimot tydelig ikke prioritert UK helt enda med sine 180-350kw ladere. Men det kommer jo med etterspørselen det.

Så bra da, at Audi har kommet med et elbilalternativ for de som liker et tradisjonelt design.

Hvis man ikke er opptatt av at design skal ha en funksjon (slik Teslas aerodynamiske form er et eksempel på), så blir jo hva som er bra design høyest subjektivt.

Og der er det jo bare å gratulere markedsavdelingen til Audi. De har jo opparbeidet seg nærmest definisjonsmakt til begrepet premium. Et begrep som er svært subjektivt. Hadde Audi lansert fuglevingedører, så hadde det blitt oppfattet som det ypperste av premium. Biljournalistene ville bøyd seg i støvet, og kysset bakken. Når Tesla kom med det, så blir det småharry. (Nå tror jeg uansett ikke Audi er så gale at de ville pådratt seg kostnadene med FW-dører da.)

Audi har sikkert gjort veloverveide og gode vurderinger når de har laget en bil som faller i smak hos tradisjonelle Audi-kunder. Fremfor å prøve å tilfredstille nyfrelste Tesla-nerder.

Med tanke på at model S ble lansert i 2012, og X i 2016, så kan ikke e-tron kalles teknologisk grensesprengende. Men håper de klarer selge mange biler likevel.

Når det gjelder ladenettverk så må man velge. Nerdebil som har et nettverk i dag, eller tradisjonell bil som vil få det engang i fremtiden. (Forhåpentligvis ikke altfor langt frem.)
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Disqusor

Sitat fra: daktari på fredag 05. april 2019, klokken 08:34
All kjeftingen løses neppe med dette grepet. Utestenge brukere som ikke tåler å høre ulemper ved enkelte produkter (alle merker har svakheter)  ville vært bedre.

Uansett, E-TRON fikk EPA på 204 miles rekkevidde. Det var skikkelig dårlig, overraskende dårlig  x60D hadde 200 miles. X75d 237 og X90D 257.
I-pace fikk EPA 234 miles.

I-pace, E-tron og X90 har omtrent samme utnyttbar kapasitet, 84 kWh. X75 nede på 72 kWh, mens 100 har 98 kWh.

Hva er det med EPA og e-tron som gir den så dårlig score?

EPA er strengere !

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

elektro

Sitat fra: Imagine på tirsdag 09. april 2019, klokken 08:55
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 09. april 2019, klokken 08:40
Sitat fra: Imagine på mandag 08. april 2019, klokken 23:35Skal vi så gange opp 280km med resten av batteriet helt symmetrisk til antatt rekkevidde med slik kjøring til 0 % ville E-tron få 280 ganger 1.05 = 294km, Model S 280 ganger 1,11 = 311km og Model 3 280 ganget 1,19 gir 333km.
Mer riktig:

Audi e-tron: 280 / 0,95 = 295 km
Tesla Model S: 280 / 0,89 = 315 km
Tesla Model 3: 280 / 0,81 = 346 km

Det kan stemme bra - i stedet for å gidde å lade opp e-tron i Sandvika kjørte jeg like greit hjem i 95-100km/t videre med 5% i Sandvika på batteriet og ut til Snarøya. Hadde 1% igjen ved ankomst hjemme og kjørt 290km med ca 5km igjen på GOM.

Skal vi beregne ut fra tester burde dermed en Model X 100D kunne bryne seg på rekkevidden til Model 3 Performance. Hadde vært artig å se hvor I-Pace hadde plassert seg inni dette også. Mens en Model X 75D trolig ikke ville klart å fullføre, dersom vi skal beregne den opp mot Model S 75 D.

Igjen, bra test!! Hadde vært interessant å kjørt tilsvarende med e-tron mot Model X, egentlig hvilken som helst modell. Jeg tror ikke det er stor forskjell på e-tron og X90D. Gjerne også I-Pace. En annen idé er å kjøre «race» tur/retur Stavanger f.eks, og sett om e-tron kunne slått X100D med lading. Eller nedover i Europa.

(Med fare for å bevege meg på kanten av forumreglene mht. sammenligning av merker. Grunnen til at dette blir tematikk er en del tullete tester- og EPA resultater. Min holdning er at like store biler med samme fasong og like stort batteri vil ha omtrent samme rekkevidde. Liker i grunn alle elbiler.)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: automat på onsdag 17. april 2019, klokken 23:27
Sitat fra: Imagine på onsdag 17. april 2019, klokken 20:11
Her er en test av Audi E-tron i UK.
Han forklarer mye av det jeg føler e-tron har som fordeler.

I tillegg er de jo ikke pro tyske biler så ofte i UK, og ville typisk fremhevet I-Pace eller andre britiske merker, så her er den en nøytral tester slik sett.
E-tron får veldig mye skryt, spesielt sammenlignet opp mot Tesla. Audi E-tron skal i følge testeren ha kostet over 22 milliarder kroner å utvikle.



Petrolhead som ikke liker elbil, og ikke har hatt noen test av dette før, sier at Audi er elbilen for petrolheads? Det er vel et segment Audi ønsker å treffe. Bra at det har kommet alternativ for de som ikke liker Tesla.

Han tar jo opp mangelfullt ladenettverk. Det har Tesla på plass. Og når det gjelder det elbiltekniske, så er det bare på hurtigladerhastighet Audi slår Tesla.

Hvis disse ryktene stemmer ang oppdatering sv S og X, så kommer Audi til å bli gruset på alt elbilteknisk.
https://electrek.co/2019/04/17/tesla-model-s-x-refresh-upgrade/

Men amerikanerne kommer aldri til å ta igjen tyskerne på byggekvalitet.

Jeg sliter litt med å se at Tesla slår Audi på alt elbilteknisk. Nevn i fleng.  :)

- Audi har dobbelt så kraftig regen, også når bilen er fulladet
- Audi har prediktiv ACC og sømløs regen ved bremsing
- Audi har mulighet for å rulle/seile
- Audi har bedre kjøling av batteri og drivverk
- Audi har ikke vampire drain
- Audi har mer nøyaktig forbrukstall uten «heat loss»
- Audi har mindre degradering
- Audi har tidsstyring av lading og klima
- Audi har ladeluke på begge sider og er klargjort for induktiv lading
- Audi kan anslå rest rekkevidde i prosent på mange waypoints og lar deg sette opp en fullstendig rute, med rutealternativer, sånn som man er vant med i Google Maps.
- Audi forsøker å vise en så reell rekkevidde som mulig, basert på mange faktorer, og er heller litt pessimist, i stedet for å bruke en konstant verdi basert på rolig kjøring i Californias klima. Rekkevidden vises grafisk på kartet. Fint for uerfarne elbilister. Personlig trivdes jeg godt med Typical, jeg bruker uansett kalkulatoren aktivt, og ble mer glad av den, men å sminke sannheten er vel ikke bra, elbilteknisk.

Når det gjelder ladenettverket, vil jeg si det er 1-1. Supercharger er overlegent pt. Jeg er også redd det vil ta tid å få CCS til å fungere sømløst mellom forskjellige operatører. MEN, det er også fordeler med å ha hurtiglsdere ved snart hver Kiwi og på nesten alle stoppesteder, også på strekninger uten Supercharger. F.eks. RV4, de fleste fjelloverganger og tettsteder. Og ikke properitære løsninger har mange andre fordeler. Så vet vi også at e-tron allerede lader raskere enn V3 i mange tilfeller. Før V3 er ferdig rullet ut kommer også Taycan og GT med 350kW. Og CCS nettverket utenom Superchargere vokser raskere.

På Autonomi vil jeg si det er 1-1. Audi har Level 3 teknologi, men er mindre dristige i implementeringen. Personlig føler jeg meg tryggere med e-tron sine assistentsytemer enn Autopilot som er mer brå, og enten AV/PÅ. Filskift osv. er mer en gimmic. Audien vil også varsle og gi motstand i rattet osv. Så den vet jo hvor bilene rundt er. Tesla har innhentet masse data, men med kun kamera i bilene er det tvilsomt hvor bra/trygt det får blitt. Særlig i norsk klima.

OTA? 1-1. Tja, man vil jo også kunne kjøpe ekstra funksjoner, f.eks. park assist, Matrix LED lys osv. i e-tron ila. året. Kartoppdateringer kommer av seg selv. Om de vil pushe ut bilens systemprogramvare pt. vet jeg ikke. Men jeg har det helt fint med å få oppdatert dette hos forhandler, så lenge bilen fungerer og er gjennomprøvd. Ref. bremsepppdsteringen i Model 3. Ikke noe å skryte av.

Rekkevidde 1-1. Når vi plukker fra hverandre tallene for en Model X og en e-tron quattro har Model X opp til 10% lavere forbruk. Typisk motorvei, der e-tron ikke kan regenerere og Model X kan dra nytte av egge-formen. Men, siden e-tron lader fortere, og kan reise fortere over store avstander, samt at den ikke har vampire drain, selv om den står på flyplass eller hytte uten lademulighet. Så i praktisk bruk vil det oppleves ganske likt. (Bildet er fra anerkjente Auo Motor und Sport sin YouTube test.)

Når det gjelder det biltekniske, er de fleste enige om at Audi er bedre på alt, jeg tenker på kjøreegenskaper, komfort, interiør, lys, viskere, annen teknikk (360, OLED, nightvision etc) lastesystemer, kvalitet og finish. I tillegg kommer service og ettermarked. Det er kanskje ikke så rart at e-tron vinner alle tester mot Model X, og I-Pace i norsk bilpresse?  :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Øyvind.h

En del av den listen er feil eller misvisende, men skal la ballen ligge. Det viktigste er at du er fornøyd med bilen, ikke hva du tror om andre biler :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Thomas Parsli

Sitat fra: elektro på tirsdag 23. april 2019, klokken 08:07
- Audi har dobbelt så kraftig regen, også når bilen er fulladet

Dobbelt så kraftig regen må du nesten dokumentere.
Hvis Audi gjør full regen på et fulladet batteri, må batterikjemien være lagd av alver og enhjørninger...

Sitat fra: elektro på tirsdag 23. april 2019, klokken 08:07
- Audi har prediktiv ACC og sømløs regen ved bremsing

Og dette har ikke Tesla? Eller kaller de det noe annet?

Sitat fra: elektro på tirsdag 23. april 2019, klokken 08:07
- Audi har mulighet for å rulle/seile

Fantastisk!

Sitat fra: elektro på tirsdag 23. april 2019, klokken 08:07
- Audi har bedre kjøling av batteri og drivverk

Referanser?

Sitat fra: elektro på tirsdag 23. april 2019, klokken 08:07
- Audi har ikke vampire drain

Fordi bilen er avskrudd?

Sitat fra: elektro på tirsdag 23. april 2019, klokken 08:07
- Audi har mer nøyaktig forbrukstall uten «heat loss»

Som er viktig fordi...?

Sitat fra: elektro på tirsdag 23. april 2019, klokken 08:07
- Audi har mindre degradering

Referanser?


Sitat fra: elektro på tirsdag 23. april 2019, klokken 08:07
- Audi har ladeluke på begge sider og er klargjort for induktiv lading

Du mener at Audi kan bestilles med dobbel ladeluke -og at man trenger det pga. lukens plassering?

Sitat fra: elektro på tirsdag 23. april 2019, klokken 08:07
- Audi kan anslå rest rekkevidde i prosent på mange waypoints og lar deg sette opp en fullstendig rute, med rutealternativer, sånn som man er vant med i Google Maps.

Jeg skjønner ikke helt oppsiden, betyr det at du kan kjøre bilen ned til 1% istedenfor 5%?
At du sparer noen minutter på langtur?

Sitat fra: elektro på tirsdag 23. april 2019, klokken 08:07
- Audi forsøker å vise en så reell rekkevidde som mulig, basert på mange faktorer, og er heller litt pessimist, i stedet for å bruke en konstant verdi basert på rolig kjøring i Californias klima.

Hæ?


Sitat fra: elektro på tirsdag 23. april 2019, klokken 08:07
Når det gjelder ladenettverket, vil jeg si det er 1-1. Supercharger er overlegent pt. Jeg er også redd det vil ta tid å få CCS til å fungere sømløst mellom forskjellige operatører. MEN, det er også fordeler med å ha hurtiglsdere ved snart hver Kiwi og på nesten alle stoppesteder, også på strekninger uten Supercharger.

Med et adapter har Tesla-brukere tilgang til begge verdener.
Selv uten adapteret er stillingen 1:0 for de som kan lade hjemme eller på jobb.
Med adapter er det fortsatt 1:0
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

z4rd

elektro,

Du glemte «Audi er best - ingen protest».
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Tellus

En del av punktene er nok mer eller mindre korrekte.
- e-Tron har brukbar regen også ved fulladet fordi de kan tillate seg det. Bufferet i toppen er svært stort. e-tron har satt av over 10% til samlet buffer.
- Kjølesystemet ser ut til å takle høy effekt over lang tid i motsetning til Model X og Model S. Model 3 ser bedre ut, men også denne ser ut til redusere effekten etter noen runder på bane.
- Av alle biler i elbiluniverset ser det kun ut til å være Tesla som har vampire drain av betydning.

z4rd

Som eneste produsent som er aktivt tilkoblet et Neural Network og som tilbyr integrert dashcam og kameraovervåkning av bilen. Men det betyr jo ingenting... forspranget ligger i teknikken, så da vinner Audi.

Rimelig farget innlegg fra elektro. Feks det bildet med forbrukstallene :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

automat

@elektro
Her var det både subjektive og udokumenterte påstander. Men hvis jeg gir deg rett i halvparten, så greier altså Audi i 2018/2019 å matche Tesla mod S, som ble lansert i 2012.

Forspranget ligger i teknikken?

Hvor mange biler i uka er det Audi klarer å produsere? Og hva tjener de pr bil de bygger?

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA