Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla VS Audi e-tron

Startet av moderator 2, torsdag 04. april 2019, klokken 10:01

« forrige - neste »

ApeX

Sitat fra: JorEl på søndag 14. april 2019, klokken 20:39
Så en unskyldning til ApeX som sa;

"Når det er sagt så var ikke rekkevidden på Audien avskrekkende dårlig. Vi kjørte en velutstyrt modell med takboks, og forbruket tilsa en rekkevidde på ca 350 km. Dette var på tørre veier og 12+. Hadde vi forsøkt å kjøre økonomisk ville forbruket vært bedre. Jeg tror nok absolutt at det er realistisk å komme opp mot eller rett over 400 km på langkjøring sommerstid, uten takboks."

Syntes det var optimistisk med over 40mil, og trodde ikke helt på 35mil med takboks. Men hva vet jeg som ikke var der. Beklager. ( :-[)

Jeg har ikke en e-tron i bestilling, jeg har ikke noe imot Tesla, og har ikke noe å tjene på å lure meg selv eller andre til å tro at bilen har andre/bedre egenskaper enn det den virkelig har.

Ut i fra min begrensede erfaring tror jeg 400 km kan være oppnåelig på langtur sommerstid. Om bilen hadde greid 350 km med takboks er jeg usikker på, men kjører man økonomisk er det nok ikke så langt fra det man kan oppnå. Alt avhenger imidlertid av størrelse på felg, type gummi, høyrefot, værforhold og topografi. Da vi parkerte bilen var den kjørt ca. 102 km siden sist lading* og hadde 244 km i rest. Det var nok upresist å si at "forbruket" tilsa 350 km. Jeg refererte da til restrekkevidden. Forbrukstallet husker jeg ikke, men det var synkende. Bilen var nok kjørte relativt hardt tidligere. Jeg var mer forsiktig bak rattet, med unntak av 2-3 gasspådrag.

Skal låne bilen for en lengre periode over påsken, så vi får se om GOM evt bare var overoptimistisk. Når det er sagt opplevde jeg rekkeviddeangivelsen som ganske så stabil. Det var ikke slik at kilometerne forsvant raskere enn kjørte kilometere, heller tvert imot. Skal også sies at jeg ikke konstant nistirret på rekkevidde vs. kjørte kilometere, men så at rekkeviddeangivelsen holdt seg stabil og ikke plutselig kvittet seg med kilometere.

*Hadde på kartvisning på skjermen i dashboardet, da forsvant visningen for antall kilometer kjørt (hvis ikke jeg bare var lite observant). Sist jeg sjekket var det kjørt 95 kilometer. Fra der jeg sjekket til Møller er det rett i underkant av 7 km.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 14. april 2019, klokken 20:47
Model X synes jeg er litt for treg. Med S90D'en kilte det i magen når jeg ga på. Hver gang.
Med X90d er det gøy, men kiler ikke skikkelig i magen. Konklusjonen er at 5sek er for tregt. 4,4 er raskt nok.
Men klart - mellomaks er viktig og kan være noe annerledes enn 0-100 skulle tilsi.

Hehe, du får prøve min ikke-uncorkede X75D som står permanent i chill mode da ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. april 2019, klokken 22:26
Hehe, du får prøve min ikke-uncorkede X75D som står permanent i chill mode da ;)
Pseudo E-tron mode

ApeX

NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

Wibla

Det er ikke veldig vanskelig å oppnå lavere forbruk enn bilen estimerer om man kjører pent/økonomisk.

Et (dårlig, -115 høydemeter) eksempel fra i dag: S75D, Siljan-Holmestrand, 60 km, 154 Wh/km. Dro med 100%, kom frem med 86%, og estimert rekkevidde igjen på 471km ifølge API. Ser ut som at jeg brukte 19% andre veien.



Jeg er spent på å se flere erfaringer med e-tron ettersom temperaturene øker og folk får på sommerhjula. Det virker jo som om den ikke mister så mye rekkevidde som forventet (ifølge oppgitte tall) når det er kaldt, så da blir det desto mer spennende å se hvordan resultatene blir utover våren/sommeren.
2018 Tesla Model S 75D

Counterpointer

Hvis E-tron ikke mister mye om vinteren, er det vel naturlig at den ikke vinner så mye mer enn litt på batterivarme og tynnere luft.

Espen Hugaas Andersen

#96
Når det gjelder akselerasjon så var jeg overrasket over forskjellen på min ikke uncorkede 2017 X100D og en 2019 X75D jeg hadde som lånebil for et par uker siden. På papiret gjør min X100D 0-100 km/t på 5,0 sekunder, og X75D 0-100 km/t på 5,1 sekunder (tror jeg), og jeg hadde aldri trodd jeg ville merke særlig forskjell, men det gjorde jeg.

Jeg var litt rask med å komme meg av gårde med lånebilen, så jeg så ikke så nøye på hvilken utgave den var, men innbilte meg at det var en X100D. Så kjørte jeg rundt med den i kanskje en time før det oppsto en anledning for å gi på litt ut av en rundkjøring. Og jeg trykket hardere og hardere på gasspedalen uten at jeg oppnådde de forventede G-kreftene. Helt til pedalen ikke gikk lengre ned, og det var da jeg tenkte "dette er *ikke* en X100D, det må være en 75D." Og når jeg sjekket litt nærmere så stemte det, ja.

Jeg har ikke sett effektkurvene, men jeg ville anta at det er større forskjell mellom 75D og 100D på 20-60 km/t, enn 0-100 km/t. Og så klarer 75D å gjøre opp for forskjellen f.eks ved lavere vekt og bedre akselerasjon i høyere hastighet. Eventuelt er forskjellen reelt sett større enn 0,1 sekunder, som de offisielle tallene antyder. Jeg har aldri målt min X100D, og kanskje den gjør 0-100 km/t på f.eks 4,8 sekunder, mens 75D klarer de oppgitte 5,1 sekunder.

I mitt syn har X100D perfekt mengde krefter. Det er akkurat så mye krefter at jeg i normal kjøring aldri bunner pedalen (untatt ut fra lyskryss). Det føles liksom ikke trygt og komfortabelt å gi på så veldig mye mer. Jeg er nok veldig nært 100% effekt, men det at jeg av meg selv kanskje bare bruker 95% gir meg ett inntrykk av at bilen har utømmelig kraft.

Jeg har ikke prøvd e-tron, men jeg er ganske sikker på at jeg ville oppleve den som direkte treg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 15. april 2019, klokken 10:51
Jeg har ikke prøvd e-tron, men jeg er ganske sikker på at jeg ville oppleve den som direkte treg.
Det tror jeg er å ta for hardt i, det er kontrollert og udramatisk, men ikke treg. Det er derimot ingenting som kiler eller pirrer for oss som er vant til elbiler med litt futt.
For de som kommer fra Polo 1.1 eller lignende vil den oppleves rask.

z4rd

Enig med Knut. Det er veldig beskrivende for hvordan det føltes for meg også etter prøvekjøringen. e-tron bidro ikke til at jeg dro ekstra på smilebåndet, men definitivt tilfredsstillende å kjøre.

Akkurat som Espen beskrev forskjellen mellom X100 og X75, så er alt relativt. Spørs rett og slett hva man er vant med. Jeg merket meg akkurat den samme forskjellen fra demobilene jeg hadde lånt flere ganger (som var X100D), til jeg fikk min egen bil. X100 har mer punch enn X75, og det merkes.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

ApeX

Jeg kommer fra Model X 100D. Prøvde ikke akselerasjon fra stillstand, men ved gasspådrag kjentes den absolutt ikke treig ut. For min del var det ikke noe særlig merkbar forskjell fra 100D.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

elektro

Sitat fra: Imagine på mandag 08. april 2019, klokken 23:35
Da har vi kjørt en uoffisiell rekkeviddetest.
Biler var Model 3 performance med 20 tom Nokian R3, Model S 75D 2018 med 19 tom Nokian R3 og E-tron med 20 tom Nokian R3 - alle vinterdekk.

Vi brukte ikke range mode, men e-tron var innstilt på comfort og Model S hadde standard høyde på fjæringen. E-tron i efficiency har lavere fjæring for bedre luftmotstand, men det brukte vi ikke. Klima var likt innstilt på auto og på 20,5 grader i alle bilene.

Ruten var Sandvika Storsenter til Tesla-lader Porsgrunn/Cirkle K og stoppet i 20-30 minutter og uten å lade kjøre tilbake igjen. Strekningen består av mest 100 og 110 sone så det kan regnes som motorveishastighet. Model S lå først, deretter Model 3 og E-tron bakerst. Vi hadde god avstand mellom bilene og lå i 112km/t i 100-grensene og 122km/t i 110. E-tron ligger da i 115 og i 125 i samme hastighet.

Temperaturen startet på rundt 8 plussgrader og endte på 5 grader tilbake i Sandvika.

Vi ladet alle bilene til de ikke ville mer. Uten å forvarme av betydning. Hemi mener sin bil var mer avkjølt enn våre andres da den hadde stått litt lenger, men e-tron avsluttet ladingen 30 minutter før de andre. Model 3 ville ikke mer enn 99%, E-tron stoppet i det den runder 100 og begynte i praksis på 99 i det den begynte å kjøre. Mens Model S fikk ladet en del kw også mens den var på 100% og byttet ikke til 99% før den var nede ved E18.

Nedover mot Porsgrunn så det utrolig jevnt ut. Begge Teslaene holdt nesten likt forbruk på ofte rundt 203-205 og e-tron stabiliserte seg på rundt 265.
Fra 100-70% lå faktisk batteriprosentene nesten likt. E-tron hadde 69 når Model S hadde 70 og Model 3 hadde 71.
Men ved Ionity larvik hadde e-tron 65%, Model S 66% og Model 3 hadde 68%.

Så kom vi til snupunktet ved Teslacharger ved porsgrunn. Der endte E-tron på 255 i forbruk og hadde 57% igjen på batteriet.
Model S hadde 58% igjen på batteriet og et forbruk på 196. Model 3 hadde 61% og helt identisk forbruk som Model S på 196. Det skilte ofte bare 3 usle kw stort sett mellom Teslaene i forbruk gjennom turen og Model S var den som var bittelitt over, men de endre likevel likt forbruksmessig halvveis.

Hjemover skjedde det derimot en del endringer. Alle bilene brukte en del mer hjemover. Vi tror det var en del motvind og kanskje litt kaldere.

Det begynte å skille mer mellom alle bilene. Turen endte tilbake på parkeringstaket på Sandvika Storsenter med totalt forbruk for hele turen på 271 på e-tron og 5 % igjen på batteriet. Model S 75 D hadde 210 i forbruk og 11% igjen på batteriet og Model 3 Performance hadde 19% igjen på batteriet og 209 i forbruk.

Snittfarten var 105km/t for hele turen.

En annen interessant betraktning var at Model S sin tripteller sa den hadde telt 3km mer enn E-tron og model 3 målte midt i mellom. Men hele turen var på ca 280km samlet sett.
Skal vi så gange opp 280km med resten av batteriet helt symmetrisk til antatt rekkevidde med slik kjøring til 0 % ville E-tron få 280 ganger 1.05 = 294km, Model S 280 ganger 1,11 = 311km og Model 3 280 ganget 1,19 gir 333km.

Vi synes alle det var interessant og synes det var mindre forskjeller mellom bilene enn vi hadde trodd. I starten trodde vi nesten et øyeblikk at alle bilene skulle gå omtrent like langt. Men der ser man viktigheten av å kjøre de helt ned på batteriet, for å faktisk se hvordan forskjellene utvikler seg bilene i mellom.

Håper det var av interesse for flere.

Veldig interessant! Passer bra med egen erfaring etter hhv. to år og fire ukermed bilene; S75D gir omtrent samme rekkevidde som e-tron i praksis. Model S med en mulig liten fordel på motorvei, mens e-tron er fullt på høyde når den kan unytte regen og trille, ikke bare dytte luft. Den mister jo heller ikke noe batteri når den står parkert- og har noe mer å rutte med, sånn at den prosentvise andelen som går med til oppvarming v. køkjøring og småkjøring er mindre. Dermed er min subjektive opplevelse av at rekkevidden  «blir borte» i det daglige noe mindre. Det interessante er jo at EPA mener Model S75D har 259 miles rekkevidde og e-tron har 204 miles. En forskjell på 88,5 km.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Øyvind.h

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 16. april 2019, klokken 00:56
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 15. april 2019, klokken 10:51
Jeg har ikke prøvd e-tron, men jeg er ganske sikker på at jeg ville oppleve den som direkte treg.
Det tror jeg er å ta for hardt i, det er kontrollert og udramatisk, men ikke treg. Det er derimot ingenting som kiler eller pirrer for oss som er vant til elbiler med litt futt.
For de som kommer fra Polo 1.1 eller lignende vil den oppleves rask.

Og der har du utfordringen. Kommer man fra fossilbil er E-Trons pedalrespons og krefter «krefter i massevis og god å kjøre». Kommer du fra en sprek elbil blir det et skuldertrekk og opplevelse av å gå tilbake i tid på kjørefølelse. Jeg forventet dog å bli skuffet over akselerasjonen i Audien. Det ble jeg vel egentlig ikke. Den dro greit. Ikke noe som får det til å kile i magen (slik det heller ikke gjør i X90D`en), men den var helt grei. Bra skyv på motorvei. Med mindre man setter bilene side om side er det ikke sikkert du klarer merke særlig forskjell i skyvet på motorvei. Men den var litt slappere.
I prøvekjøringstråden satte jeg vel akselerasjon på nøytral.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Imagine

#102
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 16. april 2019, klokken 00:56
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 15. april 2019, klokken 10:51
Jeg har ikke prøvd e-tron, men jeg er ganske sikker på at jeg ville oppleve den som direkte treg.
Det tror jeg er å ta for hardt i, det er kontrollert og udramatisk, men ikke treg. Det er derimot ingenting som kiler eller pirrer for oss som er vant til elbiler med litt futt.
For de som kommer fra Polo 1.1 eller lignende vil den oppleves rask.

Har akkurat hatt en leiebil for å kjøre ca 150 mil i utlandet på venstre side av veien. Det beste de hadde med unlimited milage var en helt ny Audi A6 med 286hk diesel, så jeg gikk for den. En 50 tdi. Kvikk nok den, men synes ikke den virket like sprek som e-tron. Og tenkte, jaja det får gå. Og den har samme navigasjonssystem som min e-tron så det var enkelt å stille inn til mine foretrukne funksjoner. Og A6 støyer overraskende mye mer fra hjulhusene enn min E-tron og hadde ganske mye stivere fjærer, riktignok S-line uten luftfjærer.
Den hadde forresten rekkevidde på 1030km ved full tank  ;)
Men ble litt overrasket da jeg nylig sjekket tekniske data på den A6'en, A6 50tdi gjør 0-100 på 5,5 sekunder, mens e-tron gjør det på 5,7. Tror det er den trege girkassen og turboforsinkelsen i dieselbilen som gjør forskjellen i inntrykk. Elbil er mye mer direkte og kontant ved pådrag og kjennes derfor mer sømløst, «uendelig» og kontant.
Tesla har igjen betydelig mer direkte gassrespons enn e-tron, ingen tvil om det, men e-tron er det til gjengjeld lettere å kjøre komfortabelt med.

Imagine

Sitat fra: elektro på tirsdag 16. april 2019, klokken 08:23
Veldig interessant! Passer bra med egen erfaring etter hhv. to år og fire ukermed bilene; S75D gir omtrent samme rekkevidde som e-tron i praksis. Model S med en mulig liten fordel på motorvei, mens e-tron er fullt på høyde når den kan unytte regen og trille, ikke bare dytte luft. Den mister jo heller ikke noe batteri når den står parkert- og har noe mer å rutte med, sånn at den prosentvise andelen som går med til oppvarming v. køkjøring og småkjøring er mindre. Dermed er min subjektive opplevelse av at rekkevidden  «blir borte» i det daglige noe mindre. Det interessante er jo at EPA mener Model S75D har 259 miles rekkevidde og e-tron har 204 miles. En forskjell på 88,5 km.


Da er vi flere som har erfart det samme. EPA-tallene kan ikke stoles blindt på, som vi ser her. Jeg stoler i alle fall ikke på de. Både Model S 75D og E-tron har altså rekkevidde som holder i massevis for 90% av folk flest. Og e-tron kan lades med hastighet på 630-640km/t, så den blir fort full igjen på en Ionity eller 150kw-lader.

Imagine

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 16. april 2019, klokken 08:39
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 16. april 2019, klokken 00:56
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 15. april 2019, klokken 10:51
Jeg har ikke prøvd e-tron, men jeg er ganske sikker på at jeg ville oppleve den som direkte treg.
Det tror jeg er å ta for hardt i, det er kontrollert og udramatisk, men ikke treg. Det er derimot ingenting som kiler eller pirrer for oss som er vant til elbiler med litt futt.
For de som kommer fra Polo 1.1 eller lignende vil den oppleves rask.

Og der har du utfordringen. Kommer man fra fossilbil er E-Trons pedalrespons og krefter «krefter i massevis og god å kjøre». Kommer du fra en sprek elbil blir det et skuldertrekk og opplevelse av å gå tilbake i tid på kjørefølelse. Jeg forventet dog å bli skuffet over akselerasjonen i Audien. Det ble jeg vel egentlig ikke. Den dro greit. Ikke noe som får det til å kile i magen (slik det heller ikke gjør i X90D`en), men den var helt grei. Bra skyv på motorvei. Med mindre man setter bilene side om side er det ikke sikkert du klarer merke særlig forskjell i skyvet på motorvei. Men den var litt slappere.
I prøvekjøringstråden satte jeg vel akselerasjon på nøytral.

Enig i det. Men kommer du fra sprek nok bensinbil er ikke Model 3 eller Model X 100d spesielt spreke heller. Model S P100D derimot er ekstremt sprek, og den er absolutt noe av det raskere jeg har kjørt, spesielt pga mangelen på tenketid fra en girkasse blir den ekstremt sprek i praksis. Jeg kom fra Porsche V8 med 0-100 på 4,4 sek og fra BMW V8 med 0-100 på drøyt 5 sekunder. Merker at E-tron er litt mindre kvikk enn Porschen, men veldig lik BMW 750xi. Savner ikke effekt i det hele tatt, spesielt ikke i forhold til biltypen E-tron er. F eks er en SUV til en pris på 5,5 millioner norske kroner, komfortinnrettet Rolls-Royce Cullinan med V12 biturbo, heller ikke sprekere enn en e-tron, til sammenligning.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA