Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla VS Audi e-tron

Startet av moderator 2, torsdag 04. april 2019, klokken 10:01

« forrige - neste »

z4rd

Ja, tallenes tale er jo klar X75D vs e-tron 5,1s mot 5,7s. X100D gjør det på 4,9s.

At e-tron «skjuler tallene bedre» endrer jo ingenting mht ytelse.
0-100 er jo én ting, men ytelsene vil jo også slå ut på 80-120, 30-80 osv osv.
Jeg har kjørt X100D flere ganger, og den er kvikkere sammenlignet med X75D.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

ApeX

Sitat fra: knut.aulie
Jeg har kjørt E-tron, mens jeg eide Ampera-E. Synes at E-tron var litt tregere enn den og mye mer «duvende». At E-tron er mer responsiv enn X betyr at en sammenligner med 75 utgaven hvor dette til nød kan stemme.  X P100 er veldig mye mer responsiv. X 100 en mellomting, mye raskere men ikke så tight.

Godt mulig du oppfattet det slik at e-tron var tregere enn Amperaen, men øvelsen 0-100 er det ikke spesielt tvilsomt at e-tron gjør unna raskere og jeg vil tro at e-tron generelt har raskere akselerasjon. Hvorvidt den er mer "duvende" enn Ampera-E kan jeg ikke kommentere på, men kan se for meg at Amperaen, i likhet med i3, gir en mer go-kart feeling. Det gjør ikke e-tron.

At e-tron er mer responsiv enn både Model X 75D og 100D er ikke tvilsomt etter min mening, det er en vesentlig bedre bil å kjøre. Når det gjelder "duving" så fikk jeg ingen båtfølelse i e-tron, men har heller ikke kjent noe særlig på det i Model X. Dersom man med "responsiv" tenker akselerasjon i rett linje, så vinner Model X 100D.

Sitat fra: knut.aulie
Sammenligne E-tron mot Model 3 i forhold til responsiv(het) blir litt merkelig. Der er Model 3 mange klasser over, de er egentlig ikke fair å sammenligne på dette.
Er nok ikke noe poeng å dra noen sammenlikning der nei.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

JorEl

#77
På Audi sine sider står det:

-Forbruk og rekkevidde
Audi e-tron 55 har ved blandet kjøring inntil 415 km rekkevidde og forbruk fra 22,7 kWt/100 km (WLTP).

På NAF sine sider;
På det amerikanske markedet brukes en standard som heter EPA. Denne er adskillig mer realistisk.

E-Tron har 204miles etter EPA standaren. 204miles = 328km

I USA går altså E-tron............. 328km.    (EPA)
I Norge er rekkevidden.............415km.    (WLTP)


elbil.no har man informasjon om E-tron;     
https://elbil.no/elbil/audi-e-tron-55-quattro/ Batterikapasitet (netto kWh):84 (anslått)   
Forbruk (blandet, kWh/mil, NEDC):2,37 (WLTP)

Er dette regnestykket feil?   Batteri 84 (kWt)   /    2,37 (WLTP)   = 35,44  = 354km WLTP

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Øyvind.h

#78
E-tron er satt opp mykere i understellet enn Model X. Det tar bort noe respons fra veien. Og gasspedalen er nesten som å kjøre fossilbil. Jeg opplever definitivt ikke E-tron som mer responsiv enn Model X.
Men - jeg har ikke testet dem back-to-back i auto slalåm eller lignende. Så det kan godt være E-tron ligger foran på skarphet i styring,som kan være en parameter å måle respons på. Min opplevelse er basert på to prøveturer hvor jeg kjørte X både før og etter.

Kunne jeg velge ville jeg hatt understellet fra E-tron, men pedal/motor/regen fra Model X. Jeg kan leve med et litt stivere understell som tar ujevnheter hardere. Men jeg kan ikke leve med pedal/motor/regen opplegget i E-tron. Hadde jeg kommet fra fossilbil hadde jeg derimot sikkert vært strålende fornøyd.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Crown

Sitat fra: JorEl på søndag 14. april 2019, klokken 13:12

Forbruk (blandet, kWh/mil, NEDC):2,37 (WLTP)

Er dette regnestykket feil?   Batteri 84 (kWt)   /    2,37 (WLTP)   = 35,44  = 354km WLTP

Forbruket oppgitt er målt fra veggen, altså inkl ladetap. Så du må trekke fra en 10% eller så.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

turfsurf

Sitat fra: Imagine på lørdag 13. april 2019, klokken 19:42
Med en gang noe er bra nok så blir det uinteressant. Gjelder dette rekkevidden i e-tron også? Den er utvilsomt mer enn bra nok.
Hele poenget er jo at dette er personlig. For en del er nok rekkevidden bra nok. Om ett par år med bedre ladenettverk vil det nok ha enda mindre å si. Personlig synes jeg samtlige elbiler har for kort rekkevidde på motorvei, spesielt vinterstid. Så nå når det gjelder rekkevidde er fremdeles mere bedre. Så spiller jo selvfølgelig ladenettverk og ladehastighet en rolle her, kan i det minste avhjelpe litt.

Men generelt ja, ting som funker bra nok bytter jeg generelt ikke ut før jeg må. For noen år tilbake ble laptoper såpass raske at de var raske nok til daglig bruk. Etter det har jeg egentlig sluttet å bytte de ut før de ryker. Så jeg sammenligner ting som er viktige og som fremdeles har forbedringspotensiale.

F.eks plass og brukervennlighet i tillegg til rekkevidde. Autopilot o.l. er og ting med rivende utvikling hvor ting fremdeles ikke er bra nok.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Imagine

#81
Sitat fra: ApeX på søndag 14. april 2019, klokken 11:30
Sitat fra: Imagine
Tenkte å arrangere et uskyldig dragrace 0-100, evt 0-80 på et forsvarlig sted ut av lyskryss så vi kan se forskjellene. Biler bør være model 3 long range, e-tron, Model X100d og Model S 75d.

Ser ikke helt poenget med et slikt dragrace. Det er ikke tvilsomt at e-tron kommer sist. Model S 75D (0-100 på 4,4 sekunder) og Model 3 LR (0-100 på 4,6 sekunder) kommer til å knive om førsteplassen, og Model X 100D (0-100 på 4,9 sekunder) havner på tredjeplass.

Men det morsomme poenget med dette er å se hvordan det ser ut i praksis. Og man kan ofte få noen overraskelser også, forbeholdt at man gasset helt likt ved start. Har flere bensinbiler som går 0-100 på ca 5 sekunder og man føler likevel forskjell på de ytelsesmessig.

Oppgitte tall kan være en ting, praksis kan noen ganger være litt annerledes. Akkurat som rekkevidde  ;)

Men som turfsurf sier er det ofte uinteressant med mer av noe om det er nok av det. Ingen av disse bilene mangler noe på hverken akselerasjon eller rekkevidde, så man kan lett se bort fra det. Jeg ville i alle fall ikke betalt noe voldsomt for mer ytelser eller rekkevidde i en e-tron. Hvis rekkevidde var så viktig hadde jeg valgt noe annet enn elbil.

JorEl

Rekkevidde har vel aldri vært et stort problem med Tesla, spesielt siden de har bygget så mange gode ladere. Men før hørte vi mye om det, helt til eksos-produsentene laget sin egen elbil.
E-tron for eksempel, er et bra produkt, men det er kommet alt for sent. Tenkt hvordan VW kunne ha hjulpet det "grønne-skifte" om de hadde begynt noen år før.
Bedre sent enn aldri. Nå henger ikke Audi lenger tilbake, om det produseres nok.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Counterpointer

Sitat fra: ApeX på søndag 14. april 2019, klokken 12:09
Sitat fra: knut.aulie
Jeg har kjørt E-tron, mens jeg eide Ampera-E. Synes at E-tron var litt tregere enn den og mye mer «duvende». At E-tron er mer responsiv enn X betyr at en sammenligner med 75 utgaven hvor dette til nød kan stemme.  X P100 er veldig mye mer responsiv. X 100 en mellomting, mye raskere men ikke så tight.

Godt mulig du oppfattet det slik at e-tron var tregere enn Amperaen, men øvelsen 0-100 er det ikke spesielt tvilsomt at e-tron gjør unna raskere og jeg vil tro at e-tron generelt har raskere akselerasjon..
Det er helt riktig oppfattet av deg. E-tron virker slappere enn Ampera-E selv om den i reelle tall er litt raskere. Det er hele poenget.
Jeg burde skrevet det tydeligere

I-Pace er en bil som gir deg følelsen av fart i komfort, Ampera-E gir følelsen av fart uten komfort, E-tron gir lite følelse av fart men mye komfort.
Det er bare å velge det en liker.

JorEl

Så en unskyldning til ApeX som sa;

"Når det er sagt så var ikke rekkevidden på Audien avskrekkende dårlig. Vi kjørte en velutstyrt modell med takboks, og forbruket tilsa en rekkevidde på ca 350 km. Dette var på tørre veier og 12+. Hadde vi forsøkt å kjøre økonomisk ville forbruket vært bedre. Jeg tror nok absolutt at det er realistisk å komme opp mot eller rett over 400 km på langkjøring sommerstid, uten takboks."

Syntes det var optimistisk med over 40mil, og trodde ikke helt på 35mil med takboks. Men hva vet jeg som ikke var der. Beklager. ( :-[)


Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Øyvind.h

#85
Model X synes jeg er litt for treg. Med S90D'en kilte det i magen når jeg ga på. Hver gang.
Med X90d er det gøy, men kiler ikke skikkelig i magen. Konklusjonen er at 5sek er for tregt. 4,4 er raskt nok.
Men klart - mellomaks er viktig og kan være noe annerledes enn 0-100 skulle tilsi.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 14. april 2019, klokken 20:47
Model X synes jeg er litt for treg. Med S90D'en kilte det i magen når jeg ga på. Hver gang.
Med X90d er det gøy, men kiler ikke skikkelig i magen. Konklusjonen er at 5sek er for tregt. 4,4 er raskt nok.
Men klart - mellomaks er viktig og kan være noe annerledes enn 0-100 skulle tilsi.
Enig. Standard X er litt for treg.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Thomas Parsli

Sitat fra: turfsurf på søndag 14. april 2019, klokken 21:03
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 14. april 2019, klokken 20:47
Model X synes jeg er litt for treg. Med S90D'en kilte det i magen når jeg ga på. Hver gang.
Med X90d er det gøy, men kiler ikke skikkelig i magen. Konklusjonen er at 5sek er for tregt. 4,4 er raskt nok.
Men klart - mellomaks er viktig og kan være noe annerledes enn 0-100 skulle tilsi.
Enig. Standard X er litt for treg.

Ironi-varselet slår seg på, men jeg får inntrykk av at dere ikke tuller!
En SUV på 2,5 tonn med sitteplass til 7 som gjør 0-100 på 4,9 sekunder.

Jau....
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Counterpointer

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 14. april 2019, klokken 21:06
Sitat fra: turfsurf på søndag 14. april 2019, klokken 21:03
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 14. april 2019, klokken 20:47
Model X synes jeg er litt for treg. Med S90D'en kilte det i magen når jeg ga på. Hver gang.
Med X90d er det gøy, men kiler ikke skikkelig i magen. Konklusjonen er at 5sek er for tregt. 4,4 er raskt nok.
Men klart - mellomaks er viktig og kan være noe annerledes enn 0-100 skulle tilsi.
Enig. Standard X er litt for treg.

Ironi-varselet slår seg på, men jeg får inntrykk av at dere ikke tuller!
En SUV på 2,5 tonn med sitteplass til 7 som gjør 0-100 på 4,9 sekunder.

Jau....
En blir litt rar av å kjøre Tesla. Synes min er rask med 3,4 men har desverre kjørt P100 som er en litt annen skål med 2,4.....

turfsurf

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 14. april 2019, klokken 21:06

Ironi-varselet slår seg på, men jeg får inntrykk av at dere ikke tuller!
En SUV på 2,5 tonn med sitteplass til 7 som gjør 0-100 på 4,9 sekunder.

Jau....
Hehe, som Øyvind.h hadde jeg en S før X, og den var akkurat innafor. Men så lånte jeg en X P100 i 3000km, den var perfekt. X100 er litt dau.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA