Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla VS Audi e-tron

Startet av moderator 2, torsdag 04. april 2019, klokken 10:01

« forrige - neste »

gigafactory

Kjempebra test  :+1:

Jeg føler litt at det e-tron eventuelt mangler på rekkevidde tar den igjen på lading. Dette er jo et valg Audi har gjort også, de kunne skviset ut noen mil ved å utnytte mer av batteripakken. 150 kW opp til 80% er konge og gjør det veldig fleksibelt med når en vil stoppe for å lade. Hvis en skal ut i bushen f.eks. og passerer siste ladestasjon med 50% på batteriet, så tar det vel 10(!) minutter opp til 80%. Dette tar fort minst dobbelt så lang tid for andre biler med 60+ kWh batterier. Det er generelt deilig å ikke måtte "time" ladestopp så mye med tanke på SoC.

hemi

cruise og autopilot var på 99.99% av tiden. (på godt og vondt)

Imagine

#47
Sitat fra: hemi på tirsdag 09. april 2019, klokken 22:18
cruise og autopilot var på 99.99% av tiden. (på godt og vondt)

Jepp. Alle bilene kjørte på autopilot/ACC.

Kmstand på bilene under testen om det er av interesse var:
Model S: ca 7000km
E-tron: ca 5900km (lånebil)
Model 3: ca 2000km 

Vedrørende Knut Aulie sitt spørsmål om pris på bilene så varierer dette avhengig av utstyrsnivå.
E-tron koster fra 651.900 + utstyr og kan avhengig av utstyrsnivå variere helt opptil nesten 1 million. Typisk koster de lanseringsmodellene som nå er levert 870-920 inklusive vinterhjul avhengig av modeller og rabatter. Da har de til gjengjeld veldig mye utstyr.
Model S 75D finnes ikke lenger å få kjøpt ny og kostet vel rundt 655.000 + utstyr vinterhjul og autopilot. Cirka-pris fra oktober 2018 da testbilen ble bestilt.
Model 3 koster vel 595+ autopilot og vinterhjul, eller deromkring. Så startprisen på bilene før man hamrer løs på ekstrautstyr på e-tron (som man typisk mener man likevel bør ha) er interessant nok faktisk ikke så ekstremt forskjellig. I praksis blir likevel e-tron fort klart dyrest når man tar med det «man føler man må ha med».

Teslaene hadde begge fast glasstak, autopilot og Model S har metallic farge. Om man sløyfer autopiloten og kjøper Teslaene standard utstyrt og utstyrer e-tron så likt det går med setevarme, parkeringsvarme og vinterdekk vil prisen på e-tron bli ca 690.000-700.000.


Ps- fant ut at e-tron kan lades enda litt mer på hjemmelader. Den stoppet i det den rundet 100 på hurtigladeren i testen. Har i ettertid kjørt ca 4 km før batteriprosenten i e-tron endrer seg til 99%.

Counterpointer

Sitat fra: Imagine på onsdag 10. april 2019, klokken 09:59
Vedrørende Knut Aulie sitt spørsmål om pris på bilene så varierer dette avhengig av utstyrsnivå.
Takk, men det var ikke det jeg spurte om.

Det jeg spurte om var konkret pris på de testede bilene.

Forøvrig er fra prisen på Model 3 preformance med 20' vinterhjul 575 k kr + autopilot ol.

hemi

Smurf edition e-tron, den er vel 900

Min M3p er vel 626k ish? (alt) med 20" vinter også.

KrW

Veldig bra test! Jeg tenkte at S som kjørte fikk mer luftmotstand enn de som kjørte bak, men P3D kjørte jo nummer 2 og fikk overraskende høyt forbruk sammenlignet med S. Spennende å se hvor mye store hjul vs mindre hjul trolig utgjør. Jeg vurderer bytte til 20¨ Nokian R3 på min X100D, men jeg må ta med 19¨ i vurderingen også tenker jeg.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

hemi

kjørte på avstand 6 bak, for å ikke få drageffekt.

Jeg bestilte akkuratt nye dekk til kosebilen, 295 forran, 335 bak :D :D mer opptatt av grep enn forbruk der.

JorEl

#52
Flott at man tester og legger ut resultatene :+1:   :+1:    :+1:    (mye skryt til dere)

Når man tester så er det en fordel at noen av variablene er like, ellers så finner man jo ikke ut hva som er ulikt. Prisen på bilene er ulike. Batteriene er ulike. Resultatet er "nokså likt". Virker som man vil at resultatet av testen skal være mest mulig likt. Dårlig forskning :-X

Min innsigelse går på valg av biler. Hadde jeg kjøpt en TM3 Performance, så er det pga akserelasjonen ikke pga rekkevidden. Her virker det som om det er ønsket om mest mulig like priser som gjør utslaget. Om vi kaller model S og E-tron for familiebiler, så er jo TM3 P en "racerbil". Her må man selvfølgelig bruke TM3 LR AWD. (AWD fordi da blir alle med firehjulsdrift)
Videre, så bør det  testes med batterier/energilagre som er like store. TM3 har jo ikke større enn 80kW/t og E-tron har ikke mindre enn 95kW/t, men modelS har 90kWt eller 100kWt. Siden "vi" tar utgangspunkt i dagens biler må man teste med 100kWt batteri.

Derfor, TM3 LR AWD vs E-tron vs S100D (og selvfølgelig X100D)

Alle bilene burde vært utstyrt med de dekkene/felgene som gir best mulig rekkevidde.
Edit; Pris er en variabel som egentlig ikke er interessant, siden det er den variabelen som man allerede vet 100% sikkert.

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Tellus

Dette var vel en test gjort på privat initiativ. Man kan ikke velge og vrake mellom varianter da.

En drømmetest ville involverte flere varianter av samme modell.

Imagine

Sitat fra: Tellus på lørdag 13. april 2019, klokken 11:13
Dette var vel en test gjort på privat initiativ. Man kan ikke velge og vrake mellom varianter da.

En drømmetest ville involverte flere varianter av samme modell.

Helt klart. Vi kjenner flere med Model 3 Long Range, men det var kort varsel før denne testen og nå er alle på påskeferier.
Men det kan jo testes flere ganger.

Kjenner en med Model S 100D også som kanskje bør være med en gang. Men den bilen koster jo 950.000. Den går garantert lengst.
For min del var det morsomst å teste mot Model S 75d da jeg hele tiden har tenkt at rekkevidden er ganske lik. Og det viste den seg jo også å være. Model S hadde minste hjul og E-tron et hakk opp i hjuldimmensjon. Etron kunne ladet enda litt mer og slik sett er de nok omtrent like i rekkevidde. Og Model x 90d er vel også ganske lik Model S 75d?

De spennende kampene er Model S 75d vs e-tron og I-Pace. Så er det spennende med Model 3 LR vs Model S 100D. Ganske sikker på at Model S 100d vinner den.

Kunne kanskje også vært interessant med Model S P100D vs Model S 75 D.

JorEl

Sitat fra: Tellus på lørdag 13. april 2019, klokken 11:13
Dette var vel en test gjort på privat initiativ. Man kan ikke velge og vrake mellom varianter da.

En drømmetest ville involverte flere varianter av samme modell.
Eg repeterar :)     "Flott at man tester og legger ut resultatene :+1:   :+1:    :+1:    (mye skryt til dere)"
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

ApeX

#56
Slenger ut mine 0.02 riksdaler (tl;dr nederst):

Jeg har ingen erfaring med Audi fra tidligere. Min bilkarriere er forholdsvis kort og fremgår av signaturen. Til tross for en del problemer, særlig med vår Model S, har vi vært veldig fornøyde med Tesla. For vår del, en familie på fem med to store hunder, har vi ikke følt at det har vært noen andre elbiler som har vært aktuelle enn Tesla.

Vi solgte vår Model X ganske nylig, og planen var å greie oss uten bil en god stund. Dagen etter Teslaen ble solgt stakk vi likevel innom Møller for å ta en titt på E-tron. Den falt i smak. Vi fikk tilbud om å prøvekjøre den der og da, men det passet ikke slik at prøvekjøring ble utsatt til i dag.

Audien leverer bedre på komfort og opplevd kvalitet enn det Teslaen gjør. Bilen er mer behagelig å kjøre og kjennes mer responsiv ut. Setene er også bedre enn Tesla sine, og interiøret er en del hakk over det Tesla leverer per i dag. Med Teslaene har vi opplevd knirking i karosseriet. Det var det ingen antydning til i Audien. Verken under kjøring på motorvei, i byen, med gasspådrag eller humpete grusvei. Jeg føler også at luftfjæringen på Audien er bedre enn på Teslaen.

Infotainmentmessig har jeg vært veldig fornøyd med Tesla. Stor skjerm med god kartvisning og integrert Spotify har vært helt perfekt. Vår Model X hadde MCU1, så skjermen kunne ha vært mer responsiv, men det har absolutt vært levelig. Vi har også vært veldig fornøyde med det oppgraderte lydanlegget.

Etter min mening er ikke Audi noe dårligere her. Kartvisningen i Audien synes jeg var bedre. Jeg likte 3D-visningen av Google Maps godt. Skjermen i midten er selvfølgelig mindre, men den føltes ikke liten. Det var også veldig praktisk å få stor og oversiktlig kartvisning i dashboardet. Skjermene var også veldig responsive, klart bedre enn vår Tesla, men antagelig helt likt som med MCU2. Lydmessig synes jeg B&O-anlegget var hakket bedre enn premiumanlegget til Tesla. Til å spille av lyden brukte jeg Apple Carplay og min egen telefon. Det er selvfølgelig hakket mindre intuitivt enn å kunne bruke en dedikert Spotify-app. Jeg er heller ikke noen stor fan av Carplay.

Etter å ha lest en god del artikler og anmeldelser, i tillegg til å ha sett YT-videoer, har jeg fått med meg at Audien visstnok skal være ganske så stille. Jeg var egentlig ganske så tvilsom til at bilen kunne være noe merkbart stillere enn det vi er vant med. E-tron har ABSOLUTT et merkbart lavere støynivå enn det Tesla har. Bilen vi prøvekjørte hadde kameraspeil og doble sidevinduer foran - begge deler reduserer støynivået. Den hadde imidlertid også takboks og glasstak. Selv med takboks og glasstak i motorveihastighet var støynivået merkbart lavere.

Når det gjelder kameraspeilene så var inntrykket før vi prøvekjørte at de til en viss grad reduserte sikten bakover sammenliknet med sidespeil, at plasseringen av skjermene i bilen var dårlig og at kameraene egentlig bare var et gimmick med mer styr enn det var verdt. Fruen var særdeles skeptisk. Etter å ha prøvekjørt syntes jeg kameraene var overraskende gode. Plasseringen av skjermene opplevde jeg heller ikke som problematisk, og jeg føler jeg hadde full kontroll på trafikken rundt. Fruen syntes det var uvant å måtte se til siden og ned for å se skjermene, men ble ikke avskrekket fra eventuelt å kjøpe bil med kameraer fremfor speil.

Det som Tesla er suverent best på er plass i bilen. Bagasjerommet i Audien oppleves som kortere, smalere og lavere. Det er en utfordring for oss med to store hunder. Da er det ikke plass til så mye annet bak. Buret vi har nå er heller ikke aktuelt, da blir det nok heller skreddersøm. Heldigvis kan Audien ha takboks. Slik at det fortsatt skal gå å få med seg det vi må ha med dersom vi skal på langtur med hundene. Bakseteplassen er også mindre, men jeg følte ikke at Audien på noen måte var trang. Neste gang får vi teste med ungene. Spent på hvordan plassen blir for eldstemann i midten, med barneseter på hver side. Det blir nok ikke like uproblematisk som i Teslaen.

Teslaen er også desidert bedre hva gjelder rekkevidde. Når det er sagt så var ikke rekkevidden på Audien avskrekkende dårlig. Vi kjørte en velutstyrt modell med takboks, og forbruket tilsa en rekkevidde på ca 350 km. Dette var på tørre veier og 12+. Hadde vi forsøkt å kjøre økonomisk ville forbruket vært bedre. Jeg tror nok absolutt at det er realistisk å komme opp mot eller rett over 400 km på langkjøring sommerstid, uten takboks.

Hva gjelder ladenettverk blir det nok veldig frustrerende å være stuck på en 50 kw lader med Audien. Ladenettverket, og lademulighetene, til Tesla er suvurent best. Her er det bare å håpe på at Ionity tår til slik at lynladere blir mer tilgjengelig.

Mine inntrykk oppsummert:
Audien er bedre å kjøre og har et høyere komfortnivå, den kjennes også rett og slett bedre sammenskrudd ut. Lydanlegget er bedre enn Tesla sitt premiumanlegg. Audi skal ha honnør for fokuset på støyisolering, støynivået er merkbart lavere enn i Tesla. E-tron er mindre enn Tesla, på godt og vondt - mest på vondt når det gjelder bagasjeplass, men pluss til Audi for takboks. Forbruket er klart høyere enn forbruket til en Model X og rekkevidden kortere, men rekkevidden var ikke avskrekkende dårlig. Når det gjelder ladenettverk/lademuligheter vinner Tesla suvurent.

Konklusjon:
E-tron kommer nok til å bli vår neste bil.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

JorEl

#57
ApeX ;  -E-tron kjennes mer responsiv ut.
Når jeg har fått med meg tester om E-tron, så klages det på at den ikke er mer responsiv. Noen har forklart det med at Audi ikke vil utkonkurrere, kanabalisere sine ICE-søsken. (Bensin og Diesel)

ApeX ; Vi fikk tilbud om å prøvekjøre den der og da, men det passet ikke slik at prøvekjøring ble utsatt til i dag.
Godt gjort å finne ut alt dette om E-tron på en dag. Egentlig mest imponert når du skriver ;
-Vi kjørte en velutstyrt modell med takboks, og forbruket tilsa en rekkevidde på ca 350 km.

For du kjørte jo på motorvei, i byen, med gasspådrag og humpete grusvei.

Imagine stakkars, klarte jo bare, (Imagines test)-
"Skal vi så gange opp 280km med resten av batteriet helt symmetrisk til antatt rekkevidde med slik kjøring til 0 % ville E-tron få 280 ganger 1.05 = 294km"

Imagine kjørte altså minimum 50km mindre enn deg. Kanskje dere skal stipulere/gange/beregne forbruket og rekkevidden deres sammen? Og husk og telle hvor mange takbokser dere kjørte med..

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

ApeX

Sitat fra: JorEl
ApeX ;  -E-tron kjennes mer responsiv ut.
Når jeg har fått med meg tester om E-tron, så klages det på at den ikke er mer responsiv. Noen har forklart det med at Audi ikke vil utkonkurrere, kanabalisere sine ICE-søsken. (Bensin og Diesel)
OK. Har du kjørt den selv, da? Jeg sitter fortsatt igjen med følelsen av at Audien er en bedre bil å kjøre enn både Model S og X.

Sitat fra: JorEl
ApeX ; Vi fikk tilbud om å prøvekjøre den der og da, men det passet ikke slik at prøvekjøring ble utsatt til i dag.
Godt gjort å finne ut alt dette om E-tron på en dag.
Takk for det.

Sitat fra: JorEl
Egentlig mest imponert når du skriver ;
-Vi kjørte en velutstyrt modell med takboks, og forbruket tilsa en rekkevidde på ca 350 km.
OK.

Sitat fra: JorEl
For du kjørte jo på motorvei, i byen, med gasspådrag og humpete grusvei.
Det medfører riktighet.

Sitat fra: JorEl
Imagine stakkars, klarte jo bare, (Imagines test)-
"Skal vi så gange opp 280km med resten av batteriet helt symmetrisk til antatt rekkevidde med slik kjøring til 0 % ville E-tron få 280 ganger 1.05 = 294km"
Og?

Sitat fra: JorEl
Imagine kjørte altså minimum 50km mindre enn deg.
Han kjørte nok vesentlig lenger enn det jeg gjorde.

Sitat fra: JorElKanskje dere skal stipulere/gange/beregne forbruket og rekkevidden deres sammen? Og husk og telle hvor mange takbokser dere kjørte med..

Skjønner ikke helt hva du ønsker å oppnå med innlegget ditt. Har du noen konkrete spørsmål, eller noe du mener er uklart ift. det første innlegget mitt, så er det bare å fyre løs. Jeg skal svare etter beste evne.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

Crown

#59
Jeg har også hatt meg en låne e-tron fra i går til i dag, i påvente av min egen som er i produksjon nå. Dette var en svart Fast-track. En av grunnene til at jeg ville ha den over natten var for å teste Matrix-lysene. Kvaliteten på lysene er noe som jeg synes ikke kommer så godt frem i sammenligningstestene ettersom de blir kjørt på dagtid, men kort oppsummert - de er helt magiske! Fantastisk godt lys, og måten motgående og forankjørende kjøretøy "maskeres" ut slik at lyset kan lyse rundt dem uten at noen blir blendet er kort og godt en annen verden enn biler som ikke har denne teknologien. En veldig bra sikkerhetsøkning for dem som kjører mye landevei. Bilen jeg får har også "night vision" som jeg knapt kan vente med å teste, ettersom det er mye hjort her jeg bor. I forhold til Tesla sine lys er dette en annen verden. Det samme gjelder forøvrig vindusviskerne, denne hadde oppgraderte vindusviskere, og ruten ble bare helt ren den, uten noe griseri utover resten av bilen eller noe stress. Beste vindusviskere jeg har vært borti.

Ellers fikk jeg testet hjemmeladeren min, jeg lader i mer enn 12 timer uten at bilen gikk i stykker ;-), og fikk kjørt løypen min til/fra jobb og endte opp med forbruk på 2,2kWh/mil der, denne bilen hadde 20'' sommerhjul. Det var tørt føre og 6 grader, bilen ble startet fra kald. Regner med jeg kan komme under 2kWh/mil om sommeren da, og dermed over 40 mil.

Setene var sportsseter, jeg har bestilt komfortseter i min, men sportssetene er også svært mye bedre enn Tesla sine for meg. E-tron sine seter har mulighet til å justere ryggen slik at den passer for en lang rygg, det har ikke Tesla dessverre. Men ellers angrer jeg heller ikke på at jeg oppgraderte til komfortseter.

Ungene elsket bilen og særlig at de fikk stille temperaturen selv separat bak i baksetet. Det var også ganske så kult å få endret belysningen innendørs til rosa :-D (jenter altså).

Så slett ikke misfornøyd med at det ble e-tron fremfor X.

JorEL: Responsiv har ikke bare med gassresponsen å gjøre og hvor fort det går rett frem. Det har også med hvordan resten av bilen reagerer, og der er e-tron mer responsiv og kan kjøres mer aktivt. Føles som en smidigere bil rett og slett.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA