Prøvekjørte Audi e-tron og Model Y i helgen. Har kjørt Model S i åtte år og vært superfornøyde med den, så jeg var ganske sikker på at Model Y ville bli en klar favoritt.
Men etter å ha først kjørt e-tron, og så rett etterpå gå over i Model Y, ble jeg veldig skuffet over støynivået i Model Y. Det var så stor forskjell at for oss kan det være avgjørende for hvilken bil vi velger. Jeg er usikker på hvilke dekk og dimensjon som var på Y’en, og om det var det som gjorde forskjellen, men det var veldig stor forskjell.
Når jeg sjekket mer spesifikasjoner på begge bilene i dag, ble jeg veldig overrasket over at forbruket er så mye større på e-tron vs. Y (i teorien).
24,3 kWt/100 km på e-tron og 16,9 på Y.
Det vil si at e-tron har 44 % høyere forbruk enn Model Y, og er dermed også 44 % dyrere å kjøre pr. kilometer (forutsagt at de oppgitte tallene stemmer i virkeligheten)
Støy: Audi 1 - Tesla 0
Forbruk: Audi 0 - Tesla 1
For meg er også støy og komfort helt avgjørende, samt det å ha fysiske knapper til det mest nødvendige (som å stille speil, viskere etc.), praktiske detaljer rundt last- og lastsikring og det å kunne kjøre uten tvungen regen. Når det gjelder forbruk, har du regnet på hva det egentlig betyr i kroner å øre? Jeg tror 44% merforbruk er noe høyt, dersom man snakker om brutto årssnitt. Altså inkl. forvarming av batteri, ladetap, justert for tripteller misvisning, «tomgang», osv. (Min e-tron brukte i snitt 22% mer enn min 2016 Model S75D de to førsre årene med samme kjøremønster.) Men at det dreier seg om over 35% ift. Model Y er ganske sikkert.
Uansett, la oss si at gjennomsnittlig strømpris er 2,50 kr. per kWh inkl. noe hurtiglading, og at du kjører 15.000 km. per år. Hvis Model Y bruker 174 Wh/km koster det 6.525 kroner. Hvis e-tron 55 quattro bruker 44% mer, altså 250 Wh/km, koster det 9.375 kroner. Det er en forskjell på i størrelsesorden 2.850 kroner i året, eller 238 kroner per måned i energikostnader.
Noen synes det er kult med lavt forbruk i seg selv. Noen er veldig opptatt av rekkevidde. Noen ytterst få synes det er viktig av etiske årsaker. Eller en blanding. Felles for de fleste som vektlegger lavt forbruk i stor grad, er at de tror de sparer masse penger.Kostnadene ved å ha bil ligger imidlertid helt andre steder enn på energiforbruk. Dette er det merkelig nok veldig få YouTubere som tar for seg.

Den største posten er verditap/finansiering. Sånn sett gir jo Model Y mer mening enn e-tron. Uten å gå dypere ned i materien mht. verditap, forsikring osv;
Ifølge OFV koster en (ny) elbil til 600.000 rundt 111.000 kr/år.
https://elbil.no/dyrere-a-eie-bil-men-elbil-er-klart-billigst/ Det tilsvarer vel omtrent en ny Model Y Long Range. En fornuftig spec'et e-tron til 800.000 koster 135.000 kr/år. Det er to tusenlapper i måneden. Da er nok ikke merforbruket regnet inn, og man kan alltids bestride disse tallene, men det gir et godt bilde på virkeligheten.
Brannfakkel: Hvis både komfort og økonomi er viktig, er det sikkert at noen av disse er riktig bil i det hele tatt? Hva med å se til Mercedes EQB (uten mulighet for taklast), BMW iX3 (kun bakhjulstrekk) eller ID.4/ENYAQ/Q4?