Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det snart unødvendig med egne bilskilt for elbiler?

Startet av Philip Marlowe, onsdag 03. april 2019, klokken 21:39

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: cra på torsdag 04. april 2019, klokken 16:19
Det kan sikkert stemme; jeg er ikke gammel nok til å huske/vite noe om nye skilt ved eierskifte, men tipper det kanskje hadde med det å gjøre at man måtte til nærmeste bilsakkyndige for å registrere?

Nå var jeg heller ikke selv så gammel at jeg kan si jeg husker så mye av dette - hadde fortsatt noen år igjen til jeg lovlig kunne ha/kjøre min egen doning med skilter på den tiden :p  Var heller i den alderen at jeg hadde pugget hvor alle skiltene var i fra, og da måtte igang med ny pugging for å vite hvor de nye skiltene kom i fra ... Var i den forbindelse at jeg plukket opp denne "reklamen" for de nye skiltene, for å øke folks støtte for en slik endring:  (Fritt fra hullkommelsen)
"Med de nye skiltene så er det meningen at skiltene skal følge bilen fra den er ny til den vrakes. Nå er det slutt på å måtte levere inn gamle skilt og hente ut nye når en bil med nye skilter skal omregistreres".

Om dette bare var nødvendig når bilen skulle registreres i ett nytt fylke eller ei har jeg ikke noen oversikt over. Men det kom klart frem at ved omregistrering av bil med gamle skilter etter overgangen måtte bilen utstyres med de nye skiltene. Første senere, etter masse protester fra folk med "motorhistoriske kjøretøy" ble det løsnet på denne bestemmelsen.
Model S 85D

hanche

Kongen protesterte også, og fikk lov til å beholde sine skilt A1, A2 og så videre. Kan hende at det hjalp også veteranbileiernes sak.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Amoss

Sitat fra: hanche på torsdag 11. april 2019, klokken 07:27
Kongen protesterte også, og fikk lov til å beholde sine skilt A1, A2 og så videre. Kan hende at det hjalp også veteranbileiernes sak.

Akkurat det unntaket mener jeg at var på plass fra dag en, men du kan ha rett i at dette unntaket kan ha satt en presedens som hjalp veteranbileierne også.
Model S 85D

Elmo

Sitat fra: NilsG på torsdag 04. april 2019, klokken 09:33
Jeg håper derfor at man utnytter E-seriene så lenge som mulig og at alle E-serier brukes til elbiler.

Østfold har ES
Nordland har EZ
Troms har EX
Finnmark har EY
Oslo har fått holdt av - man vel ikke brukt enda - EA ED EE EF EH EJ EN EP ER EU

REF: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/skilt/skiltserier
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Motorwatt

Skal dette tolkes slik at det bare er 1+ år igjen av E-serien hvis de ikke får "låne" noen av Oslo?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Eyvind Bernhardsen

Alle elbilseriene til nå (EL, EK og EV) er «utlånt» fra Oslo.

Elmo

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på torsdag 11. april 2019, klokken 12:55
Alle elbilseriene til nå (EL, EK og EV) er «utlånt» fra Oslo.
Vel . . . omdisponert fra Oslo til Elbil er vel mere korrekt ;) :+1:
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

emagic

Hele greia med seriene var vel så enkel som at skiltene i gamle dager ble preget i aluminium, og da var det nok rett og slett slik at trafikkstasjonene fikk sin serie, nå tror jeg skiltene blir skrevet ut på en slags skriver, og da kan man kjapt lage et ZZ skilt på Billingstad der man i gamle dager fikk BL enten man ville eller ei, rett og slett fordi de ikke hadde noe annet du kunne få.

-emagic

sjokomelk

Skilt preges fortsatt i alu i dag.
Men i "gamle dager" før Autosys kom på plass hos SVV, var det papirer som gjaldt. Og da var det enkleste at hver trafikkstasjon kun hadde sin egen serie å forholde seg til. I dag ligger alt på "datta" og man kan fritt velge skilt fra en ikke-lokal serie når man skal førstegangsregistrere en ny bil. I Bergen var dette så populært etter at de kom til SV-kombinasjonene at de måtte ha BS og ZZ liggende klare på hylla til folk som ikke ville ha SV. Ellers blir ikke-lokale skilt spesialbestilt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Philip Marlowe

Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.


cyber


Philip Marlowe

Ja, det var tider det  :)
Men vi kan jo forsatt se hvor i landet drosjene kommer fra. De har jo beholdt bokstaven i taklampa.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Einride

Sitat fra: KjellG på mandag 29. april 2019, klokken 19:01
Frem til 1071 kunne en se hvor bilen var registrert

Var vel flest slike bilar på den tida, kanskje?  :D

Amatøren

This message previously only contained one or more inline attachment references all of which are now invalid.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA