Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dørhåndtak & kjørt over 100.000 - reklamasjon?

Startet av Mr.F, onsdag 03. april 2019, klokken 15:57

« forrige - neste »

Mr.F

Hei,
Min model S er fra 2015 og er kjørt 130.000km
Nå virker ikke det ene håndtaket fra utsiden.
Dette er jo en kjent feil og burde vel være en reklamasjonssak?
Tesla sier nei.
Hva tenker dere?

Takker for svar!

krister461

Hmf. Tesla.

Er håndtakene ment å vare over 2 år? Ja da har du 5 års reklamasjonsrett. Uavhengig av km.

Jejl

Det er selvsagt 5 år reklamasjonsrett på disse. Merkelig nok så er det flere som opplever å få avslag første gang. Har opplevd noe lignende selv på noe annet som burde gå på reklamasjon. Fikk avslag, jeg protesterte uten å komme noen vei på tlf, men neste gang bilen var inne så var det fikset uten diskusjon.

Kramzz

Service tekniker fra kokstad sa at det var dårlig design på håndtakene og at man sikkert ville kunne ta dette på reklamasjon etter garantiutløp.
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

Hyperstress

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

TrondW

Samme bil, årgang og km. Byttet i Drammen for noen uker siden. Reklamasjon selvsagt.

Hvor sier de noe annet?

Sitat fra: Mr.F på onsdag 03. april 2019, klokken 15:57
Hei,
Min model S er fra 2015 og er kjørt 130.000km
Nå virker ikke det ene håndtaket fra utsiden.
Dette er jo en kjent feil og burde vel være en reklamasjonssak?
Tesla sier nei.
Hva tenker dere?

Takker for svar!
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

megja

Lovverket er veldig klar på slikt og det er klar reklamasjon. Men det er plagsomt å måtte krangle seg til noe en har krav på og Tesla bør virkelig begynne å rette seg etter lovverket slik. Eg har selv vert i samme situasjon men siden feilen var meldt inn før bilen var gått 100 000 så tok dem det til slutt på garantien og tilbakebetalte det eg hadde måtte betale på service senteret for å få fikset handtaket. Når neste håndtak røyk så fiksa eg det selv siden det ikke frista å måtte krangle seg frem til å få fiksa det på reklamasjon. Eg regner med at en eller annen til slutt må dra dem til retten for å få dem til å følge reklamasjonsloven. Det dem vissnok pleier å gjøre er å kalle det goodwill når dem skifter håndtaka etter garanti og grunnen er åpenbart å unngå å kalle det reklamasjon.
Mulig grunnen til at dem er så vannskelige på det er at dem egentelig bare har to forsøk på å fikse samme feil på reklamasjon før en kan kreve å få hevet kjøpet, noe som dem jo vet at alle med model s antagelig ville kunne kreve etterhvert. I tillegg så løper det 5 nye års reklamasjonsrett på det som er fikset på reklamasjon. Så dem risikerer jo å måtte bytte håndtaka helt til bilen går i pressa siden de ferreste av håndtaka holder i 5 år.

Mr.F

Takk for svar alle sammen!

Fikk denne beskjeden i Stavanger i dag. Virket ut som han jeg snakket med ikke visste forskjellen på garanti og reklamasjon. Har tidligere bare gode erfaringer derfra.

Usikker på hva som blir rett å gjøre nå.
Får kjøre bort dit igjen i morgen og se om det er noen mer erfarne der da.

Muffinman

Mange som er sikre på dette, men det er ikke nødvendigvis så enkelt. Om du har kjøpt bilen på firma er det ikke forbrukerkjøpsloven, men kjøpsloven som gjelder. I så fall er absolutt reklamasjonsfrist oppad begrenset til to år, og man har i praksis dager heller enn uker å fremføre reklamasjonen etter at den er oppdaget. Etter forbrukerkjøpslovens §27 første ledd har man minst to måneder på seg fra mangelen ble oppdaget eller burde ha vært oppdaget til å fremføre reklamasjonen. Det er jo mye mer bekvemt.

For at forbrukerkjøpsloven skal gjelde må det dreie seg om et forbrukerkjøp. Det betyr at selger må opptre i næringsvirksomhet, og kjøper må ikke hovedsakelig opptre som ledd i næringsvirksomhet, ref §1, første og annet ledd.

For å bestemme om disse dørhåndtakene har en mangel etter fkjl bruker man §15 og §16.
§15, bokstavpunkt a):
(hvis det ikke følger noe annet av avtalen skal tingen) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

Et dørhåndtak forventer man normalt skal vare i bilens levetid. Om dette legges til grunn har ikke tingen forventet holdbarhet.

§16, bokstavpunkt a)
(Tingen har en mangel dersom) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

Ut fra dette kan man fastslå at defekte dørhåndtak normalt har en mangel når det dreier seg om forbrukerkjøp. Man kan anføre at dette ikke er vanlige dørhåndtak men innretning med utvidet funksjonalitet, men jeg tviler at det vil nå frem i og med at man faktisk er avhengig av disse for å komme seg inn i bilen.

På vår P85 sviktet første håndtak på 97k. Nå er vi på 155k og har akkurat reparert nummer fem, dvs et er reparert før det sviktet på nytt og ble skiftet i sin helhet mens de andre tre er reparert en gang. Her har Tesla vært forbilledlige og fikset etter passerte 100k, og den siste gangen også etter at bilen passerte fem år. Her kunne man kanskje hevdet reklamasjon på reparasjonen som var utført, men det ble aldri nødvendig. 85D`en har rullet 145, uten at noen håndtak har sviktet. Men de har vært inni noen av dem og fikset lysdioder. Kan hende de byttet mikrobrytere og ledningsnett inni mekanismen i samme slengen, men det vet vi ikke.

megja

Etter mobiltelefon dommen hvor det ble stadfestet at det er 5 års reklamasjon på mobiltelefoner så tviler eg på at Tesla har sjangs overhode til å vinne frem med at dørhåndtak på bil ikke vil falle inn under 5 års reklamasjon.
Det siste dørhåndtaket som gikk sundt her var fikset av servisenter for forrige eier. Det var tydeligvis skrudd i for det manglet en skrue av 4 som holder motoren og lyset i håndtaket mangla rett og slett. Denne gangen var det tannhjulet som røk så rekner med dem har skifta den flippen som pleier å ryke da dem har hatt det ute.

tonl

Fikk min byttet på Skøyen på reklamasjon uten noe spm. Bilen hadde da gått 140.000km (reg 04.2015).

megja

Det var på rud hvor dem nekta på reklamasjon og skulle ha betalt selv om feilen ble meldt inn før kjørte 100 000 og support hadde satt det opp som garantisak som ikke skulle koste noe. Men support ordna opp i det etterpå så det ble ordna opp i. Men frista ikke å teste det en gang til så derfor fiksa eg sist håndtak selv.

Mr.F

Nå ordnet det seg heldigvis og jeg er igjen en smilende Teslaeier.

Takk for svar og hjelp alle sammen. God helg!

twinpeaks

#13
Hei,

er det noen med "ferske" erfaringer ang. temaet? Som hos trådstarteren har håndtaket på fører-dør sluttet å fungere etter at bilen har kjørt 110k km, men er under 5 år (4 år og 11 måneder).

Servicemedarbeideren som ordnet at jeg får Ranger-service om 3 dager sa til meg at jeg må betale hvis det er svikt i en mekanisk del, men hvis feilen ligger i en elektronisk komponent, så er det reklamasjon. Jeg var uenig i dette og hun har notert at jeg mener det er reklamasjon siden bilen ikke er 5 år og forventet levetid til et håndtak er over 2 år.

Gjelder Tesla Trondheim.
"Silberstreif", 85D, sølv metallic 2015-2021
"Käpt'n Blaubär", MY LR, blå, 2021-

Tesla91

Jeg har en fersk erfaring. Jeg meldte inn 2 defekte dørhåndtak på en tre år gammal bil. Bilen var dog passert 100.000km men fortsatt 2 år igjen av "reklamasjonsfristen". Tesla nektet å utbedre disse kostnadsfritt på reklamasjon "da bilen var passert 100.000 km" sa de. Jeg tok saken videre med Forbrukerrådet og etter mye frem og tilbake på mail med Tesla og Forbrukerrådet konkluderte de med at det ikke var å anse som en reklamasjon og jeg måtte dekke utbedringen selv. Nærmere 7500,- per håndtak skulle de ha.

Dette var hos Tesla Kokstad. Norges latterligste kundeservice?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA