Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dørhåndtak & kjørt over 100.000 - reklamasjon?

Startet av Mr.F, onsdag 03. april 2019, klokken 15:57

« forrige - neste »

Hyperstress

Det er ganske utrolig. Hva om det var andre deler på bilen som skal vare ut levetiden, feks dører som faller av?  Fortsatt ikke reklamasjon..? Slikt en må forvente etter 2 år.. ?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Klykken

Er vel begrenset hvor mye de skal dekke ved passerte 100k km. Men i og med at dørhåndtak er en kjent feil burde de i grunn være litt mer ettergivende!
Nå spørs det også hva bilen har blitt brukt til på disse "over 100k km" også (næring, som taxi, f.eks)...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Mdah

Sitat fra: Tesla91 på tirsdag 05. mai 2020, klokken 21:02
Jeg har en fersk erfaring. Jeg meldte inn 2 defekte dørhåndtak på en tre år gammal bil. Bilen var dog passert 100.000km men fortsatt 2 år igjen av "reklamasjonsfristen". Tesla nektet å utbedre disse kostnadsfritt på reklamasjon "da bilen var passert 100.000 km" sa de. Jeg tok saken videre med Forbrukerrådet og etter mye frem og tilbake på mail med Tesla og Forbrukerrådet konkluderte de med at det ikke var å anse som en reklamasjon og jeg måtte dekke utbedringen selv. Nærmere 7500,- per håndtak skulle de ha.

Dette var hos Tesla Kokstad. Norges latterligste kundeservice?

7500 pr. håndtak? Her er det bare å lære seg å bytte selv. Har (på garanti) fått byttet 5 ganger på min 2015 modell, ca ett havari årlig. Ønsker å skaffe meg ett sett med reservedeler for å ha liggende i påvente av neste havari. Ser at Ev Tuning har et sett https://evtuning.com/collections/door-handle/products/model-s-door-handle-rebuild-kit-service , men 175 USD + shipping og mva var heller ikke rimelig. Noen som har gjort dette og funnet noen som leverer deler?
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Har handlet et par brukte der. De bør uansett overhales før man setter de inn slik at man ikke får havari på nytt etter kort tid. Sist gang bestilte jeg et håndtak fra en 2016 P90D kjørt ca 30.000km, men fikk et fra en 2013-modell med ukjent kjørelengde. De hadde skrevet regnr på delen og innmaten var helt tydelig av den gamle sorten. Orket ikke krangle på det, så jeg byttet bare det som var slitt inni og monterte.

Det er uansett bekvemt å ha et ferdig fikset liggende klart, for da går det veldig fort å fikse bilen når det skjer igjen. Så kan man reparere håndtaket man tok ut når det passer.

arthur

Å hevde at antall kjørte kilometer på en bil skal frata kunden rettigheter etter loven (her dørhåndtak) høres ut som en urimelig påstand. Blander man her begrepene garanti og reklamasjon etter loven?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ventle

Sitat fra: Tesla91 på tirsdag 05. mai 2020, klokken 21:02
Jeg har en fersk erfaring. Jeg meldte inn 2 defekte dørhåndtak på en tre år gammal bil. Bilen var dog passert 100.000km men fortsatt 2 år igjen av "reklamasjonsfristen". Tesla nektet å utbedre disse kostnadsfritt på reklamasjon "da bilen var passert 100.000 km" sa de. Jeg tok saken videre med Forbrukerrådet og etter mye frem og tilbake på mail med Tesla og Forbrukerrådet konkluderte de med at det ikke var å anse som en reklamasjon og jeg måtte dekke utbedringen selv. Nærmere 7500,- per håndtak skulle de ha.

Dette var hos Tesla Kokstad. Norges latterligste kundeservice?

Var Forbrukerrådet virkelig enig i at dørhåndtak ikke er ment å vare lenger enn to år (som er grunnlaget for at det skal dekkes av fem års reklamasjonstid)?

Thomas Parsli

Sitat fra: arthur på onsdag 06. mai 2020, klokken 10:43
Å hevde at antall kjørte kilometer på en bil skal frata kunden rettigheter etter loven (her dørhåndtak) høres ut som en urimelig påstand. Blander man her begrepene garanti og reklamasjon etter loven?

Det er min erfaring, så jeg prøver å være tydlig på at jeg reklamerer og henviser til Forbrukerkjøpsloven §27.
Og hvis noen begynner å snakke om garanti, avbryter jeg og presiserer at jeg reklamerer.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

cairnz

For et halvt års tid siden sluttet håndtaket (fra utsiden) å respondere - passasjerside bakdør. Forrige uke sluttet håndtaket på førerdlren å respondere fra utsiden. Irriterende å måtte kravle inn en bakdør eller passasjerdør for å få åpnet opp.

I går vasket jeg bil, spyling og greier. Skulle tørke ved dørhåndtak førerdør - da åpner den seg.. og jaggu ville ikke bakdøra også åpne seg.. i noen timer.. så sluttet de å virke igjen.

Er det kanskje noe dårlig kontakt her som vannet hjelper til med å forbedre? I så fall burde det vel ikke være nødvendig å bytte hele greia, men bare fikse dårlig kontakt.. motoren som åpner opp fungerer jo fint fra håndtak på innsiden...

What gives?
Elbilist

Stoffekite

Hej,

Ser ut som det har stor betydelse på vilken verkstad, eller vem man pratar med om det går på garanti eller inte.
Begge mina bakdörrar har slutat och fungera, bilen har gått över 100K men 4 år gammal.
Fick prisförslag från Skøyen på 3180,- per håntak.
Ringde in och sa att det borde gå på garantien, damen skulle sjekke dette och kom tilbaka med ett förslag på 30% rabatt.

Någon som har ett tips på vad man kan göra för att det skall gå på garanti?

Mvh
Christofer

fonberg

18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

ventle

Fikk byttet håndtak for halvannen uke siden av mobile service (tilknyttet Oslo North). 2016 S90D gått 128.000 kilometer. Var ikke noe spørsmål om at dette skulle dekkes som reklamasjon - damen som ringte meg opp før besøket sa dette uten at jeg trengte å spørre engang.

Og det skulle jo bare mangle. Dørhåndtaket på en bil skal selvfølgelig vare mye lengre enn to år - normalt holder de hele bilens levetid.

overlay

Sitat fra: ventle på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 09:41
Fikk byttet håndtak for halvannen uke siden av mobile service (tilknyttet Oslo North). 2016 S90D gått 128.000 kilometer. Var ikke noe spørsmål om at dette skulle dekkes som reklamasjon - damen som ringte meg opp før besøket sa dette uten at jeg trengte å spørre engang.

Og det skulle jo bare mangle. Dørhåndtaket på en bil skal selvfølgelig vare mye lengre enn to år - normalt holder de hele bilens levetid.

Skulle tro det, alle jeg kjenner har også den formening. Men når jeg har vært hos Tesla har jeg fått beskjed om at det er slitedel og at det er en del man ikke kan forvente at varer mer enn to år. Blir det fikset mens bilen er under garanti, vil de IKKE gi ny garanti eller reklamasjonsrett på delen på mer enn 90 dager. Altså, om det blir fikset siste dag du har garanti, så vil de ta ansvar kun de første 90 dagene.
Noe som strider imot hva jeg har lært om at blir noe reparert løper det en ny reklamasjonsrett på 2/5 år. Slik at produsenter ikke kan gi midlertidig fikser til original reklamasjonsrett har gått ut. Det at Tesla ofte ikke vil snakke om reklamasjon, men garanti skal IKKE gi dårligere vilkår enn reklamasjonsrett, kun bedre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA