Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problemer med helt ny Model S

Startet av Joachim@sancon.no, søndag 11. oktober 2020, klokken 08:40

« forrige - neste »

Joachim@sancon.no

I går kveld oppstod det er problem med min nye Model S som jeg fikk utlevert 30 sept. Jeg var på hytta og hadde akkurat satt bilen på forvarming da kjærringa kom løpende og sa det var noen rare lyder fra bilen. I en avstand på ca 20 meter hørtes bilen ut som en gammel Volvo 240 som forsøkte å starte opp. Jeg slo umiddelbart av forvarmingen og lyden stoppet etter opp etter få sekunder.

Når vi skulle kjøre fra hytta så startet jeg med klima avslått og når jeg kom på hovedveien og begynte å kjøre mot fergen så slo jeg varmen på igjen. Uten at det ble noen lyder.

Da vi stoppet ombord på fergen så begynte lyden igjen, jeg slo AC av og satte viften på 1 og 22 garder og lyden forsvant. Ved avkjøring av fergen slo jeg på klima igjen og alt fungerte som vanlig. Når jeg stoppet hjemme og satt bilen i park så startet lyden igjen. Jeg gikk ut av bilen og merket at både panser og høyre forskjerm ristet godt og fikk så slått av bilen og da stoppet lyden etter noen sekunder.

Bilen ble hentet 30 september  og har kun kjørt 700km og er vel derfor å regne som ny. Siden Tesla er steng i dag og bilen står hjemme har jeg booket inn. En service time på Tesla Lade, men den er først fredag 23 OKT, og vi har planlagt langtur den helgen.

Lyden jeg hører er ganske lik en lyd jeg hadde på en Audi a3 for en del år siden, og der hadde AC kompressor eksplodert og kløvnet.

Noen som har noen tips til hvordan gå frem for raskest mulig å få ordnet problemet? Jeg ønsker selvsagt å få bilen inn hurtigst mulig og få en Tesla lånebil. Jeg bort ca 10km unna Tesla Lade, så jeg tror bilen er kjørbar bort dit om jeg har varmen av.

offpist

Jeg ville bare møtt opp på Tesla Lade når de åpner mandag og forsøkt å få til en dropin time.
Skal se det ordner seg.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Klykken

En av viftene bak kondenserne i front (bak klaffene nederst på hver side av fangeren) som har noe rusk i seg? Evt at en av viftene er gåen. De ordner dette raskt i Trondheim.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Joachim@sancon.no

Sitat fra: Klykken på søndag 11. oktober 2020, klokken 09:04
En av viftene bak kondenserne i front (bak klaffene nederst på hver side av fangeren) som har noe rusk i seg? Evt at en av viftene er gåen. De ordner dette raskt i Trondheim.

Høres ut som om kanskje en vifte er gåen, men det rare er at det ikke er konstant. Første gangen dette skjedde sto bilen en bakke med fronten opp. Hjemme sto den med fronten ned, og på fergen sto den vel ganske vannrett..

Er det noen enkel måte å inspisere viftene?


Klykken

Må av med innertrekket i hjulbuene fremme. Ikke prøvd selv, men er en del klips slik jeg forstår det.

Her er en tråd vedr. noe av problematikken med disse https://elbilforum.no/index.php?topic=46453.0
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

1000kwh

Tipper stein i A/C vifte, jeg hadde akkurat samme da jeg fikk min :p

Bare å peise på med AC, de fikser dette uansett.

Joachim@sancon.no

Sitat fra: Klykken på søndag 11. oktober 2020, klokken 09:55
Må av med innertrekket i hjulbuene fremme. Ikke prøvd selv, men er en del klips slik jeg forstår det.

Her er en tråd vedr. noe av problematikken med disse https://elbilforum.no/index.php?topic=46453.0

Den linken var informativ. Leste der m en observasjon om at noen spjeld som kun var åpne når bilen sto stille, og det samsvarer jo litt med de problemene jeg opplever.

Tror jeg lar Tesla ta en titt på dette i morgenen tidlig om de har tid.

Joachim@sancon.no

Sitat fra: 1000kwh på søndag 11. oktober 2020, klokken 10:08
Tipper stein i A/C vifte, jeg hadde akkurat samme da jeg fikk min :p

Bare å peise på med AC, de fikser dette uansett.

Mtp på lydnivået som er når feilen er der, så sier min fornuft at å peise på ikke Nødvendigvis er løsningen. Hele fronten på bilen rister og det høres absolutt ikke bra ut.

1000kwh

#8
Sitat fra: Joachim@sancon.no på søndag 11. oktober 2020, klokken 10:37
Sitat fra: 1000kwh på søndag 11. oktober 2020, klokken 10:08
Tipper stein i A/C vifte, jeg hadde akkurat samme da jeg fikk min :p

Bare å peise på med AC, de fikser dette uansett.

Mtp på lydnivået som er når feilen er der, så sier min fornuft at å peise på ikke Nødvendigvis er løsningen. Hele fronten på bilen rister og det høres absolutt ikke bra ut.
Lydnivået er jeg kjent med  ;D

PS: Tesla mente først at steinen ville fyke ut og alt ville roe seg av seg selv

Muffinman

Enig i at dette høres ut som stein som er med rundt ei av viftene. Det at det er periodisk understøtter det; ikke alltid steinen blir med opp fra bunnen av "fan shroud"`en og da blir det naturligvis ingen lyd. Har opplevd dette ved flere anledninger. Hvis du har kjøleeffekt og ingen feilmeldinger har naturligvis ikke kompressoren havarert.

Peise på? Tja. Må man så må man, men jeg er litt skeptisk til at en stein som danser polka mellom vifte og kondenser kan skade sistnevnte, og medføre lekkasje senere.

Muffinman

#10
Angående hjørnespjeldene så var det ikke slik at de bare åpnet seg når bilen stod stille for en del softwareversjoner siden ihvertfall. Laget denne for en tid tilbake:

https://www.youtube.com/watch?v=EONPKj1H2V8&;

Klykken

Spjeldene gikk opp og igjen i dag da jeg vasket bilen. Bilen var av og hadde vært avslått en hel dag. Holdt på slik i 3-4minutter med dette før jeg slo på forvarming og av igjen, så sluttet de.

Hørte et klikk og litt murring fra bilen rett før de startet med den dansen. Kanskje den hintet om at jeg burde spyle litt inni der? 😄
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Joachim@sancon.no

Fikk drop-in på lade i dag og de plukka ut en stein..

Litt snedig da jeg har hatt 5 stk Tesla siden 2015 og aldri opplev dette før, og nå fikk jeg dette på den nye bilen som hadde gått 700km..

Men da er alt bare gull og grønne skoger igjen.  :laugh:


1000kwh

Sitat fra: Joachim@sancon.no på mandag 12. oktober 2020, klokken 17:03
Fikk drop-in på lade i dag og de plukka ut en stein..

Litt snedig da jeg har hatt 5 stk Tesla siden 2015 og aldri opplev dette før, og nå fikk jeg dette på den nye bilen som hadde gått 700km..

Men da er alt bare gull og grønne skoger igjen.  :laugh:
Skjedde 1 gang for meg helt i starten av 70k km. Og det uten vinter eller grusveikjøring  ???

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA