Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla selger standard sommerhjul til kr 53 125 - Les en fredagshistorie!

Startet av GeirHM, fredag 29. mars 2019, klokken 17:15

« forrige - neste »

olavxxx

Sitat fra: Tellus på søndag 31. mars 2019, klokken 12:49
Nå var det nok prisen på 4 nye dekk på felg han reagerte på hos Tesla.
Hvis du ønsker å forsvare Tesla (noe som ser ut til å ha blitt din store oppgave) så bør du finne tilsvarende dyr priser på hjul hos andre bilfabrikanter  :)
Men da kan man jo reagere på at iPace ikke har setevarmer og glasstak inkludert osv? Det vil alltid være forskjellige priser/ hva som er inkludert i basepakke.

Videre er det billigere hjul for de mindre bilene til Tesla. iPace er mindre enn S, nærmer Model 3. Vinterhjul til model 3 er da 15-32.000 m dekk i 18-20".

Tellus

Boksvolumet til Model 3 (lxbxh) er vel mindre enn en Nissan Leaf sitt. Model 3 er også i samme premiumklasse som en Nissan Leaf (dvs ikke premium). Du må slutte å sammenligne ulike biler  8)

GeirHM

Jeg kontaktet mitt forsikringsselskap i dag og ba om at de forfulgte saken med sikte på full erstatning. Min tyske kontakt skrev at han hadde sendt saken videre før han tilføyde:

SitatMest sannsynlig vil det ikke være mulig med regress (kun ved uaktsomhet, f. eks. hvis dekkhotellet har glemt å låse), men vi vil undersøke både det og dobbelforsikring/deling med If etter forsikringsavtaleloven § 6-3, og holder deg oppdatert.

Jeg gjorde dette på prinsipielt grunnlag. Jeg er fortsatt rimelig fornøyd med utfallet av saken for egen del.

Edit: Bakgrunnen for at jeg tok kontakt var at jeg i dag mottok skriftlig varsel fra dekkhotellet om forholdet.

Sandvika

1) Gassellebedrift sier bare noe om vekst og lønnsomhet. Ikke noe om kvalitet.
2) At de ikke forsikrer er deres tap, du har et krav mot dem som de neppe vil kunne fraskrive seg så lenge tjenesten faktisk er lagring av dekk.
3) Om et helt dekklager er tømt både for driftsutstyr og dekk så snakker vi om store verdier  og en logistikkoperasjon av dimensjoner. Vil forvente at noe slikt ville medført medieomtale. Har de sannsynliggjort at dette faktisk har skjedd?

PS. Hentet mine nye sommerdekk som var lagret hos Vianor (av Tesla) etter at jeg hadde fått nye bil for noen år siden. Da den kom ut hadde min to uker gamle bil fått feil moment og lange dype riper langs siden av støtfanger. De blånektet for å ha kjørt på noe med bilen min. Han som hadde kjørt inn bilen sto å skjelte meg ut og kalt meg en jævla løgner på latvisk-engelsk. Var så bombesikker på at bilen ikke hadde ripen fra før at jeg tok meg forbi adgang forbudt skiltet inn i verkshallen. Der fant jeg plastspon i samme farge som min bil på noen deler til løftebukken. Ikke før vi hadde tatt bilen inn igjen og vist at høyde og form på punktet på bukken hvor det var plast/malingsrester og skaden på min bil passet perfekt så mumlet verksmesteren noe om at vi kanskje måtte fylle ut en skademelding...

Tydeligvis en bransje med utfordringer.

GeirHM

Nå har jeg tipset lokalavisa om forholdet. Jeg ser av det jeg har mottatt beskjed om at skadested er det samme som plassen hvor jeg leverte hjula og jeg ser at skadedato er satt til 2 januar i år. Jeg ble altså informert først på fredag.

Det framstår som utrolig at det skal ha gått så lang tid fra innbruddet fant sted til jeg ble informert. Det kan ha vært en utfordring å finne fram til meg. Men hvorfor har det ikke stått noe i media, gitt omfanget?

Og @Sandvika, jeg snakket med en som jobbet i arbeidstilsynet. Han påpekte at det er svært ofte slik at bedrifter som er gasellevinnere også er bedrifter de har uoppgjorte forhold med. Han fortalte forøvrig også at det norske arbeidsmarkedet er uten en generell minstelønnsordning. Disse ordningene finnes bare i bestemte bransjer og knyttet til spesifikke arbeidsoppgaver. Dekkhotell og bilvaskerier har ikke slike avtaler. Det er altså lovlig å ha arbeidsavtaler på f.eks. 35 kroner i timelønn der. Sosial dumping er ikke forbudt som han sa. Så lenge skatt og avgifter betales.

olavxxx

Sitat fra: Tellus på mandag 01. april 2019, klokken 09:01
Boksvolumet til Model 3 (lxbxh) er vel mindre enn en Nissan Leaf sitt. Model 3 er også i samme premiumklasse som en Nissan Leaf (dvs ikke premium). Du må slutte å sammenligne ulike biler  8)
Synes nå ikke iPace virker så premium heller jeg da, klart du kan få doble vinduer osv., men du får jo rekkevidde flere år tilbake i tid, sot som dras inn i bilen, lading som stanser når du går ut av bilen, oppdateringer som ikke kommer "over nettet", masse bugs i infotainment som ikke fikses, ingen lading på 100 kW som lovet.. And the list goes on.

Klart du kan få fancy setetrekk og doble vinduer, men som en bil er ikke iPace så veldig premium spør man meg, men klart man må vekte det man selv ønsker.

Volum-messig er iPace litt større enn model 3 i 2 av dimmensjonene. Frunk i iPace er jo fraværende, men den har jo litt mer lastehøyde bak. Bilen er vesentlig mindre enn en Model S, men fremdeles får man da ikke ting inkludert i prisen som en standard LR model 3 som koster flere hundre tusen mindre.

Men det er egentlig en digresjon fra trådens start, som var innbrudd på dekkhotell.
Klart jeg synes ikke at 53.000 er billig for originalhjul, men man kan diskutere priser på ditt og datt, bilen din har ikke setevarmere som standard en gang, men hva har det for relevanse hvis noen stjeler setene dine? Det har jo ingen ting med saken å gjøre.

GeirHM

Forsikringselskapet tok kontakt. Dette handler om mange flere enn meg. Og det blir dyrt. De regner med at dette blir politisak og at en endelig løsning vil være langt frem. Jeg får nok ikke igjen noen egenandel. Uten at jeg sørger over det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA