Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dele erfaringer med å kjøpe brukte tms hos Tesla

Startet av tesli, onsdag 03. april 2019, klokken 12:23

« forrige - neste »

tesli

Hei!

Dere som har kjøpt brukt tms hos tesla, kan dere dele erfaringer? Tenker på hele prosessen fra kontakt med tesla til henting av bilen. Vi vurderer nemlig å kjøpe brukt fra de, men vil gjerne høre erfaringer. For slik jeg forstår det så kan man ikke fysisk se og kjenne på bilen før etter at man har kjøpt bilen.

Bols

Kjøpte forrige onsdag, hentet på Lillestrøm på fredag.
Prosessen fungerte relativt bra. Det var LITT uklart hvor bilen faktisk var..annonsen sa Trondheim, kjøpsbekreftelsen sa Kristiansand, og selgeren som ringte meg påsto Lillestrøm. Valgte å stole på selgeren.
Det var mye kaos på Lillestrøm ifbm utlevering av Modell 3, så det tok et par timer ekstra. Ellers en bra opplevelse.

Det stemmer at man betaler 30.000 i depositum på nett før man får bilder av bilen, og i følge bekreftelsen man får så er ikke dette refunderbart.
Det stemmer også at man FØR man henter bilen må bekrefte at man har mottatt "høy-oppløselige" bilder av bilen, og at man dermed har godkjent utseende og tilstand. Og normalt vil man betale inn hele restbeløpet før man drar og henter bilen.

Når det er sagt så tror jeg forbeholdene i kjøpsbetingelsene kun er for å hindre folk i å betale inn depositum og deretter trekke det tilbake hvis de angrer seg, og på den måten lage masse støy. I Norge står forbrukervern veldig sterkt, og jeg ville bli veldig overrasket hvis man ikke kan trekke seg når man faktisk ser bilen, og få refundert både depositum og restbeløp. Det spiller ikke så stor rolle hva kjøpsbetingelsene til Tesla sier,  de kan ikke overstyre kjøpsloven.

falk1

Hva fikk du av informasjon om bilen du kjøpte Bols? Betalte du bare depositum og fikk HD bilder, eller sendte du inn VIN og fikk mer info?

Kan man få utlevert service historikk og hva som evt er byttet fekk DU og batteri før man betaler depositum?
Er alle bilene gått på norske veier?
Og når det gjelder 2 års garantien. Om feks en luftdemper skulle ryke etter 1 års eie, blir det da å se på som en slitedel eller dekkes det av garanti?

Bols

Jeg betalte bare depositum og fikk bilder tilbake. Kom ikke på å spørre om servicehistorikk, men selgeren kunne i alle fall fortelle meg at den hadde vært privateid, og ikke demobil. Gjetter på at han kunne få opp servicehistorikk hvis jeg hadde spurt.

Usikker på hva den utvidede garantien dekker, men en luftdemper er vel ikke en slitedel, så jeg gjetter på at det dekkes. Du finner den her, hvis du har lyst til å lese litt advokatsk: https://www.tesla.com/sites/default/files/downloads/tesla-used-vehicle-limited-warranty-no.pdf

Muffinman

Jeg sliter med å forstå at noen åpner lommeboka før man har sett og prøvekjørt en bruktbil...

Thomas Parsli

Sitat fra: Muffinman på torsdag 04. april 2019, klokken 11:56
Jeg sliter med å forstå at noen åpner lommeboka før man har sett og prøvekjørt en bruktbil...

Nå gir jo Tesla garanti, som kommer i tillegg til forbrukerkjøpsloven.
Synes risikoen virker mindre ved å kjøpe usett bil fra Tesla enn sett/prøvekjørt bil fra privatperson.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

dejavu

Virker som det er mange som tar sjansen på å kjøpe brukt usett, da antallet biler på Teslas sider er redusert fra ca 100 for en uke siden, til 60 nå..
Mod.3,2021,AWD,HF

tesli

Sitat fra: dejavu på torsdag 04. april 2019, klokken 12:44
Virker som det er mange som tar sjansen på å kjøpe brukt usett, da antallet biler på Teslas sider er redusert fra ca 100 for en uke siden, til 60 nå..

De kjører på med ganske aggressive prisjusteringer. Har sett biler som har falt ned 15k ila 10t.

tesli

Da er det vel på sin plass at ts også deler sin erfaring: vi kjøpte nylig bruktbil fra Tesla. Har ennå ikke hentet bilen, men første del av kjøpet er unnagjort. Dvs, betalt depositum og fylle ut diverse info og sende over bilder av førerkort på minesider på tesla.com. For de som bor i Oslo/Akershus, utlevering på Lillestrøm er stengt. All utlevering skjer i Drammen fikk jeg beskjed.

Man trenger IKKE å betale 30k for å få bilder og info om bilen som det har blitt nevnt her og i andre tråder. Du kontakter de via den ringtilbake funksjonen i annonsen og du skal få bilder og info om bilen.

Evt skader eller feil på bilen fikses før utlevering.

Tiger123


Jeg kjøpte en Model S som jeg hentet på lillestrøm for snart en mnd siden. Alt gikk bra egentlig, det eneste var at de sa bilen sto på sommerdekk og at vinterdekk ikke fulgte med. Jeg fant et par (nye) vinterdekk på Finn, og forberedte hjulskift der, utenfor varemessa. men så står den på vinterdekk når vi kommer.. Sommerdekk måtte jeg hente på Vianor senere.
Fikk vinterdekkene bilen sto på gratis, og selger de igjen nå for 8 000, god service det altså.

StaticApnea

Får man servicehistorikken til bilen når man har kjøpt den? Jeg spurte Tesla om det, men fikk ikke noe svar...

Klykken

Da jeg kjøpte brukt på finn.no ba jeg om å få oversendt servicehistorikk fra Tesla. Fikk beskjed om at det måtte jeg få fra tidligere eier.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

pepe

Litt av en gamble å kjøpe disse bilene uten å se. Jeg spurt om bilder og bilder viste rust på krom. Jeg kjøpte ikke.

Øyvind.h

Rust på krom? Det fikses vel sikkert på garanti? Hvor var det snakk om?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

pepe

Jeg ble fortalt at bilen vil bli levert i den tilstanden du ser det på bildene. Vanskelig å si hvor rusten var, tror jeg under døren. Bilde vedlagt.Du kan ikke vise dette vedlegget.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA