Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Filbytte med enkel Autopilot/Autosteer virker ikke... Noen erfaring?

Startet av Pecees, onsdag 03. april 2019, klokken 12:07

« forrige - neste »

Inop

Sitat fra: georglu på onsdag 03. april 2019, klokken 13:13
Sært at det skal være så forskjellig. Neste gang jeg kjører på flerfeltsvei med AP på, så skal jeg sjekke om den vil slå av blinklyset igjen. Jeg tviler på at den gjør det siden det krever at den flytter på hendelen. Hendelen er kanskje annerledes på en Model 3 og blir ikke flyttet fysisk til en annen posisjon (bare vippes opp eller ned)?

Stemmer, på model 3 blir ikke blinklys hendelen hengende igjen når du har slått på blinklys. Den går tilbake til senter og så slåes blinklyset av elektronisk.

En ting jeg bommet på når jeg skulle prøve automatisk filbytte var at jeg ikke tok blinklyshendelen helt opp/ned - jeg tok den bare til den 3-blink posisjonen og da gadd ikke bilen å bytte fil.
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Handyman

Sitat fra: Inop på onsdag 03. april 2019, klokken 13:25
En ting jeg bommet på når jeg skulle prøve automatisk filbytte var at jeg ikke tok blinklyshendelen helt opp/ned - jeg tok den bare til den 3-blink posisjonen og da gadd ikke bilen å bytte fil.
Virker som at mange gjør denne feilen, samt at de ikke vet at rattet samtidig også må vris forsiktig (samme hvilken vei).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

olekvi

Sitat fra: Inop på onsdag 03. april 2019, klokken 13:25
En ting jeg bommet på når jeg skulle prøve automatisk filbytte var at jeg ikke tok blinklyshendelen helt opp/ned - jeg tok den bare til den 3-blink posisjonen og da gadd ikke bilen å bytte fil.

Det går det også, men da må du holde den der til feltskiftet er ferdig, noe som neppe er ønskelig så lenge bilen uansett skrur av blinklyset når den er på plass i det nye feltet :-)

En annen ting jeg opplevde noen ganger er at bilen er relativt restrektiv før en legger seg tilbake i høyre felt (rød linje pga bilen man har kjørt forbi).  Om det da kommer en annen bil like bak så kan det være at denne legger seg inn samtidig med TM3, og da får bilen angst, avbryter og vingler verre :-)
'19 TM3P

Pecees

Oki! Da er det bare å prøve igjen... Men; av dere som får dette til å virke - har dere kjøpt AP ETTER prisjusteringen rundt 1.3, dvs. AP-pakken til 24k. De som kjøpte AP før dette (og som får gratis oppgradering til FSD) hadde vel AP som den var før TM3 (med Summon og Autopark) - her vet jeg filskift virket...
TM3. AP. LR. Utlevert 03.19.

Handyman

Sitat fra: Pecees på onsdag 03. april 2019, klokken 14:12
Oki! Da er det bare å prøve igjen... Men; av dere som får dette til å virke - har dere kjøpt AP ETTER prisjusteringen rundt 1.3, dvs. AP-pakken til 24k. De som kjøpte AP før dette (og som får gratis oppgradering til FSD) hadde vel AP som den var før TM3 (med Summon og Autopark) - her vet jeg filskift virket...
Jeg har EAP, og fått løfte om oppgradering til FSD. Nye AP og FSD er ikke rullet ut enda.
Så eneste mulighet for å få til dette er at bilen ble levert med EAP.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Pecees


Jeg har EAP, og fått løfte om oppgradering til FSD. Nye AP og FSD er ikke rullet ut enda.
Så eneste mulighet for å få til dette er at bilen ble levert med EAP.
[/quote]
Tja... Men, hadde jeg hat EAP burde jeg vel hatt Summon og Autopark, og disse finnes ikke...
TM3. AP. LR. Utlevert 03.19.

Handyman

Sitat fra: Pecees på onsdag 03. april 2019, klokken 15:39
Tja... Men, hadde jeg hat EAP burde jeg vel hatt Summon og Autopark, og disse finnes ikke...
Ja, Summon og Autopark ligger i EAP. Det ser ikke ut til at du har EAP da.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Devoldinho

Automatisk filskifte er ikke en del av nye AP-pakka, ligger under FSD. Allerede litt skriveri om dette på de amerikanske forumene.

Handyman

Sitat fra: Devoldinho på onsdag 03. april 2019, klokken 19:09
Automatisk filskifte er ikke en del av nye AP-pakka, ligger under FSD. Allerede litt skriveri om dette på de amerikanske forumene.
...og en drøss med poster i dette forum  ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ladov

Sitat fra: Jarv!s på onsdag 03. april 2019, klokken 12:18
...
Men jeg har fått det til å fungere mange ganger, men ikke veldig fornøyd. En annen ting jeg irriterer meg mer over, er den "lette" holdingen man skal ha på rattet. Jeg føler jeg må flytte grepet rundt om på rattet for at det skal bli registrert, og jeg klemmer HARDT for at det skal bli lagt merke til.
Jeg synes det funker ganske bra å ha underarmene hvilende på låret mens jeg lar hånden dingle etter rattet med en finger..

Litt rånerstil kanskje med det får jeg tåle. :P
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Handyman

Sitat fra: Jarv!s på onsdag 03. april 2019, klokken 12:18
.... En annen ting jeg irriterer meg mer over, er den "lette" holdingen man skal ha på rattet. Jeg føler jeg må flytte grepet rundt om på rattet for at det skal bli registrert, og jeg klemmer HARDT for at det skal bli lagt merke til.
Det er ingen berørings- eller trykksensor i rattet!! Bilen føler kun på rotasjsonsmotstand i rattet.
Det holder å bruke en finger på en av eikene i rattet og dreie det litt (retningen har ingen betydning).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA