Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

April 2019: Lading på kommunale plasser i Oslo

Startet av Lars C. Krogenæs, onsdag 03. april 2019, klokken 09:50

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Nå må du bruke Fortum-brikke eller elbilforeningen brikke som er parret med Fortum, for å starte ladingen i Oslo.

Prøver meg med en oppklaring rundt offentlige ladere i Oslo:

Defa har tidligere driftet systemet rundt ladebrikker i Oslo. Man brukte en hvilken som helst RFID brikke, og så sjekket stolpen med Defa sin "Lade i Norge" at det var greit, før stolpen fikk beskjed om at ladingen skulle starte.

I forrige uke dro Defa ut nettverkspluggen, og det var da ikke mulig å starte lading. 

Anbudet for drift og vedlikehold av ladestasjoner i Oslo og Asker, Hurum, Røyken og Skedsmo ble tildelt Infratek i juli i fjor. Det er dette selskapet som er operatør og ansvarlig for de fysiske stolpene.

Backend-systemet (programvaren) som skal brukes leveres av Fortum. Oslo Kommune skulle opprinnelig selv stå for oppgraderingen av stolpene, men i og med at all lading plutselig forsvant, fikk Fortum oppdraget med å oppgradere stolpene ASAP. I helgen og de siste dagene har derfor alle stolper blitt oppgradert.

Foreløpig må man nå bruke Fortum sin brikke eller elbilforeningens brikke hvis den er parret med en Fortum-konto. Man blir ikke belastet for ladingen, men man trenger altså Fortumbrikke for å starte ladingen.

På sikt skal det åpnes for apper og annet, men kriseløsningen var altså å bruke fortumbrikker som de aller fleste elbileiere har fra før av. 

Se også: https://www.aftenposten.no/osloby/i/LA4XyR/Flere-hundre-ladepunkter-for-elbil-er-ute-av-drift?fbclid=IwAR0R3KkmynUqfaEM-LP1ig2tIZD2p_eQ96lKDcE0yEUYphXkY5t49QDRH3Y
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

sveander

Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

Orbit

For betaling med "Bil i Oslo"-app'en, er det takstgrupper 3051-3054 som gjelder. Disse er med i siste app-versjon, men betaling er ikke pålagt før skiltene kommer opp.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

sveander

Jeg synes vel ikke de prisene er avskrekkende, ja om de gjelder også for selve parkeringen.
Det å få litt rotasjon på plassene blir også fint.

Blir det dette systemet også under Akershus festning?
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

Cral

Det som er trist er at det er samme pris om det er 7,2 eller 3,6 kw stolpe. Rett over storo krysset bygget de nettopp 6 nye ladestasjoner, men der er det da 3,6kw og maks 3 timer på dagtid.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Wibla

Rimelig nisse å ikke bygge ut med 7.4+ kW når man får maks 3 timer...
2018 Tesla Model S 75D

fredag

Sitat fra: Wibla på fredag 05. april 2019, klokken 10:33
Rimelig nisse å ikke bygge ut med 7.4+ kW når man får maks 3 timer...

Ja, Mennekes-stolpene har jo to utganger, hver på 3,6kW. Hvis det bare er en utgang i bruk, så burde vel stolpen kunne sette settes opp slik at den får 7,4kW på den ene utgangen som er i bruk?

Der det er mange stolper burde de sette opp TN trefase. Sette opp en trafo som gjør om fra IT til TN om nødvendig, slik Fortum og Grønn kontakt gjør mange steder.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA