Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2013 Leaf "starter" ikke, feilmeldinger

Startet av Pål Arne Høgsveen, mandag 01. april 2019, klokken 07:38

« forrige - neste »

Pål Arne Høgsveen

Hei!

Min 2013 Leaf (gen.1) har nå ved et par anledninger vært snål om morgenene. Den ene gangen så bare blinket dashbordet av og på og ingen reaksjon på av/på knappen. I dag så ville den ikke skru seg på, men dashbordet oppførte seg som normalt. Ved begge anledninger så løste det seg ved å koble fra 12v batteriet og koble på lader på det i noen minutter. Usikker på om det var å koble fra eller lade som løste det. Se bilde av LeafSpy feilmeldinger. Bytte 12V-batteri, eller noe mer alvorlig?

Ved begge anledninger så "sparket" bremsepedalen litt når jeg skulle starte den for første gang, kan ikke huske at den har vært sånn før.

https://photos.app.goo.gl/3B6QCBGLyPja1gch9

Citroel

Det virker som feil relatert til lav spenning på 12 volt batteriet.
Bremsesystemet bruker også 12 volt.
Hvilken 12 volt spenning sier Leafspy?
Det er også en mulighet å lade 12 v batteriet over tid med en batterilader, slik at det blir fullladet.
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

Pål Arne Høgsveen

Takk for svar!

Når bilen går, varierer spenning fra 12,9-14,6

TorC

Den varierende spenningen under drift er nok helt normalt.

Tipper det er 12V batteriet som er gåent. Du kan jo alltids prøve å lade det over natten.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Pål Arne Høgsveen

#4
Kjøpte nytt batteri og fulladet det før jeg satte det inn så håper at problemet er borte :). Det gamle batteriet målte 12,2V etter at bilen hadde stått et par-tre timer, det er ikke høyt akkurat.

Etter at det gamle batteriet hadde blitt fulladet og stått over natta så viser det 12,4V. Hvilespenning på et 12V skal vel være på ca. 12,8V så det var nok slitent. Holder oppdatert på om nytt batteri hjalp :)

TorC

Tipper det løser problemet.  12.2v er ikke veldig høyt ved fullading.....
OEM batteriet er ikke noe å skryte av kvalitetsmessig.

Legg gjerne inn dine erfaringer etter hvert så andre kan få nytte av det.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Trekkoppbil

Jeg vil anbefale å ha både en booster og startkabler liggende i bilen. Da kan man redde seg fra de fleste akkutte problemer.

Når batteriet er dårlig, så liker jeg å lade det opp over natta, og det er muligens ett poeng å ha intelligent lader hvis batteriet er helt nede. Jeg har hatt flere batterier som har vært dårlige i perioder, og som jeg har vurdert å bytte, men som har tatt som opp igjen og som har holdt i flere år etterpå.

Hvis bilen står en periode uten å være i bruk, så kan det nok være lurt å lade opp batteriet over natta, og man må kanskje lade det opp flere ganger, før det tar seg skikkelig opp igjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA