Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Aktivt kullfilter gir lengre kjørelengde og bedre holdbarhet

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 01. april 2019, klokken 00:01

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Da har jeg satt inn aktivt kullfilter på ladekabelen min. Bruk min vervelink så sparer du både miljøet og batteriet!

https://www.klart-vann.no/produkt/aktivt-kullfilter/0104S.C.A.M 
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

elekTrond

'13 Mjau

Måkemannen

Kan jeg bruke denne på kjøleskapet mitt?

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk


OhmPaPa

Vil ikke et passivt kullfilter fungere nesten like bra og uten å dra strøm fra batteriet?


elekTrond

@Måkemannen: Kjøleskapmagneter? :laugh:

@OhmPaPa: hele greia med kullfiltre er jo at de fylles med ... "aktivt" kull. Det er jo nettopp det som gjør at de virker.

Nå får du kjøpt løse magneter i sett til å stripse fast, men siden jeg er litt blå klipte jeg opp en gammal d-sub 15 VGA kabel eller var det en DVI-kabel(?) fra en gammal tjukkskjerm jeg ikke brukte lengre. Husker ikke. De passer akkurat rundt en 16A ladekabel. 32A blir nok litt i tykkeste laget.


iiglo Skjermkabel VGA - VGA 2 m Monitorkabler  DVI-D Kabel 1 m Bulk Monitorkabler   

Som den grønne bilisten og idealisten jeg er, er jeg klart for gjenbruk av allerede produserte varer!  8) :+1:   
'13 Mjau

Orbit

Et alternativ til å sette på kullfilter (som uansett vil gi CO2-utslipp når det destrueres ved årlig utskiftning), er å gå over til egenprodusert vannkraft. Adapteret kan så langt bare brukes med go-e ladestasjoner. Sjekk også om det er fast eller forbruksmålt vannavgift i garasjen.

https://www.youtube.com/watch?v=9oC5wbfFhp8

(en dag for sent)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elekTrond

Kull er vel per definisjon CO2, eller er det mest karbohydr.. hydrokarboner?
'13 Mjau

Dampmaskin

Sukker er vel et av de mest aktive karbohydratene som finnes. Det er derfor jeg dynker ladepluggen min i sirup med jevne mellomrom.

Dette holder også vannet ute når det regner. Som kjent er vann og elektroner ikke noen god kombinasjon, for ikke å snakke om all energien det tar å fordampe vannet. Med ren og tørr elektrisitet får jeg renere forbrenning i elmotoren, og mange kilometer ekstra på batteriet.

hanche

Sitat fra: elekTrond på tirsdag 02. april 2019, klokken 16:51
Kull er vel per definisjon CO2, eller er det mest karbohydr.. hydrokarboner?
Det blir ikke CO2 før du brenner det. Jeg tror kull består av rent karbon pluss diverse andre stoffer, sikkert også andre karbonforbindelser.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

hanche

Sitat fra: hanche på tirsdag 02. april 2019, klokken 17:43
Sitat fra: elekTrond på tirsdag 02. april 2019, klokken 16:51
Kull er vel per definisjon CO2, eller er det mest karbohydr.. hydrokarboner?
Det blir ikke CO2 før du brenner det. (Unnskyld at jeg forsøpler tråden med fakta.) Jeg tror kull består av rent karbon pluss diverse andre stoffer, sikkert også andre karbonforbindelser.
Lagt til senere: Eh, jeg trodde jeg redigerte forrige innlegg, men det ser ut til at jeg traff feil knapp og siterte det i stedet. Det var ikke meningen. Nåvel, spist er spist, og gjort er gjort.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

cra

https://no.wikipedia.org/wiki/Kull

Kull forekommer naturlig i ulike former og kvaliteter, med ulike bruksområder. Kvaliteten er avhengig av kullets alder, det opprinnelige plantematerialets sammensetning og geologiske forhold under dannelsen. Det er vanlig å dele kull inn i tre hovedtyper, basert på innkullingsgrad.


  • Brunkull eller lignitt: Lav innkullingsgrad (65-80 % karbon). Energitetthet 10-20 MJ/kg.
  • Bituminøst og sub-bituminøst steinkull: Middels innkullingsgrad (80-90 % Karbon). Energitetthet 20 – 32 MJ/kg
  • Antrasitt: Høyest innkullingsgrad (90-98 % Karbon) Energitetthet 26-33 MJ/kg.

Kull prises etter fysisk-kjemisk sammensetning, og anvendelsesområdet fastsettes ved særskilte analyser. Et standard energikull har askeinnhold (andel ubrennbart materiale) på 7-15 prosent, svovelinnhold på 0,6 – 1,3 prosent og en energitetthet på 25 MJ/kg. Andre kvalitetsfaktorer er innhold av fosfor, kalsiumoksid, flyktige bestanddeler og vann, samt askens smeltepunkt. Kull egnet for jern/stålproduksjon og andre kjemiske formål prises vesentlig høyere enn energikull.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA