Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Verdifall på Model 3

Startet av Mippen, søndag 31. mars 2019, klokken 22:11

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: Imagine på søndag 07. april 2019, klokken 17:12
Sitat fra: olavxxx på søndag 07. april 2019, klokken 12:18
@AD det er riktig at det kommer korreksjoner i elbil bruktmarkedet, man kan få en Model 3 på dagen som gir mer rekkevidde enn S100D til halve prisen.

Så sier seg selv at når man får så bra deal for 430.000, hvorfor skal noen da kjøpe en overpriset dyr elbil som går mye kortere?

Model 3 er rekkeviddekongen også etter modell Y kommer. I tillegg får den også 250 kW lading. Så kommer ny S og X snart med nye motorer osv...

Men dagens S og X er gamle nå, så det er naturlig at folk vil ha noe nyere som går lenger og har full garanti - så fremt de kan klare seg med plassen.

Du har mye ønsketenkning i dine argumenter. Men det er jo en tråd på forumet der en eier av en Model 3 Long Range kom 34 mil og hadde 10% igjen på batteriet. Faktisk omtrent det samme som e-tron det.  :D

Ja, da er det ugjendrivelig bevist folkens! TM3 har like dårlig rekkevidde som e-tron...  ::)

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Wibla

#136
Jeg ville vel vært forsiktig med å kjøpe en billig gammel Tesla S/X, hvertfall uten veldig god oversikt over hva som er byttet av ting som var helt klare barnesykdommer. Det står egentlig ikke på drivlinje/batteri heller, men mest på ting som dørhåndtak og annet smått som kan slutte å funke, og som fort kan være kostbart om man ikke er litt nevenyttig. Brukt Model 3 bør være et mye tryggere valg, selv om korrosjon nok vil være et større tema i en blandet stål/alu-bil enn en som er bygget primært i alu.

Som Olavxxx er inne på, er elbilmarkedet segmentert på flere måter, og det er vanskelig å dra alt og alle over en kam. Tesla har jo i tillegg vært flinke til å utkonkurrere sitt eget bruktmarked med rentekampanjer og oppgraderinger som fort gjør det verdt litt ekstra å kjøpe ny bil. Jeg havnet selv i den "fella" da rentekampanje m.m. gjorde det mer attraktivt å kjøpe en sprell ny S enn en 1-1.5 år gammel bil (taklet ikke nextgen-seter, og ville helst ha AP2.5/MCU2).
2018 Tesla Model S 75D

emurof

#137
Sitat fra: ProsjektX på fredag 05. april 2019, klokken 10:41TMY vil jo også møte et helt annet marked enn TM3. Den vil ha mange direkte konkurrenter på markedet når den kommer om 2+ år.

Det er ikke sikkert. Den som lever får se. Disse "mange direkte konkurrenter" har kommet og gått flere ganger. Ingen klarer å hamle opp med Tesla. Både Audi og Jaguar har tabbet seg ut, for eksempel.

SitatDessuten er den og dens interiørløsninger da allerede 5+ år gammelt, og har en mistanke om at tiden har løpt litt fra den, og andre alternativer vil vurderes som bedre av massene.

Hvordan har tiden løpt fra den, og hvilke andre alternativer?

Kristian O

#138
Sitat fra: Imagine på søndag 07. april 2019, klokken 20:16
Sitat fra: RuneW på søndag 07. april 2019, klokken 19:54


Det eneste som trekkes frem her er at ikke nødvendigvis 490km EPA er så voldsomt oppnåelig for folk som er ærlige om sin rekkevidde på sin Model 3 og som ikke ligger jevnt i 70 overalt. Men det må vel for guds skyld ingen oppdage?

NAF sa, etter å ha testet M3, at 500 km er fullt oppnåelig i rundt 20 grader. Husker ikkje farta, men trur den var rundt 90 km/t?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

ladov

Sitat fra: Imagine på søndag 07. april 2019, klokken 20:16
...
Det eneste som trekkes frem her er at ikke nødvendigvis 490km EPA er så voldsomt oppnåelig for folk som er ærlige om sin rekkevidde på sin Model 3 og som ikke ligger jevnt i 70 overalt. Men det må vel for guds skyld ingen oppdage?
Offisiell WLTP rekkevidde på TM3 LR AWD er 560km. ;)

WLTP er litt 'snillere' enn EPA men dette er fortsatt greit oppnåelig uten å ty til hypermiling-teknikker. Ut fra min egen erfaring og det andre poster her inne skal det være greit å krysse 600km hvis du kjører pent på norske tørre landeveier. :)

Sitat fra: Imagine på søndag 07. april 2019, klokken 20:16
...
Det vil komme nye modeller vi ikke har hørt om, men nå som Tesla har blitt en del av Chrysler/Fiat sin bilpark vil jo også det kunne påvirke verditapet noe. Først og fremst hindrer det gigantisk Tesla-tap resultatmessig på kort sikt, men spennende å se hva samarbeidet kan gjøre fremover.
NÅ troller du. Tesla er på ingen måte en del av Chrysler/Fiat.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

AD

#140
Det blir veldig feil å skulle operere med andre tall enn de fra tester og erfaringer fra brukere. Som viser at 500 km. er fullt oppnåelig rekkevidde for en M3 LR. Ikke tilrådelig i vanlig bruk lading for lading, men fullt oppnåelig når en har behov for det.

Tall, fakta, observasjoner og erfaringer er hva de er.  Siden tråden handler om verdifall kan det også være fint å holde seg til det. Jeg ser likevel ikke at "dieselfolket"... Forresten. Vent. De finnes knapt som rase. De eier bilene sine som en følge av markedet, avgiftspolitikken (spesielt det) og kost/nytteverdien. Jeg er sikker på at om de kunne kjørt langt nok med el, eller syltetøy for den saks skyld (billig, no pune intended) og kunne brukt 5 minutter på "pitstop" for å tanke, og bilen hadde vært til salgs brukt i brukbar stand mellom 20-250.000 (spesielt som stv.) så hadde diesel (og bensin) forsvunnet rimelig kjapt. Der er vi imt. ikke.  Ift. "dieselfolket", har vi hatt "varebil.reg. Porsche-folket", "kombinertbilgjengen", "Lastebilreg. SUV-folket" og "lavere dieselavgiftsfolket" - bare for å nevne noe, i min tid. Nybilkjøpere i Norge er produkt av avgiftspolitikken. Så enkelt. Denne gangen smartere innrettet. Heldigvis.  Det betyr imt. ikke at en er forskånet for effektene av år med vedvarende høyt nybilsalg den dagen den skal byttes ut.

At en M3-eier kan ønske seg at +-500 km. er nok for bruktbilkjøpere 3 år frem med jevnlig behov for "fylling" som tar tid betyr ikke at det blir slik. At M3 kan klare seg bedre enn snittet av elbiler er meget mulig, men det endrer ikke trenden mot høyere verditap for brukte elbiler av tidligere nevnte årsaker.  Leasingselskapene har merket dette meget godt det siste året. Og toppen nåes ikke før om 2-3 år om nybilsalget bremser nå. Ingen nybilkjøpere vil kunne "skånes" for dette. Det ser  bare - og har sett ut for en tid - ut som at bruktbilmarkedet har vanskeligere for å absorbere alle de brukte elbilene som har kommet inn og kommer inn i markedet videre.

Enkelt sagt må alle merker (i varierende grad) ta et større tap enn hva vi har sett hittil for at balansen kan gjenopprettes. Slik har det alltid vært når ubalanser oppstår, og det vil det også bli fremover.

At bruktmarkedet etterhvert vil endre seg mot elektrisk - forutsatt fortsatt høyt elbilsalg -er noe vi helt klart vil se. Men ikke på lang tid enda. Gjennomsnittsbilen til Ola er fremdeles en 2008 modell (snart 2009) med for helt vanlige biler 600-1200 km. rekkevidde. Og det er ofte en stasjonsvogn eller en SUV. Det forteller også mye om hva en søker og hvilket behov en har som skal dekkes og til hvilken pris. TTT. Ting tar tid.

Jeg ser også for meg at M3 "scout"/"allrad" (som jeg tenker at Y er i sin presenterte form) kan kannibalisere M3, mer enn å gi den et løft i bruktbilmarkedet. Markedet for sedaner har aldri vært spesielt stort i Norge. Til tross for at en har kunnet legge ned bakseteryggen i 20 år. Så med den enorme endringen vi har sett i nybilsalget nylig, ser jeg nyere (nye nå - gjerne hybrid) stasjonsvogner som mangelvare på bruktmarkedet kommende år. Basert på volumanalyse. Noe som kan slå godt ut på bruktimport litt frem. Fordi de allerede "mangler" 1-4 år frem.

Imagine

#141
Sitat fra: Kristian O på søndag 07. april 2019, klokken 21:00
Sitat fra: Imagine på søndag 07. april 2019, klokken 20:16



Det eneste som trekkes frem her er at ikke nødvendigvis 490km EPA er så voldsomt oppnåelig for folk som er ærlige om sin rekkevidde på sin Model 3 og som ikke ligger jevnt i 70 overalt. Men det må vel for guds skyld ingen oppdage?

NAF sa, etter å ha testet M3, at 500 km er fullt oppnåelig i rundt 20 grader. Husker ikkje farta, men trur den var rundt 90 km/t?
[/quote]

Oppnåelig ja... hvis du kjører som «en idiot» i 90 km/t i medvind, ideell temperatur og legger et egg under gasspedalen??
[/quote]
Men hva er virkelig/reell rekkevidde ved normal kjøring med litt tung gasspedal, slik du ville kjørt en bensinbil?

Hvor langt ville jeg kommet med litt tung gassfot i Model 3? En rekkevidde bør heller oppgis som et slags minimum, en rekkevidde du ville turt å vedde bilen din på at jeg skulle klare å oppnå. Ikke hva den kan klare i 50km/t med flaks, medvind og stang inn eller hva en WLTP eller EPA settes til.

Burger

Imagine: http://lmgtfy.com/?q=naf+tesla+model+3+test+rekkevidde

Hint: Ved kjøreforholdene du beskriver, så ville de ha kommet lengre.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Øyvind.h

#143
140Wh/km som NAF fikk virker i hvert fall ikke eksepsjonelt lavt når andre melder om mye lavere tall uten at man er i nærheten av hypermiling. Tipper 160-170Wh/km om man følger trafikken i 110-sonen.
Anslagsvis 15-20% under Model S, som igjen ligger 15-20% under Model X.

Jeg fikk Model S ned i ca 140Wh/km på sommeren, men da med jevn kjøring på tofelts sørlandsveier i 65-70km/t. Der virker det som om M3 vil legge seg på ca 110Wh/km.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Imagine

#144
Det ser ut som at Teslabjørn akkurat nå bruker 253Wh/km i sin Model 3 med 18 tommers vinterdekk Nokian R3 på sin live-tur tilbake til Oslo. 2 grader utetemperatur. Ladehastigheten holder seg på rundt 86-88kw.

Se link:

https://m.youtube.com/watch?v=nDcTfDYk114

emurof

#145
Sitat fra: Geir K på lørdag 06. april 2019, klokken 10:39Det som også kan påvirke verditapet, er at nye diesel biler kommer med null utslipp.

Hvis man jukser litt ja.

Sitat fra: Geir K på lørdag 06. april 2019, klokken 20:49
https://www.nettavisen.no/na24/sjokkmaling-for-utslipp-fra-dieselbiler---i-positiv-forstand/3423597877.html

Mulig unyansert, men det er nox vi snakker om

"en undersøkelse fra ADAC (Tysklands svar på NAF) at moderne dieselbiler har ekstremt lave utslipp av nitrogenoksidene NO2 og NO"

Jada.

emurof

Sitat fra: Imagine på søndag 07. april 2019, klokken 09:13Om man skal begynne ked utslipps-diskusjon må man ta med utslipp ved produksjon med frakt av deler til og fra fabrikker før montering også og frakt av biler på store ekstremtutslippende dieselskip og trailere før levering. Da blir plutselig f eks amerikansk elbil også ganske lite miljøvennlig i forhold til å kjøpe en tysk dieselbil.

Nei, for du glemmer produksjon, transport, osv. av diesel.

GOS

#147
@Imagine

Du vet så inderlig godt at Model 3 går utrolig mye lenger enn din e-tron.

For ett par uker siden så kjørte jeg tur retur Stavanger - Eydehavn/Arendal i stort sett dritt vær (regn). På etappe fra Stavanger til Lillesand i veldig mye regn så hadde jeg en reel snitt hastighet på 80 km/t med ett forbruk på 151 wh/km, snitt utetemperatur 4.2 grader. Prøv å få til det med e-tron. Ingen problem å klare EPA ratingen på langtur med MODEL 3.

På returen lå jeg på ett motorveistrekk konstant i 110 km/t over en strekning på 50 km og snitt forbruket var 151. Da var veien tørr. Prøv å få til det også med e-tron.

Misforstå meg rett, Audi'en er en fantastisk bil, men den er desverre alt for tørst med elektronene. Hadde det ikke vært for det og ladenettverket så hadde jeg tatt ut min e-tron reservasjon.

Edit: Også ett annet bilde med snittfart 81 km/t og snitt forbruk på 131 wh/km
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

ladov

Sitat fra: Imagine på søndag 07. april 2019, klokken 21:43
...
Men hva er virkelig/reell rekkevidde ved normal kjøring med litt tung gasspedal, slik du ville kjørt en bensinbil?
...
Er det normalt å kjøre med 'tung gasspedal'? Ikke for meg. Hvis det er normalt for deg må du bare innstille deg på en personlig jenks faktor på 2, uansett hvilken bil du velger.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Imagine

#149
Sitat fra: GOS på søndag 07. april 2019, klokken 22:46
@Imagine

Du vet så inderlig godt at Model 3 går utrolig mye lenger enn din e-tron.

For ett par uker siden så kjørte jeg tur retur Stavanger - Eydehavn/Arendal i stort sett dritt vær (regn). På etappe fra Stavanger til Lillesand i veldig mye regn så hadde jeg en reel snitt hastighet på 80 km/t med ett forbruk på 151 wh/km, snitt utetemperatur 4.2 grader. Prøv å få til det med e-tron. Ingen problem å klare EPA ratingen på langtur med MODEL 3.

På returen lå jeg på ett motorveistrekk konstant i 110 km/t over en strekning på 50 km og snitt forbruket var 151. Da var veien tørr. Prøv å få til det også med e-tron.

Misforstå meg rett, Audi'en er en fantastisk bil, men den er desverre alt for tørst med elektronene. Hadde det ikke vært for det og ladenettverket så hadde jeg tatt ut min e-tron reservasjon.


Hvordan kan du eller jeg vite det uten at det er testet? Svensk automotorsport fikk 290km på Model 3p og 279km på e-tron. Dette i ganske frisk kjøring på vintertest der begge bilene kjørte samtidig. Så mye lenger kan den jo ikke gå.

Ingen tvil om at store e-tron bruker mye mer strøm enn en liten og lett Model 3, men den har også en del større batteri. Men det er liten tvil om at Model 3 sin rekkevidde skrytes oppover og e-tron sin rekkevidde hetses nedover. Forskjellen mellom de to rekkeviddemessig er sannsynligvis langt mindre enn forumet og mange deltakere her inne vil gi inntrykk av.

Vi kan jo følge videre ked på Model 3 til TeslaBjørn. Vi ser han lader på 87-97kw og bruker 253wh/km. Det er sikkert i overkant, men trolig langt mer realistisk forbruk på slikt føre og vanlig gassfot opp mot slik jeg kjører bil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA