Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Verdifall på Model 3

Startet av Mippen, søndag 31. mars 2019, klokken 22:11

« forrige - neste »

Mippen

#60
Det som er rart med Tesla er at en folk syns bilene er så fine og unike at de ikke bryr seg om skavanker. Leser stadig innlegg på nettet hvor folk skriver at de har fått bilen sin i dag: Det gikk helt fint med utleveringen, ikke noen problemer. Bilen er helt perfekt. Også avslutter det med at den manglet litt lakk, det var noen riper, ryggekameraet virket ikke, jeg hadde ikke fått med ladere, panseret var litt skjevt, taket ser ikke helt riktig ut, men utenom det en perfekt bil. Det er ikke noen ting å grue seg for, alt er bra. Super bil. 

Erfaring med andre nye biler er å kanskje finne en ripe som kan poleres bort på stedet. Da er som oftes selgerene veldig til å beklage og vil gjøre alt for å ordne opp. Med model 3 er holdningen at det er innenfor og bilen er tross alt billig (selv om den koster over 500 tusen). Jeg tror ikke folk hadde aksepter slike mangler på noen andre biler om det så var en liten Toyota Aygo, og det er litt trist at mange gjør det. Jeg har funnet færre feil på nyere brukte biler enn på Model 3.

Siden denne tråden handler verditap på Model 3 så tror jeg at akkurat slike ting kan være med å ødelegge for bilen. Det er greit at bilen er veldig pen å se til, den har løsninger som ikke mange har og den går som en kule. Det er imidlertid ting som fort blir kjedelig når man oftere enn ellers må levere bilen på verksted. Selv foretrekker jeg i en travel hverdag å ha en bil jeg kan stole på hvor jeg slipper å dra på verksted ofte. Nå blir jeg nesten nærmeste nabo til Tesla snart når de åpner service senter. Får se hvordan servicen er der, og om de får litt mer skikk på problemene før jeg eventuelt kjøper ny Tesla. Slik det er nå er jeg ikke så higen. Jeg tror "kjærligheten" til bilen forsvinner for mange hvis det blir for mange små problemer og hverdagen innhenter de. Når man er forelsket ser man for eksempel ikke feilene til partnere sin selv om andre ser de. Ikke før hverdagen kommer og innhenter deg.
Fremtiden er elektrisk.

Counterpointer

Bruktmarkedet for elbiler er ganske plastisk, og absorberer fremdeles trillinger og 1.gen Leaf.
Det kommer nok til å gå helt greit med Model 3 også.

Det noen misforstår er den unormale situasjonen brukte elbiler totalt har vært i de siste årene. Samt «flippe» markedet på grunn av at alle produsenter har underlevert.

Nå har Tesla tatt innersvingen på dette underskuddet og selger i bøtter og spann.
Det vil få virkning, men er ikke noe i forhold til 2,6 millioner fossilbiler som skal fases ut.

K.M.L

#62
Sitat fra: Mippen på tirsdag 02. april 2019, klokken 15:54
Det som er rart med Tesla er at en folk syns bilene er så fine og unike at de ikke bryr seg om skavanker. Leser stadig innlegg på nettet hvor folk skriver at de har fått bilen sin i dag: Det gikk helt fint med utleveringen, ikke noen problemer. Bilen er helt perfekt. Også avslutter det med at den manglet litt lakk, det var noen riper, ryggekameraet virket ikke, jeg hadde ikke fått med ladere, panseret var litt skjevt, taket ser ikke helt riktig ut, men utenom det en perfekt bil. Det er ikke noen ting å grue seg for, alt er bra. Super bil. 

Erfaring med andre nye biler er å kanskje finne en ripe som kan poleres bort på stedet. Da er som oftes selgerene veldig til å beklage og vil gjøre alt for å ordne opp. Med model 3 er holdningen at det er innenfor og bilen er tross alt billig (selv om den koster over 500 tusen). Jeg tror ikke folk hadde aksepter slike mangler på noen andre biler om det så var en liten Toyota Aygo, og det er litt trist at mange gjør det. Jeg har funnet færre feil på nyere brukte biler enn på Model 3.

Siden denne tråden handler verditap på Model 3 så tror jeg at akkurat slike ting kan være med å ødelegge for bilen. Det er greit at bilen er veldig pen å se til, den har løsninger som ikke mange har og den går som en kule. Det er imidlertid ting som fort blir kjedelig når man oftere enn ellers må levere bilen på verksted. Selv foretrekker jeg i en travel hverdag å ha en bil jeg kan stole på hvor jeg slipper å dra på verksted ofte. Nå blir jeg nesten nærmeste nabo til Tesla snart når de åpner service senter. Får se hvordan servicen er der, og om de får litt mer skikk på problemene før jeg eventuelt kjøper ny Tesla. Slik det er nå er jeg ikke så higen. Jeg tror "kjærligheten" til bilen forsvinner for mange hvis det blir for mange små problemer og hverdagen innhenter de. Når man er forelsket ser man for eksempel ikke feilene til partnere sin selv om andre ser de. Ikke før hverdagen kommer og innhenter deg.

Mitt svar var til alle som har bidratt til å svare på mitt spørsmål, så flyttet det ned som eget innlegg. La det først her ved en feiltagelse. Beklager :)
Sent from my iPhone using Tapatalk
*Cybertruck Dual motor AWD - reservert nov 19
*TM3 LR AWD (MissBlue) - mars 2019
18 vinter/19 sommer, EAP, FSD

34.300 feilfrie km pr 15.12.19 - meget fornøyd

K.M.L


Tusen takk til alle dere som tok dere tid til å svare  på mitt spørsmål. Det var godt å lese så mange grundige og detaljerte svar fra dere som faktisk kjører Tesla, både dere forholdsvis ferske og dere som allerede har rukket å ha Tesla i mange år.
Bilhold vil alltid oppleves forskjellig, og vi har alle personlige preferanser og forskjellig smak. Etter svarene her å dømme(ikke vitenskapelige), virker det som om mange er veldig fornøyd med bilen. Unntaket virker å være noen få, som også virker å ha en litt annen tilnærming til sitt bilhold. Som sagt er det viktigste for meg at bilene er til å stole på, at de stort sett er kjørbare, og at feil med lakk og finish tas tak i av Tesla og fikses og at jeg får lånebil. Da er jeg trygg. Jeg er jo enig i at nye biler bør være perfekte, men om Tesla fikser opp i ting uten plunder i ettertid, er det godt nok for meg. Det har ikke alltid vært tilfelle med mine andre leverandører.
Betryggende at så få rapporterte om dårlige erfaringer! Artig å lese innlegg uten stadige innslag av synsing, vandrehistorier og skudd fra hofta på vegne av en eller annen bekjents fjerne bekjents opplevelser og erfaringer. At det kommer så lite negativt må jo bety at veldig mange er fornøyd, selv om det selvsagt er rom for forbedringer. Dere nevner jo både det positive og det negative. Det er med å verifiserer det dere skriver i mine øyne. Tror mange som vurderer Model 3, burde lese det dere har skrevet her i steden for å pløye spaltemeter etter spaltemeter med synsing og vandrehistorier. Kanskje det burde være en egen tråd for de som leter etter andres erfaringer, stengt for synsing og betraktninger fra kreti og pleti, med innlegg kun fra de som har egne erfaringer.
Igjen tusen takk for at dere tok dere tid.


Sent from my iPhone using Tapatalk
*Cybertruck Dual motor AWD - reservert nov 19
*TM3 LR AWD (MissBlue) - mars 2019
18 vinter/19 sommer, EAP, FSD

34.300 feilfrie km pr 15.12.19 - meget fornøyd


nie

Tesla Model 3 kommer til å få omtrent samme verdifall som Model S og X har hatt. Dette verdifallet er mindre enn for en tilsvarende fossilbil fordi det ikke er avgift på EL-bil. Dermed slipper man verditap på avgiften og man får en flatere verdiutvikling enn for tilsvarende fossilbil. Noe av den samme effekten har vi i alle år sett for varebiler klasse 2. Disse har alltid hatt et prosentmessig lavere verdifall enn tilsvarende bil solgt ny som stasjonsvogn (med bakseter)

Det som man ser nå er at Model 3 prises høyt i introduksjonsfase akkurat som Tesla gjorde med Model X. Min X75 kostet ca 100k mer ved intro enn hva jeg betalte når bilen hadde vært på markedet ca ett år. Iløpet av det kommende året vil vi antagelig se en prisreduksjon på ny Model 3 som selvsagt vil presse bruktprisene.

Når mva innføres vil dette bremse verdifallet for EL-bilene i en overgangsfase før prisene normaliseres med et ordinært årlig verdifall.

Men tiden hvor Teslaeiere kunne selge bilene sine etter 6mnd for mer enn hva de selv betalte er definitivt over.

Thomas Parsli

https://www.teslarati.com/tesla-model-s-highest-resale-value-germany/

"
SitatThe Tesla Model S has outranked a number of Germany's best luxury sedans in terms of resale value, according to the Schwacke list, which analyzes and ranks the approximate residual value of used motor vehicles in the German market. Following the Model S is the Porsche Panamera, and third on the list is the Audi A8.
"
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

hemi

regner alltid 50% på 3 år, alt over det er jo knall.

olavxxx

Uavhengig av merke, er dyrere bil alltid dyrest.
Model 3 LR er mange hundre tusen billigere enn en ribbet iPace uten setevarmer og uten glasstak..

Så klart at iPace og Model 3 LR begge vil miste ca 10% første året. 10 prosent av 430 er 43. Kjøper man en maks utstyrt eTron til 900, må man regne minst 90.000 første året i tap.

Jeg tror personlig at biler med medium rekkevidde vil tape seg mer enn 3 LR og 3 P, siden de snart er kort rekkevidde biler (om 2-3 år).

emurof

Sitat fra: Mippen på mandag 01. april 2019, klokken 16:07Effektivitet, ladehastighet og rekkevidde er ting som andre bilprodusenter holder på å kopiere. Den største fordelen til Tesla foreløpig er ladenettverket deres, men nå som alle nye biler må betale og kommersielle aktører også utvider for å prøve å tilby like godt ladenettverk til alle biler vil vi ikke lengre være så avhengig av tesla sine superladere.

Ja, vi venter og venter. "Tesla-killere" har vært på vei i flere år nå, men de lar vente på seg. Jeg vil gjerne se at noen faktisk klarer å kopiere effektiviteten og batterikvaliteten til Tesla før jeg roper hurra. Så langt ser det dårlig ut.

Fordelen med Teslas eget ladenettverk er at Tesla-eiere får "dobbelt opp" med muligheter. Prisene på Teslas egne superladere er vel også ganske mye gunstigere enn konkurrentene.

Så alt i alt ser det dårlig ut for konkurrentene på det meste av det du skriver her.

Sitat fra: Mippen på mandag 01. april 2019, klokken 21:43Det kommer mange spennende biler i årene som kommer, så Tesla vil få mer enn nok konkurranse.

Venter i spenning. Dette har man hørt i alle år. Så langt er konkurransen ekstremt skuffende.

Sitat fra: Mippen på mandag 01. april 2019, klokken 22:05Autopilot og full self driving er bare et nisjeprodukt siden det fortsatt er i beta. ACC er mer nyttig, og det får du i alle sammen. Nissan har Propilot i sin Leaf som skal være tilsvarende AP1 på Tesla.

Autopilot holder bilen innenfor filen, og det er vel ingen andre som kommer i nærheten av Tesla der. Det er slett ikke et nisjeprodukt, men svært nyttig. For de som kjører lange strekninger er autopilot med filholder en gudegave. Ingen andre kan tilby noe slikt.

emurof

Sitat fra: Mippen på tirsdag 02. april 2019, klokken 15:54Siden denne tråden handler verditap på Model 3 så tror jeg at akkurat slike ting kan være med å ødelegge for bilen. Det er greit at bilen er veldig pen å se til, den har løsninger som ikke mange har og den går som en kule. Det er imidlertid ting som fort blir kjedelig når man oftere enn ellers må levere bilen på verksted. Selv foretrekker jeg i en travel hverdag å ha en bil jeg kan stole på hvor jeg slipper å dra på verksted ofte.

Hva får deg til å tro at du må ofte på verksted med Model 3?

Taffelman

Det er mye som taler for at TM3 kan holde seg greit i pris, fordi Tesla har virkelig fått til noe unikt med TM3 og rekkevidden er nå god nok til at den ikke blir utrangert med det første.

Foruten at TM3 briljerer på typiske elbil spesifikasjoner og "prestanda" så har Tesla klart kunststykket å lage en romslig mellomklasse sedan med god baksete og baggasjeplass som oppleves som en sportsbil fra førersetet.

Ikke bare fordi den er rask, men for hvordan den oppleves pga den lave fronten, synlige forskjermer og den lave førerposisjonen med litt oppreist seterygg og måten chassis er stramt men likevel komfortabelt. Dette gir meg mer assosiasjoner til sportsvogn enn sedan. I tilleg har den kjapp direkte styring, umiddelbar pedalrespons, godt grep og bra skyv. Kombinasjonen gjør den rett og slett morsom å kjøre.

Dette er egenskaper som ikke blir gamle, og vil bidra til at den forblir attraktiv på bruktmarkedet.
X75D
TM3 LR AWD

hELgenen

Blir ekstrem synsing dette. Men TM3 er en litt spesiell bil i det norske markedet,og det kan slå begge veier.
Dersom dagens eiere av TM3 f.eks hopper over på TMY når den kommer så sier det seg selv at en står foran et større verdifall. Det blir på en måte bekreftelse på at bilen de eier i dag ikke helt har alle egenskaper en ønsker. Men dersom dagens TM3 eiere ikke finner det interessant å gjøre et slikt bytte bekrefter det at TM3 vil holde seg i verdi.
Nå tror jo Elon selv at model Y vil bli ennå mer populær enn model 3,så sånn sett er det jo en nedside her gitt at man tror på Elon. Men dette er ekstrem synsing. Avgiftsspøkelset kan snu alt dette på hodet og gjøre dagens TM3 til gull om 2,3 år.

Mippen

Sitat fra: emurof på tirsdag 02. april 2019, klokken 23:41
Sitat fra: Mippen på tirsdag 02. april 2019, klokken 15:54Siden denne tråden handler verditap på Model 3 så tror jeg at akkurat slike ting kan være med å ødelegge for bilen. Det er greit at bilen er veldig pen å se til, den har løsninger som ikke mange har og den går som en kule. Det er imidlertid ting som fort blir kjedelig når man oftere enn ellers må levere bilen på verksted. Selv foretrekker jeg i en travel hverdag å ha en bil jeg kan stole på hvor jeg slipper å dra på verksted ofte.

Hva får deg til å tro at du må ofte på verksted med Model 3?

Fordi jeg det er mer regel enn unntak at de andre modellene også har små feil som har måtte utbedres. Model 3 er bilen de har hatt det mest travelt med, og det gjenspeiler seg for mange på utlevering i forhold til små ting. Blir derfor spennende å se over tid.
Fremtiden er elektrisk.

Taffelman

Alle bilmerker sliter med feil på nybiler. Iflg JD Power er det i gjennomsnitt ca 1 feil per utleverte bil innen 90 dager for alle merker.

Problemet til Tesla er kapasiteten og systemet på SC, som gjør at de sliter med å rette småfeil kjapt. Men nå har de vel nær dobblet ansatte teknikkere, åpner flere SC, startet med service biler som kommer hjem til deg og redusert behovet for å ta inn alle biler på periodisk service. Så de prøver ihvertfall å forbedre seg.

Men tilbake til topic, 15% verditap p.a. er nok ikke så langt unna fasiten, tenker jeg.
X75D
TM3 LR AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA